Gå til innhold

Hvorfor ble guttene den stygge ulven i denne saken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen jenter i klassen til min 14 åring hadde sagt til noen gutter at alle guttene på skolen var lite pene og uten muskler. 

Da hadde en av gutta sagt at alle jentene på skolen var som pannekaker.  

Jentene tok helt av og tok dette opp med lærerne. Guttene måtte inn til møte og beklage det som ble sagt. Jentene måtte ikke beklage noen ting. 

Kan virkelig jenter kommentere gutters kropp uten at det blir reaksjoner? Og er dette egentlig noe å lage sak ut av?

Anonymkode: e0204...1ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Gutter blir ikke snakker stygt til av kvinner, ikke mishandlet fysisk eller psykisk, ikke voldtatt, ikke trakassert av kvinner og ikke seksuelt trakassert. Likestilling gone too far

Anonymkode: b3e35...bee

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen jenter i klassen til min 14 åring hadde sagt til noen gutter at alle guttene på skolen var lite pene og uten muskler. 

Da hadde en av gutta sagt at alle jentene på skolen var som pannekaker.  

Jentene tok helt av og tok dette opp med lærerne. Guttene måtte inn til møte og beklage det som ble sagt. Jentene måtte ikke beklage noen ting. 

Kan virkelig jenter kommentere gutters kropp uten at det blir reaksjoner? Og er dette egentlig noe å lage sak ut av?

Hvorfor sa ikke guttene ifra om hva jentene hadde sagt til dem? Og hvordan det fikk dem til å føle seg? De må stå opp for seg selv, og tørre å dele følelser.

Hvis de ikke ble påvirket av det jentene sa, hvorfor tok de igjen med samme mynt?

Anonymkode: b0792...857

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor sa ikke guttene ifra om hva jentene hadde sagt til dem? Og hvordan det fikk dem til å føle seg? De må stå opp for seg selv, og tørre å dele følelser.

Hvis de ikke ble påvirket av det jentene sa, hvorfor tok de igjen med samme mynt?

Anonymkode: b0792...857

Du vet vel hvordan det er å være tenåring, de slenger jo litt "dumme " kommentarer i  kampens hete. 

Tror ikke gutta brydde seg stort om komentaren. Men følte seg jo veldig urettferdig behandlet da det var bare de som måtte beklage.  De fortalte jo hvorfor komentaren kom, men det ble det ikke tatt tak i.  Signalene til jentene blir jo nå at de kan bare slenge med leppa uten at det blir konsekvenser. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet vel hvordan det er å være tenåring, de slenger jo litt "dumme " kommentarer i  kampens hete. 

Tror ikke gutta brydde seg stort om komentaren. Men følte seg jo veldig urettferdig behandlet da det var bare de som måtte beklage.  De fortalte jo hvorfor komentaren kom, men det ble det ikke tatt tak i.  Signalene til jentene blir jo nå at de kan bare slenge med leppa uten at det blir konsekvenser. 

Da lærte vel guttene til neste gang? 

Dra dette ut i voksenlivet, og lær... Ager aldri etter følelser, men følg boka og gå rette tjenestevei. Etisk sett var begge parter like lavmål, men jentene var "smartere". Case closed 😉

Anonymkode: ce0bd...413

Skrevet

På vår skole er det også stor forskjell på hvordan gutter og jenter blir behandlet av de voksne. 

De deler til og med opp i kjønnsdelte grupper hvor guttene blir forklart at de generelt ikke kan forvente å være interessante for jevnaldrende jenter, at de må ta så lite plass som mulig, at de er dårligere til fag, at de ofte blir kriminelle osv. på grunn av sitt kjønn.

Slikt knekker jo selvtilliten til guttene på skolen og de tar på seg mye kollektiv skyld uten å ha gjort noe galt.

Har tatt det opp med skolen, men de står inne for at det er riktig å bygge opp jenter og holde guttene nede på denne måten.

Uønskede kommentarer fra gutter blir også slått mye hardere ned på enn tilsvarende kommentarer fra jenter.

Anonymkode: 4c8dc...f9b

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På vår skole er det også stor forskjell på hvordan gutter og jenter blir behandlet av de voksne. 

De deler til og med opp i kjønnsdelte grupper hvor guttene blir forklart at de generelt ikke kan forvente å være interessante for jevnaldrende jenter, at de må ta så lite plass som mulig, at de er dårligere til fag, at de ofte blir kriminelle osv. på grunn av sitt kjønn.

Slikt knekker jo selvtilliten til guttene på skolen og de tar på seg mye kollektiv skyld uten å ha gjort noe galt.

Har tatt det opp med skolen, men de står inne for at det er riktig å bygge opp jenter og holde guttene nede på denne måten.

Uønskede kommentarer fra gutter blir også slått mye hardere ned på enn tilsvarende kommentarer fra jenter.

Anonymkode: 4c8dc...f9b

Altså, hvis det er tilfelle, så må du/dere jo melde det videre til fylkesmannen, for det er jo pokker ikke greit! Skolen skal bygge på likeverd. Hvis du og andre foreldre ikke gjør noe, så er dere medskyldige.

Anonymkode: 8db73...805

Skrevet

Jeg ville ha henvendt meg til skolen og bedt om en forklaring på hvorfor de håndterte det slik. Jeg ville ikke vært sint eller ute etter å stille noen til veggs, men jeg ville gjort dem oppmerksomme på at de følger et mønster i kjønnstenking som er foreldet og rett og slett feil, og at de risikerer å gjøre gutter stor urett. Ville faktisk tatt dette med ledelsen på skolen. Holdninger på skoler styres ofte av enkeltmennesker (har erfaring med det), og de må aktivt utfordres.

Anonymkode: 17f8e...c38

Skrevet

Kanskje greit å først sjekke ut at hans versjon stemmer? Min erfaring er at guttene er mye drøyer og systematiske i sine kommentarer om kropp til jenter, så det kan hende at det er tilfelle her. Vi har hatt lignende saker på vår skole, og flere av guttene forteller ganske andre versjoner hjemme. Hvis det han sier stemmer, er det uheldig. Vi snakker mye om at ingen skal kommentere andre sin kropp eller utseende(bortsett fra i situasjoner der det er naturlig, kjærester etc). Dette gjelder både gutter og jenter. 

Anonymkode: 7289f...cb6

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da lærte vel guttene til neste gang? 

Dra dette ut i voksenlivet, og lær... Ager aldri etter følelser, men følg boka og gå rette tjenestevei. Etisk sett var begge parter like lavmål, men jentene var "smartere". Case closed 😉

Anonymkode: ce0bd...413

Er det smartere å være bitchy?

Anonymkode: 82b2e...a9b

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje greit å først sjekke ut at hans versjon stemmer? Min erfaring er at guttene er mye drøyer og systematiske i sine kommentarer om kropp til jenter, så det kan hende at det er tilfelle her. Vi har hatt lignende saker på vår skole, og flere av guttene forteller ganske andre versjoner hjemme. Hvis det han sier stemmer, er det uheldig. Vi snakker mye om at ingen skal kommentere andre sin kropp eller utseende(bortsett fra i situasjoner der det er naturlig, kjærester etc). Dette gjelder både gutter og jenter. 

Anonymkode: 7289f...cb6

Nå pleier vel jenter å være langt mer utspekulerte og manipulerende. I mobbesaker er gutter ofte mer direkte og åpne, mens jenter later som om de lærer Ved tilsnakk og passer på å skjule spor godt. 
Gutter er kanskje drøyere, men jenter er mer utspekulerte. 

Anonymkode: d2299...d16

Skrevet

Dette er då drøyt at jeg ville tatt det med skolen. 

Anonymkode: 6a96f...612

Gjest Antarctica
Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken skole er dette...? 

For det har jeg vanskelig for å tro på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...