Gå til innhold

Hvorfor ønsker ikke folk å gå over termin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså jeg skjønner det blir tungt osv. Men tungt det er det jo i uke 37 og 38 også.. Jeg synes det virkelig så spennende å passere termindato for da må det for alvor skje, og det kan skje når som helst 😅 det virker så koselig å følge med på hver eneste bevegelse og gå og være helt helt klar.. 

Så sant man ikke har sykdommer og plager såklart. Jeg håper jeg går over termindato jeg😅 andre som ikke hadde noe imot det?

Anonymkode: 31132...6cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er en liten risiko vel? Jeg var 40 sist og fikk vite at min fødsel ville igangsettes ved termin. Slapp heldigvis unna det.

Anonymkode: 03434...9bf

Skrevet

Jeg gikk over terminen og har en grav å gå til. DERFOR ønsket jeg å føde før tiden seinere.

Anonymkode: e80ea...8f4

Skrevet

Jeg har født to ganger. Begge i uke 32... Føler meg snytt for å gå helt ut og føle på den skikkelige gravid følelsen. De kom litt brått på de barna. 😆 men litt heldig og kanskje. 

Anonymkode: cbd48...329

Skrevet

En grunn er at barnet vokser fort på slutten og det blir vanskeligere/vondere å føde. Ellers er det mange som har smerter på grunn av svangerskapet. En fødsel er også noe jeg gruer meg til, så da er det best å få det overstått. Da slipper jeg å grue meg så lenge.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordi det er en liten risiko vel? Jeg var 40 sist og fikk vite at min fødsel ville igangsettes ved termin. Slapp heldigvis unna det.

Anonymkode: 03434...9bf

Gjelder ikke den risikoen først når man er offisielt på overtid? Sånn 12-14 dager over? Noen dager over termin tror jeg ikke er mer risikofylt enn å føde en uke før. Men at barnet sannsynligvis blir større er et godt argument, ser den :) 

Skrevet

Min yngste ble født tre dager før termin og var 4,3 kilo. VELDIG glad for at jeg ikke gikk over termin med henne.

Skrevet

Hvorfor skulle man ønske å passere termin? Termin betyr jo at ungen er klar for å komme ut

Anonymkode: 025b7...d38

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk over terminen og har en grav å gå til. DERFOR ønsket jeg å føde før tiden seinere.

Anonymkode: e80ea...8f4

Det er da enda flere som får en grav å gå til hvis de føder for tidlig... ikke meningen å virke ufølsom, altså, men den statistiske risikoen slo ut motsatt hos deg. I de fleste tilfeller er jo barna MER levedyktige jo lengre de får være i mors liv.

Anonymkode: ac129...770

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså jeg skjønner det blir tungt osv. Men tungt det er det jo i uke 37 og 38 også.. Jeg synes det virkelig så spennende å passere termindato for da må det for alvor skje, og det kan skje når som helst 😅 det virker så koselig å følge med på hver eneste bevegelse og gå og være helt helt klar.. 

Så sant man ikke har sykdommer og plager såklart. Jeg håper jeg går over termindato jeg😅 andre som ikke hadde noe imot det?

Jeg gikk til uke 43. Det var stor forskjell på uke 38 og uke 43 altså. Du vet åpenbart ikke at babyens vekt øker med 250 gram per uke de siste ukene, at vannmengden minsker (noe som ikke er bra for barnet) og at risikoen for fødselskomplikasjoner øker drastisk?

Anonymkode: c6b90...a6e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle man ønske å passere termin? Termin betyr jo at ungen er klar for å komme ut

Nei, termin er en matematisk kalkyle av når man TROR den er klar. 

Fødsel betyr at ungen er klar for å komme ut.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk til uke 43. Det var stor forskjell på uke 38 og uke 43 altså. Du vet åpenbart ikke at babyens vekt øker med 250 gram per uke de siste ukene, at vannmengden minsker (noe som ikke er bra for barnet) og at risikoen for fødselskomplikasjoner øker drastisk?

Feil, de begynner å tape vekt igjen hvis de går mye over tida. Det er ikke sånn at the sky is the limit, altså...

Skrevet

Men uke 43 er vel ikke forsvarlig i dag? Er ikke maks overtid 12-14 dager etter termin?

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, termin er en matematisk kalkyle av når man TROR den er klar. 

Fødsel betyr at ungen er klar for å komme ut.

Så i følge logikken din er det ingen grunn til å sette i gang fødsler mao.

Jaja..

Skrevet

Så i følge logikken din er det ingen grunn til å sette i gang fødsler mao.

Jaja..

Min logikk? 

Nei, i følge alle sykehus sin logikk. Hvis fosteret har det bra, og mor og barn er friske, så er det ingen grunn til å sette i gang fødsler. Det trodde jeg alle visste. 

Hvis man setter i gang en fødsel, så har det ALLTID en grunn, og den er noe annet enn «mor er lei» eller «terminen er her». 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men uke 43 er vel ikke forsvarlig i dag? Er ikke maks overtid 12-14 dager etter termin?

14 dager over termin kan fint være uke 43, det...

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er da enda flere som får en grav å gå til hvis de føder for tidlig... ikke meningen å virke ufølsom, altså, men den statistiske risikoen slo ut motsatt hos deg. I de fleste tilfeller er jo barna MER levedyktige jo lengre de får være i mors liv.

Du er ufølsom. Statistikk viser klart økt risiko for komplikasjoner og dødfødsel 10-11 dager etter termin.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Retningslinjene anbefaler 12 dager, men hvert enkelt sykehus får bestemme selv. Flere setter ikke i gang før etter 21 dager.

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Min logikk? 

Nei, i følge alle sykehus sin logikk. Hvis fosteret har det bra, og mor og barn er friske, så er det ingen grunn til å sette i gang fødsler. Det trodde jeg alle visste. 

Hvis man setter i gang en fødsel, så har det ALLTID en grunn, og den er noe annet enn «mor er lei» eller «terminen er her». 

Dette er bare helt feil. Det er innført overtidskontroller og igangsetting fordi mange babyer døde fordi fødsel ikke startet naturlig 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

14 dager over termin kan fint være uke 43, det...

Ja, jeg fikk dessuten enda lengre enn det, til tross for at menstermin og UL termin var lik.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kun til en viss grense....

Anonymkode: 3b31d...517

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min logikk? 

Det er gammeldags tankegang. Nyere forskning har vist noe annet, og sykehus flest følger nye anbefalinger på området. 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil, de begynner å tape vekt igjen hvis de går mye over tida. Det er ikke sånn at the sky is the limit, altså...

Når det skjer så er det fordi morkaken er i ferd med å svikte.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er bare helt feil. Det er innført overtidskontroller og igangsetting fordi mange babyer døde fordi fødsel ikke startet naturlig 

Og overtidskontrollene er fordi...? Fordi de vil se om fosteret fortsatt har det bra der, eller må ut. Igangsettelsen skjer ikke fordi dagene er gått, men fordi fosteret trenger det. 

Og dette vet jeg, fordi jeg har vært i begge situasjoner: den som ble igangsatt FØR termin, og den som ikke ble igangsatt 13 dager over. I det ene tilfellet hadde barnet det bra, i det andre ikke. Ergo er det ikke datoen som avgjør hvem som blir igangsatt, meng andre ting, som morkakefunksjon, vekstkurve, hjerterytme osv.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er gammeldags tankegang. Nyere forskning har vist noe annet, og sykehus flest følger nye anbefalinger på området. 

Link til nyere forskning, takk? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...