Gå til innhold

Hva menes med best samlet familliekontakt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I hvilken kontekst da?

Anonymkode: 304da...262

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

? 

Anonymkode: 65cfc...5b7

I hvilken sammenheng?

Anonymkode: 05250...0cf

Skrevet

Det som menes er hvilken av foreldrene som evner best å bidra til og viser ønske om at barnet får ha kontakt med foreldre og familie på begge sider til tross for bruddet. Den av foreldrene som prøver å hindre kontakt mellom barnet og den andre foreldren kommer dårlig ut fordi det viser en egoisme og at foreldren ikke evner å gjøre det som er best for barnet sitt.

Anonymkode: 3e193...031

Skrevet

Og hva legges under hindre kontakt? Takk for svar. 😊

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo være ulike grader av å «hindre» kontakt, eller det å ikke ønske at barnet skal ha god kontakt med den andre foreldren. Hvis den ene foreldren strekker seg langt for at barnet skal ha god tone med den andre, mens den andre foreldren prøver å sabotere samvær, baksnakke den andre i barnets nærvær osv.. så er det jo lett å se hvilken forelder som kommer best ut.

Retten skal vektlegge BARNETS beste, og dersom begge foreldrene er ok omsorgspersoner så er vanligvis barnets beste å ha godt samvær med begge. Den av foreldrene som tilrettelegger for dette på tross av eventuelle egne negative følelser for motparten, viser jo at hen virkelig ønsker det beste for barnet sitt. Denne foreldren viser at den klarer å ta avgjørelser for sitt barn ut fra hva som er barnets beste, og ikke for eget beste.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg skriver over forutsetter at begge foreldre er egnede omsorgspersoner. Noen ganger bør man jo hindre kontakt, om det er snakk om misbruk etc..

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo også bety at en av partene f eks har en viss kontakt med sine (tidligere) svigerforeldre, mens den andre ikke har det. Kjenner en som gikk inn og mørnet svigermora i månedsvis, helt til han fikk ta med ungene på hytta hennes en helg. Det ble brukt som eksempel på at han kunne bistå med best familiekontakt, for eksen hans greide ikke i det hele tatt noe lignende med SIN svigermor. (Ikke så merkelig kanskje, da den svigermora hadde vitnet imot henne i rettssaken og virkelig jobbet ræva av seg for å få henne til å framstå som en dårlig mor...)

Anonymkode: ffb44...28a

Skrevet

Hindre kontakt er jo nettopp det. Man lar ikke barnet ha kontakt med den andre siden av familien. Stygt gjort, mener jeg.

Det kan være alt fra å nekte de å ringe barnet, ikke overlevere gaver fra den siden, snakke stygt om dem. Rett og slett hindre kontakt. 

Pappaen her skulle dra meg for retten og få hovedomsorgen. Han fikk ganske klar beskjed fra alle hold at han ikke kom til å vinne. Han hatet nemlig hele familien min, mens jeg sørget for at barnet ble kjent med begges familier. Det ble slutt da barnet vårt var spedbarn og jeg ba eks-svigermor om bilder av alle i familien, så barnet kunne se på og jeg kunne fortelle om dem. Til tross for skyhøyt konfliktnivå, ble både pappaen og familien hans selvfølgelig bedt i dåp, og jeg har hatt både tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre på farssiden på kaffebesøk. De burde vite hvor og hvordan barnet bor.

Alt handler om barnets beste. Som forelder må man se forbi sine egne meninger og la barnet(a) bli kjent med hele familien sin. Tar forbehold om at det er «normale» folk. 

Anonymkode: 0d352...e23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...