Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #1 Skrevet 24. oktober 2019 Hei! Noen som har oversikten over anestesi og innholdet i dem? Vet at propofol (?) inneholder soya, noe jeg ikke tåler. Tåler heller ikke mais og stoffer utvunnet av mais. Disse stoffene KAN være eller ER utvunnet av mais: ■Acetic acid ■Alcohol ■Alpha tocopherol ■Artificial flavorings ■Artificial sweeteners ■Ascorbates ■Ascorbic acid ■Aspartame (Artificial sweetener) ■Astaxanthin ■Baking powder ■Barley malt* (generally OK, but can be contaminated) ■Bleached flour* ■Blended sugar (sugaridextrose) ■Brown sugar* (generally OK if no caramel color) ■Calcium citrate ■Calcium fumarate ■Calcium gluconate ■Calcium lactate ■Calcium magnesium acetate (CMA) ■Calcium stearate ■Calcium stearoyl lactylate ■Caramel and caramel color ■Carbonmethylcellulose sodium ■Cellulose microcrystalline ■Cellulose, methyl ■Cellulose, powdered ■Cetearyl glucoside ■Choline chloride ■Citric acid* ■Citrus cloud emulsion (CCS) ■Coco glycerides (cocoglycerides) ■Confectioners sugar ■Corn alcohol, corn gluten ■Corn extract ■Corn flour ■Corn oil, corn oil margarine ■Corn starch ■Corn sweetener, corn sugar ■Corn syrup, corn syrup solids ■Corn, popcorn, cornmeal ■Cornstarch, cornflour ■Crosscarmellose sodium ■Crystalline dextrose ■Crystalline fructose ■Cyclodextrin ■DATUM (a dough conditioner) ■Decyl glucoside ■Decyl polyglucose ■Dextrin ■Dextrose (also found in IV solutions) ■Dextrose anything (such as monohydrate or anhydrous) ■d-Gluconic acid ■Distilled white vinegar ■Drying agent ■Erythorbic acid ■Erythritol ■Ethanol ■Ethocel 20 ■Ethylcellulose ■Ethylene ■Ethyl acetate ■Ethyl alcohol ■Ethyl lactate ■Ethyl maltol ■Fibersol-2 ■Flavorings* ■Food starch ■Fructose* ■Fruit juice concentrate* ■Fumaric acid ■Germ/germ meal ■Gluconate ■Gluconic acid ■Glucono delta-lactone ■Gluconolactone ■Glucosamine ■Glucose* ■Glucose syrup* (also found in IV solutions) ■Glutamate ■Gluten ■Gluten feed/meal ■Glycerides ■Glycerin* ■Glycerol ■Golden syrup ■Grits ■High fructose corn syrup ■Hominy ■Honey* ■Hydrolyzed corn ■Hydrolyzed corn protein ■Hydrolyzed vegetable protein ■Hydroxypropyl methylcellulose ■Hydroxypropyl methylcellulose pthalate (HPMCP) ■Inositol ■Invert syrup or sugar ■Iodized salt ■Lactate ■Lactic acid* ■Lauryl glucoside ■Lecithin ■Linoleic acid ■Lysine ■Magnesium citrate ■Magnesium fumarate ■Magnesium stearate ■Maize ■Malic acid ■Malonic acid ■Malt syrup from corn ■Malt, malt extract ■Maltitol ■Maltodextrin ■Maltol ■Maltose ■Mannitol ■Methyl gluceth ■Methyl glucose ■Methyl glucoside ■Methylcellulose ■Microcrystaline cellulose ■Modified cellulose gum ■Modified corn starch ■Modified food starch ■Molasses* (corn syrup may be present; know your product) ■Mono- and di- glycerides ■Monosodium glutamate ■MSG ■Natural flavorings* ■Olestra/Olean ■Polenta ■Polydextrose ■Polylactic acid (PLA) ■Polysorbates* (e.g. Polysorbate 80) ■Polyvinyl acetate ■Potassium citrate ■Potassium fumarate ■Potassium gluconate ■Powdered sugar ■Pregelatinized starch ■Propionic acid ■Propylene glycol* ■Propylene glycol monostearate* ■Saccharin ■Salt (iodized salt) ■Semolina (unless from wheat) ■Simethicone ■Sodium carboxymethylcellulose ■Sodium citrate ■Sodium erythorbate ■Sodium fumarate ■Sodium lactate ■Sodium starch glycolate ■Sodium stearoyl fumarate ■Sorbate ■Sorbic acid ■Sorbitan* (anything) ■Sorbitol ■Sorghum* (not all is bad; the syrup and/or grain CAN be mixed with corn) ■Splenda (Artificial sweetener) ■Starch (any kind that’s not specified) ■Stearic acid ■Stearoyls ■Sucralose (Artificial sweetener) ■Sucrose ■Sugar* (not identified as cane or beet) ■Threonine ■Tocopherol (vitamin E) ■Treacle (aka golden syrup) ■Triethyl citrate ■Unmodified starch ■Vanilla, natural flavoring ■Vanilla, pure or extract ■Vanillin ■Vegetable anything that’s not specific* ■Vinegar, distilled white ■Vinyl acetate ■Vitamin C* and Vitamin E* ■Vitamins* ■Xanthan gum ■Xylitol ■Yeast* ■Zea mays ■Zein Anonymkode: 840a8...562
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 Muuuuuulig at du ikke er på helt riktig forum? Anonymkode: e5c50...5f7
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #3 Skrevet 24. oktober 2019 6 minutes ago, Anonym bruker said: Muuuuuulig at du ikke er på helt riktig forum? Anonymkode: e5c50...5f7 Og muuuuulig hun burde spørre sykehuset. Anonymkode: 8a97c...468
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #4 Skrevet 24. oktober 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Muuuuuulig at du ikke er på helt riktig forum? Anonymkode: e5c50...5f7 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og muuuuulig hun burde spørre sykehuset. Anonymkode: 8a97c...468 Jeg trodde jeg hadde fått svar 😕 Søren Det var dumt. Anonymkode: 840a8...562
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #5 Skrevet 24. oktober 2019 13 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg trodde jeg hadde fått svar 😕 Søren Det var dumt. Anonymkode: 840a8...562 Altså, hvor mye skal du egentlig gamble med helsen din? Mener du virkelig at hvis en helt tilfeldig person på internett hadde uttalt seg om noe så potensielt farlig som allergi, så ville du slått deg til ro med det? Det er idioti. Anonymkode: 8a97c...468
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #6 Skrevet 24. oktober 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, hvor mye skal du egentlig gamble med helsen din? Mener du virkelig at hvis en helt tilfeldig person på internett hadde uttalt seg om noe så potensielt farlig som allergi, så ville du slått deg til ro med det? Det er idioti. Anonymkode: 8a97c...468 Nei, det kunne gitt meg pekepinn så jeg kunne kommet med forslag til legene. Erfaringsmessig kan de ingenting om sånt. Hvis jeg skal få en resept, gir de meg medisiner som jeg ikke kan ta. Anonymkode: 840a8...562
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #7 Skrevet 24. oktober 2019 Hvem har sagt at du er allergisk mot mais og soya? En lege eller en «sjaman»-type skolert som gir allergier utfra andre kriterier enn legen? regner med det er deg med komoskopien? Den kan tas uten anestesi, så da slipper du å tenke på innholdet. viss det er en lege som har påvist så alvorlig allergi så ringer du fastlegen og ber om at han sjekker saken med kirurgen. Hvordan vet du forresten hvilken narkose du skal ha (er flere ulike) og hvordan har du funnet ut hva de inneholder? Anonymkode: 04570...1a4
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #8 Skrevet 24. oktober 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem har sagt at du er allergisk mot mais og soya? En lege eller en «sjaman»-type skolert som gir allergier utfra andre kriterier enn legen? regner med det er deg med komoskopien? Den kan tas uten anestesi, så da slipper du å tenke på innholdet. viss det er en lege som har påvist så alvorlig allergi så ringer du fastlegen og ber om at han sjekker saken med kirurgen. Hvordan vet du forresten hvilken narkose du skal ha (er flere ulike) og hvordan har du funnet ut hva de inneholder? Anonymkode: 04570...1a4 Hva er det for et tullesvar? Bare møl, jo... DET ER ULLEVÅL SYKEHUS SOM HAR DIAGNOSTISERT MEG. Var det bra nok for deg, eller? Anonymkode: 840a8...562
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #9 Skrevet 24. oktober 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er det for et tullesvar? Bare møl, jo... DET ER ULLEVÅL SYKEHUS SOM HAR DIAGNOSTISERT MEG. Var det bra nok for deg, eller? Anonymkode: 840a8...562 Men da tar du kontakt med Ullevål sykehus og spør hvordan de har tenkt å gjøre det i forhold til operasjon. Du finner ikke svar ved å Google anestesimedisiner på nett og spør på et anonymt forum. Anonymkode: 04570...1a4
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #10 Skrevet 24. oktober 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er det for et tullesvar? Bare møl, jo... DET ER ULLEVÅL SYKEHUS SOM HAR DIAGNOSTISERT MEG. Var det bra nok for deg, eller? Anonymkode: 840a8...562 Og da spør du selvfølgelig legene som ga deg diagnosen fremfor på et anonymt forum. Anonymkode: 55e6f...4d9
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #11 Skrevet 24. oktober 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er det for et tullesvar? Bare møl, jo... DET ER ULLEVÅL SYKEHUS SOM HAR DIAGNOSTISERT MEG. Var det bra nok for deg, eller? Anonymkode: 840a8...562 Og vips er det helt uinteressant å i det hele tatt føle sympati for deg. Anonymkode: 19751...8a5
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #12 Skrevet 24. oktober 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og vips er det helt uinteressant å i det hele tatt føle sympati for deg. Anonymkode: 19751...8a5 Det var viktig. Anonymkode: 840a8...562
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #13 Skrevet 24. oktober 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da tar du kontakt med Ullevål sykehus og spør hvordan de har tenkt å gjøre det i forhold til operasjon. Du finner ikke svar ved å Google anestesimedisiner på nett og spør på et anonymt forum. Anonymkode: 04570...1a4 Jeg kan ikke ta kontakt med noen som helst (kommer aldri frem, tro meg), men kan selvfølgelig be fastlegen om å gjøre det, det var et godt tips. Anonymkode: 840a8...562
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #14 Skrevet 24. oktober 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan ikke ta kontakt med noen som helst (kommer aldri frem, tro meg), men kan selvfølgelig be fastlegen om å gjøre det, det var et godt tips. Anonymkode: 840a8...562 Du får alltid prate med kirurgen FØR en operasjon. Da kan du be om å sjekke at narkosen tåles. I tilleggsnavnet du det for anestesilegen når du trilles inn på operasjonsbordet. det er mange ulike narkose, basert på hvor omfattende operasjon du skal ha. Anonymkode: 04570...1a4
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #15 Skrevet 24. oktober 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan ikke ta kontakt med noen som helst (kommer aldri frem, tro meg), men kan selvfølgelig be fastlegen om å gjøre det, det var et godt tips. Anonymkode: 840a8...562 Du kan ringe avdelingen ig be om å prate med avdelingssykepleier. Forklar problemet og be om at hun skaffer svar fra anestesilege/kirurg eller st en av disse ringer deg tilbake. Si hva det gjelder slik at de kan få sjekket det opp før de ringer. Anonymkode: 04570...1a4
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #16 Skrevet 24. oktober 2019 Desfluran, sevofluran, ultiva og ketalar? Å spørre kirurgen etter narkose er som å spørre bakeren etter slaktervarer. De gir fullstendig blaffen bare pasienten ligger rolig. Anonymkode: efe67...ec2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #17 Skrevet 24. oktober 2019 Du må jo snakke med legen på sykehuset, og ikke minst med anestesilegen. De er eksperter og har brukt årevis på utdanningen sin. Jeg snakker alltid med anestesilegen først og de er alltid flinke til å spørre om allergier, tidligere reaksjoner osv. Du vil ALDRI få vettuge svar her inne, som du kan stole på. Anonymkode: d400c...f16
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #18 Skrevet 24. oktober 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må jo snakke med legen på sykehuset, og ikke minst med anestesilegen. De er eksperter og har brukt årevis på utdanningen sin. Jeg snakker alltid med anestesilegen først og de er alltid flinke til å spørre om allergier, tidligere reaksjoner osv. Du vil ALDRI få vettuge svar her inne, som du kan stole på. Anonymkode: d400c...f16 Du vet det at «anestesilegen» du får snakke med i verste fall har 14 dagers erfaring med anestesi? Det er ofte lis som går previsitt og de kan stort sett ikke mye og kan ha null erfaring. Anonymkode: efe67...ec2
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #19 Skrevet 28. oktober 2019 På 24.10.2019 den 12.11, Anonym bruker skrev: Hvem har sagt at du er allergisk mot mais og soya? En lege eller en «sjaman»-type skolert som gir allergier utfra andre kriterier enn legen? regner med det er deg med komoskopien? Den kan tas uten anestesi, så da slipper du å tenke på innholdet. viss det er en lege som har påvist så alvorlig allergi så ringer du fastlegen og ber om at han sjekker saken med kirurgen. Hvordan vet du forresten hvilken narkose du skal ha (er flere ulike) og hvordan har du funnet ut hva de inneholder? Anonymkode: 04570...1a4 Komoskopi? Anonymkode: 2d4de...f11
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #20 Skrevet 28. oktober 2019 På 24.10.2019 den 13.39, Anonym bruker skrev: Du vet det at «anestesilegen» du får snakke med i verste fall har 14 dagers erfaring med anestesi? Det er ofte lis som går previsitt og de kan stort sett ikke mye og kan ha null erfaring. Anonymkode: efe67...ec2 Nei, dette stemmer ikke. Sykehusene lar ikke en LIS med 14 dagers erfaring gi anestesi til en pasient med alvorlig allergi. Det sier seg jo selv: Hvis dette var sant, ville pasienter dødd i hopetall. Anonymkode: d400c...f16
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #21 Skrevet 28. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, dette stemmer ikke. Sykehusene lar ikke en LIS med 14 dagers erfaring gi anestesi til en pasient med alvorlig allergi. Det sier seg jo selv: Hvis dette var sant, ville pasienter dødd i hopetall. Anonymkode: d400c...f16 Har pasientene sånne lister med allergier, pleier man å gi vanlig anestesimedisiner. . De aller aller fleste tåler det og får man reaksjon, så har vi medisiner mot det også. Anonymkode: efe67...ec2
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #22 Skrevet 28. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, dette stemmer ikke. Sykehusene lar ikke en LIS med 14 dagers erfaring gi anestesi til en pasient med alvorlig allergi. Det sier seg jo selv: Hvis dette var sant, ville pasienter dødd i hopetall. Anonymkode: d400c...f16 Og sa ikke at de gir anestesi. Sa at de går tilsyn. Anonymkode: efe67...ec2
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #23 Skrevet 28. oktober 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har pasientene sånne lister med allergier, pleier man å gi vanlig anestesimedisiner. . De aller aller fleste tåler det og får man reaksjon, så har vi medisiner mot det også. Anonymkode: efe67...ec2 Nei. Kirurgen jeg har snakket med har sagt til meg at anestesilegen skal ha en samtale med meg for å finne ut hva de skal holde seg unna. Propofol f.eks. Anonymkode: 840a8...562
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #24 Skrevet 28. oktober 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Kirurgen jeg har snakket med har sagt til meg at anestesilegen skal ha en samtale med meg for å finne ut hva de skal holde seg unna. Propofol f.eks. Anonymkode: 840a8...562 Da kan du få pento, ultiva og desfluran. Anonymkode: efe67...ec2
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #25 Skrevet 28. oktober 2019 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Kirurgen jeg har snakket med har sagt til meg at anestesilegen skal ha en samtale med meg for å finne ut hva de skal holde seg unna. Propofol f.eks. Anonymkode: 840a8...562 Så bra. Da vil du få kyndig hjelp. Du kan aldri stole på noe du får vite her inne, så stol på anestesilegen. De vet hva de driver med. Anonymkode: d400c...f16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå