Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2019 #1 Skrevet 23. oktober 2019 Kan dere gi noen tips. Jeg er så deprimert pga overvekten. I snart 10 år har jeg slitt etter to graviditeter. Sexlivet og helsen er ikke bra. Men hjernen spiller ikke på lag meg med. Jeg må ta grep på en annen måte men vet ikke hvordan. Er 168 høy og veier 104. Føler jeg har prøvd det meste men klarer ikke holde meg til det. Kanskje det er viljestyrken som er for svak! Anonymkode: f45da...6b2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 Anbefaler på det sterkeste mysimba. Hadde gitt opp. 162 og 82 kg i august. Nå er jeg 70kg! Psyken min er mye bedre da livet mitt ikke handler om mat lenger! Helt fantastisk. Anonymkode: 51b48...1f4
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #3 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg logger mat på myfitnesspal og er i aktivitet en time om dagen. 3-4 timer i uka trening. Var 80 kg i fjor, 65 nå. Har holdt vekta siden påske, det er vel så utfordrende som å gå ned. Anonymkode: 17de5...d82
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #4 Skrevet 24. oktober 2019 Først må man godta vekt og kropp som den er i dag,- og deretter begynne å fokusere å ta vare på seg selv. Kast vekt,- kjøkkenvekta gjerne også,- for jeg har ikke tro på å telle kalorier i en slik prosess i starten. Du vet helt sikkert hva som er sundt,- og hva som er "mager/kalorifattig mat",- og hva som ikke er det. Så er det bare å sette i gang. Bytt ut det du kan mot sunnere/lettere alternativ,- og øk ditt daglige aktivitetsnivå litt. Har du trapp i huset,- så kan man tenke at hver gang jeg passerer skal jeg gå opp og ned den trappa. Bruk tid på å finne en treningsform du liker og du føler gir deg glede og energi,- som gjør at du GLEDER deg til neste økt. Men husk at trening SKAL gjøre litt vondt og være ubehagelig i deler av den,- men opp til en viss grense. Går man rett fra ei god økt til å begynne grue seg til neste,- da har man tapt!!! For meg hjalp det å tillate meg selv å pakke innpå ALT jeg ville av snack og snop på fredager OG lørdager. Men da etter klokka 1800 på lørdager og etter taco'n (altså ca 2000) på fredager. I starten ble jeg nesten dårlig fordi jeg pakket innpå alt jeg hadde hatt lyst på i løpet av uke,- men etter hvert så lærte hodet mitt meg at det jeg ikke spiser denne helga,- kan jeg spise neste helg i stedet for alt på en gang for det er så lenge til neste helg. Når lørdagen er over så er det søndag og bare fem dager til neste gang "alt er lov";- og da er det utrolig lett å takke nei til alt av fristelser gjennom uka. SØndag og mandag går dessuten stort sett nesten av seg selv Fokuser på hvordan du føler deg. Sover du bedre, er energinivået høyere, hvordan er humøret? Eksperimenter med mat og matlaging og SMAKER,- ikke tenkt på det du ikke kan spise, men all smaksrik mat man KAN spise! Lag festmiddag (sunn og kalorifattig) i hverdagen nå og da,- man kan kose seg i hverdagen slik. Prøv ut ulike aktiviteter,- lek deg og ha det moro uten noe form for forpliktelser når du prøver noe nytt. Plutselig faller du for fjellklatring eller dykking eller noe annet du ALDRI trodde var noe for deg. Som voksen har vi jo ikke noe press om å bli verdensmester når vi starter med noe nytt uansett,- så det kan være en vekker å teste ut ting man hatet i barndommen altså. Jeg hatet jo alt med løping, jeg var senest på SKOLEN,- ikke bare klassen,- nå elsker jeg jogging Bare av dette vil man etter litt gå ned i vekt. Mye eller lite,- det avhenger av så mye. Men når man føler at man har alt inne, -at livet er litt bedre og enklere og leve og endringer man har gjort ligger inne som "refleks" så kan man begynne å utfordre seg ved å sette seg mål for den treninga men driver med. Da vil det gjerne bli automatisk tøffere og man forbrenner flere kalorier. Kanskje kan man begynne med forsiktig nedtrapping av mengde mat også? Og fredager og lørdager med "alt lov" kan bli til bare lørdag, f.eks... Små ting som egentlig ikke merkes i hverdagen men som på sikt utgjør mange ekstra kalorier forbrent og mange færre kalorier inn og dermed ekstra kilo ned. JEG tror at ingen klarer å gå ned i vekt for deretter HOLDE vekta ved å bruke ren og skjær viljestyrke. Jeg tenker at man kan ikke leve et helt liv og føle man hver våkne timer må forsake ALT man har lyst på og samtidig grue seg til hver en treningsøkt man "Må" gjennom. Kanskje når man ønsket vekt,- men få klarer holde den. Mange går rett tilbake på vei opp mot der vekta var. Noen holder vekta en måned eller til man er ferdig med bryllupet eller festen eller ferien man skulle slanke seg til er over, så bærs det oppover igjen. Andre holder vekta et halvår, kanskje klarer man noen år,- men de aller, aller fleste som føler de "lever på en slankekur" klarer ikke det for "resten av livet";- Man MÅ føle at man kan leve uten å tenke på å øke aktivitetsnivå for å nå "Målet" eller at man aldri kan spise seg mett,- i hvert fall ikke på det man liker godt,- da blir man gal... Jeg gikk ned fra 105 kilo etter fødsel til 77,- og har holdt meg der i 10 år. Og har ikke slanket meg en dag.. Men brukte 3-4 år på å komme meg ned da Dette var i grove trekk min metode... Lykke til, håper du finner din vei. Men først, -bli gald i det selv som du er og ser ut. Innse at dette er deg,- og dette skal jeg gjøre det beste ut av! Anonymkode: 92f83...fd6
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #5 Skrevet 24. oktober 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Anbefaler på det sterkeste mysimba. Hadde gitt opp. 162 og 82 kg i august. Nå er jeg 70kg! Psyken min er mye bedre da livet mitt ikke handler om mat lenger! Helt fantastisk. Anonymkode: 51b48...1f4 Hva du anbefaler er en ting. Det er en lege som vurderer om dette er løsningen. Og dette legemiddelet kan gi alvorlige bivirkninger. Dette bør være siste løsning. Jeg har hatt pasienter innlagt med disse bivirkningene. Skjønner ikke at det er lovlig. Anonymkode: b10ea...b24
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #6 Skrevet 24. oktober 2019 Lifesum funket veldig bra for meg Anonymkode: 5bfc3...485
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2019 #7 Skrevet 24. oktober 2019 Overspising er gjerne et symptom på noe, det er en psykisk greie. Noen begynner spille, noen begynner drikke alkohol, noen begynner misbruke mat, det er en svakhet som ligger i deg og vanskelig å gjøre noe med uten å ta tak i den psykiske biten. Hvorfor overspiser du, hva er det som ikke er greit i livet ditt? De jeg kjenner som har lyktes med slanking har egentlig byttet ut maten med en annen "avhengighet". Svogeren min har gått ned 50 kg og holdt seg nede, men han har blitt treningsnarkoman og trener selv, er spinninginstruktør osv. Hele livet hans i dag dreier seg om trening. Jeg tror at du må ha litt hjelp med å få hodet på plass om du skal klare det. Har du det bra trenger du ikke overspise... Anonymkode: 5b093...9ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå