Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #1 Skrevet 26. oktober 2019 Jeg liker så godt sitatet fra Pippi Langstrømpe om at "Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert!", det er noe jeg kjenner meg igjen i rett og slett. Gang på gang kaster jeg meg ut i nye ting med klokketro på at dette får jeg til, dette går nok bra, og som regel stemmer det også. Det kan være små ting, som å hekle en kul genser når jeg aldri har tatt i en heklenål før en gang, til å ta masterstudium ved siden av full jobb og med flere barn. Problemet med denne innstillingen er to ting. Det ene er at folk rundt meg stadig skal fortelle meg at jeg tar feil (du kan jo ikke gå rett på en vanskelig genser når du aldri har heklet før, det går ikke!) eller at jeg ikke klarer ting (du kan ikke ta masterstudium ved siden av full jobb, det kommer du aldri til å klare!), og jeg synes det er både slitsomt og kjedelig å hele tiden måtte forsvare valgene mine og min positive innstilling. Det andre er at jeg fort synes andre har så veldig negativ og begrensende innstilling overfor seg selv og hva de får til og rett og slett kan bli litt oppgitt over hvor vanskelig de lager det for seg selv ved å bare automatisk anta at ting ikke er mulig. Man må jo prøve i hvert fall. Noen som kjenner seg igjen? Enten sånn som jeg har det, eller som de andre? Hvordan opplever dere livsinnstilling deres? Anonymkode: e6cd5...f7c
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #2 Skrevet 26. oktober 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg liker så godt sitatet fra Pippi Langstrømpe om at "Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert!", det er noe jeg kjenner meg igjen i rett og slett. Gang på gang kaster jeg meg ut i nye ting med klokketro på at dette får jeg til, dette går nok bra, og som regel stemmer det også. Det kan være små ting, som å hekle en kul genser når jeg aldri har tatt i en heklenål før en gang, til å ta masterstudium ved siden av full jobb og med flere barn. Problemet med denne innstillingen er to ting. Det ene er at folk rundt meg stadig skal fortelle meg at jeg tar feil (du kan jo ikke gå rett på en vanskelig genser når du aldri har heklet før, det går ikke!) eller at jeg ikke klarer ting (du kan ikke ta masterstudium ved siden av full jobb, det kommer du aldri til å klare!), og jeg synes det er både slitsomt og kjedelig å hele tiden måtte forsvare valgene mine og min positive innstilling. Det andre er at jeg fort synes andre har så veldig negativ og begrensende innstilling overfor seg selv og hva de får til og rett og slett kan bli litt oppgitt over hvor vanskelig de lager det for seg selv ved å bare automatisk anta at ting ikke er mulig. Man må jo prøve i hvert fall. Noen som kjenner seg igjen? Enten sånn som jeg har det, eller som de andre? Hvordan opplever dere livsinnstilling deres? Anonymkode: e6cd5...f7c Greit at du er positiv. Det har åpenbart funket for deg. Greit at andre har en annen oppfatting. De har sikkert helt andre erfaringer enn deg. Det er som i barneoppdragelse. Det som funker for én fungerer ikke nødvendigvis for en annen. Selv er jeg et sted i midten, tror jeg, og synes egentlig at begge ytterligheter er litt slitsomme. Anonymkode: 45b75...cb7
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2019 #3 Skrevet 26. oktober 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Greit at du er positiv. Det har åpenbart funket for deg. Greit at andre har en annen oppfatting. De har sikkert helt andre erfaringer enn deg. Det er som i barneoppdragelse. Det som funker for én fungerer ikke nødvendigvis for en annen. Selv er jeg et sted i midten, tror jeg, og synes egentlig at begge ytterligheter er litt slitsomme. Anonymkode: 45b75...cb7 Slitsom? Jeg går jo ikke rundt å kvitrer om alt dette altså, da hadde jeg skjønt deg. Er mer når man prater om ting, så kommer man inn på ulike tema, f.eks. hekling i lunsjen, så kan jeg nevne at jeg aldri har heklet før, men jeg så en genser jeg vil hekle, og så er det rett på disse negative kommentarene fra dem rundt. Jeg sitter ikke der å sier sånn kjempeblid at jeg har aldri heklet, men jeg klarer sikkert å hekle en hel genser, bare så dere vet det, altså! DA hadde jeg nok vært ganske utålelig 😂 HI Anonymkode: e6cd5...f7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå