Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2019 #1 Skrevet 27. oktober 2019 papirene til to av barna mine til PPT. Begge har vedtak, barnehagen de går nå er ny. Da vi flyttet fra en annen kommune. Når barna begynte der så, snakket jeg selv med PPT på tlf å ble fortalt om at jeg kunne søke selv uten barnehagen siden jeg hadde alle papirene. Slutt rapporten fra støttepedagogen i gamle bhg, og vedtaket. For begge barna. Fortalte dette til nye bhg, å de kom med søknader å at dem måtte ha alle papirene. Greit, ellers kan jeg bare faktisk kjøre innom ppt å levere de personlig for å fortgang i dette. ringer ppt på fredag, de har verken fått tlf eller papirer på barna. De sa også at vanligvis så skal noen fra bhg komme hit til kontoret (hos ppt) å drøfte sakene til de barna det gjelder. Men ppt har ikke hørt noe.... når jeg kommer for å levere barna samme dag, å konfronterer pedagogisk leder på avdelingen om dette så får jeg beskjed om at nei dette har vi ikke sendt inn enda, men det skal sendes snart. Ja men, vi stresset jo om å få papirene på plass for å sende det av gårde. Barna har jo gått her i 2 mnd nå: hjelpen bør ha vært her nå. ? Sier jeg. Ja men hun damen som jobber for ppt er her på huset å jobber med andre barn, å vi har satt inn ekstra vikar pga barna dine. Vi andre fast ansatte jobber med barna dine uansett. Så sier jeg at jeg ikke forstår dette? Damen fra ppt jobber med mine barn nå spør jeg? Nei men hun er på huset? Hva hjelper det mine barn når hun jobber med andre barn? I tillegg sier hun « av andre ulike årsaker som hun ikke kan fortelle meg så har derfor heller ikke papirene blitt sendt inn. I tillegg er dagligleder borte. Mangler dere underskrift av henne da, spør jeg ? Nei, det kan jeg gjøre. Kan skrive under for henne. Altså seriøst? Jeg må tvinge ut ord fra henne om noe som er veldig viktig for mine barn.? Er dette mulig? jeg vet dere er lei av mine dårlige erfaringer om den nye bhg, har skrevet mange ganger her inne. Men jeg blir helt matt og sliten. Når man har 2 barn med spesielle behov, å så mye å følge opp så har man lite energi når folk ikke gjør jobben sin. barna har gått der i 2 mnd snart å ansatte hater meg allerede.... da jeg har klagd på at bleier ikke byttes på ene ungen, den andre bader i søledammer hver bidige dag å klærne er søkkvåte. Truser sokker alt som jeg har sendt med barnet tidlig på morran. Jo, barnet har garantert gått i de søkkvåte klærne i flere timer ute, da de ikke har skiftet til nytt regntøy.To regnbukser er allerede blitt ødelagt pga barnet da tydeligvis sklir på et eller annet steiner i barnehagen. Her om dagen var det kjempe kaldt, det ble lagt ut bilder på nett. Alle barna hadde lue på seg borsett fra mitt barn. hvorfor det spør jeg barnet mitt? Nei hadde ikke lue, jo sa jeg. Spør læreren dagen etter, nei han ville ikke ha lue. Så sa jeg men det bestemmer ikke han? Det bestemmer du? Du er voksene her, ja men det er ikke alle kamper vi tar sier den barnehagen læreren ? Jeg ble bare attteeehøæø? Så sier om det er -12 ute å dere går ut så håper jeg virkelig dere tar lue på barnet mitt? Jaja så klart... så når jeg leverer så sier ingen av lærerne hei til meg lenger, kun til barna. De løfter ikke på ræva si for å ta i mot barna. De bare sitter der. Med kaffe koppen sin. Når vi henter ingen info om hvordan det har gått. Jeg har også reagert på det pedagogiske innholdet i bhg. i stede for å la barna tegne på et blank ark, så skriver dem ut forskjellige motiver med dyr og pokemon osv, så barna kan bare fargelegge! Vel, barnet har bedre fantasi om du gir dem et blankt ark. Ofte får vi også tegninger der ansatte har tegnet til barna? Jeg vil ha trenger eller andre ting barna har laget, har null interesse av å få tegning som en ansatt har laget. Ikke har dem lego heller, en barnehage som ikke har lego? Seriøst? Det var FN dagen, når jeg leverte barna så så jeg en av de ansatte drev å satt opp flaggene til forskjellige land. Ingen av barna var involvert i dette? Hvorfor det? på fredag har jeg blitt spurt om jeg kan ha et møte med pedagogisk leder, fordi hun sier følgende « barna dine krangler mye i bhg» veldig mye. Så sa jeg « jeg har på en måte advart dere, at de ikke bør gå sammen, derfor gikk de ikke på samme avdeling i gammle bhg heller» de blir også lei hverandre sa jeg, i bhg sammen, hjemme sammen, på fritiden sammen. Så klart kan søsken bli lei hverandre sa jeg? ja men, eldste lar ikke minste ha noen leker for seg selv. Så sa jeg, da kan dere bytte ene barnet mitt til den andre avdelingen? Nei det er ikke plass. Javel, sier jeg. Men uansett de må jo lære å være sammen sier hun. Ok sa jeg. Så sier hun « dette takler vi! tenkte inni meg, hva? Du sier eller klager over at de krangler men allikevel sier at dere takler det? Virket ikke sånn, virket mer som at de var drit lei barna mine.... dette samtalen hun skal ha med meg, er jeg faktisk en smule nervøs for. For jeg aner ikke hva de skal si. Jeg har også så mye ting jeg er veldig irritert over, at jeg er redd at jeg kommer til å starte å avslutte med «beklager jeg sier opp bhg å finner en annen» Jeg holder på å dø av fortvilelse...... Anonymkode: 963c5...aa8
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2019 #2 Skrevet 27. oktober 2019 I tillegg til dette får ikke barna mine heller noe støttepedagog i bhg. Da denne kommunene vi bor i nå sender ikke støtte pedagog, men de ansatte i bhg skal jobbe med mine barn. Så ansatte heller bhg andre vikarer for å jobbe med de «vanlige « barna. Støtte pedagog kommer kun en time i uken. Å begge mine barn har 16-20 timer i uken med støtte pedagog. Ingen av de har denne kompetansen som en støtte pedagog har. Men bhg mener jo det har de, fordi de går kvelds skole inne for pedagogikk. Anonymkode: 963c5...aa8
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2019 #3 Skrevet 27. oktober 2019 Bytt barnehage - NÅ! Ville også meldt fra til Fylkesmannen, dette er horribel oppførsel fra en barnehage. Anonymkode: 55379...b5f
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2019 #4 Skrevet 27. oktober 2019 Jeg har sett og svart i de tidligere trådene dine. Det du skriver her ville jeg gått videre med, som b5f sier. I morgen synes jeg du skal ringe tidlig og be om møte med den som har ansvaret for barnehagene i kommunen. Få med deg mannen din eller en annen, og ta gjerne opp samtalen. Si at dere vil ha svar, hvorfor dine barn, som har vedtak på 16-20 timer i uken kun får en eneste time, og spør hvem som har ansvaret for dette. Så tar du i tillegg opp det andre, for det er virkelig ikke greit heller. Og på slutten av møtet ville jeg gjort vedkommende oppmerksom på at dere nå har sendt klage til Fylkesmannen. Jeg hadde ikke ventet for å høre hva bhg. sier i et møte du ikke en gang har fått tid for. Jeg ville satt igang klageprosessen, inkl. kommune og fylkesmann. Anonymkode: 23ccf...60a
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2019 #5 Skrevet 27. oktober 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har sett og svart i de tidligere trådene dine. Det du skriver her ville jeg gått videre med, som b5f sier. I morgen synes jeg du skal ringe tidlig og be om møte med den som har ansvaret for barnehagene i kommunen. Få med deg mannen din eller en annen, og ta gjerne opp samtalen. Si at dere vil ha svar, hvorfor dine barn, som har vedtak på 16-20 timer i uken kun får en eneste time, og spør hvem som har ansvaret for dette. Så tar du i tillegg opp det andre, for det er virkelig ikke greit heller. Og på slutten av møtet ville jeg gjort vedkommende oppmerksom på at dere nå har sendt klage til Fylkesmannen. Jeg hadde ikke ventet for å høre hva bhg. sier i et møte du ikke en gang har fått tid for. Jeg ville satt igang klageprosessen, inkl. kommune og fylkesmann. Anonymkode: 23ccf...60a Takk for svar. Men skal jeg skrive et brev til fylkesmannen fordi barna mine ikke får støttepedagog i barnehagen å at ansatte skal brukes som det i stede eller fordi at barnehagen ikke har sendt papirene inn enda til ppt? Jeg har aldri skrive et slikt brev før, spesielt ikke til fylkesmannen. Aner ikke hvordan jeg skal starte eller avslutte. Hva skriver man? Er det noen andre jeg kan be hjelp fra om å skrive brevet? Anonymkode: 963c5...aa8
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2019 #6 Skrevet 27. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bytt barnehage - NÅ! Ville også meldt fra til Fylkesmannen, dette er horribel oppførsel fra en barnehage. Anonymkode: 55379...b5f Dette er noe vi faktisk vurderer å gjøre nå. Men må finne andre barnehager først, å hvor det er ledig. Anonymkode: 963c5...aa8
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2019 #7 Skrevet 27. oktober 2019 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Men skal jeg skrive et brev til fylkesmannen fordi barna mine ikke får støttepedagog i barnehagen å at ansatte skal brukes som det i stede eller fordi at barnehagen ikke har sendt papirene inn enda til ppt? Jeg har aldri skrive et slikt brev før, spesielt ikke til fylkesmannen. Aner ikke hvordan jeg skal starte eller avslutte. Hva skriver man? Er det noen andre jeg kan be hjelp fra om å skrive brevet? Anonymkode: 963c5...aa8 Jeg synes du skal klage på alt dette. Barna dine har vedtak på 16-20 timer i uken, etter to måneder får de fremdeles bare en time i uken, barnehagen har ikke gjort det nødvendige papirarbeidet for å få mer hjelp til ungene dine, og de bagatelliserer barnas behov ved å ville sette ukvalifiserte ansatte (uten spesialisering som dine barn trenger) på barna istedenfor å forsøke å få kvalifisert hjelp til ungene. Viktig også å si at personer under utdanning ikke er ferdig utdannet og dermed ikke har den fagkunnskapen som dine barn har behov for og de bør derfor heller ikke ha hovedansvar for dette. Jeg synes du i morgen skal ta en telefon til Barneombudet og spørre om råd der, der vet de mer om prosessen, og sikkert også om hvor du ev. kan få hjelp. Barneombudet har tlf. 22 99 39 50. Vil tro de kan gi deg gode råd. Har dere muligheten til det så vurder å få hjelp av en advokat også, men hør først med Barneombudet. Om du sjekker Fylkesmannens sider så kan det være det finnes noe skjema de har som du kan bruke til mal. Vet ikke om de har det, men har vært borti noe slikt i en pasientklagesak, så mulig det også finnes for klager på bhg./skole. Lykke til! Anonymkode: 23ccf...60a
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #8 Skrevet 28. oktober 2019 Det kan godt være at den som har dine barns ekstra timer i bhg er godt kvalifisert, de sier de har ansatt en inn for og frigi en fast ansatt. Hvilke timer er det barna dine har fått er det assistent timer eller spesped timer? Det med regntøyet og luen: barn blir søkkvåte på regndager, barn tar av seg luen og det er ikke alltid man ser den er av. Tegning får barn gjøre på barn premisser de får nok valg mellom blankpapir og fargelegging. Papirene burde de ha sent. Anonymkode: 7d1dd...79f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #9 Skrevet 28. oktober 2019 Be en venn om hjelp til å formulere brevet. Dessverre blir slikt tatt mer seriøst dersom det er kronologisk oppbygget, uten mange skrivefeil, med store bokstaver der det skal, og med avsnitt. Anonymkode: 51729...1cf
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #10 Skrevet 28. oktober 2019 Og i det møtet du skal ha så skriv ned alle spm du har slik at du ikke glemmer noe. Anonymkode: 7d1dd...79f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #11 Skrevet 28. oktober 2019 Har du flyttet innenfor den samme kommunen? Hvis ikke så gjelder ikke vedtaket fra den gamle kommunen i den nye tror jeg. Barn med vedtak bør etter min mening ikke flyttes med mindre det er helt nødvendig... nettop fordi det tar så alltid lang tid før alt er på plass igjen etter et flytte... barnehagen kan ikke bare sende inn papirer til ppt, det er en lang prosess med observasjoner og tiltak og vurderinger. En prosess som tar tid! Sett deg ned med styrer og pedleder og få en forklaring på hvorfor det tar så lang tid. Anonymkode: 1f127...ec2
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #12 Skrevet 28. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du flyttet innenfor den samme kommunen? Hvis ikke så gjelder ikke vedtaket fra den gamle kommunen i den nye tror jeg. Barn med vedtak bør etter min mening ikke flyttes med mindre det er helt nødvendig... nettop fordi det tar så alltid lang tid før alt er på plass igjen etter et flytte... barnehagen kan ikke bare sende inn papirer til ppt, det er en lang prosess med observasjoner og tiltak og vurderinger. En prosess som tar tid! Sett deg ned med styrer og pedleder og få en forklaring på hvorfor det tar så lang tid. Anonymkode: 1f127...ec2 Nei det er ikke samme kommune. Men nabo kommunen. Problemet mitt er at barnehagen har ikke i det HELE tatt sendt inn papirene. barna mine får ingen hjelp enda, selv om at de har krav på det. men jeg har jo blitt fortalt av barnehagen at her i denne kommunen får ikke barne dine noe støttepedagog i barnehagen, det er vi ansatte i barnehagen som skal jobbe med dine barn har pedagogisk leder sagt til meg. det kommer en person fra ppt Kun 1 time per uke. Barnehagen påstår at slik er det i alle barnehager i denne kommunen. det som jeg regagerer mest på her er jo at barnehagen ikke har sendt papirene enda. Jeg har snakket med kommunen, de sier om barnet ditt har vedtak så må den sendes med en ny søkand. Jeg har alle papirene. Husker ikke paragraf, men det er et paragraf som sier at barn som har spesielle behov skal ha den hjelpen de trenger så fort som mulig når barnet begynner i barnehagen. Her er det ikke skjedd noen ting. Ikke rart da barnehagen ikke har fått ut fingeren å sendt papirene av gårde. Anonymkode: 963c5...aa8
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #13 Skrevet 28. oktober 2019 Og ja vi angrer på at jeg flyttet når jeg har to barn med ppt hjelp. Skulle aldri ha gjort det Anonymkode: 963c5...aa8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå