Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 Tåler dere at andre spiser sjokolade som kan inneholde spor av nøtter? Anonymkode: c7833...a8d
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #2 Skrevet 30. oktober 2019 Ja, det gjør de. Undersøkelser viser at ingen blir syke av «nøttesjokolade i samme rom». De må selv SPISE nøtta for å bli syke. Anonymkode: 2f110...6c0
Tipp topp Skrevet 30. oktober 2019 #3 Skrevet 30. oktober 2019 Er allergisk for nøtter, men kan fint selv spise sjokolade merket «kan inneholde spor av». Går også helt fint om andre spiser sjokolade eller andre ting med nøtter ved siden av meg.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #4 Skrevet 30. oktober 2019 Ja, det går helt fint. Men jeg reagerer hvis det er nøtter i nærheten av meg. Datteren min åpnet en pose peanøtter 2 m, unna meg forrige dagen. Og jeg reagerte, men ikke farlig reaksjon da, bare kjente jeg ble litt tett. Og ba henne om å fjerne nøttene, og da gikk det fint. Anonymkode: b1bb5...7ee
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #5 Skrevet 30. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, det gjør de. Undersøkelser viser at ingen blir syke av «nøttesjokolade i samme rom». De må selv SPISE nøtta for å bli syke. Anonymkode: 2f110...6c0 Men du forstår vel at hvis noen tar på sjokolade med spor av nøtter, som inneholder nøtter (spor av nøtter = kan inneholde en nøttebit), og så tar nøttefingre på deg, og så putter du fingeren i munnen, så kan du bli syk. Teoretisk sett... Anonymkode: c7833...a8d
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #6 Skrevet 30. oktober 2019 1 time siden, Tipp topp skrev: Er allergisk for nøtter, men kan fint selv spise sjokolade merket «kan inneholde spor av». Går også helt fint om andre spiser sjokolade eller andre ting med nøtter ved siden av meg. Ja, da er du heldig. "Spor av" betyr jo at det kan inneholde nøttebiter. Skal jo ikke gjøre det, men det kan skje. Anonymkode: c7833...a8d
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2019 #7 Skrevet 30. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, det går helt fint. Men jeg reagerer hvis det er nøtter i nærheten av meg. Datteren min åpnet en pose peanøtter 2 m, unna meg forrige dagen. Og jeg reagerte, men ikke farlig reaksjon da, bare kjente jeg ble litt tett. Og ba henne om å fjerne nøttene, og da gikk det fint. Anonymkode: b1bb5...7ee Ok, går fint da så lenge det faktisk ikke er spor av nøtter. Anonymkode: c7833...a8d
Tipp topp Skrevet 30. oktober 2019 #8 Skrevet 30. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, da er du heldig. "Spor av" betyr jo at det kan inneholde nøttebiter. Skal jo ikke gjøre det, men det kan skje. Anonymkode: c7833...a8d Utrolig sjeldent at det er noe nøtter i «kan inneholde spor av nøtter». Stort sett betyr det at matvaren/sjokoladen er laget i et lokale hvor det også produseres nøtter eller laget på en maskin som også benyttes for produksjon av noe med nøtter. Maskinen vaskes mellom produksjonene så det skal ikke være rester, men de kan ikke garantere. Stort sett er merkingen «helgardering» og kun de som er utrolige allergiske må holde seg unna.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #9 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg reagerer bare på nøtter jeg selv har fått i meg. Jeg kan reagere på at noen åpner en pose peanøtter ved siden av meg, men da får jeg bare en lett og ufarlig reaksjon. Har aldri reagert på "kan inneholde spor av nøtter", så det spiser jeg. Har alltid epi penn i veska. Anonymkode: 16ecf...d2b
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #10 Skrevet 31. oktober 2019 17 timer siden, Tipp topp skrev: Utrolig sjeldent at det er noe nøtter i «kan inneholde spor av nøtter». Stort sett betyr det at matvaren/sjokoladen er laget i et lokale hvor det også produseres nøtter eller laget på en maskin som også benyttes for produksjon av noe med nøtter. Maskinen vaskes mellom produksjonene så det skal ikke være rester, men de kan ikke garantere. Stort sett er merkingen «helgardering» og kun de som er utrolige allergiske må holde seg unna. Men hva mener du med "kun de som er utrolig allergiske må holde seg unna"? Folk som kan spise nøtter uten å dø eller få voldsomme reaksjoner, er vel ikke akkurat i målgruppen for merking av spor av nøtter. Anonymkode: c7833...a8d
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #11 Skrevet 31. oktober 2019 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Men du forstår vel at hvis noen tar på sjokolade med spor av nøtter, som inneholder nøtter (spor av nøtter = kan inneholde en nøttebit), og så tar nøttefingre på deg, og så putter du fingeren i munnen, så kan du bli syk. Teoretisk sett... Anonymkode: c7833...a8d Da kan jo ikke personen det er snakk om gå ut. Tenk på setene på kino, buss og tog, på hyllene i butikken hvor nøtter og varer med nøtter selges fra åpne beholdere... Anonymkode: fb0e0...f5b
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #12 Skrevet 31. oktober 2019 Peanøtter er vel en belgfrukt og ikke en nøtt egentlig? De som er allergiske mot peanøtter er vel gjerne også allergiske mot erter og andre belgvekster? Har en sønn som er allergisk mot peanøtter, men han tåler mandler og nøtter. Anonymkode: 4eb99...2bc
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #13 Skrevet 31. oktober 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det går helt fint. Men jeg reagerer hvis det er nøtter i nærheten av meg. Datteren min åpnet en pose peanøtter 2 m, unna meg forrige dagen. Og jeg reagerte, men ikke farlig reaksjon da, bare kjente jeg ble litt tett. Og ba henne om å fjerne nøttene, og da gikk det fint. Anonymkode: b1bb5...7ee Hvis du er allergisk mor nøtter, så burde du vel vite at peanøtter ikke er nøtter Anonymkode: 3be38...9a2
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #14 Skrevet 31. oktober 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis du er allergisk mor nøtter, så burde du vel vite at peanøtter ikke er nøtter Anonymkode: 3be38...9a2 Mye kryssallergier når det gjelder disse tingene da, så trenøtter, jordnøtter og belgnøtter/frukter kan reageres på alt sammen. Men det er også helt normalt å være allergisk mot en ting og ikke en annen, som min sønn. Peanøtter kalles nøtter fordi de er så harde og minner om en nøtt Anonymkode: 4eb99...2bc
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #15 Skrevet 31. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Peanøtter er vel en belgfrukt og ikke en nøtt egentlig? De som er allergiske mot peanøtter er vel gjerne også allergiske mot erter og andre belgvekster? Har en sønn som er allergisk mot peanøtter, men han tåler mandler og nøtter. Anonymkode: 4eb99...2bc Mange som er allergisk mot nøtter, tåler heller ikke belgfrukter. Anonymkode: 16ecf...d2b
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #16 Skrevet 31. oktober 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Men du forstår vel at hvis noen tar på sjokolade med spor av nøtter, som inneholder nøtter (spor av nøtter = kan inneholde en nøttebit), og så tar nøttefingre på deg, og så putter du fingeren i munnen, så kan du bli syk. Teoretisk sett... Anonymkode: c7833...a8d Ja, hvis du slikker på andre mennesker rett etter at de har spist allergenene... 🙄🙄🙄🙄 Anonymkode: 2f110...6c0
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #17 Skrevet 31. oktober 2019 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Ok, går fint da så lenge det faktisk ikke er spor av nøtter. Anonymkode: c7833...a8d Regner med at jeg ikke reagerer om noen spiser en sjokolade, med en liten nøttebit i nærheten av meg. Er jo stor forskjell på det, og en full stor pose med nøtter. Anonymkode: b1bb5...7ee
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #18 Skrevet 31. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du er allergisk mor nøtter, så burde du vel vite at peanøtter ikke er nøtter Anonymkode: 3be38...9a2 Nå er jeg allergisk mot svært mye, da og peanøtter, og alt av belgfrukter. Anonymkode: b1bb5...7ee
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #19 Skrevet 31. oktober 2019 På 30.10.2019 den 18.24, Anonym bruker skrev: Men du forstår vel at hvis noen tar på sjokolade med spor av nøtter, som inneholder nøtter (spor av nøtter = kan inneholde en nøttebit), og så tar nøttefingre på deg, og så putter du fingeren i munnen, så kan du bli syk. Teoretisk sett... Anonymkode: c7833...a8d Både i teorien og i praksis fullstendig usannsynlig at det skulle kunne gjøre noen skade. Anonymkode: dbb1d...d90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå