Gå til innhold

Åpne BSU konto?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 24 år og fikk BSU konto da jeg var 13 eller 14 år. Jeg husker ikke. Mine foreldre har aldri vært flinke til å spare penger eller til å legge av en fast sum inn på kontoene til oss barn. Så på BSU kontoen har jeg bare 500kr. Jeg ser egentlig ikke helt poenget med BSU kontoen. Jeg har ikke all verdens bra økonomi og på grunn av mine foreldre har jeg også høy gjeld, så jeg ser ikke at jeg noensinne blir å overføre penger inn på denne kontoen. 
Jeg vurderer å åpne kontoen. Er det vits å fortsatt ha kontoen eller hadde dere tatt ut de 500 som er der?

Anonymkode: cd153...780

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du fyller kontoen med gitt sum (når vi hadde det var det 20 000 i året) så får du skattefradrag. 

Tømmer du den nå, får du ikke opprette ny. 

Det er gode renter. 

Absolutt verdt å beholde, og begynne å spare inn selv. 

Anonymkode: aa5f3...33d

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du fyller kontoen med gitt sum (når vi hadde det var det 20 000 i året) så får du skattefradrag. 

Tømmer du den nå, får du ikke opprette ny. 

Det er gode renter. 

Absolutt verdt å beholde, og begynne å spare inn selv. 

Anonymkode: aa5f3...33d

At jeg ikke får opprette en ny bryr jeg meg veldig lite om. Jeg har ikke råd til å legge av mer enn kanskje 20kr i måneden, så jeg ser faktisk ikke vitsen i å beholde kontoen. 

Anonymkode: cd153...780

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At jeg ikke får opprette en ny bryr jeg meg veldig lite om. Jeg har ikke råd til å legge av mer enn kanskje 20kr i måneden, så jeg ser faktisk ikke vitsen i å beholde kontoen. 

Anonymkode: cd153...780

Nei nei, da lar du være da.

Ditt valg, men det virker korttenkt. Du taper jo ingenting ved å bare la den stå som den er. Det er ikke krav om at du må fylle den med noe som helst hvert år. 

Men det er kun fordeler å ha det fremfor høyrentekonto, så langt matcher ingen rentefordelene, om du så bare sparer litt i året. 20kr i mnd er bedre en ingenting, det blir faktisk nesten 300kr i året. Kanskje du en mnd kan legge inn mer, og andre mindre. 

Det kan være at du om noen år tenker anderledes, og da vil angre at du sa den opp. Så som en langtidsinvestering burde du beholde den. Om du skal ta opp lån blir det sett på positivt av banken at du har bsu, forsikringer etc. Det viser at du har en investeringsplan. - Voksenpoeng 😉

Anonymkode: aa5f3...33d

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei nei, da lar du være da.

Ditt valg, men det virker korttenkt. Du taper jo ingenting ved å bare la den stå som den er. Det er ikke krav om at du må fylle den med noe som helst hvert år. 

Men det er kun fordeler å ha det fremfor høyrentekonto, så langt matcher ingen rentefordelene, om du så bare sparer litt i året. 20kr i mnd er bedre en ingenting, det blir faktisk nesten 300kr i året. Kanskje du en mnd kan legge inn mer, og andre mindre. 

Det kan være at du om noen år tenker anderledes, og da vil angre at du sa den opp. Så som en langtidsinvestering burde du beholde den. Om du skal ta opp lån blir det sett på positivt av banken at du har bsu, forsikringer etc. Det viser at du har en investeringsplan. - Voksenpoeng 😉

Anonymkode: aa5f3...33d

Takk for svar! Da lar jeg den stå! :) 

Anonymkode: cd153...780

Skrevet

Hvorfor er det dine foreldre som har skylden i at du har høy gjeld?

Anonymkode: d476b...445

Skrevet

La den stå! Du kan ha den i 9(?) år til, og mye kan endre seg på den tiden. Forhåpentligvis vil du ha mer romslig økonomi og kanskje du klarer å spare litt. Det er såpass mange fordeler med BSU at jeg ville latt den være så lenge du kan. 

Anonymkode: 4c071...2db

Skrevet

Da jeg var 24 hadde jeg ikke muligheten til å spare i bsu. Var alenemor og var arbeidsledig. Snudde på krona og hadde lite å gå på. BSU var det siste jeg tenkte på, men hadde spart litt der fra før. Litt senere det året fikk jeg en grei jobb og kunne spare i bsu igjen. Fikk spart frem til jeg var 34 og beholdt kontoene enda et par år til for rentefordelene. Behøvde ikke engang å bruke dem til boliglånet umiddelbart heller da banken anbefalte å la dem stå ved kjøp av bolig. Poenget er at du som regel ikke helt vet hvordan livet kommer til å bli. Pengene har meget god rente der og du har mange år igjen å spare på.

Anonymkode: ff8d8...4c8

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det dine foreldre som har skylden i at du har høy gjeld?

Anonymkode: d476b...445

Gikk på folkehøyskole da jeg var 16 år og de disponerte lånet mitt. Den ene forelderen min stjal mye av de pengene uten å si noe. Regninger ble ikke betalt og jeg fikk varsel. Ble lovet at det skulle bli betalt tilbake, men det ble ikke gjort og jeg måtte slutte på skolen. Da ble lånet omgjort til gjeld. 
 

Anonymkode: cd153...780

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

La den stå! Du kan ha den i 9(?) år til, og mye kan endre seg på den tiden. Forhåpentligvis vil du ha mer romslig økonomi og kanskje du klarer å spare litt. Det er såpass mange fordeler med BSU at jeg ville latt den være så lenge du kan. 

Anonymkode: 4c071...2db

Har bestemt meg for å la den stå ja

Anonymkode: cd153...780

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gikk på folkehøyskole da jeg var 16 år og de disponerte lånet mitt. Den ene forelderen min stjal mye av de pengene uten å si noe. Regninger ble ikke betalt og jeg fikk varsel. Ble lovet at det skulle bli betalt tilbake, men det ble ikke gjort og jeg måtte slutte på skolen. Da ble lånet omgjort til gjeld. 
 

Anonymkode: cd153...780

Dette kan du fortsatt anmelde og få ryddet opp i.

Anonymkode: 24e54...d84

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette kan du fortsatt anmelde og få ryddet opp i.

Anonymkode: 24e54...d84

Kan jeg? Har skrevet om dette her tidligere og spurt om det er noe jeg kan gjøre for å få redusert eller slettet gjeld, men da fikk jeg bare beskjed om at jeg var en drittunge som ikke tar ansvar for mine egne feil. Jeg skjønner at jeg burde ha disponert lånet og betalt disse regningene selv, men ironisk nok føler jeg at mine foreldre ikke stolte på at jeg klarer å være økonomisk.

Anonymkode: cd153...780

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg? Har skrevet om dette her tidligere og spurt om det er noe jeg kan gjøre for å få redusert eller slettet gjeld, men da fikk jeg bare beskjed om at jeg var en drittunge som ikke tar ansvar for mine egne feil. Jeg skjønner at jeg burde ha disponert lånet og betalt disse regningene selv, men ironisk nok føler jeg at mine foreldre ikke stolte på at jeg klarer å være økonomisk.

Anonymkode: cd153...780

Ja, bare ta kontakt med ditt nærmeste politikontor og be om hjelp. Du bør også snakke med Lånekassen. Når man er 16 år skal ikke de foresatte ha tilgang til kontoene dine. Hvordan fikk de logget seg inn i nettbanken? Hvordan ble pengene tatt ut? Det burde være masse elektroniske spor, f.eks. at faren din har overført penger fra din konto til sin egen. Burde være lett å bevise.

Hva slags regninger forfalt? Hvorfor måtte du slutte på folkehøyskolen? Jeg visste faktisk ikke at man kunne gå på folkehøyskole når man er 16 år, der lærte jeg noe nytt.

Uansett er det ikke riktig at du skal betale ned gjeld som noen andre har brukt opp.

Anonymkode: 24e54...d84

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, bare ta kontakt med ditt nærmeste politikontor og be om hjelp. Du bør også snakke med Lånekassen. Når man er 16 år skal ikke de foresatte ha tilgang til kontoene dine. Hvordan fikk de logget seg inn i nettbanken? Hvordan ble pengene tatt ut? Det burde være masse elektroniske spor, f.eks. at faren din har overført penger fra din konto til sin egen. Burde være lett å bevise.

Hva slags regninger forfalt? Hvorfor måtte du slutte på folkehøyskolen? Jeg visste faktisk ikke at man kunne gå på folkehøyskole når man er 16 år, der lærte jeg noe nytt.

Uansett er det ikke riktig at du skal betale ned gjeld som noen andre har brukt opp.

Anonymkode: 24e54...d84

Klarer du ikke å betale for fhs, blir du kastet ut. Det koster å drive, og ingen kan bo og gå på skolen gratis.

Mannen min jobber på fhs. Det er flere 16-åringer som går der, og overraskende mange som blir kastet ut, fordi de ikke betaler regningene. Har i mange av tilfellene vist seg at det er foreldrene som ikke har betalt, men tatt pengene fra lånekassen. Det er skummelt hvor mange foreldre som stjeler fra barna sine.

HI, ta kontakt med politiet. Dette kan fikses. 

Anonymkode: fd497...7e1

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, bare ta kontakt med ditt nærmeste politikontor og be om hjelp. Du bør også snakke med Lånekassen. Når man er 16 år skal ikke de foresatte ha tilgang til kontoene dine. Hvordan fikk de logget seg inn i nettbanken? Hvordan ble pengene tatt ut? Det burde være masse elektroniske spor, f.eks. at faren din har overført penger fra din konto til sin egen. Burde være lett å bevise.

Hva slags regninger forfalt? Hvorfor måtte du slutte på folkehøyskolen? Jeg visste faktisk ikke at man kunne gå på folkehøyskole når man er 16 år, der lærte jeg noe nytt.

Uansett er det ikke riktig at du skal betale ned gjeld som noen andre har brukt opp.

Anonymkode: 24e54...d84

Man har tilgang til kontoer til barnet er 18 år. Vi disponerer sparekontoen til 17 åringen, han har ikke tilgang til denne selv og får ikke tatt ut noe fra denne uten tillatelse fra begge foreldre.

 

vi har også tilgang til kontoen han har kort og lønn på, og kan se alle transaksjoner på denne.

Anonymkode: d476b...445

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klarer du ikke å betale for fhs, blir du kastet ut. Det koster å drive, og ingen kan bo og gå på skolen gratis.

Mannen min jobber på fhs. Det er flere 16-åringer som går der, og overraskende mange som blir kastet ut, fordi de ikke betaler regningene. Har i mange av tilfellene vist seg at det er foreldrene som ikke har betalt, men tatt pengene fra lånekassen. Det er skummelt hvor mange foreldre som stjeler fra barna sine.

HI, ta kontakt med politiet. Dette kan fikses. 

Anonymkode: fd497...7e1

Tusen takk for svar! Og ja, det du skriver her var det som skjedde med meg. Veldig surt siden dette var det beste skole året jeg har hatt i hele mitt liv. 

Anonymkode: cd153...780

Skrevet
På 2.11.2019 den 11.26, Anonym bruker skrev:

Jeg er 24 år og fikk BSU konto da jeg var 13 eller 14 år. Jeg husker ikke. Mine foreldre har aldri vært flinke til å spare penger eller til å legge av en fast sum inn på kontoene til oss barn. Så på BSU kontoen har jeg bare 500kr. Jeg ser egentlig ikke helt poenget med BSU kontoen. Jeg har ikke all verdens bra økonomi og på grunn av mine foreldre har jeg også høy gjeld, så jeg ser ikke at jeg noensinne blir å overføre penger inn på denne kontoen. 
Jeg vurderer å åpne kontoen. Er det vits å fortsatt ha kontoen eller hadde dere tatt ut de 500 som er der?

Anonymkode: cd153...780

Med sparing av Kr 25 000 i året (som gir max fradrag på skatten) - vil du få en skatt som er kr 5 000 mindre i skatt.

Den oppsparte summane kan du ta ut til kjøp eller oppussing av bolig.

Siste året du får fradrag er det året du fyller 34 år eller når BSU når max på Kr 300 000 (perr 2019)

Disse reglene kan endre seg  - avhengig av Stortinget

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...