Gå til innhold

Hva er det med dagens foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir overrasket da jeg leser her inne om hvordan dagens ungdom blir dullet med: 

-Ikke kan de jobbe litt for de er slitne.

-Ikke trenger de være med i familiebursdager siden det er kjedelig. 

-Skjer det noe på skolen, så må foreldre og skole blandes inn og ordne opp. 

-De bare får penger til det de vil ha, uten å måtte løfte en finger for det. 

Dette er noen av innleggene jeg har lest siste tiden her inne. Syntes det er blitt altfor mye dulling med de unge, de klarer jo snart ingenting selv lenger. Ja, jeg har en 13 åring selv, men prøver å gjøre han mest mulig selvstendig og setter krav til han. 
Ser også noen har skrevet om kravstore 16 åringer som nærmest er truende, en bør se i seg selv litt hvordan det er blitt slik. 

Anonymkode: e5652...b7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette er noen av innleggene jeg har lest siste tiden her inne. Syntes det er blitt altfor mye dulling med de unge, de klarer jo snart ingenting selv lenger. Ja, jeg har en 13 åring selv, men prøver å gjøre han mest mulig selvstendig og setter krav til han. 
Ser også noen har skrevet om kravstore 16 åringer som nærmest er truende, en bør se i seg selv litt hvordan det er blitt slik. 

Mange av de ungene møter virkeligheten med et smell når de skal ut i arbeidslivet og skjønner at ikke alt dreier seg rundt hva de vil og orker lenger, noen av de takler ikke kravene og ender på AAP

Anonymkode: 35e02...66c

Skrevet

Her må de yte før de får noe. Alle må bidra. Forventer ikke at min 17-åring skal jobbe da. Skolen er jobben og den gjør hun veldig bra. Hun har en helgejobb men det er ikke noe jeg krever. 

Jeg er fornøyd med mine barn og deres oppførsel. De har blitt dulla med og bortskjemte på noen områder men de er høflige, empatiske og flinke på skolen. Fordi de er greie så får de jo belønning for dette ved at jeg også er smidig tilbake. 

Anonymkode: fc085...f28

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, HI. Og resultatet ser vi allerede i en vilt stor økning i unge som blir "unge uføre". Det er direkte sammenheng med altfor mye dulling og altfor lite krav gjennom hele oppveksten.

Jeg ønsker meg ikke tilbake til min mormors tid, altså, da man måtte flytte hjemmefra og bli tjenestepike så snart man var konfirmert. Men jeg er helt overbevist om at mange unge kunne fått en bedre liv hvis de hadde blitt stilt krav til underveis. Ikke prestasjoner, men ærlig, hardt arbeid. Følge regler, være høflig, empatisk, innrette seg, jobbe for egne penger, gjøre husarbeid hjemme osv.

Anonymkode: 0bb80...dd3

Skrevet

Det er ikke dagens foreldre. Det er noen foreldre. Det har det alltid vært, men det er sikkert flere av dem i en tid hvor fokuset på barn og barns utvikling er stort, og noen later til å bruke barna som del av eget image eller selvrealiseringsprosjekt.

Men om du ikke leser selektivt, ser du jo også at de innleggene du siterer i hovedsak får motstand. Fra andre av dagens foreldre.

Anonymkode: 7453d...fde

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig med deg, HI. Og resultatet ser vi allerede i en vilt stor økning i unge som blir "unge uføre". Det er direkte sammenheng med altfor mye dulling og altfor lite krav gjennom hele oppveksten.

Anonymkode: 0bb80...dd3

Dette må du gjerne dokumentere. Utrolig spesielt at du har funnet ut av dette, når hele forskningsmiljøer strever med å finne årsaker til økningen i psykisk uhelse blant unge.

Skrevet

Sannheten er jo at det er altfor store krav i samfunnet i dag. Da vi vokste opp var det ikke i nærheten av det samme presset. Synes ungdommen i dag er fenomenale jeg, ihvertfall alle de jeg kjenner. De satser på skolen og de satser på idrett. De er ambisiøse og modne. De er ansvarsbevisste og høflige. Ingen som slentrer gjennom livet.. de setter seg mål og jobber bevisst mot det. 

De er rett og slett mye flottere enn mange voksne jeg kjenner.

Fordi de kun trenger å jobbe ferier er ikke ensbetydende med at de blir dullet med. Den perfeksjonistiske samtiden de vokser opp i er den totale motsatsen til å bli dullet med. 

Skrevet

Å gå på videregående er like, om ikke mer, krevende enn en hvilken som helst jobb. 

De er på skolen fra 08-15 hver dag, det er lekser, prøver og gruppearbeid i tillegg. Så vil man jo at de skal få tid til å trene litt, være med venner og aller helst også tilbringe litt tid med oss som familie. 

Noen har stor arbeidskapasitet og fikser fint å ha en liten jobb i tillegg, men mine barn har hatt nok med å ha fokus på skole og trening. 

Jeg vil at de skal ha en fin ungdomstid, og ha fokus på skolearbeid og det sosiale. 

Begge har hatt sommerjobb siden de var 15 år, og en er ferdig utdannet og i fast jobb og studerer og jobber på resturant i tillegg. 

Klart at noen foreldre duller for mye, men helst ser jeg at ungdommene har et vannvittig stort press på å prestere både på skolen, trening og sosialt. 

Anonymkode: 97f00...62a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du tror alle brukere svarer i alle tråder, og det er de samme som svarer det motsatte av det du syns?

Mine får f eks ikke penger til det de vil ha, så der svarer jeg likt som deg. 

Men jeg tvinger dem heller ikke til å ta jobb ved siden av skolen. Så der svarer jeg ulikt deg (eller, ulikt det du TROR er ditt svar, da. Du har jo ennå ingen 16-åring.)

Og jeg tenker at mine valg er de klokeste. For dermed lærer tenåringen at der er en årsakssammenheng mellom arbeid og forbruk. Får de lyst på penger,  må de selv finne noe å tjene dem på. Min tvang ville ikke ha hjulpet, tvert om ville det ha senket motivasjonen. 

Ingen har heller sagt her på forum at deres barn slipper ALLE familiebursdager. Derimot ble det sagt at noen reagerte på at ungdommene aldri fikk prioritere venner, eller bare være hjemme, og familien hadde så enormt mange fellesprosjekter at ungen gråt for å slippe badeland... da har mor og far skapt et stress. Og familiemiddager og -bursdager er blitt en tvangstrøye. For øvrig går livet i faser. Og det som er såååå treigt når man er 15, kan være selve tryggheten når man er 20 og igjen begynner å sette pris på f eks besteforeldrebesøk. 

At mor og far noen ganger må inn og rydde når det skjer ting på skolen, er jo helt naturlig. På alle skoler jobber det bare mennesker. Dersom mennesker var perfekte, ville det aldri skje f eks mobbing, konflikter eller misforståelser. Men slikt skjer, på hver eneste skole i Norge, og lærerne rydder så godt de kan eller vil eller har tid til. Når det ikke duger, da er det foreldres plikt å følge opp. Eller tror du skolens løsning alltid er perfekt?

Anonymkode: dd92b...6a0

Skrevet

Mine foreldre var lærere, fra 1960- til 90- tallet. De var skjønt enige om at disse deltidsjobbene som ungdommene hadde "nå for tiden" gikk ut over skolearbeidet og var en uting. Jeg fikk rett og slett ikke lov å ha deltidsjobb. Så dette er ikke helt nytt 😁

Anonymkode: 68af5...253

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mine foreldre var lærere, fra 1960- til 90- tallet. De var skjønt enige om at disse deltidsjobbene som ungdommene hadde "nå for tiden" gikk ut over skolearbeidet og var en uting. Jeg fikk rett og slett ikke lov å ha deltidsjobb. Så dette er ikke helt nytt 😁

Jeg er helt enig! Som lærer i VGS har jeg ikke tall på alle gangene elever ikke leverer oppgaver i tide, ikke er nok forberedt til prøver osv fordi de har vært på jobb. Jeg blir stadig spurt om de kan få utsettelse på noe fordi de må på jobb, de blir i harnisk om vi har en annerledes skoledag som slutter på et annet klokkeslett (de må jo rekke jobb, må vite) osv. Jeg vet at noen klarer kombinasjonen fint, men de fleste gjør ikke det, det blir for mye for dem rett og slett. Min 17-åring får ikke lov å jobbe før han skal ut i lære neste år. Jeg vil at han skal bruke all energien sin til skole.

Anonymkode: 61362...e61

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig! Som lærer i VGS har jeg ikke tall på alle gangene elever ikke leverer oppgaver i tide, ikke er nok forberedt til prøver osv fordi de har vært på jobb. Jeg blir stadig spurt om de kan få utsettelse på noe fordi de må på jobb, de blir i harnisk om vi har en annerledes skoledag som slutter på et annet klokkeslett (de må jo rekke jobb, må vite) osv. Jeg vet at noen klarer kombinasjonen fint, men de fleste gjør ikke det, det blir for mye for dem rett og slett. Min 17-åring får ikke lov å jobbe før han skal ut i lære neste år. Jeg vil at han skal bruke all energien sin til skole.

Som å høre foreldrene mine 🤣

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig, er håpløst. Dette ser jeg på lærlingene vi har, de er late, klager for ingenting, og vil helst bare sitte forran pc'n. Pga foreldre som syr nålputer under armene på dem. Godt jobbet!

Anonymkode: f6283...0dd

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Helt enig, er håpløst. Dette ser jeg på lærlingene vi har, de er late, klager for ingenting, og vil helst bare sitte forran pc'n. Pga foreldre som syr nålputer under armene på dem. Godt jobbet!

Anonymkode: f6283...0dd

Haha, med nåleputer under armene ville jeg jo tro det ikke var så komfortabelt å sitte i ro og spille PC 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...