Gå til innhold

Barn og koding. Noen tips til en mamma som ikke kan noe om koding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på 10 år som traff full pott når hun deltok på et kodekurs i regi av skolen. 

Tenker at det er lurt å følge opp interessen. Dessverre ingen gruppe for barn i byen vår. 

Ser nå på julegaver og lurer på om noen mer erfarne foreldre kan gi meg noen tips til hvor vi kan starte? Er jo så mye å velge i her. Hva traff barna deres? Er sphero bolt en grei ting å starte med? 

Anonymkode: cf86a...d5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan visst ikke jeg heller noe om. Koding av hva?

Gjest Antarctica
Skrevet
41 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Dette kan visst ikke jeg heller noe om. Koding av hva?

Dataprogrammering, mener hun sikkert? 

Kjenner ikke sphero bolt jeg heller, dessverre. Lykke til! 

Skrevet

Kan ikke noe jeg heller, men sønnen min bruker kidsakoder.no og får mange tips der. I tillegg fikk han en microbit til jul er år som han lager koder til. 

Anonymkode: fe218...630

Skrevet

Læreren til 12-åringen min sa at når den nye lærerplanen kommer neste år kommer dataprogrammering og koding inn i skolen for alvor, da skal alle barn lære om dette. Denne læreren elsker sånt og er litt føre var, så han har begynt i de kreative fagene på skolen allerede, selv om det ikke står i fagplanen enda. Han har sørget for at skolen har kjøpt inn en 3D-printer og elevene har printet ut og programmert egne fjernstyrte biler osv, veldig gøy.

Ungene tar disse tingene med en gang, de synes det er gøy og de er ikke redd for å prøve.

Men jeg har heller ikke erfaring med "leker" de kan bruke hjemme for å være dette, så jeg kan ikke hjelpe deg der.

Anonymkode: 3d6de...674

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke noe jeg heller, men sønnen min bruker kidsakoder.no og får mange tips der. I tillegg fikk han en microbit til jul er år som han lager koder til. 

Anonymkode: fe218...630

Sjekket ut kidsakoder.no, super side, takk for tipset. 

Står mellom micro:bit og bit:bot eller sphero bolt, for å prøve litt hjemme. Lest litt og set ut som micro:bit er noe som skal satses litt på i skolen fremover, er den brukervennlig? Mtp å linke opp PC eller nettbrett og div funksjoner. 

Skrevet

Codecademy er kjempebra for å lære Å kode :)

Anonymkode: 3a1fd...308

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Codecademy er kjempebra for å lære Å kode :)

Anonymkode: 3a1fd...308

Takk for tips

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Læreren til 12-åringen min sa at når den nye lærerplanen kommer neste år kommer dataprogrammering og koding inn i skolen for alvor, da skal alle barn lære om dette. Denne læreren elsker sånt og er litt føre var, så han har begynt i de kreative fagene på skolen allerede, selv om det ikke står i fagplanen enda. Han har sørget for at skolen har kjøpt inn en 3D-printer og elevene har printet ut og programmert egne fjernstyrte biler osv, veldig gøy.

Ungene tar disse tingene med en gang, de synes det er gøy og de er ikke redd for å prøve.

Men jeg har heller ikke erfaring med "leker" de kan bruke hjemme for å være dette, så jeg kan ikke hjelpe deg der.

Anonymkode: 3d6de...674

Stesønnen min har allerede dette som et fag på skolen. Så blir nok mer og mer vanlig ja. Kidsakoder er bra ja 😊

Anonymkode: d3a71...269

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...