Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #1 Skrevet 28. oktober 2019 Føler jeg har det. Får jeg strekk i nakken er det såååå vondt. Migrene er så vondt at jeg går og legger meg på rommet, blir helt utafor. Har vært gjennom 2 barnefødsler, 1 naturlig og 1 igangsatt med epidural (etter hvert), og jeg synes det var så vondt. Den naturlige var VOND, men det gikk. Den "unaturlige" var et helvete! Aldri opplevd maken smerte, føltes som om noen satt og prøvde å grave seg ut av ryggen min med en rive. Helt grusomt, jeg grein og hele pakka... Jordmor sa det kunne være fordi jeg ble satt igang... MEN.. Føler jeg alltid har vondt noe sted. Vondt i hodet, vondt i leddene mine, vondt i musklene mine, vondt i magen, vondt i kjeven, føler hele tiden alle musklene og leddene verker... ?? Anonymkode: b10db...2a9
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #2 Skrevet 28. oktober 2019 Kanskje du bør snakke med legen din om dette? Ikke nødvendigvis mtp. smerteterskelen, men det at du har vondt i hodet, ledd, muskler, mage, kjeve. Bestill deg en legetime, du Anonymkode: 3fb8f...58d
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #3 Skrevet 28. oktober 2019 Smerteterskelen er individuell, og kan jobbes med. Smertemestring og hvor du har fokuset ditt. Hvis jeg kjenner etter, har jeg også alltid vondt et sted. Men jeg kjenner ikke etter. Anonymkode: 49f3c...280
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #4 Skrevet 28. oktober 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kanskje du bør snakke med legen din om dette? Ikke nødvendigvis mtp. smerteterskelen, men det at du har vondt i hodet, ledd, muskler, mage, kjeve. Bestill deg en legetime, du Anonymkode: 3fb8f...58d Har vært der De vet ikke hva det er, finner ikke noe galt på MR eller CT... Blodprøvene er så som så, lite b vitamin. Litt mange røde blodceller. Blod i avføringen og slo ut på betennelse. Så kanskje jeg har allergier/intoleranser som går utover musklene? Anonymkode: b10db...2a9
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #5 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Smerteterskelen er individuell, og kan jobbes med. Smertemestring og hvor du har fokuset ditt. Hvis jeg kjenner etter, har jeg også alltid vondt et sted. Men jeg kjenner ikke etter. Anonymkode: 49f3c...280 For meg er det overveldende. Dvs jeg føler ikke at jeg har vondt hver dag, men så ofte at det plager meg. Men å sparke lilletåa inn i noe er vondt, jeg brakk den for et halvt år siden. Det var "vondt", men ikke sånn som muskelsmerter og migrene vil jeg si. DET synes jeg er vondt. Og noen ganger så har jeg så vondt i magen ifbm diare Anonymkode: b10db...2a9
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #6 Skrevet 28. oktober 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har vært der De vet ikke hva det er, finner ikke noe galt på MR eller CT... Blodprøvene er så som så, lite b vitamin. Litt mange røde blodceller. Blod i avføringen og slo ut på betennelse. Så kanskje jeg har allergier/intoleranser som går utover musklene? Anonymkode: b10db...2a9 Da bør du vel sjekkes videre for div. tarmsykdommer som kan gi slike problemer. Anonymkode: 3fb8f...58d
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #7 Skrevet 28. oktober 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Smerteterskelen er individuell, og kan jobbes med. Smertemestring og hvor du har fokuset ditt. Hvis jeg kjenner etter, har jeg også alltid vondt et sted. Men jeg kjenner ikke etter. Anonymkode: 49f3c...280 Er forsåvidt enig i det du sier, man kan gjøre mye for smertemestring med mental trening og -teknikker. Men hos noen er det også andre årsaker som ligger bak, i tillegg til at ulike personer kan ha reell, ulik toleranse for smerte. Det å gå med mye smerte over lang tid kan gå to veier. Man kan til en viss grad "venne seg til" en del smerter, og man kan greie å holde andre i sjakk med teknikker. Men har man gått med mye smerte over tid, da kan man også oppleve at smerteterskelen blir lavere, enten generelt eller på visse smerter. Jeg har i utgangspunktet svært høy smerteterskel, bl.a. fordi jeg ikke tåler mange av de vanlige, litt sterkere smertestillende. Dermed har de ikke hatt noe å tilby meg når jeg har hatt smerteproblematikk i etterkant av ulykker som har gitt skader. Slet med store smerter over år. Så for meg var det enten å ruse seg og bli avhengig av altfor sterke medikamenter (som jeg ble tilbydt), eller lære seg å takle smerten. Jeg gikk inn for det siste, og lærte det bra. Det er likevel slitsomt å gå med stadige smerter. Så ble jeg syk, langvarig over år. Nå opplever jeg at jeg er så sliten av sykdom og det den innebærer at det er visse typer smerter som jeg tidligere taklet veldig bra, som jeg nå ikke takler spesielt bra, jeg blir mer sliten, det føles vondere selv om jeg mer objektivt vet det ikke er det, jeg blir mer irritert. Teknikkene jeg før brukte for å ignorere, ikke fokusere på smertene, avspenning osv., de fungerer rett og slett ikke like bra som før pga. at allmennformen er blitt såpass mye dårligere. Så langvarig sykdom, eller langvarige sammensatte smerteproblemer, kan også føre til at man får lavere smerteterskel. Men hos Hi er det jo prøver hos legen som tilsier at hun bør utredes videre, så hun bør absolutt ikke slå seg til ro med å bare tåle smerten. Hun kan sikkert ha nytte av teknikker for å mestre smerte uansett, men hun bør utredes videre. Anonymkode: 3fb8f...58d
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #8 Skrevet 28. oktober 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da bør du vel sjekkes videre for div. tarmsykdommer som kan gi slike problemer. Anonymkode: 3fb8f...58d Ja, skal sjekkes. Har fått henvisning til gastro. Og følger opp med flere prøver. Anonymkode: b10db...2a9
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #9 Skrevet 28. oktober 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er forsåvidt enig i det du sier, man kan gjøre mye for smertemestring med mental trening og -teknikker. Men hos noen er det også andre årsaker som ligger bak, i tillegg til at ulike personer kan ha reell, ulik toleranse for smerte. Det å gå med mye smerte over lang tid kan gå to veier. Man kan til en viss grad "venne seg til" en del smerter, og man kan greie å holde andre i sjakk med teknikker. Men har man gått med mye smerte over tid, da kan man også oppleve at smerteterskelen blir lavere, enten generelt eller på visse smerter. Jeg har i utgangspunktet svært høy smerteterskel, bl.a. fordi jeg ikke tåler mange av de vanlige, litt sterkere smertestillende. Dermed har de ikke hatt noe å tilby meg når jeg har hatt smerteproblematikk i etterkant av ulykker som har gitt skader. Slet med store smerter over år. Så for meg var det enten å ruse seg og bli avhengig av altfor sterke medikamenter (som jeg ble tilbydt), eller lære seg å takle smerten. Jeg gikk inn for det siste, og lærte det bra. Det er likevel slitsomt å gå med stadige smerter. Så ble jeg syk, langvarig over år. Nå opplever jeg at jeg er så sliten av sykdom og det den innebærer at det er visse typer smerter som jeg tidligere taklet veldig bra, som jeg nå ikke takler spesielt bra, jeg blir mer sliten, det føles vondere selv om jeg mer objektivt vet det ikke er det, jeg blir mer irritert. Teknikkene jeg før brukte for å ignorere, ikke fokusere på smertene, avspenning osv., de fungerer rett og slett ikke like bra som før pga. at allmennformen er blitt såpass mye dårligere. Så langvarig sykdom, eller langvarige sammensatte smerteproblemer, kan også føre til at man får lavere smerteterskel. Men hos Hi er det jo prøver hos legen som tilsier at hun bør utredes videre, så hun bør absolutt ikke slå seg til ro med å bare tåle smerten. Hun kan sikkert ha nytte av teknikker for å mestre smerte uansett, men hun bør utredes videre. Anonymkode: 3fb8f...58d Ja, jeg vil gjerne lære meg smertemestring... For min del bruker jeg varme noen ganger. Anonymkode: b10db...2a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå