Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #1 Skrevet 31. oktober 2019 Ei venninne av meg går nå over på aap, noe som kommer til å bli ekstremt trangt for henne. Hun er alene med et barn i 10.klasse. I møte med nav ba nav henne se om det er noen kostnader hun kan kutte. Hun har ikke bil, røyker ikke og lever ganske så sparsomt. Men da mente nav at hun kan kutte ut å ha Internett. Hva er det med folk? Med en 10. klassing er man helt avhengig av Internett, ellers får jo ikke hun gjort skolearbeid. Helt utrolig!! Anonymkode: 86288...6b6
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #2 Skrevet 31. oktober 2019 Det er helt håpløst! Nav krever jo selv at all kommunikasjon med dem foregår via nettet, meldekort og beskjeder til/fra saksbehandler, godkjenning av aktivitetsplan osv. Å ringe nav i dag kommer man jo ingen vei med. Det er heller ikke alle som bor slik til at det bare er å stikke innom navkontoret for å bruke pc til dette der. Spesielt siden stadig mer skal sentraliseres overalt også og folk får lenger og lenger reisevei til alle mulig offentlige tjenester. I kommunen jeg bor i nå er det 25000 innbyggere, ett navkontor som er åpent to timer om dagen. De har to pc'er. Det er ikke en gang stoler der, så det legges opp til at man kun skal stå og gjøre svært korte oppgaver der (i hvert fall ikke stå og skrive jobbsøknader eller skrive lengre egenerklæringer om helse), og man må selvfølgelig være fysisk i stand til å stå den tiden rett opp og ned. I tillegg står disse pc'ene slik at andre ofte står og venter rett ved, så i realiteten bør man ikke skrive noe som helst privat der (og det meste man skriver til denne etaten er jo privat/sensitive opplysninger). Bibliotek har jo gjerne pc'er man kan låne, men også der kan det være problemer med å sitte og skrive private ting. Noen har for lang reisevei også til bibliotek og/eller er for syk til å kunne benytte biblioteket. Og det gjelder jo bare den syke... En som går i 10. må i dag ha tilgang på nettet, sånn er det bare. Når hele samfunnet, inkl. grunnskolen, legges opp til at man må bruke data/nett, da må også nav begynne å forholde seg til at vi befinner oss i 2019, snart 2020, og at det å ha internetttilgang ikke er luksus, men en nødvendighet. Jeg synes hun bør klage på dette, hvis det er sosialkontoret som har sagt dette til henne. Hun kan klage lokalt, eller hun kan klage til Fylkesmannen. Kanskje også en sak for lokalavisen - hun trenger ikke stå frem med navn og bilde, de anonymiserer sakene. Anonymkode: 70a54...2b8
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #3 Skrevet 31. oktober 2019 De som jobber hos nav er bare mennesker de også, av og til kommer de nok med forslag som ikke er så gjennomtenkt... Det er jo bare å svare at det ikke går an å kutte ut Internett når man har en skoleelev/student på 15-16 år i hus så skjønner de jo det. Anonymkode: 60234...454
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #4 Skrevet 31. oktober 2019 NAVs jobb er å hjelpe folk til å bli selvhjulpne. Oppnår de det ved at hun ikke har internett? (nei) Anonymkode: c2860...bd9
Bondejenta&lillegutt Skrevet 31. oktober 2019 #5 Skrevet 31. oktober 2019 Nav er håpløs, eg bor på bygda, ca en time fra nærmeste by, der nav har sine tiltak til folk under aap, og da mente de helt seriøst at jeg skulle leie meg en leilighet i nærheten av tiltaket slik at eg kunne bo der i ukedagene.. Sånn siden eg hadde så jævla mye penger og barnet mitt var det ikke så nøye med, han hadde jo en far...........
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #6 Skrevet 31. oktober 2019 Eier hun eller leier? Barnebidrag? Hun får minimum 16 643 brutto per måned. Sitter hun igjen med lite etter faste, godkjente utgifter er betalt, kan hun søke supplerende sosialstønad. Anonymkode: 2a92e...ee3
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #7 Skrevet 1. november 2019 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Eier hun eller leier? Barnebidrag? Hun får minimum 16 643 brutto per måned. Sitter hun igjen med lite etter faste, godkjente utgifter er betalt, kan hun søke supplerende sosialstønad. Anonymkode: 2a92e...ee3 Hun leier. Anonymkode: 86288...6b6
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #8 Skrevet 1. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun leier. Anonymkode: 86288...6b6 Hvis hun ikke har gjort det, så må hun søke om bostøtte Anonymkode: 9fe95...b2e
Anonym bruker Skrevet 1. november 2019 #9 Skrevet 1. november 2019 Synes ikke svaret er så håpløst. De fleste har mobilabonnement med en del datatrafikk, nok til å levere lekser over, og så er det jo sånn at om man ikke har råd til internett, da kan man ikke ha det, da. Det er ingen selvfølge at kommunen skal sponse bredbånd på deg. Kjipt, men sant. Man kan ikke gå ned i inntekt og forvente å ha alt man hadde før. Jeg har ei venninne som jobber på biblioteket. Hun sier at det er mange ungdom som er innom og gjør leksene der hver dag, så det er slett ikke så uvanlig å ikke ha nett hjemme. Anonymkode: 22d85...40e
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #10 Skrevet 2. november 2019 Er vel uansett ikke mange hundrelappene å spare på å kutte nettet. Anonymkode: 74959...b46
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #11 Skrevet 2. november 2019 På 31.10.2019 den 19.27, Anonym bruker skrev: Det er helt håpløst! Nav krever jo selv at all kommunikasjon med dem foregår via nettet, meldekort og beskjeder til/fra saksbehandler, godkjenning av aktivitetsplan osv. Å ringe nav i dag kommer man jo ingen vei med. Ja, det er jo totalt hyklerisk… På 31.10.2019 den 19.27, Anonym bruker skrev: I kommunen jeg bor i nå er det 25000 innbyggere, ett navkontor som er åpent to timer om dagen. De har to pc'er. Det er ikke en gang stoler der, så det legges opp til at man kun skal stå og gjøre svært korte oppgaver der (i hvert fall ikke stå og skrive jobbsøknader eller skrive lengre egenerklæringer om helse), og man må selvfølgelig være fysisk i stand til å stå den tiden rett opp og ned. I tillegg står disse pc'ene slik at andre ofte står og venter rett ved, så i realiteten bør man ikke skrive noe som helst privat der (og det meste man skriver til denne etaten er jo privat/sensitive opplysninger). På vårt navkontor kan man skrive ut ting, på en offentlig printer som står 15 meter fra der pc-ene befinner seg. Det har skjedd at jeg har gått bort til den for å hente utskriften min, f eks en av de "forsidene" med sånn strekkode på, og har funnet andres private dokumenter i samme bunken, fordi jeg var kjapp og kom foran dem... Anonymkode: 74959...b46
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #12 Skrevet 2. november 2019 På 31.10.2019 den 18.42, Anonym bruker skrev: Ei venninne av meg går nå over på aap, noe som kommer til å bli ekstremt trangt for henne. Hun er alene med et barn i 10.klasse. I møte med nav ba nav henne se om det er noen kostnader hun kan kutte. Hun har ikke bil, røyker ikke og lever ganske så sparsomt. Men da mente nav at hun kan kutte ut å ha Internett. Hva er det med folk? Med en 10. klassing er man helt avhengig av Internett, ellers får jo ikke hun gjort skolearbeid. Helt utrolig!! Anonymkode: 86288...6b6 Nav er håpløs, var med en venn av meg på et møte for noen år siden. Han ble arbeidsledig og skulle også over på stønad. Som eneforsørger, barn og leilighet, så ble det store innskrenkininger økonomisk sett. Nav hadde en del,sparetips, også der skulle man kutte ut alt, mobilabonnement,tv og Internett, problemet var at ungene hadde alle leksene på data og de var da avhengig av nett. Når det kom til andre sparetiltak, i matveien, så ble han rådet til å innvitere seg selv og ungene på middag til venner og kjente, så,ofte som mulig. Det er jo koselig med middagsbesøk, men da kan han jo forvente at de samme vennene og bekjente vil komme tilbake tilmhan, eller tror NAV at det fungerer enveis. Hadde jeg ikke sittet der og hørt på , så hadde jeg aldri trodd på det han sa, det er jo helt sykt. Anonymkode: 65013...2fa
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #13 Skrevet 2. november 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nav er håpløs, var med en venn av meg på et møte for noen år siden. Han ble arbeidsledig og skulle også over på stønad. Som eneforsørger, barn og leilighet, så ble det store innskrenkininger økonomisk sett. Nav hadde en del,sparetips, også der skulle man kutte ut alt, mobilabonnement,tv og Internett, problemet var at ungene hadde alle leksene på data og de var da avhengig av nett. Når det kom til andre sparetiltak, i matveien, så ble han rådet til å innvitere seg selv og ungene på middag til venner og kjente, så,ofte som mulig. Det er jo koselig med middagsbesøk, men da kan han jo forvente at de samme vennene og bekjente vil komme tilbake tilmhan, eller tror NAV at det fungerer enveis. Hadde jeg ikke sittet der og hørt på , så hadde jeg aldri trodd på det han sa, det er jo helt sykt. Anonymkode: 65013...2fa Men, hva mener du NAV skal si, da? De sitter med en person som kommer til å gå ned kraftig i inntekt, og personen må ta noen grep. Hva skulle de sagt at han kunne kutte ut? For det er ikke sånn at NAV sitter på et lass med millioner som de bare kan dele ut i øst og vest for å kompensere for inntektstapet. Noe må ryke. Så, kom igjen. Hva er dine råd til en som mister en tredjedel av inntekten sin? Hva skal de kutte ut? For noe må kuttes. Anonymkode: 22d85...40e
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #14 Skrevet 2. november 2019 Rart de ikke foreslo at hun slutter å spise. Holder med ei brødskive annenhver dag. Anonymkode: 649dc...f88
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #15 Skrevet 2. november 2019 Det kommer jo an på hvilnen internettilkobling de har. 1G på telefonen og en langsom tilknyttning til 300 kr pr mnd hjemme burde holde fint. Mange kan også dele med naboer. Anonymkode: f0033...9c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå