Gå til innhold

Grep for å spare i hverdagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å ta noen grep i hverdagen for å spare litt. Jeg er en person som ikke liker å planlegge, men jeg må bare snu hodet mitt litt der tenker jeg.

Leste en artikkel om en familie på 13, med 1 inntekt som tydelig klarte seg greit. Skjønner ikke helt hvordan de klarer å mette så mange med middag til 70,-. Så jeg mottar gjerne gode tips! Stor handle 1 gang i uka tenker jeg er veldig greit. 

Anonymkode: 9e51b...2c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg oppdaget at jeg kan spare inn en del på områder der jeg sløser:

Sparetips:

Kantinemat på jobb
Kaffe på kafé.
Gebyr på ubetalte regninger og bortglemte bibliotekbøker

Telefonbruk.

Aviser og magasiner. Paperbackromaner. 

Dyre bakverk og brød

Anonymkode: 5774f...9fb

Skrevet

Autogiro på alle regninger, så slipper du gebyr for papirregning. Er ofte 59 kr, og det blir litt på et år om alle regninger kommer på papir (telefon, strøm, forsikring, kommunale avgifter osv)

Last ned mattilbud-appen og les gjennom den hver søndag kveld. Da legges tilbudsavisene til alle kjedene der, og du kan planlegge ukens middager etter hva som er på tilbud. Ta en handlerunde alene etter at barna er lagt mandag kveld og kjøp tilbudsvarene i alle butikkene og brødvarene (melk, mel osv) på Rema eller Kiwi

Anonymkode: 816ba...a8d

Skrevet

Hvor stor var den inntekten da? Det er jo stor forskjell om det er 1 inntekt på 400 000 enn en på 1,5 mill.

Handle aldri middag på tom mage. Lag meny ut i fra hva du har i fryser, kjøleskap og skapene - baser det meste på det du har. Lag så handlesliste ut i fra det, gå  gjennom alle tilbudsavisene på søndag og se det er noe dere har bruk for. Sjekk alltid 50% boksen før du begynner å handle og se om det er noe du kan bruke den uken eller fryse ned til senere. Vær kritisk til 10 kroners tilbudene, er de virkelig billig, er det billigere enn i de billigere butikkene?

Ha få pålegg, man trenger ikke så mange forskjellige valg hver dag.

Hvis du liker å lage mat etter nye oppskrifter, vær kritisk til alle mulige småting som "må" være med i oppskriften, er det veldig viktig at akkurat den ingrediensen er med. Hvis du ikke har den fra før, så trenger du kanskje ikke kjøpe den hvis den ikke er helt avgjørende for smaken.

Kjøp frukt og grønnsaker etter hva som er på tilbud og i sesong. 1 kg epler selges stadig vekk på 10 kroners tilbud. Det samme gjør 6 - pack med dopapir, det er billig og veldig bra dopapir.

Ha en ca liste over hva du har i fryseboksen, så er det enkelt når du skal lage meny. Lag meny hvor du bruker opp alle grønnsakene i løpet av uka. Rydd kjøleskapet i slutten av hver uke og se hva som er igjen. Hvis det ikke kan ligge lenger, lag restemiddag eller legg i fryser. Fryst oppkuttet kjøttpålegg passer f.eks fint i en omelett.

Når det er tomt for melk, juice, brus, kjøttpålegg og lignende, så er det tomt. Ikke kjøp mer før neste uke, ingen dør av å drikke vann.

Anonymkode: 2d053...91b

Skrevet

Si opp abonemanger du egentlig ikke trenger.

Gå gjennom forsikkringsavtaler, telefon, tv ol.

Ikke kjøp nye klær før de gamle er utslitt.

Smør matpakke på jobb og når dere skal bort. 

Handle på matbutikk, ikke bensinstasjoner, kiosker eller spisesteder.

Dropp kjøttpålegg og andre dyre pålegg i hverdagen.

Lag mat fra bunnen etter en plan.

Møt venner hjemme, ikke på cafee.

Reparer ting som går i stykker.

Gjør vanlige oppgaver som husvask, handling, dekskift ol selv.

Før regnskap og lag et budsjett som du følger, selv om det betyr å måtte utsette noen innkjøp.

Anonymkode: 644a7...84c

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger! Tror ukes handling og planlegging er det vi kan spare mest på. Er ganske flinke ellers. Nå er det mye små handling. Innom butikken for å kjøpe feks. melk, men kommer hjem med mye mer. 

Skrevet

Ta med deg cash når su skal handle! Har du 500 kr , ja så kan du kun handle for 500.Eller ta ut matbudsjettet cash å ha det liggende hjemme. La oss si 3000 kr skal holde for en hel mnd. Ser du det minsker drastisk før neste lønning så må du skjære ned på forbruket :)

Skrevet
9 minutter siden, KellyTaylor skrev:

Ta med deg cash når su skal handle! Har du 500 kr , ja så kan du kun handle for 500.Eller ta ut matbudsjettet cash å ha det liggende hjemme. La oss si 3000 kr skal holde for en hel mnd. Ser du det minsker drastisk før neste lønning så må du skjære ned på forbruket :)

Dette gjør jeg. Tar ut 3500 kr til mat og husholdningsartikler hver måned, og planlegger alle innkjøp. Har alltid noen lapper igjen på slutten av måneden, og jeg handler nesten aldri noe unødvendig. Bruker ikke kort i butikken lenger. Sparer MYE på det! 

Anonymkode: 7f25d...ece

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette gjør jeg. Tar ut 3500 kr til mat og husholdningsartikler hver måned, og planlegger alle innkjøp. Har alltid noen lapper igjen på slutten av måneden, og jeg handler nesten aldri noe unødvendig. Bruker ikke kort i butikken lenger. Sparer MYE på det! 

Anonymkode: 7f25d...ece

Mange er dere i husholdningen da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...