Gå til innhold

Løfte tungt som gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid trodd at det var en myte om at gravide ikke skal løfte eller bære tungt. Men så leser jeg i en gravidapp at man ikke skal det! Er det noen som vet hvorfor? Hvor tungt er tungt? Noen er jo sterkere enn andre, og det finnes jo de som trener styrke omtrent frem til fødselen. Hva risikerer man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal vel ikke plutselig starte å løfte tunge ting. 

Men hvor mange gravide slutter å løfte storesøsken liksom... 

Med mindre du får et risikosvangerskap og løfteforbud går det nok bra

Anonymkode: 404aa...591

Skrevet

Du kan fortsette å løfte det samme som du løftet før i følge min lege, men du kan få mere slark i led ol. Det kan gi ubehag. Da skal du begrense deg.

Jeg løftet mye 40kg sekker før jeg ble gravid. De første månedene av svangerskapene var det uproblemstisk å fortsette med et, men etter ca 6. måned ble det ubehagelig på grunn av størrelsen på magen og på slutten fikk jeg litt bekkenløsning som gjorde at jeg måtte være mer forstiktig.

Anonymkode: 1ffac...fe0

Skrevet

Med løfte tungt tenker jo jeg å flytte på murblokker, drive med benkpress, løfte sekker med ved osv. Mange har jo allerede barn fra før når de er gravide og må gjerne løfte på barna, barnevogner utstyr osv. Det oppfordres jo også til å trene styrke i svangerskapet f.eks.🤷🏻‍♀️

Anonymkode: b9de3...11e

Skrevet

Det handler om at liga enter blir "løsere" pga bekkenløsning (noe alle skal ha en grad av), og tunge løft man ikke er vant med kan gi bekken og ryggplager. 

Så handler det om hva kroppen er vant med. Er man vant til trening og løft, og man ikke får vondt, så rådes det jo til å fortsette men lytte til kroppen. 

I noen tilfeller skal man jo være forsiktig med økt buktrykk ved løft, feks svak livmorhals, tidligere blødninger, flerlingsvangerskap og andre risikofaktorer. Men dette er fint tema på neste jm kontroll :)

Anonymkode: 437ca...a72

Skrevet

Jeg har lært at man ikke skal løfte tyngre enn man er vant med før svangerskapet og at man skal ta litt hensyn til at det er "slark" i leddene så man lettere enn ellers kan bli skadet.

Det er ikke farlig for babyen at du løfter, det er bare hensynet til egen kropp det er snakk om.

Anonymkode: dabb2...8d3

Skrevet

Du klarer heller ikke å løfte all verden etter hvert fordi magemusklene ikke fungerer.

mannen ville ha hjelp til å løfte et kjøleskap ned i kjelleren da jeg var gravid, og da ba jeg ham spørre naboen.

Anonymkode: 8b612...cbb

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du klarer heller ikke å løfte all verden etter hvert fordi magemusklene ikke fungerer.

mannen ville ha hjelp til å løfte et kjøleskap ned i kjelleren da jeg var gravid, og da ba jeg ham spørre naboen.

Skriver under på dette. Etter at magemusklene mine delte seg klarte jeg ikke å ta skikkelig i, men jeg har likevel vært passelig fysisk aktiv i begge svangerskap. Arbeidet i hagen, bært storesøsken. Det er viktig å lytte til kroppen, man skal være ekstra oppmerksom, og man skal huske at man bærer på et liv. Det er utrolig kjedelig med begrensninger, men sånn er det nå bare.

Anonymkode: 6d7b6...0bc

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

😂😂😂😂

Anonymkode: b9de3...11e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner flere som har trent crossfit inkludert pullups frem til nært opptil termin, så magemusklene fungerer nok hos noen. 

Anonymkode: e0293...510

Skrevet

Da jeg gikk gravid sa legen jeg kunne løfte som før, men at jeg heller skulle tenke løft litt mindre enn før jeg var gravid enn å tenke det går sikkert fint. Jeg har en jobb der jeg løfter mye, ikke alltid tunge ting med tilsammen er det noen tonn hver dag. Så han repiterte: løfte med beina og ikke ryggen, skal bare er ikke noe jeg skal tenke lengre, det går ann å gå to ganger istede for en osv. Første svangerskap så gikk jeg på en smell, for jeg klarte ikke å legge fra meg skal bare.... Sjefen min prøvde å få meg til å skjønne dette hun også, men det gikk ikke inn. Det hjalp ikke på at jeg hadde ekstremt mye energi i hele svangerskapet, jeg klarte ikke å sitte stille ett sekund. Fikk skikkelig bekkenløsning halveis inn i svangerskapet, det var ikke pga at jeg bærte for mye eller for tungt, men pga at jeg skulle bare... jeg var flink til å heller gå to ganger, løfta med beina, tok litt mindre enn jeg pleide osv. 

Andre svangerskap var jeg på i arbeid så lenge jeg kunne, hadde da lært meg at jeg må ta pauser og la kroppen hvile innimellom. Jeg klarte å presse meg til å sitte i sofaen en halvtime innimellom. Min søster trente hele svangerskapet, både kondisjon og styrke, vi jobbet samme sted så mye bæring der også. Hun lærte av mine feil og presset seg til å sitte i sofaen og tvinne tommeltotter, hun er enda mer rastløs enn meg. Hun løftet nok mer i vekt enn hva jeg gjorde, men hun var vant til å trene med vekter og mer enn hva jeg hadde klart. Så hun kuttet ut noe, men det meste gjorde hun enda selv om hun gikk litt ned i vekter. 

Anonymkode: 77953...9f8

Skrevet

Jeg flyttet og barn store deler av flyttelasset  under to av mine svangerskap. Legen sa ikke noe på det. Er fysisk sterk og ikke ukjent med å børe tungt da.

Anonymkode: 3cd92...2ad

Skrevet

En bekjent jobber i barnehage å løftet en stor 5 åring som slo seg helt vrang, var sikkert noe med måten hun løftet på men hun mistet, begynte å blø rett etter at hun løftet barnet. 

Anonymkode: 4fc69...d32

Skrevet

Ser ut som at det var som jeg trodde 😅 Takk for svar alle sammen🙌🏻

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

En bekjent jobber i barnehage å løftet en stor 5 åring som slo seg helt vrang, var sikkert noe med måten hun løftet på men hun mistet, begynte å blø rett etter at hun løftet barnet. 

Anonymkode: 4fc69...d32

Hun mistet nok ikke pga løftet. 

Anonymkode: afbe9...49e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...