Gå til innhold

D-vitaminer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor mye 5000 IU d-vitamin tilsvarer i den norske «enheten»?

Anonymkode: 6260e...019

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er den norske enheten?

jeg bruker 20.000 IU

Anonymkode: d9307...3a7

Skrevet

Bruker du så mye daglig hele året?

Skrevet

Det er ikke noe vits å ta mer enn anbefalt daglig dose, for du bare tisser det ut igjen. Det er en dyr måte å skape D-vitaminberiket urin.

Anonymkode: 68aa6...41e

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe vits å ta mer enn anbefalt daglig dose, for du bare tisser det ut igjen. Det er en dyr måte å skape D-vitaminberiket urin.

Det er jo helt feil da.

Anonymkode: f9bff...026

Skrevet

"På bakgrunn av litteraturen er det vanskelig å si om 20 000–30 000 IE vitamin D per dag vil medføre toksisitetssymptomer, men det kan ikke utelukkes. Mengden er for øvrig langt over den dosen som Vitenskapskomiteen for mattrygghet har satt som øvre tolerable inntaksnivå (4000 IE) og som er forventet å gi helsegevinst. Tilskudd av vitamin D er for øvrig ikke eneste kilde til vitamin D, og det kan være vanskelig å oppdage en subakutt vitamin D-forgiftning hvis man ikke mistenker det.

Hvis en person skal benytte slike høye doser over tid, er det viktig at behandlingen er initiert på bakgrunn av medisinske funn og ikke som et egetinitiativ. Det er videre viktig at personen er under nøye klinisk oppfølging med blant annet serumkonsentrasjonsmålinger av vitamin D (målinger av 25(OH)D) og blodprøver med hensyn til hyperkalsemi."

Kilde: https://relis.no/Publikasjoner/2013/Retningslinjer_for_bruk_av_vitamin_D_og_risiko_ved_hoye_doser/

Skrevet

På en fin solskinnsdag så kan du selv produsere over 100 000 iu. Og det kan du gjøre mange dager på rad. Har du hørt om noen som har fått d-vitaminforgiftning etter en fin sommer? Eller noen gang? 

Jeg tar mellom 5 og 10 000 daglig i vinterhalvåret og holder verdien ca på 100.

Retningslinjene for d-vitaminer i Norge er tåpelige. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen som vet hvor mye 5000 IU d-vitamin tilsvarer i den norske «enheten»?

125 i sånn som jeg ikke får skrevet. 

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om man er lav på D-vits må man ta mer en anbefalt dose som regel. 

Jeg er kronisk lav og må alltid ta mer for å komme opp igjen og for å holde meg på et normalt nivå over tid. 

Anonymkode: d39fe...eaa

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tar feil på alle plan. D-vitamin er ikke vannløselig og lagres i kroppen. Derfor man ser for seg at man ka få for mye. 

Skrevet

Takk for mange svar.

Har tatt 5000 IU i september og oktober med veldig god effekt (bedre humør, vestentlig mindre trøtt og sliten).

Tenker jeg tar 10.000 IU i november og utover noen måneder.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...