Gå til innhold

Hva betyr 23/5 reglenen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke helt https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/235-regelen

Jeg avsluttet videregående etter 1 år, gikk salg og service. Den tiden var det 2 år på skolebenken, så 2 år i praksis. 

så med andre ord jeg har ikke fullført videregående. Men har jobbet, men ikke som fast ansatt. Vært liksom litt her å der. Aldri hatt en jobb mer en noen mnd. 

pluss hatt omsorg for barn med spesielle behov i 4 år.

jeg er 30 år, å ønsker å utdanne meg i et eller annet. Men må jo da først få studiekompetanse i boks. 

lånekassen kan jeg ikke bruke da jeg skylder de 80.000 kr fra før for en privat skole jeg gikk på. (Frisør) men av ulike årsaker ble semestret avsluttet rett før eksamen. Så fikk ingenting ut av det enn en gjeld på 80.000 kr.

jeg er alene med to barn, å leier. Men JEG har så lyst å ta en utdanning. Men ser ut som det er ikke lys i tunnelen? Jeg jobber nå som vikar for en bedrift. De ringer ved behov eller sykdom( som er ofte da) så jobber rundt 60% 70%

hva er dere beste råd?

kunne tenkt meg å bli legesekretær eller noe innenfor logistikk senter, som teamleder på et lager eller noe lignende 

Anonymkode: 22177...328

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være fylt 23 år og ha 5 år realkompetanse. Dvs at du må ha arbeidet fem år innenfor det du tenker å utdanne deg til. I tillegg må du ha fagene norsk, matematikk, engelsk, naturfag og historie. 

Anonymkode: 39f03...d2b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du må være fylt 23 år og ha 5 år realkompetanse. Dvs at du må ha arbeidet fem år innenfor det du tenker å utdanne deg til. I tillegg må du ha fagene norsk, matematikk, engelsk, naturfag og historie. 

Feil. Ikke realkompetanse 

Anonymkode: e9765...a09

Skrevet

Nesten som å lese om meg dette bare at jeg er litt eldre enn deg og har 200000 mer LK GJELD og jeg skammer meg, jeg har ingen utdannelse !!! Hater at jeg har gjort dette !!! 

men søk om å få rett på voksenopplæring da får du studiekompetanse GRATIS. På kveld eller dag ettersom hva som passer deg. Veldig vanlig at man jobber ved siden av altså .. det anbefales å ta Over to år. 

søk via fylkeskommunen eller noe der du bor  ? 

kanskje vi ses på skolebenken fra neste år ...

Anonymkode: 8dc6a...122

Skrevet

Sannsynligvis får du ikke realkompetanse. 

Hvis du hadde jobba ufaglært feks i barnehage i FULL stilling i minst 5 år og hadde søkt deg inn på studier som Barnehagelærer ville du kunne fått godkjent REALKOMPETANSE. 

lykke til ! 

Anonymkode: 8dc6a...122

Skrevet

23/5 har ingenting med realkompetanse å gjøre. Så lenge man til sammen har fem års praksis fra arbeid, skole, frivillig arbeid, militæret og pass av egne barn teller dette. Praksisen trenger overhodet ikke være relevant for videre studier :) 

Anonymkode: 708e7...73e

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og samfunnsfag.

Anonymkode: 041d1...2b0

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

23/5 har ingenting med realkompetanse å gjøre. Så lenge man til sammen har fem års praksis fra arbeid, skole, frivillig arbeid, militæret og pass av egne barn teller dette. Praksisen trenger overhodet ikke være relevant for videre studier :) 

Nettopp.

Skrevet

Var de 80000 du fikk lån til studier på VGS- nivå? I såfall tror jeg du har krav på støtte til høyere studier uansett.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Var de 80000 du fikk lån til studier på VGS- nivå? I såfall tror jeg du har krav på støtte til høyere studier uansett.

Men muligens ikke støtte til studier på VGS nivå slik som legesekretær.

Skrevet

Jeg også lirer på om jeg kan ta dette. 
Jeg har sendt spørsmål på en side men får jo aldri svar.

jeg er 28 år.

jeg har generell sts. Jeg har 2 år med yrkesfag og 1 år påbygg til gens.

2 år med folkehøgskole.

hadde sommerjobb mellom FHS årene.

Hadde jobb i alle ferier i videregående. Etter avsluttet vdg så jobbet jeg 4 år fulltid.

er det slik at jeg kan slette alt? Og ta videregående på nytt og da bare ha grunnfagene?

Anonymkode: 81d2f...af4

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

jeg er 28 år.

2 år med folkehøgskole.

Hadde jobb i alle ferier i videregående. Etter avsluttet vdg så jobbet jeg 4 år fulltid.

er det slik at jeg kan slette alt? Og ta videregående på nytt og da bare ha grunnfagene?

Tror ikke du kan slette alt, (ring fylkeskommunen) men du kan forbedre karakterer. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

jeg er 28 år.

2 år med folkehøgskole.

Nei. Det er et tilbud til de som mangler studiekompetanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...