Gå til innhold

Mann døde av kontrastvæske

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å ha lest artikkelen vil jeg nesten tippe at siden kontrastvæsken blir sprøyta inn i årene så er det vanskelig å stoppe før det er for sent

Anonymkode: 57714...4aa

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uten å ha lest artikkelen vil jeg nesten tippe at siden kontrastvæsken blir sprøyta inn i årene så er det vanskelig å stoppe før det er for sent

Anonymkode: 57714...4aa

Men han døde etter 3 dager. Det skjedde ikke der og da. Det vil si at behandlingen som ble gitt ikke fungerte - hvorfor ikke? Hvorfor fungerte verken adrenalin, antihistaminer intravenøst og kortison? Som jeg bare regner med at ble gitt? 

Når kroppen går i (allergi-)sjokk så er jo adrenalin førstehjelp. Den må kanskje gis regelmessig til kroppen kommer seg igjen, men det setter jo igang hjertet og øker blodtrykket. Antihistaminer, i kraftig dose, roer ned mastcellene. Kortison vet vi hva gjør. 

Men hva skjer, på sykehuset, eller med kroppen, når behandlingen ikke fungerer?

Anonymkode: 1337e...ef6

Skrevet

En sjelden gang skjer det helt usannsynlige hendelser. Ingenting å bruke krefter på. 

Alle behandlinger kan gå galt. Du kan sikkert dø av infeksjon i crp-stikket i fingeren også, hvis du er riktig uheldig

Anonymkode: 3dc24...ce8

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En sjelden gang skjer det helt usannsynlige hendelser. Ingenting å bruke krefter på. 

Alle behandlinger kan gå galt. Du kan sikkert dø av infeksjon i crp-stikket i fingeren også, hvis du er riktig uheldig

Det er større sjanse for å dø av allergi, vel?

Anonymkode: 0387f...45a

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er større sjanse for å dø av allergi, vel?

Hvor mange tror du dør av kontrastvæske? Forsvinnende få. 

Er det du som skal ha koloskopi? I såfall har du helseangst

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvor mange tror du dør av kontrastvæske? Forsvinnende få. 

Er det du som skal ha koloskopi? I såfall har du helseangst

at jeg skal ha koloskopi!??

Skrevet

Triste hendelser skjer dessverre. Ikke alltid det går an å reversere anafylaksi. Adrenalin har også bivirkninger. 

Anonymkode: 777f4...994

Skrevet

Jeg har tatt CT med kontrast og fikk beskjed på forhånd om at i veldig sjeldne tilfeller skjer det at folk dør av det. 

Det er tragisk, men ikke uhørt. Og uhyre sjelden at det skjer. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men han døde etter 3 dager. Det skjedde ikke der og da. Det vil si at behandlingen som ble gitt ikke fungerte - hvorfor ikke? Hvorfor fungerte verken adrenalin, antihistaminer intravenøst og kortison? Som jeg bare regner med at ble gitt? 

Når kroppen går i (allergi-)sjokk så er jo adrenalin førstehjelp. Den må kanskje gis regelmessig til kroppen kommer seg igjen, men det setter jo igang hjertet og øker blodtrykket. Antihistaminer, i kraftig dose, roer ned mastcellene. Kortison vet vi hva gjør. 

Men hva skjer, på sykehuset, eller med kroppen, når behandlingen ikke fungerer?

Anonymkode: 1337e...ef6

Det står at hjertelungeredning ble igangsatt umiddelbart, og at han døde etter tre dager. Det står ikke hvor lenge hjertet stoppet, eller hva som var dødsårsaken. Det er dermed mulig at han teknisk sett ikke døde av den allergiske reaksjonen, men av skader som oppsto fordi hjertet stoppet. 

(jeg vet ikke, er bare gjetter) 

Anonymkode: 1faa3...c36

Skrevet

Kan være han hadde underliggende sykdommer som gjorde at behandling var komplisert, og ikke tålte påkjenningen. Feks hjerte/kar sykdommer. 

Men i denne saken så fikk han jo hjertestans, og ble recucitert. Veldig få kommer fra det uten skade i utgangspunktet. Man vet ikke hvor lang tid det tok før det ble oppdaget, eller hvor lenge han hadde hjertestans, utfra artikkelen. Ergo man kan bare spekulere. 

Han døde jo sånn sett ikke av en "enkelt" allergisk reaksjon, men fikk en hjertestans som konsekvens av anafylaksi og dør etter gjennopplivningen. 

Anonymkode: e94a2...1d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...