Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #26 Skrevet 2. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Da foreslår jeg at du først ber legen om å oppdatere seg på sårbehandling. Anonymkode: 82b36...fe6 Jaha, hva er galt med det da? Anonymkode: 908db...4a8
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #27 Skrevet 2. november 2019 La det få lufte seg litt når du bytter bandasje. Blir fuktig om du har på plaster hele tiden. Får det luft "tørker" det fortere. Anonymkode: a8bde...d8a
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #28 Skrevet 2. november 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: La det få lufte seg litt når du bytter bandasje. Blir fuktig om du har på plaster hele tiden. Får det luft "tørker" det fortere. Anonymkode: a8bde...d8a Helt feil, det gror fortere om det holdes fuktig og i ro. Det skal dannes nye celler og de vokser ikke når det tørker. At det skal ha luft og tørke er kunnskap fra 60-tallet... Anonymkode: 82b36...fe6
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #29 Skrevet 2. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jaha, hva er galt med det da? Anonymkode: 908db...4a8 Legen bør ikke råde folk til å bruke unødvendig antibakterielle midler, og et rent sår trenger ro og skal ikke skiftes på for ofte. Da bruker det lenger tid på å gro. Anonymkode: 82b36...fe6
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #30 Skrevet 2. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Legen bør ikke råde folk til å bruke unødvendig antibakterielle midler, og et rent sår trenger ro og skal ikke skiftes på for ofte. Da bruker det lenger tid på å gro. Anonymkode: 82b36...fe6 Merkelig så mye du tror du vet om mitt sår da Anonymkode: 908db...4a8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #31 Skrevet 3. november 2019 Kontakt legen raskt om du får feber eller kaster opp/diaré (eller føler deg uvel på andre måter). Altså tegn på blodforgiftning. Ellers er det vel bare å dekke det til så det ikke kommer noe inn i det 😊 Anonymkode: 4b1c8...70e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #32 Skrevet 3. november 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Merkelig så mye du tror du vet om mitt sår da Anonymkode: 908db...4a8 Ditt sår vet jeg ikke så mye om annet enn det jeg ser på bildet og det du sier, men sår generelt vet jeg mye om. Det jobber jeg med. Anonymkode: 82b36...fe6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #33 Skrevet 3. november 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ditt sår vet jeg ikke så mye om annet enn det jeg ser på bildet og det du sier, men sår generelt vet jeg mye om. Det jobber jeg med. Anonymkode: 82b36...fe6 Det er jo ikke mitt sår som er på bildet, siden det ikke er jeg som er hi Anonymkode: 908db...4a8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #34 Skrevet 3. november 2019 Da gubben her tok fingeren måtte vi på legevakten. Der ble det smurt på noe guffe og surret inn i bandasje. Måtte rense jevnlig og skifte bandasje, men smurte aldri med noe sårsalve. Har bilde om dere tør 😂 Anonymkode: 2aa74...e80
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #35 Skrevet 3. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke mitt sår som er på bildet, siden det ikke er jeg som er hi Anonymkode: 908db...4a8 Sorry, så ikke anonymkodene tidlig på morgenkvisten. Det endrer ikke så mye, da. Det er ganske basic kjøreregler for vanlige sår, men mange leger er ikke oppdaterte. De kan jo ikke være eksperter på alt når de er allmennleger, det sier jo seg selv. Anonymkode: 82b36...fe6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #36 Skrevet 3. november 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sorry, så ikke anonymkodene tidlig på morgenkvisten. Det endrer ikke så mye, da. Det er ganske basic kjøreregler for vanlige sår, men mange leger er ikke oppdaterte. De kan jo ikke være eksperter på alt når de er allmennleger, det sier jo seg selv. Anonymkode: 82b36...fe6 Det var ikke allmennlege Anonymkode: 908db...4a8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #37 Skrevet 3. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var ikke allmennlege Anonymkode: 908db...4a8 Ok, hvis du var hos en spesialist innen sår er det hvertfall litt rart. Anonymkode: 82b36...fe6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #38 Skrevet 3. november 2019 Ikke lest gjennom tråden her, så kan hende du allerede har fått hjelp. Men om det er infeksjon så kjenner du det. Da blir det rødt og varmt. Kjøp plaster med blank side slik at det ikke klistrer seg fast i såret. Ellers bør du vaske det med saltvann og la det lufttørke. Du bør også ta av plasteret og la det få luft når du f.eks. bare sitter på sofaen og ikke skal bruke fingeren til noe. Anonymkode: 75db1...480
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #39 Skrevet 3. november 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke lest gjennom tråden her, så kan hende du allerede har fått hjelp. Men om det er infeksjon så kjenner du det. Da blir det rødt og varmt. Kjøp plaster med blank side slik at det ikke klistrer seg fast i såret. Ellers bør du vaske det med saltvann og la det lufttørke. Du bør også ta av plasteret og la det få luft når du f.eks. bare sitter på sofaen og ikke skal bruke fingeren til noe. Anonymkode: 75db1...480 Nei, man bør ikke pakke ut et sår for å la det lufte seg. Så lenge såret ikke væsker bør det få mest mulig ro, ikke ta på og av bandasje. Anonymkode: 57352...626
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #40 Skrevet 3. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, man bør ikke pakke ut et sår for å la det lufte seg. Så lenge såret ikke væsker bør det få mest mulig ro, ikke ta på og av bandasje. Anonymkode: 57352...626 Vel, det har funket for både meg og pasientene mine. Også det som var pensum da jeg tok utdannelsen min i 2008. Hvis du mener noe annet så kan du vel skrive en egen kommentar og henvise hi til kilder på det du mener er teoretisk rett? Jeg svarer henne bare ut i fra erfaringer. Anonymkode: 75db1...480
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #41 Skrevet 3. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vel, det har funket for både meg og pasientene mine. Også det som var pensum da jeg tok utdannelsen min i 2008. Hvis du mener noe annet så kan du vel skrive en egen kommentar og henvise hi til kilder på det du mener er teoretisk rett? Jeg svarer henne bare ut i fra erfaringer. Anonymkode: 75db1...480 Da må du kanskje lese litt oppdatert fagstoff, det er mye som skjer på 11 år😅 Om du forventer kilder så bør du vel starte med det selv? Anonymkode: 57352...626
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #42 Skrevet 3. november 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, det har funket for både meg og pasientene mine. Også det som var pensum da jeg tok utdannelsen min i 2008. Hvis du mener noe annet så kan du vel skrive en egen kommentar og henvise hi til kilder på det du mener er teoretisk rett? Jeg svarer henne bare ut i fra erfaringer. Anonymkode: 75db1...480 Pensum fra 2008 er ikke lenger gyldig som kilde i sårbehandling eller noe annet i sykepleie, det som er så gammelt er utdatert. Det er enkel logikk bak at det ikke skal tørke, du tørker aldri ut noe hvis du ønsker fremmet cellevekst. Hverken hud eller noe annet. Og det du ønsker er jo cellevekst. At det er varmt og rødt er også helt naturlig. I den første fasen av sårtilheling er det ikke infeksjon med mikrober som gjør det rødt og varmt, det er en inflammasjon av vevet for å øke blodsirkulasjonen og oksygeneringen av vevet slik at såret gror. Dette er pensum du burde kunne, og som du enkelt kan google deg til om du er interessert. Om du er helsepersonell og interessert i emnet vil jeg anbefale deg wounds.no. Der finner du oppdatert og god informasjon. Anonymkode: 82b36...fe6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #43 Skrevet 3. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Da må du kanskje lese litt oppdatert fagstoff, det er mye som skjer på 11 år😅 Om du forventer kilder så bør du vel starte med det selv? Anonymkode: 57352...626 Jeg har ikke behov for oppdatert fagstoff innenfor området. Hva er problemet ditt? Det er du som mener at det har skjedd mye på 11 år. Så da bør du jo kunne henvise hi til noen kilder? Du er vel her for å hjelpe henne med råd? Jeg har ingen sår som trenger å gro, så meg behøver du ikke vise til noen ting. Anonymkode: 75db1...480
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #44 Skrevet 3. november 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Pensum fra 2008 er ikke lenger gyldig som kilde i sårbehandling eller noe annet i sykepleie, det som er så gammelt er utdatert. Det er enkel logikk bak at det ikke skal tørke, du tørker aldri ut noe hvis du ønsker fremmet cellevekst. Hverken hud eller noe annet. Og det du ønsker er jo cellevekst. At det er varmt og rødt er også helt naturlig. I den første fasen av sårtilheling er det ikke infeksjon med mikrober som gjør det rødt og varmt, det er en inflammasjon av vevet for å øke blodsirkulasjonen og oksygeneringen av vevet slik at såret gror. Dette er pensum du burde kunne, og som du enkelt kan google deg til om du er interessert. Om du er helsepersonell og interessert i emnet vil jeg anbefale deg wounds.no. Der finner du oppdatert og god informasjon. Anonymkode: 82b36...fe6 Hvorfor er dette pensum jeg burde kunne? Og hva vet du om hva jeg burde kunne? Så du mener at leger i 2008 har tenkt helt ulogisk? Anonymkode: 75db1...480
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #45 Skrevet 3. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ok, hvis du var hos en spesialist innen sår er det hvertfall litt rart. Anonymkode: 82b36...fe6 Du aner jo ingenting om såret mitt annet enn at det var puss i det, så jeg skjønner ikke at du kan uttale meg om hva jeg burde gjøre og ikke gjøre i det hele tatt. Som sagt så stoler jeg mer på legen enn en anonym på nett Anonymkode: 908db...4a8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #46 Skrevet 3. november 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke behov for oppdatert fagstoff innenfor området. Hva er problemet ditt? Det er du som mener at det har skjedd mye på 11 år. Så da bør du jo kunne henvise hi til noen kilder? Du er vel her for å hjelpe henne med råd? Jeg har ingen sår som trenger å gro, så meg behøver du ikke vise til noen ting. Anonymkode: 75db1...480 Seriøst? Jeg går ut ifra at du er helsepersonell, og da har du et ansvar for å oppdatere deg, hvertfall det må ha vært endel av pensumet i 2008? Syns du det er rart at det skjer utvikling også innenfor sårbehandling? Jeg har ikke noe problem, men jeg reagerer når noen gir "tips" som ikke er riktig. 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er dette pensum jeg burde kunne? Og hva vet du om hva jeg burde kunne? Så du mener at leger i 2008 har tenkt helt ulogisk? Anonymkode: 75db1...480 Om du steller sår så bør man være oppdatert, det handler ikke om at det var ulogisk for 11 år siden, det er bare helt normal utvikling. Anonymkode: 57352...626
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #47 Skrevet 3. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Seriøst? Jeg går ut ifra at du er helsepersonell, og da har du et ansvar for å oppdatere deg, hvertfall det må ha vært endel av pensumet i 2008? Syns du det er rart at det skjer utvikling også innenfor sårbehandling? Jeg har ikke noe problem, men jeg reagerer når noen gir "tips" som ikke er riktig. Om du steller sår så bør man være oppdatert, det handler ikke om at det var ulogisk for 11 år siden, det er bare helt normal utvikling. Anonymkode: 57352...626 Jeg synes ikke det er rart at det skjer utvikling innenfor sårbehandling, har jeg sagt det? Hvorfor legger du ord i munnen på meg? Som jeg sier så gir jeg hi råd om det som var pensum i 2008 og det som har funket for meg og behandlende pasienter, den gang. Dette er, som du er god på å presisere 11 år siden, det er vel ikke gitt at jeg jobber innenfor yrket fortsatt? Noe jeg ikke gjør. Ergo har jeg ikke behov for å oppdatere meg. Så isteden for å krangle og diskutere pensum så kan du vel heller gi råd til hi ut i fra det du mener er riktig, da? Er jo hun som trenger hjelp, ikke jeg. Anonymkode: 75db1...480
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #48 Skrevet 3. november 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes ikke det er rart at det skjer utvikling innenfor sårbehandling, har jeg sagt det? Hvorfor legger du ord i munnen på meg? Som jeg sier så gir jeg hi råd om det som var pensum i 2008 og det som har funket for meg og behandlende pasienter, den gang. Dette er, som du er god på å presisere 11 år siden, det er vel ikke gitt at jeg jobber innenfor yrket fortsatt? Noe jeg ikke gjør. Ergo har jeg ikke behov for å oppdatere meg. Så isteden for å krangle og diskutere pensum så kan du vel heller gi råd til hi ut i fra det du mener er riktig, da? Er jo hun som trenger hjelp, ikke jeg. Anonymkode: 75db1...480 Hun har fått gode råd, det hadde du sett om du hadde tatt deg bryet med å lese tråden. Det er ingen som krangler på pensum, men når noen gir "gode råd" som er direkte feil og begrunner dem med pensum fra 2008 må det være lov å si fra. Anonymkode: 82b36...fe6
Bruker3 Skrevet 3. november 2019 #49 Skrevet 3. november 2019 Hi, kjipt med fingeren din...men den sørget for god underholdning 😆 Den store sårkrangelen i 2019 - å væte, eller ikke å væte. Det er spørsmålet!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #50 Skrevet 3. november 2019 15 minutter siden, Bruker3 skrev: Hi, kjipt med fingeren din...men den sørget for god underholdning 😆 Den store sårkrangelen i 2019 - å væte, eller ikke å væte. Det er spørsmålet! Helt utrolig😂😂😂 Anonymkode: 75db1...480
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå