Gå til innhold

Katt - pluss og minus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 7 år er enebarn og ønsker seg kjæledyr over alt.

Jeg er fullstendig klar over at alt ansvaret blir på meg, og utfordringen er at jeg ikke liker/ klarer smådyr. Jeg syns de er ekle og grøsser av tanken på katt som drar halvdøde mus inn i huset og gulper opp hårballer på gulvet. 

Men jeg ser at han hadde hatt godt av et kjæledyr og han er snill og kjærlig mot alle dyr fra marsvin til hest 

Hund kunne jeg godt tenke meg å ha, men det er for mye arbeid en travel hverdag, da har jeg inntrykk av at katter er mer selvstendige mtp lufting osv. 

Jeg har begynt en indre omstilling for å klare å få en katt i hus, for om vi tar det steget skal den få det så godt det er mulig å ha det. 

Så min bønn til dere kattefolk er å komme med alle pluss og minuser dere syns det er med å ha katt?

Anonymkode: 71fca...ff6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et enebarn også og tenkte hun skulle få katt. Jeg elsker katter selv. Ting ble ikke slik vi hadde håpet. Katten er ikke kosete, kun når han selv vil og da kommer han kun til meg. Barnet mitt er kjempeskuffet.

Anonymkode: fe134...7d3

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et enebarn også og tenkte hun skulle få katt. Jeg elsker katter selv. Ting ble ikke slik vi hadde håpet. Katten er ikke kosete, kun når han selv vil og da kommer han kun til meg. Barnet mitt er kjempeskuffet.

Anonymkode: fe134...7d3

Jeg tenkte egentlig på hunnkatt om det blir. Tror de er litt mer kosete og rolige? 

Hvor gammel er katten deres da?

hi

Skrevet

Vi har katt og det eneste minuset for meg er kattedoen som må tømmes minst annenhver dag. Utenom det er det veldig koselig å ha katt

Anonymkode: 7631a...02d

Skrevet

Har hunnkatt, og har hatt to hannkatter. Vokste også opp med to hunkatter. Hvem som er kosete eller ikke, går mer på personlighet enn kjønn. De ti hankattene jeg har hatt, var ekstremt kosete. Uansett kjønn må de jo kastreres. Det roer de fleste hannkatter litt.

katter er veldig forskjellige. Noen takler godt å være en del alene, mens andre krever selskap hele tiden. De fleste er rolige når de er alene, og krever oppmerksomhet når noen kommer hjem. 

Det er viktig å tenke på hva man gjør når man feks skal bort en helg eller på ferie. Har man noen til å se til katten hver dag, eller har man råd til dyrepensjonat? 

Man må også ta høyde for utgifter til veterinær osv. 

Anonymkode: 2e973...988

Skrevet

Vi har to katter (brødre) og de er veldig forskjellige. Én er engstelig, klorer og hveser, men elsker å ligge på fanget når han rolig, og er veldig kjærlig. Den andre er veldig chill, har aldri klort eller hvest, men ligger aldri på fanget.

Vi kjøper tørrfôr hos veterinæren, fordi en av kattene har nyresykdom. Veterinærutgifter, forsikring, kattesand, leker – det blir en del utgifter.

Kattedoen bør tømmes hver dag, og skal dere ha mer enn én katt, bør dere ha flere doer.

Det mest stressende er dersom de blir syke, og når dere skal reise bort, med mindre dere kan finne noen som kan passe dem hjemme hos dere. Vi har ordnet oss slik og en tenåring i nabolaget passer dem for 100 kr dagen.

Det er en del jobb, og du vet aldri helt hva du går til. Hvis du er skeptisk ville jeg aldri gjort det. Her var det mannen som ville ha katter, og han gjør alt med dem. Jeg synes de er ok, men vi skal ikke ha flere når de dør.

Anonymkode: a899c...e27

Skrevet

Katter er mer selvstendige enn hunder. De kan også være vanskelige å lære av med uvaner. Det er litt forskjellig fra katt til katt. 

Om tanken er at sønnen din skal ha en venn i dyret (selvom det er ditt ansvar) hadde jeg nok gått for et dyr som han i større grad kan ta seg av. En fugl kanskje? Eller kanin? En del katter er ikke så kosne av seg og vil gjerne være i fred mye av tiden.

Anonymkode: 0c74f...373

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Katter er mer selvstendige enn hunder. De kan også være vanskelige å lære av med uvaner. Det er litt forskjellig fra katt til katt. 

Om tanken er at sønnen din skal ha en venn i dyret (selvom det er ditt ansvar) hadde jeg nok gått for et dyr som han i større grad kan ta seg av. En fugl kanskje? Eller kanin? En del katter er ikke så kosne av seg og vil gjerne være i fred mye av tiden.

Anonymkode: 0c74f...373

Det er jeg ikke enig i. Katter kan bli veldig hengivne overfor eierne. Det blir ikke en kanin eller fugl i samme grad. De fleste katter liker å kose. Men man vet så klart ikke. 

Anonymkode: 2e973...988

Skrevet

Om du vil ha en kosekatt så anbefaler jeg en Maine Coon. De dilter etter deg og er veldig kosete. Hatt 3 av dem og alle har stemmt med rasebeskriveksen på temperament og oppførsel.

Skrevet

Jeg har 4 katter. En Maine Coon og tre «katemix». Maine Coonen er ikke spesielt kjælen, og den rasen er også kjent for å være litt sær...

Annbefaler deg å ta kontakt med feks. dyrebeskyttelsen. Er mange katter i fosterhjem. Da kan du komme å besøke de, og finne ut hvilket lynne de har. Tror barn har godt av et kjæledyr. Katt er en fin begynnelse. Kanin og fugl vil jeg ikke anbefale. 

Anonymkode: 21ebd...6e4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har katt og det eneste minuset for meg er kattedoen som må tømmes minst annenhver dag. Utenom det er det veldig koselig å ha katt

Anonymkode: 7631a...02d

Enig. Ellers er det bare kos med katt. 

Anonymkode: e36d3...d2a

Skrevet

Pluss: 

De er fine, og søte, og godt selskap.
Det er koselig å ta seg av et levende vesen.
De lærer barn om empati.
De er mer selvstendige enn de fleste andre dyr (de kan ikke være hjemme alene når dere skal på ferie).

Minus:

De har ofte kronisk innvollsorm som kan smitte til mennesker..
De tar noen ganger med smådyr inn.
De går ute og kan bli påkjørte, det er trist.
Man må betale for mat, veterinær, vaksiner, kastrering, forsikring - det koster :)
Det er mye ansvar å ha kjæledyr.

Anonymkode: 642b2...64d

Skrevet

Hei,

Vi har en bengalkatt. Den har aldri dratt inn mus eller spydd hårballer. 😂 Den fanger mus men legger dem fra seg ute. Den er leken, sosial, kosete og søt. Den holder seg til sin familie uansett hvor vi er så den kan bli med overalt uten at den stikker av. Den følger også etter oss når vi skal på tur. Om det så er henting i bhg eller på fjellet. Eneste minus er å planlegge kattevakt når vi skal reise utenlands. Lite jobb med katt, bare gi den mat ❤

Anonymkode: ff402...73d

Skrevet

Og vi har ikke kattedo utenom når det er skikkelig kaldt. Den går ut.

Anonymkode: ff402...73d

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar, og for at dere gjør meg oppmerksom på forskjellige ting jeg ikke har tenkt på. 

Som f.eks kattedo. Det har jeg ikke noen naturlig plass til. Kan den stå i et garderoberom i tilknytning til gangen?

Og hva gjør katten mens vi er på jobb før den blir gammel nok til å være ute alene?

Hvor sover den om nettene? Våre senger er uaktuelle. 

Innvollsorm kan man vel ta forebyggende medisin mot? 

Jeg er så veldig i stuss enda. Men jeg kjenner en som kjenner en som er fosterhjem for uønskede kattunger, så kanskje jeg kan snakke litt med henne. Katter derfra er ferdig chippet og vaksinerte, har jeg skjønt. Dyrlege og forsikring blir ikke et økonomisk problem, det er kun ansvaret og arbeidet med å ha dyr jeg sliter med. 

Hi

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar, og for at dere gjør meg oppmerksom på forskjellige ting jeg ikke har tenkt på. 

Som f.eks kattedo. Det har jeg ikke noen naturlig plass til. Kan den stå i et garderoberom i tilknytning til gangen?

Og hva gjør katten mens vi er på jobb før den blir gammel nok til å være ute alene?

Jeg er så veldig i stuss enda. Men jeg kjenner en som kjenner en som er fosterhjem for uønskede kattunger, så kanskje jeg kan snakke litt med henne. Katter derfra er ferdig chippet og vaksinerte, har jeg skjønt. Dyrlege og forsikring blir ikke et økonomisk problem, det er kun ansvaret og arbeidet med å ha dyr jeg sliter med. 

Hi

Nei, du kan ikke ta forebyggende medisin mot innvollsorm med mindre du gir den det hver dag. Jeg vet ikke om det er bra å gi den det hver dag. 

Kattedoen kan stå i gangen, men katten bestemmer egentlig om den vil bruke den eller ikke.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Kattedoen bør stå et sted der katten kan gå på do i fred.

Tenker du å adoptere en kattunge? Da får du god informasjon om dette hos dyrebeskyttelsen/liknende sted.

Katter bestemmer selv hvor de vil sove. Våre sover på senga vår om dagen.

Anonymkode: a899c...e27

Skrevet

Nei, du kan ikke ta forebyggende medisin mot innvollsorm med mindre du gir den det hver dag. Jeg vet ikke om det er bra å gi den det hver dag. 

Kattedoen kan stå i gangen, men katten bestemmer egentlig om den vil bruke den eller ikke.

Ok. Hvordan merker man at de har det da? Innvollsorm altså 🙈

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Hvordan merker man at de har det da? Innvollsorm altså 🙈

Veterinæren anbefaler ormekur fire ganger i året. Dråper i pelsen. Med mindre man spiser kattebæsj smitter det ikke på mennesker. Hilsen en som har hatt katt hele livet, uten å få orm.. 

Anonymkode: 4f217...453

Skrevet

Her ville mannen ha katt. Etter en stund oppdaget vi at det ene barnet var allergisk og den ble omplassert. Dette savner jeg IKKE:

Kattedo med kattebæsj som luktet død. 

Katt som mjauer presis 0543 hver morgen for å gå på do. Kunne ikke være ute om natten pga. Neste punkt. 

Utallige slosskamper med nabokatt (ja, begge var sterilisert hannkatter) som endte i flere turer til dyrlege og operasjoner. 

Kattesand utover gangen. 

Fotefar over gulvet etter våte poter. 

Kloring på møbler. 

Kattehår. 

Jeg er vokst opp med katt, men kan for alt i verden ikke huske disse tingene 😅

Anonymkode: b17df...421

Skrevet

Ville ikke skaffet katt hvis du ikke takler hårballer og oppgulp. Katter spyr opptil flere ganger i uka og dette er helt normalt. De kan også være destruktive og de er vanskelig å lære opp. 

Skaff heller noe som kan være i bur, f eks marsvin. 

Skrevet
1 time siden, Pobie skrev:

Ville ikke skaffet katt hvis du ikke takler hårballer og oppgulp. Katter spyr opptil flere ganger i uka og dette er helt normalt. De kan også være destruktive og de er vanskelig å lære opp. 

Skaff heller noe som kan være i bur, f eks marsvin. 

Det tenkte jeg også, kanin eller marsvin/hamster :) Mye kos i hamster her hjemme. 

Anonymkode: ac1fe...2e5

Skrevet

Har hatt katt i mange, mange år. Foretrekker hannkatter😊 Min erfaring er at de er mest kosete og hjemmekjær. 

Det er lite styr med katten vår. Han spiser, sover, koser og er ute. Han er korthåret så det er lite styr med pelsen. Hadde langhåret før og det gjør jeg ikke flere ganger. 

Ukomplisert, men koselig med katt😊 

Anonymkode: 2461f...47e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...