Gå til innhold

Hva gjør man når 14 åringen nekter regulering?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han har et skakt bitt, nettopp mistet siste melketennene ogfått beskjed om å ha full regulering oppe og nede. Han er rasende og nekter. Vi har prøvd å motivere og argumentere.

 

de fleste er på vei til å ta av reguleringen nå. Tannlegen mente han måtte ha det på 2-2,5 år.

har time om en uke og tviler på vi får han med.

Anonymkode: 0aaa7...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare dropper det, ingen vits i å tvinge han om han ikke vil ha det selv. 

Mest sannsynlig kommer han til å angre en dag, men det går fint an å ha regulering når du er 17 år, eller 27 år for den saks skyld også. 

 

Anonymkode: 99c95...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye får dere dekket? Jeg ville vist ham regnestykket og forklart at det er nå han har sjansen. Når han fyller 18 år må han betale det selv, og det er DYRT. Og så latt ham bestemme. Han er for gammel til å tvinges.

Anonymkode: 3bd24...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis ham et regnestykke over hvor mye han må jobbe for å tjene for å ta regulering senere - husk da å minne ham på at han da også er ansvarlig for ALLE andre utgifter ved å leve (husleie, strøm, offentlig transport og eller bil/drivstoff/forsikring/veiavgift, mat, telefon, internett, klær, forsikringer, lommepenger, ev. til hobbyer han har, for ikke å snakke om at han da også må kjøpe seg innbo med alt det medbringer), og hvor lenge han da må jobbe for å spare opp nok til regulering + dere må legge inn et godt jafs med prisstigning på de prisene som er i dag.

Det finnes imidlertid en del som mener det er gunstig å vente med regulering til man er nærmest mulig utvokst, eller helt utvokst. Så dere har tross alt noen år på å overbevise ham. Vet om flere om har ventet til de har blitt 17 med å begynne med reguleringen.

Anonymkode: a98d4...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenårene er en usikker og vanskelig tid. Å få regulering som 14-åring, og bli forespeilet at du må ha den på til du nærmer deg 17 ER jo krise, det har jeg ingen problem med å forstå. Særlig når de fleste andre er ferdige med regulering i samme alder. 
 

Jeg ville undersøkt muligheten for skjult regulering, på baksiden av tennne. Eventuelt hørt om det finnes andre løsninger som gutten kan leve med. 

Anonymkode: 7f22e...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis han en 40-åring som aldri fikk regulering   Mulig han endrer mening. Verre å se ille ut resten av livet enn i to år. Og det må da vel en normalt oppegående ungdom forstå?

Anonymkode: df299...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forklarer matten.

Vurderer "usynlig" regulering. Det koster en god del mer om man skal ha invisalign eller lignende, mens det kan gjøres enkle grep som å ha hvite klosser i stedet for metallfargede - der er prisforskjellen relativt liten.

Anonymkode: 0f308...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde han ikke fått velge selv, enkelt og greit. Har hatt to barn med regulering, minste nektet, så da fikk han beskjed om at vi nektet å betale mobilabonnement for han, han kunne glemme ny sykkel og annet sportsutstyr osv, for vi måtte spare for å ha råd til regulering til han senere. Ombestemte seg fort da.

Anonymkode: 72512...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min skal ha på baksiden av tennene. Dyrere ja, men det er det verdt. Husker selv hvor ille det var å ha regulering som sistemann. Det gikk ut over selvbildet, selvtilliten og alt. 

Anonymkode: 9e5f7...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør først hvilke muligheter det er for å få det mest mulig skjult. Og går dere hos en dyktig tannlege? Første tannlegen vi var hos, sa at datteren min måtte ha regulering i 4 år. Jeg bestilte da time et annet sted, og der fikk vi beskjed om 1,5-2 år. Så vi byttet selvfølgelig. Og nå i ettertid, så er han vi valgte kjent for å være den beste i byen vår.

Anonymkode: 8407a...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde han ikke fått velge selv, enkelt og greit. Har hatt to barn med regulering, minste nektet, så da fikk han beskjed om at vi nektet å betale mobilabonnement for han, han kunne glemme ny sykkel og annet sportsutstyr osv, for vi måtte spare for å ha råd til regulering til han senere. Ombestemte seg fort da.

Anonymkode: 72512...bbf

Dette var lurt. De må faktisk forstå hvor dyrt regulering er. Det er bare dumt å vente (for han vil til slutt innse at han må ha det) og betalte alt selv.

Anonymkode: 3bd24...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor galt er det da? Er det rent kosmetisk, eller vil det gi ham andre problemer? Jeg hadde vanvittig tannlegeskrekk da jeg var yngre og nektet plent regulering. Jeg hadde litt "høye" hjørnetenner ettersom de kom utenpå melketennene (som jeg heller ikke turte trekke på lenge pga. nevnte tannlegeskrekk), og litt skeivt bitt på ene siden. Det har gått helt fint, hjørnetennene falt stort sett på plass av seg selv etter hvert. Har aldri angret på at jeg droppet regulering, og har aldri vurdert å ha det senere selv om jeg ikke har tannlegeskrekk lenger. Den yngste datteren min har litt skjeve fortenner og vil nok få tilbud om regulering etter hvert, men om det kun er kosmetisk, eller ikke har veldig stor betydning, får hun velge selv. Eldste sier selv hun ønsker regulering, uten at jeg egentlig synes det er noe galt med tennene hennes, tannlegen har ikke nevnt det foreløpig. Jeg synes det er sjarmerende med litt "rotete" tenner så lenge de er velstelte og ikke gir eieren noen problemer, alle må ikke ha perlerad. 

Anonymkode: dc096...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi ham litt tid. Snakk saklig og informer. Ikke kjeft. Og be han ta turen til tannlegen. Informer tannlegen om at han er skeptisk og trenger å få vite hvorfor han skal reguleres. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vis han en 40-åring som aldri fikk regulering   Mulig han endrer mening. Verre å se ille ut resten av livet enn i to år. Og det må da vel en normalt oppegående ungdom forstå?

Anonymkode: df299...af2

Jeg tviler på at en 14-åring som nekter regulering har tenner som er "kastet inn i munnen" på han altså. Hadde det vært snakk om ekstreme feilstillinger hadde han nok valgt regulering fordi han ønsket å rette på det...

Problemet er om det er feilstillinger som ikke er så plagsomme utseendemessig, men hvor bittfeilen vil gi hodepine, nakkeplager osv senere. Det må dere snakke med tannlegen om.

Men en 14-åring som nekter regulering har nok ikke store komplekser pga utseende til tennene sine.

Anonymkode: 99c95...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min nektet regulering, og han måtte ut med 70 tusen for å få det i voksen alder. I tillegg til at han måtte gå med regulering i en alder av 27-30. Folk trodde han var 15 pga det.

Anonymkode: 0c1d3...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye får dere dekket? Jeg ville vist ham regnestykket og forklart at det er nå han har sjansen. Når han fyller 18 år må han betale det selv, og det er DYRT. Og så latt ham bestemme. Han er for gammel til å tvinges.

Anonymkode: 3bd24...373

Grensa er at det må være påbegynt senest året en fyller 20 år. 

Anonymkode: 8b935...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...