Gå til innhold

Babysvømming, et mareritt for babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på babysvømming med datteren min som nå er sek mnd. Vi har lært å dykke med babyen. Hver gang kommer hun opp vettskremt, og instruktørene sier vi skal smile og vise at dette er ok. Hver gang har jeg lyst til å gråte for jeg syns det er så grusomt mot babyen. Jeg har bestemt meg for å slutte på svømmingen. Men det jeg lurer på, syns folk flest at  dette er ok? Å dukke en baby under vann? For hva? Hvorfor gjør vi dette?

Anonymkode: 4d868...6fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI, DET ER IKKE OK.

Hvorfor du gjør det? Det lurer jeg også på!! JEG gjorde aldri det. Jeg har fortsatt traumer fra bhg var i svømmehallen og en bhg-ansatt jeg satt på skuldrene til plutselig dukket under vann med hele meg :(

Babyen din husker nok ingenting etter hvert, men det er IKKE snilt! 

Anonymkode: a6e31...77b

Skrevet (endret)

Det er du som lærer babyen at det er ok. Babyer godtar det meste av nye sanseinntrykk, men hvis det er noe som er skummelt kan vi vise dem at det er ok ved å smile og trygge. 

Kanskje babyen din er litt for ung ennå? Min eldste var 3,5 mnd da vi begynte og var aldri vettskremt. Han likte seg godt i vannet. 

Min andre gikk ikke på svømming men jeg hadde henne med meg i dusjen for første gang da hun var ca 4 mnd og hun gråt seg gjennom hele. Jeg smilte og betrygget henne gjennom hele og det gikk kun 2-3 ganger før hun elsket å dusje. 

Man skal ikke alltid la babyens følelser styre alt,  vi voksne skal vise dem hva som er greit og ikke greit slik at de lærer. Hvis du lar babyen/barnet diktere ender du opp med en liten pyse. Noen ganger skal man presse seg gjennom ting som er ukomfortable eller skumle. Det er også studier som viser at hvis man er utsatt for små mengder stress i barndommen er man mer motstandsdyktig som voksen. 

Endret av Pobie
Skrevet

Mine koste seg på babysvømming. De gikk med pappaen, fordi jeg blir usikker i vann og liker ikke dykke de under. Jeg var på kanten å så på og så at de smilte. De kom aldri vettskremte opp.

ble tatt bilde under vann og flere ganger og babyene smiler på alle bildene. 

Dersom han ser du er usikker og ikke liker det så blir baby og utrygg. Vi har og merket at det hjelper å forklare babyen ting. Feks si at nå skal du dykke under vann osv.

Anonymkode: 3ca68...00f

Skrevet

Jeg kjenner flere større barn med varig vannskrekk som foreldrene er ganske sikre på at kommer fra babysvømming. Å være instruktør er jo ikke akkurat noen beskyttet tittel.

I tillegg medfører babysvømming økt risiko for astma. https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Fysisk-aktivitet1/Babysvomming-kan-gi-astma-for-utsatte-familier/

Kjenner også babyer som har fått kraftige utslag av atopisk eksem i forbindelse med svømming.

Samtidig som jeg tenker at babysvømming kan være en flott aktivitet for de som har en bra opplevelse, har jeg konkludert med at de negative sidene veier tyngre enn de positive. Vi har droppet babysvømming .

Vi bor nære sjøen og jeg har endt opp med unger som har svømt tidlig og godt allikevel.  

Anonymkode: fc4dc...627

Skrevet (endret)
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner flere større barn med varig vannskrekk som foreldrene er ganske sikre på at kommer fra babysvømming. Å være instruktør er jo ikke akkurat noen beskyttet tittel.

I tillegg medfører babysvømming økt risiko for astma. https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Fysisk-aktivitet1/Babysvomming-kan-gi-astma-for-utsatte-familier/

Kjenner også babyer som har fått kraftige utslag av atopisk eksem i forbindelse med svømming.

Samtidig som jeg tenker at babysvømming kan være en flott aktivitet for de som har en bra opplevelse, har jeg konkludert med at de negative sidene veier tyngre enn de positive. Vi har droppet babysvømming .

Vi bor nære sjøen og jeg har endt opp med unger som har svømt tidlig og godt allikevel.  

Anonymkode: fc4dc...627

Økt risiko gjelder kun for babyer som allerede har høy risiko for astma, ikke generelt. Det står også langvarig opphold i klorvann, og 30 min en gang i uka er vel strengt tatt ikke langvarig. 

Endret av Pobie
Skrevet

Nå skal du då høre min historie om barn og vann! 

min eldste gikk ikke på babysvømming. Veldig rolig i vannet Da vi badet, liker godt å bade men å få vann i ansiktet, da ble det kaos. Satt helst i vannkanten. Nektet å skli.
Fikk påpek fra skolen om at hu slet veldig i vann og dette må tas tak med en eneste gang. Så en dag tok jeg med barnet mitt og ei venninne hu så veldig opp til som ER trygg i vannet på tur. Den helgen (vi var på badehotell et døgn) var mitt barn mer under vann enn over vann. Jeg måtte gni meg i øya. Var det sant ? Verktøyet var VALGFRIE dykkebriller / maske / leker før bading og en god venninne som er trygg i vannet. Tenker svømmelæreren får sjokk da han ser min unge i vannet neste gang for å si det sånn. 
ps! Hun var 9 år. Var rett før hu fylte 9 hvor vi fikk beskjed om at vi burde melde jenta vår på svømmekurs. Hun svømmer over og under vann på den turen. 

så ble lillebror født. Jeg skal gjøre alt feil med førstemann riktig nå. Vi meldte oss på babysvømming. 
Gikk fint de første gangene. Men han begynte å gråte voldsomt. Han var livredd personen(E) som holdt babysvømming. Han var i den alderen hvor fremmende mennesker ble skumle. 
så kom den dagen barna skulle dykke og jeg FØLTE det ikke var behov for det. Jeg ville ikke han skulle dykke og det var Ingen press. Han er trygg i vannet og han tåler mer enn søsteren gjorde på den alderen.

så hun tredjemann. Ingen babysvømming. Syns det ikke var vits, beklager å måtte skrive det. Men det gav oss ingen ting.

Hvis foreldrene er med å leker i vannet så blir barna trygge i vann, med DE voksne de kjenner aller best og er mest trygge på. IKKE TVING de under vann, de kommer dit en dag! 

Anonymkode: 639f3...213

Skrevet

Med tanke på bakteriefloraen i badevannet der så unngår vi felles badebasseng når de er så små. Begge barna mine har allergier og har/hatt atopisk eksem så klorvann er en forverrende faktor. Det betyr definitivt ikke at de ikke kan svømme eller bade. Begge to elsker å være i vann så ikke noe problem der. Babysvømming er sikkert fint for de som ikke har disponering for astma, allergier eller eksem, men det å dykke en baby under vann kun for å aktivere lukkemuskelen ser jeg også på så en unødvendig ting. Hvis du HI ser på det som ubehagelig så lar du være. Babyen har dessuten mye bedre av å plaske hjemme med deg i et badekar eller badebalje uten de ekstra kjemikaliene eller bakteriene.

Anonymkode: aab18...49e

Skrevet

Babysvømming er positivt, fordi babyen din har utviklet seg i vann, og det kan gi veldig god hvilepuls for babyene å komme under vann igjen. Øyne og munn lukkes automatisk, så det er ikke fordi de kan ta skade. 

Tror mer at babyen reagerer på din usikkerhet. 

Anonymkode: 8474f...265

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine koste seg på babysvømming. De gikk med pappaen, fordi jeg blir usikker i vann og liker ikke dykke de under. Jeg var på kanten å så på og så at de smilte. De kom aldri vettskremte opp.

ble tatt bilde under vann og flere ganger og babyene smiler på alle bildene. 

Dersom han ser du er usikker og ikke liker det så blir baby og utrygg. Vi har og merket at det hjelper å forklare babyen ting. Feks si at nå skal du dykke under vann osv.

Anonymkode: 3ca68...00f

En baby på 3 mnder skjønner ikke at du forklarer hva som nå skal skje! Du kan ikke være god i hodet!!

Anonymkode: bce02...b87

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

En baby på 3 mnder skjønner ikke at du forklarer hva som nå skal skje! Du kan ikke være god i hodet!!

Selvfølgelig kan en baby lære at når den hører en bestemt lyd skjer det noe bestemt etterpå. Vi bruker alltid de samme ordene i samme tonefall før vi dykker babyen under, og de lærer seg raskt hva det betyr. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Faktisk, hvis man har litt interesse for psykologi, så er det flere teoretikere som hevder at babyer forstår kommunikasjon bedre enn man tror, spesielt ved gjentagende mønstre.

Så, ikke sleng rundt deg med sånne håpløse uttalelser, når det faktisk handler om din egen uvitenhet.

Anonymkode: 8474f...265

Skrevet

Min baby elsket det! Han var helt vill etter vann siden han var nyfødt elsket han det. Det er grunnen til at jeg meldte han på. Han elsket det gråt ikke en eneste gang. Han var fra 6 uker til 1.5 år. Nå er han snart tre og koser seg i vannet tar stor sklie i badeland med pappaen og er helt sjef i vannet, nesten litt for mye. Han skal begynne på svømme kurs ved første anledning når han blir gammel nok.

Anonymkode: b95b9...e3b

Skrevet

Jeg bare droppet den dukkinga, jeg tolket det som at mine barn (og mange av de andre barna) ikke likte det. Instruktørene ble litt sure, men det får bare være. Noen babyer ser vettskremte ut, noen griner og de fleste hoster og setter vann i vrangstrupen og så ikke vitsen med det. De elsket badingen, syngingen og treffe de andre babyene, så vi fokuserte på det. Begge mine ble tidlig trygge i vann og lærte seg selv å dykke ved 3 års alder, fra 4-5 år har de svømt under vann både med og uten dykkebriller/dykkemaske og de svømmer som delfiner, så de gikk neppe glipp av noe selvom jeg droppet den babydykkinga.

Anonymkode: 57999...9fe

Skrevet

Min eldste gikk på babysvømming, og elsket det. Gikk senere på småbarnssvømming med begge to. Begge har alltid vært trygge og glade i vannet. Den eldste er i dag 16 år, og en aktiv og lovende svømmer som deltar i norgesmesterskap. Har aldri hatt problemer med luftveier eller allergier. 

Anonymkode: 6ae33...81a

Skrevet

Barn er jo forskjellige..hvis din ikke liker dykking så ville jeg droppet det. At andre babyer liker det blir vel litt irrelevant for akkurat din baby.

Du trenger ikke babyvømming for å bli en god svømmer!

Anonymkode: ba915...86d

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med tanke på bakteriefloraen i badevannet der så unngår vi felles badebasseng når de er så små. Begge barna mine har allergier og har/hatt atopisk eksem så klorvann er en forverrende faktor. Det betyr definitivt ikke at de ikke kan svømme eller bade. Begge to elsker å være i vann så ikke noe problem der. Babysvømming er sikkert fint for de som ikke har disponering for astma, allergier eller eksem, men det å dykke en baby under vann kun for å aktivere lukkemuskelen ser jeg også på så en unødvendig ting. Hvis du HI ser på det som ubehagelig så lar du være. Babyen har dessuten mye bedre av å plaske hjemme med deg i et badekar eller badebalje uten de ekstra kjemikaliene eller bakteriene.

Anonymkode: aab18...49e

Curlingmom👏🏻👏🏻

Anonymkode: 6a8d4...6bd

Skrevet

Takk for svar. Jeg har bestemt meg for å droppe å sykle i alle fall. Har tre eldre barn som aldri gikk på babysvømming og alle lærte å svømme og dykke før skolestart. Kommer aldri til å dukke babyen min igjen.

Skrevet

Dukke, ikke sykle.

Skrevet
11 timer siden, Pobie skrev:

Økt risiko gjelder kun for babyer som allerede har høy risiko for astma, ikke generelt. Det står også langvarig opphold i klorvann, og 30 min en gang i uka er vel strengt tatt ikke langvarig. 

Det står ikke høy risiko, bare risiko. Man har blant annet økt risiko for astma når man har pollenallergi. Det står også at man advarer mot babysvømming der det er astma eller atopiske sykdommer i familien. Det gjelder ganske mange, vil jeg tro.

Jeg synes egentlig at det er en no-brainer at klorluft og klorvann ikke er optimalt for babyer.

Men poenget mitt var nok at jeg ikke helt skjønner hva man skal drive å drasse med seg babyer i bassenget etter, det er mye annet å finne på.

Skrevet

Babysvømming er frivillig, så det er bare å bestemme selv om man ønsker å delta på det. Det er også frivillig å dukke dem under vann. Sønnen vår elsket babysvømming og elsket å dykke. Han fikk så mye igjen for å delta. Han har verken astma eller eksem og tretti minutter i oppvarmet terapibasseng per uke tror jeg ikke er skadelig. Men dette bestemmer man heldigvis helt selv. :) 

Anonymkode: 22db6...886

Skrevet
12 timer siden, Bananarama skrev:

Det står ikke høy risiko, bare risiko. Man har blant annet økt risiko for astma når man har pollenallergi. Det står også at man advarer mot babysvømming der det er astma eller atopiske sykdommer i familien. Det gjelder ganske mange, vil jeg tro.

Jeg synes egentlig at det er en no-brainer at klorluft og klorvann ikke er optimalt for babyer.

Men poenget mitt var nok at jeg ikke helt skjønner hva man skal drive å drasse med seg babyer i bassenget etter, det er mye annet å finne på.

Veldig mange av Norges offentlige svømmehaller bruker ikke lenger klor til rensing av sine bassenger. 

Anonymkode: 6ae33...81a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...