Gå til innhold

Hjelp, 4-åringen sutrer så mye!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutt 4.5 år. Jeg vet ikke om det har kommet gradvis eller hva, men han sutrer så mye nå. 

Som regel starter det med en liten ting han ikke liker. I dag morges feks, fikk han ikke la døra stå åpen mens han ventet utenfor påkledd mens jeg kler på lillesøster. Når vi går til bhg gjentar han ørten ganger at han viiiil lufte. Jeg prøver på forskjellig hvis å si at jeg skjønner han ville det, men vi kan ikke lufte så lenge når det er så kaldt. Han gir seg ikke.

Til slutt sier jeg at vi er ferdig med dette og at jeg ikke vil svare før han snakker ordentlig. 

Han gir seg ikke! Sutrer og gnåler om dette i sikkert 10 minutter. 

Hjelp! Hvordan få bukt på dette? Sånn sutring gjør meg så gretten. Jeg er vanligvis tålmodig, men den stemmen gir meg  lyst til å brøle tilbake (klarer å holde meg).

Er ignorering det beste? Og hvor lenge tar det før de slutter? 

Anonymkode: 0b1b2...05c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brøl gjerne. Det dør han ikke av.

Anonymkode: 465b7...322

Skrevet

Brøl en gang så skal du se det gir seg

Anonymkode: f6feb...4a2

Skrevet

De må bare lære at de ikke oppnår noe med det, ikke irritasjon, ikke omsorg og ihvertfall ikke å få viljen sin.

Jeg har gjentatt til mine barn at det er mye større sjanse for at de får viljen sin om de spør med sjarm og smil, men mamma bestemmer og det er ikke alltid de kan få det som de vil. Surving og gnaging gjør at de overhodet ikke får det som de vil og jeg går for å gjøre noe annet.

Alle barn vil prøve seg med surving, hvor hardt og hvor lenge de vil prøve avhenger både av barnets personlighet og ikke minst hva det oppnår.

Håper surveperioden hos dere blir kort ;)

Anonymkode: 6f585...878

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Brøl gjerne. Det dør han ikke av.

Hm nei. Det tror jeg ikke er riktig. Har også en 1-åring som ville blitt redd av det

Hi

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

De må bare lære at de ikke oppnår noe med det, ikke irritasjon, ikke omsorg og ihvertfall ikke å få viljen sin.

Jeg har gjentatt til mine barn at det er mye større sjanse for at de får viljen sin om de spør med sjarm og smil, men mamma bestemmer og det er ikke alltid de kan få det som de vil. Surving og gnaging gjør at de overhodet ikke får det som de vil og jeg går for å gjøre noe annet.

Alle barn vil prøve seg med surving, hvor hardt og hvor lenge de vil prøve avhenger både av barnets personlighet og ikke minst hva det oppnår.

Håper surveperioden hos dere blir kort ;)

Anonymkode: 6f585...878

Dette høres riktig ut. Og så vanskelig, jeg kjenner hodet koker etter 5 minutters gnåling. 

Og det siste, det håper jeg også!! 🤯

Skrevet

Vel, du får bare ha det sånn om du ikke har baller til å si fra så en fireåring forstår. Husk i så fall på at alle andre hater gnåleungen din inderlig og vedvarende.

Gjest Antarctica
Skrevet

Ignorer uønsket atferd. Etter én forklaring trenger du ikke fortsette å formulere samme svar på 50 nye måter.

Skrevet
16 minutes ago, Anonym bruker said:

Vel, du får bare ha det sånn om du ikke har baller til å si fra så en fireåring forstår. Husk i så fall på at alle andre hater gnåleungen din inderlig og vedvarende.

Jeg tror ikke vanlige folk hater barn inderlig og vedvarende altså. Her bør du gå i deg selv.

Men takk for rådet allikevel. Du gir et perspektiv. Jeg vil ikke være en brøleape-mamma 

Skrevet
14 minutes ago, Pashla said:

Ignorer uønsket atferd. Etter én forklaring trenger du ikke fortsette å formulere samme svar på 50 nye måter.

Mm, prøver på dette. Men i starten ser dette ut til å provosere frem mer sutring. Men jeg har troa. Må bare mane frem tålmodighet på noe vis...

Gjest Antarctica
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mm, prøver på dette. Men i starten ser dette ut til å provosere frem mer sutring. Men jeg har troa. Må bare mane frem tålmodighet på noe vis...

Ja, han vil øke intensiteten helt til han skjønner at du IKKE endrer taktikk. Hva kan vi kalle det, en Ferbers sutrekur? 

Skrevet

Husk at du er ansvarlig for dine følelser. Du blir gretten av at han sutrer og han sutrer fordi han ikke får lufte. Dere reagerer begge to på helt banale ting. Hvis ikke du klarer å la være å bli gretten av litt sutring, hvorfor og hvordan skal han klare å styre sine følelsesuttrykk når han opplever noe som trigger han? Man kan ikke forvente modenhet fra en umoden hjerne. 

Anonymkode: 917b9...a74

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Brøl en gang så skal du se det gir seg

Anonymkode: f6feb...4a2

😧

Anonymkode: e11ae...5eb

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Husk at du er ansvarlig for dine følelser. Du blir gretten av at han sutrer og han sutrer fordi han ikke får lufte. Dere reagerer begge to på helt banale ting. Hvis ikke du klarer å la være å bli gretten av litt sutring, hvorfor og hvordan skal han klare å styre sine følelsesuttrykk når han opplever noe som trigger han? Man kan ikke forvente modenhet fra en umoden hjerne. 

Anonymkode: 917b9...a74

Dette 😊

Anonymkode: e11ae...5eb

Skrevet
19 timer siden, Pashla skrev:

Ingnorering blir jo veldig slitsomt både for omgivelsene og nærmeste familie da.

hvorfor ikke bare sette deg på huk, se ham inn i øynene og si at han nå er 4,5 år- stor gutt- og at han derfor kan si fra med ORD, ikke skriking når han vil noe. Presisere at du vil høre på ham NÅR han snakker istedenfor å skrike. DA går det fort over.

ros am når han klarer det, og minn ham på forhånd på å huske å snakke (når dere er på vei inn i situasjoner du vet kan bli «sutrete»). 

Anonymkode: 2be63...a9c

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingnorering blir jo veldig slitsomt både for omgivelsene og nærmeste familie da.

hvorfor ikke bare sette deg på huk, se ham inn i øynene og si at han nå er 4,5 år- stor gutt- og at han derfor kan si fra med ORD, ikke skriking når han vil noe. Presisere at du vil høre på ham NÅR han snakker istedenfor å skrike. DA går det fort over.

ros am når han klarer det, og minn ham på forhånd på å huske å snakke (når dere er på vei inn i situasjoner du vet kan bli «sutrete»). 

Anonymkode: 2be63...a9c

Jeg er enig i dette. Fireåringen vår hadde en skikkelig sutreperiode, som heldigvis stort sett foregikk innenfor husets fire vegger. Jeg synes en fireåring er for stor til å sutre. Så vi snakket mye om følelser, språk og kroppsspråk, og forklarte at det er lov å være lei seg, gretten og sint, men det er ikke lov å sutre. Da definerer jeg sutring som uendelig masing i sutrestemme, ikke at han genuint er lei seg.

Anonymkode: 46159...e2a

Gjest Antarctica
Skrevet
På 2.11.2019 den 12.24, Anonym bruker skrev:

Da definerer jeg sutring som uendelig masing i sutrestemme, ikke at han genuint er lei seg.

Ja, fireåringer er nok ofte så avklarte og ryddige at de klarer å skille mellom ulike typer følelser og uttrykke dem adekvat.. 😂

Skrevet
7 minutter siden, Pashla skrev:

Ja, fireåringer er nok ofte så avklarte og ryddige at de klarer å skille mellom ulike typer følelser og uttrykke dem adekvat.. 😂

Nei, men jeg klarer det. Hvis han er genuint lei seg, så håndterer jeg ham på en annen måte enn hvis han bare sutrer over noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...