Gå til innhold

Anestesi uten mais og soya


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen som har oversikten over anestesi og innholdet i dem? Vet at propofol (?) inneholder soya, noe jeg ikke tåler. Tåler heller ikke mais og stoffer utvunnet av mais. 

Disse stoffene KAN være eller ER utvunnet av mais: 
■Acetic acid
■Alcohol
■Alpha tocopherol
■Artificial flavorings
■Artificial sweeteners
■Ascorbates
■Ascorbic acid
■Aspartame (Artificial sweetener)
■Astaxanthin
■Baking powder
■Barley malt* (generally OK, but can be contaminated)
■Bleached flour*
■Blended sugar (sugaridextrose)
■Brown sugar* (generally OK if no caramel color)
■Calcium citrate
■Calcium fumarate
■Calcium gluconate
■Calcium lactate
■Calcium magnesium acetate (CMA)
■Calcium stearate
■Calcium stearoyl lactylate
■Caramel and caramel color
■Carbonmethylcellulose sodium
■Cellulose microcrystalline
■Cellulose, methyl
■Cellulose, powdered
■Cetearyl glucoside
■Choline chloride
■Citric acid*
■Citrus cloud emulsion (CCS)
■Coco glycerides (cocoglycerides)
■Confectioners sugar
■Corn alcohol, corn gluten
■Corn extract
■Corn flour
■Corn oil, corn oil margarine
■Corn starch
■Corn sweetener, corn sugar
■Corn syrup, corn syrup solids
■Corn, popcorn, cornmeal
■Cornstarch, cornflour
■Crosscarmellose sodium
■Crystalline dextrose
■Crystalline fructose
■Cyclodextrin
■DATUM (a dough conditioner)
■Decyl glucoside
■Decyl polyglucose
■Dextrin
■Dextrose (also found in IV solutions)
■Dextrose anything (such as monohydrate or anhydrous)
■d-Gluconic acid
■Distilled white vinegar
■Drying agent
■Erythorbic acid
■Erythritol
■Ethanol
■Ethocel 20
■Ethylcellulose
■Ethylene
■Ethyl acetate
■Ethyl alcohol
■Ethyl lactate
■Ethyl maltol
■Fibersol-2
■Flavorings*
■Food starch
■Fructose*
■Fruit juice concentrate*
■Fumaric acid
■Germ/germ meal
■Gluconate
■Gluconic acid
■Glucono delta-lactone
■Gluconolactone
■Glucosamine
■Glucose*
■Glucose syrup* (also found in IV solutions)
■Glutamate
■Gluten
■Gluten feed/meal
■Glycerides
■Glycerin*
■Glycerol
■Golden syrup
■Grits
■High fructose corn syrup
■Hominy
■Honey*
■Hydrolyzed corn
■Hydrolyzed corn protein
■Hydrolyzed vegetable protein
■Hydroxypropyl methylcellulose
■Hydroxypropyl methylcellulose pthalate (HPMCP)
■Inositol
■Invert syrup or sugar
■Iodized salt
■Lactate
■Lactic acid*
■Lauryl glucoside
■Lecithin
■Linoleic acid
■Lysine
■Magnesium citrate
■Magnesium fumarate
■Magnesium stearate
■Maize
■Malic acid
■Malonic acid
■Malt syrup from corn
■Malt, malt extract
■Maltitol
■Maltodextrin
■Maltol
■Maltose
■Mannitol
■Methyl gluceth
■Methyl glucose
■Methyl glucoside
■Methylcellulose
■Microcrystaline cellulose
■Modified cellulose gum
■Modified corn starch
■Modified food starch
■Molasses* (corn syrup may be present; know your product)
■Mono- and di- glycerides
■Monosodium glutamate
■MSG
■Natural flavorings*
■Olestra/Olean
■Polenta
■Polydextrose
■Polylactic acid (PLA)
■Polysorbates* (e.g. Polysorbate 80)
■Polyvinyl acetate
■Potassium citrate
■Potassium fumarate
■Potassium gluconate
■Powdered sugar
■Pregelatinized starch
■Propionic acid
■Propylene glycol*
■Propylene glycol monostearate*
■Saccharin
■Salt (iodized salt)
■Semolina (unless from wheat)
■Simethicone
■Sodium carboxymethylcellulose
■Sodium citrate
■Sodium erythorbate
■Sodium fumarate
■Sodium lactate
■Sodium starch glycolate
■Sodium stearoyl fumarate
■Sorbate
■Sorbic acid
■Sorbitan* (anything)
■Sorbitol
■Sorghum* (not all is bad; the syrup and/or grain CAN be mixed with corn)
■Splenda (Artificial sweetener)
■Starch (any kind that’s not specified)
■Stearic acid
■Stearoyls
■Sucralose (Artificial sweetener)
■Sucrose
■Sugar* (not identified as cane or beet)
■Threonine
■Tocopherol (vitamin E)
■Treacle (aka golden syrup)
■Triethyl citrate
■Unmodified starch
■Vanilla, natural flavoring
■Vanilla, pure or extract
■Vanillin
■Vegetable anything that’s not specific*
■Vinegar, distilled white
■Vinyl acetate
■Vitamin C* and Vitamin E*
■Vitamins*
■Xanthan gum
■Xylitol
■Yeast*
■Zea mays
■Zein

Anonymkode: 840a8...562

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muuuuuulig at du ikke er på helt riktig forum?

Anonymkode: e5c50...5f7

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Muuuuuulig at du ikke er på helt riktig forum?

Anonymkode: e5c50...5f7

Og muuuuulig hun burde spørre sykehuset. 

Anonymkode: 8a97c...468

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Muuuuuulig at du ikke er på helt riktig forum?

Anonymkode: e5c50...5f7

 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og muuuuulig hun burde spørre sykehuset. 

Anonymkode: 8a97c...468

Jeg trodde jeg hadde fått svar 😕 Søren :( Det var dumt. 

Anonymkode: 840a8...562

Skrevet
13 minutes ago, Anonym bruker said:

 

Jeg trodde jeg hadde fått svar 😕 Søren :( Det var dumt. 

Anonymkode: 840a8...562

Altså, hvor mye skal du egentlig gamble med helsen din?

Mener du virkelig at hvis en helt tilfeldig person på internett hadde uttalt seg om noe så potensielt farlig som allergi, så ville du slått deg til ro med det?

Det er idioti.

Anonymkode: 8a97c...468

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, hvor mye skal du egentlig gamble med helsen din?

Mener du virkelig at hvis en helt tilfeldig person på internett hadde uttalt seg om noe så potensielt farlig som allergi, så ville du slått deg til ro med det?

Det er idioti.

Anonymkode: 8a97c...468

Nei, det kunne gitt meg pekepinn så jeg kunne kommet med forslag til legene. Erfaringsmessig kan de ingenting om sånt. Hvis jeg skal få en resept, gir de meg medisiner som jeg ikke kan ta.

Anonymkode: 840a8...562

Skrevet

Hvem har sagt at du er allergisk mot mais og soya? En lege eller en «sjaman»-type skolert som gir allergier utfra andre kriterier enn legen?

regner med det er deg med komoskopien? Den kan tas uten anestesi, så da slipper du å tenke på innholdet.

 

viss det er en lege som har påvist så alvorlig allergi så ringer du fastlegen og ber om at han sjekker saken med kirurgen. Hvordan vet du forresten hvilken narkose du skal ha (er flere ulike) og hvordan har du funnet ut hva de inneholder?

Anonymkode: 04570...1a4

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem har sagt at du er allergisk mot mais og soya? En lege eller en «sjaman»-type skolert som gir allergier utfra andre kriterier enn legen?

regner med det er deg med komoskopien? Den kan tas uten anestesi, så da slipper du å tenke på innholdet.

 

viss det er en lege som har påvist så alvorlig allergi så ringer du fastlegen og ber om at han sjekker saken med kirurgen. Hvordan vet du forresten hvilken narkose du skal ha (er flere ulike) og hvordan har du funnet ut hva de inneholder?

Anonymkode: 04570...1a4

Hva er det for et tullesvar? Bare møl, jo...

DET ER ULLEVÅL SYKEHUS SOM HAR DIAGNOSTISERT MEG. Var det bra nok for deg, eller?

Anonymkode: 840a8...562

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det for et tullesvar? Bare møl, jo...

DET ER ULLEVÅL SYKEHUS SOM HAR DIAGNOSTISERT MEG. Var det bra nok for deg, eller?

Anonymkode: 840a8...562

Men da tar du kontakt med Ullevål sykehus og spør hvordan de har tenkt å gjøre det i forhold til operasjon. Du finner ikke svar ved å Google anestesimedisiner på nett og spør på et anonymt forum.

Anonymkode: 04570...1a4

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det for et tullesvar? Bare møl, jo...

DET ER ULLEVÅL SYKEHUS SOM HAR DIAGNOSTISERT MEG. Var det bra nok for deg, eller?

Anonymkode: 840a8...562

Og da spør du selvfølgelig legene som ga deg diagnosen fremfor på et anonymt forum.

Anonymkode: 55e6f...4d9

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det for et tullesvar? Bare møl, jo...

DET ER ULLEVÅL SYKEHUS SOM HAR DIAGNOSTISERT MEG. Var det bra nok for deg, eller?

Anonymkode: 840a8...562

Og vips er det helt uinteressant å i det hele tatt føle sympati for deg.

Anonymkode: 19751...8a5

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og vips er det helt uinteressant å i det hele tatt føle sympati for deg.

Anonymkode: 19751...8a5

Det var viktig.

Anonymkode: 840a8...562

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da tar du kontakt med Ullevål sykehus og spør hvordan de har tenkt å gjøre det i forhold til operasjon. Du finner ikke svar ved å Google anestesimedisiner på nett og spør på et anonymt forum.

Anonymkode: 04570...1a4

Jeg kan ikke ta kontakt med noen som helst (kommer aldri frem, tro meg), men kan selvfølgelig be fastlegen om å gjøre det, det var et godt tips.

Anonymkode: 840a8...562

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke ta kontakt med noen som helst (kommer aldri frem, tro meg), men kan selvfølgelig be fastlegen om å gjøre det, det var et godt tips.

Anonymkode: 840a8...562

Du får alltid prate med kirurgen FØR en operasjon. Da kan du be om å sjekke at narkosen tåles. I tilleggsnavnet du det for anestesilegen når du trilles inn på operasjonsbordet.

 

det er mange ulike narkose, basert på hvor omfattende operasjon du skal ha.

Anonymkode: 04570...1a4

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke ta kontakt med noen som helst (kommer aldri frem, tro meg), men kan selvfølgelig be fastlegen om å gjøre det, det var et godt tips.

Anonymkode: 840a8...562

Du kan ringe avdelingen ig be om å prate med avdelingssykepleier. Forklar problemet og be om at hun skaffer svar fra anestesilege/kirurg eller st en av disse ringer deg tilbake. Si hva det gjelder slik at de kan få sjekket det opp før de ringer.

 

Anonymkode: 04570...1a4

Skrevet

Desfluran, sevofluran, ultiva og ketalar? Å spørre kirurgen etter narkose er som å spørre bakeren etter slaktervarer. De gir fullstendig blaffen bare pasienten ligger rolig. 

Anonymkode: efe67...ec2

Skrevet

Du må jo snakke med legen på sykehuset, og ikke minst med anestesilegen. De er eksperter og har brukt årevis på utdanningen sin. Jeg snakker alltid med anestesilegen først og de er alltid flinke til å spørre om allergier, tidligere reaksjoner osv. Du vil ALDRI få vettuge svar her inne, som du kan stole på.

Anonymkode: d400c...f16

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo snakke med legen på sykehuset, og ikke minst med anestesilegen. De er eksperter og har brukt årevis på utdanningen sin. Jeg snakker alltid med anestesilegen først og de er alltid flinke til å spørre om allergier, tidligere reaksjoner osv. Du vil ALDRI få vettuge svar her inne, som du kan stole på.

Anonymkode: d400c...f16

Du vet det at «anestesilegen» du får snakke med i verste fall har 14 dagers erfaring med anestesi? Det er ofte lis som går previsitt og de kan stort sett ikke mye og kan ha null erfaring. 

Anonymkode: efe67...ec2

Skrevet
På 24.10.2019 den 12.11, Anonym bruker skrev:

Hvem har sagt at du er allergisk mot mais og soya? En lege eller en «sjaman»-type skolert som gir allergier utfra andre kriterier enn legen?

regner med det er deg med komoskopien? Den kan tas uten anestesi, så da slipper du å tenke på innholdet.

 

viss det er en lege som har påvist så alvorlig allergi så ringer du fastlegen og ber om at han sjekker saken med kirurgen. Hvordan vet du forresten hvilken narkose du skal ha (er flere ulike) og hvordan har du funnet ut hva de inneholder?

Anonymkode: 04570...1a4

Komoskopi?

Anonymkode: 2d4de...f11

Skrevet
På 24.10.2019 den 13.39, Anonym bruker skrev:

Du vet det at «anestesilegen» du får snakke med i verste fall har 14 dagers erfaring med anestesi? Det er ofte lis som går previsitt og de kan stort sett ikke mye og kan ha null erfaring. 

Anonymkode: efe67...ec2

Nei, dette stemmer ikke. Sykehusene lar ikke en LIS med 14 dagers erfaring gi anestesi til en pasient med alvorlig allergi. Det sier seg jo selv: Hvis dette var sant, ville pasienter dødd i hopetall.

Anonymkode: d400c...f16

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dette stemmer ikke. Sykehusene lar ikke en LIS med 14 dagers erfaring gi anestesi til en pasient med alvorlig allergi. Det sier seg jo selv: Hvis dette var sant, ville pasienter dødd i hopetall.

Anonymkode: d400c...f16

Har pasientene sånne lister med allergier, pleier man å gi vanlig anestesimedisiner. .  De aller aller fleste tåler det  og får man reaksjon, så har vi medisiner mot det også. 

Anonymkode: efe67...ec2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dette stemmer ikke. Sykehusene lar ikke en LIS med 14 dagers erfaring gi anestesi til en pasient med alvorlig allergi. Det sier seg jo selv: Hvis dette var sant, ville pasienter dødd i hopetall.

Anonymkode: d400c...f16

Og sa ikke at de gir anestesi. Sa at de går tilsyn. 

Anonymkode: efe67...ec2

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har pasientene sånne lister med allergier, pleier man å gi vanlig anestesimedisiner. .  De aller aller fleste tåler det  og får man reaksjon, så har vi medisiner mot det også. 

Anonymkode: efe67...ec2

Nei. Kirurgen jeg har snakket med har sagt til meg at anestesilegen skal ha en samtale med meg for å finne ut hva de skal holde seg unna. Propofol f.eks.

Anonymkode: 840a8...562

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Kirurgen jeg har snakket med har sagt til meg at anestesilegen skal ha en samtale med meg for å finne ut hva de skal holde seg unna. Propofol f.eks.

Anonymkode: 840a8...562

Da kan du få pento, ultiva og desfluran. 

Anonymkode: efe67...ec2

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Kirurgen jeg har snakket med har sagt til meg at anestesilegen skal ha en samtale med meg for å finne ut hva de skal holde seg unna. Propofol f.eks.

Anonymkode: 840a8...562

Så bra. Da vil du få kyndig hjelp. Du kan aldri stole på noe du får vite her inne, så stol på anestesilegen. De vet hva de driver med.

Anonymkode: d400c...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...