Gå til innhold

Dyskalkuli...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen der ute som har barn som har dette, eller har det selv??

Sønnen min på 8, har dette med stor sannsynlighet og jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. 
Læreren har heller ikke vært borti dette tidligere og ppt tar jo dager og år for å komme gjennom til ( selv om han er i systemet grunnet ADHD )

Anonymkode: d7078...a76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet for lite, men fant denne: https://dysleksinorge.no/fagstoff-dyskalkuli/

Se på linken der, kanskje du/lærer/skole kan kjøpe det tilpassede opplegget som det linkes til?

Min nærmeste barndomsvenninne hadde store problemer med matematikk på barne og ungdomsskolen. Om min barndomsvenninne hadde matematikkvanskeligheter eller dyskalkuli, det vet jeg ikke. I dag er det vel store sjanser for at hun ville blitt diagnostisert med dyskalkuli. Hun hadde mye spesialundervisning, men uten egentlig å ha særlig nytte av det, undervisningen ble for dårlig og for teoretisk, og det var jo det teoretiske og det å lese tallene hun slet med. Dette var før dyskalkuli var kjent også. Det som hjalp henne var to ting. Jeg fant ut at hun forstod ting når hun fikk ekstremt konkrete eksempler, så vi lekte faktisk en del for at hun skulle forstå, og brukte også en god del eksempler i hverdagen. Helt grunnleggende ting. Da hun slet med å f.eks. lære seg å dele, husker vi da løste det med brødskiver etter skolen en dag. Vi smurte fem brødskiver, hvis vi skulle få like mye, hvor mye ble det - det visste hun umiddelbart, to til hver og dele den siste i to halve. På skolen hadde hun ikke forstått at 5 : 2 = 2,5. Så delte vi fem på fire, og da fikk hun til det også. Da slet hun litt med hva kvarte skiver ble med tall, så da tok vi eksempel med penger, at ett tall er som en krone, som kan deles på fire, hvor mange øre hadde alle fått om vi skulle dele 1 kr på fire. Da kom hun til 25 øre til hver (ja, jeg er så gammel ;) ), og siden "kronen" representerte den siste skiven som skulle deles på fire, så godtok hun at 25-tallet måtte stå bak komma, bak hele tall, så da hadde hun fire som fikk 1,25 skiver hver. Så minnet jeg henne på det vi hadde på skolen, så kikket vi på det igjen, og da forstod hun det, selv om hun fremdeles slet med å lese/forstå tallene i seg selv. En gang samlet vi femti kongler som vi så satt og delte og ganget og plusset og trakk fra med på ulike måter. Fikk vi en brusflaske eller to som flere unger skulle dele, da var det også noe vi gjorde om til matte, og da var alle like motiverte for at det skulle bli helt rett ;)  Det kom seg sakte, men sikkert, med mye jobbing og masse konkrete eksempler. Første året på videregående hadde hun fremdeles en del problemer, men hanglet seg gjennom. Så tok hun et friår, tok en helt annen skole et år, og der var det veldig mye praktisk i forhold til økonomi, mål, vekt osv. Og på det året, da hun fikk dette systematisk og rettet til helt konkrete problemløsninger som hun også kunne ta og føle på, etter det knekte hun koden ordentlig. Hun fikk aldri veldig gode karakterer i matematikk, men hun fikk midt på treet uten å slite seg ihjel slik hun hadde gjort tidligere, og det var jo egentlig superbra mtp. utgangspunktet hun hadde.

Kanskje en slik tilnærming kan fungere for dere også? Det kan jo også være en tilnærmingsmåte som kan fungere for ham som har ADHD. Dere kan øve på ting fysisk, ved fysisk lek, på tur i skogen, matlaging, legobygging, telle biler, lyktestolper, hunder på tur, klinkekuler, dele godteri, snekre et fuglehus... hva som helst. Det er veldig mye man kan lage matematikk ut av uten at han nødvendigvis føler at det er det dere gjør. At det blir mer håndfast, mer synlig, mer konkret, ikke så stillstand og teori, men heller nyttig/artig lærdom.

Nå vet jeg for lite om det, som sagt, men jeg tenker at hvis dette blir som dysleksi, så har man ikke problemer med å lære språk muntlig og konkret, det er det skriftlige og det å lese som krøller det til. Hvis dyskalkuli blir på samme måten så tenker jeg gutten din fint kan lære seg matematikk, men han må bare få forståelsen inn på en helt annen måte først, og så når han etterhvert blir mer moden og ser mer sammenhenger så greier han også lettere å overføre det til det skriftlige/teoretiske, da blir det nok enklere for ham å "pugge" også, fordi han allerede har fått forståelsen på en annen måte.

Det å trene på motoriske evner kan også virke positivt for evnen til å forstå matematikk, trene balanse, koordinasjon, kroppsbevissthet, raske kroppsendringer osv.

Her stod det også en god del bra, virker det som: https://www.tempolex.no/laerevansker/om-matematikk

Jeg kjenner ikke til tempolex, men ser ut til at de leverer materiell til skoler, så verdt å sjekke ut for deg og lærer?

Jeg har troen på å legge inn matematikk i alt mulig uten å nødvendigvis si at det er det dere gjør, men rose ham veldig når han får riktige svar, når han knekker en liten mattekode når dere leker dere frem til noe eller gjør praktiske ting sammen som han får til riktig. Da tror jeg motivasjonen hans også øker, for da vil han oppleve mestring og at han forstår mer av det som til nå kanskje har virket uoverkommelig og uforståelig for ham. Ellers husker jeg at @Superdolly hadde et suverent svar her inne for en tid siden, hvor hun forklarte i detalj om hvordan hun hadde trent og lekt matte for barna sine.

Lykke til, håper dere finner ut av det :)

Anonymkode: 2b24c...89b

Skrevet

Jeg er «diagnostisert» med det. Fikk full skår da jeg ble testet. I dag er jeg høyt utdannet og kom meg gjennom medikamentregning med glans🤷🏻‍♀️ Nå som voksen tror jeg bare det at jeg aldri lærte matte ordentlig. Jeg slet myye med matte og ingen tok seg tid til å hjelpe meg. Hverken på skolen eller hjemme, så jeg lå alltid flere hakk bak.

Anonymkode: 2cb06...3a8

Skrevet

Regner med det er dette svaret anonym ...89b sikter til. Det handler om gangetabellen, men kan sikkert overføres til andre regnearter også. Det er egentlig bare fantasien som setter grenser.

"Jeg hengte opp gangetabellen på do. På en slik måte at alle som satt på do, så rett på den. Så øvde jeg intensivt, på litt ulike måter med ungene etter hva de trengte.

Det ene barnet trengte bevegelse, så da sparket vi fotball. Jeg sentret til barnet mens jeg ropte ut et gangestykke. Barnet sparket ballen tilbake og ropte ut svaret. Var det riktig, ropte jeg mål!

Det andre barnet likte spill, så da laget jeg en krukke med lapper med gangestykkene på. Vi trakk en lapp annenhver gang. Barnet svarte på alle gangestykkene. Var svaret rett, fikk barnet en plastbrikke. Var svaret feil, fikk jeg en brikke. 

Jeg ville ha startet med de enkleste gangetabellene, det vil si 1, 5 og 10-gangen. Så ville jeg gått videre på 2 og 4. Tatt en om gangen og øvd og øvd. Prøvd å finne på en måte som er morsom for barnet (eller, i hvert fall litt morsommere enn å sitte ved kjøkkenbordet og terpe) og jobbet sammen med barnet.

Jeg har øvd gangetabellen med tre barn. Jeg kan gangetabellen skikkelig godt 😁."

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen der ute som har barn som har dette, eller har det selv??

Sønnen min på 8, har dette med stor sannsynlighet og jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. 
Læreren har heller ikke vært borti dette tidligere og ppt tar jo dager og år for å komme gjennom til ( selv om han er i systemet grunnet ADHD )

Læreren bør drøfte hva hun skal gjøre med kollegaer og i tillegg bør hun oppdatere seg på matematikkvansker. Det er ikke nødvendig å utredede en dyskalkulidiagnose i 8 års alder. Det som er viktig er at han får god hjelp til å lære matematikk. Dersom gutten din har ADHD er det stor sannsynlighet for at hans matematikkvansker er sekundære til hans konsentrasjonsvansker. Matematikk er også et svært kognitivt krevende fag, så mange spm henvises Ppt for utredning av dyskalkuli har derimot et lavt evnenivå. 

Anonymkode: 6e826...eb7

Skrevet

Jeg har det. Fikk avklart det gjennom PPT som 20-årig. 

Veldig bra han får hjelp i skolealder. Det fikk ikke jeg. 

Anonymkode: 55974...3bb

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for bra svar alle sammen 👍🏻😀 ja, han er heldig som har en lærer som tar tak i dette, han har og vært hos ppt og bup fra 5 årsalderen grunnet ADHD . Han er den roligeste i klassen, men sliter med konsentrasjon . Har holdt på m konkreter i matte fra 1 trinn og han teller ennå på fingrene ..... 

Vi skal ha møte med ppt og lærer nå snart , så kommer til å ta med meg mye av det dere har kommentert, så tusen takk 😊 

Synes det er utrolig vanskelig dette, da de to andre barna bare har glidd gjennom dette...

Skrevet

Min eldste sønn har dyskalkuli. Han er i dag snart 30 år og har lært seg å mestre det.

Vi jobbet knallhardt med visualisering, for det var noe han forsto. Han manglet mengdebegrep, tidsbegrep, alt egentlig. Vi laget utrolig mye mat på den tiden, målte og veiet og delte og ganget over alt hvor det gikk an.("Forsyn deg med 1/5 vaffelplate")

I tillegg brukte vi store kalendere med hele året på. Han måtte også lære seg egne strategier for å takle avtaler etc, og da ble filofax og mobiltelefon nyttig. 

Det kompliserer ALT når du ikke vet om det er en meter eller en mil til skolen, om i morgen kommer etter i dag eller om "for to dager siden" er en uke siden.. "-Møt meg om en time", hva vil det si? Og hvor mye er en liter?...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...