Gå til innhold

Hvordan få en verdig jul for tvillinger 5 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du har jo ett år på å planlegge, for de kan jo ikke ha begynt på skolen, hvis de er fem år i julen.

Når det er sagt, skjønner jeg ikke problemstillingen. Vi har aldri feiret med annet enn kjernefamilien, men jula er like magisk fordi! Vi koser oss i adventstida. Lillejulaften spiser vi grøt til middag, pynter juletre og koser oss med spekemat til Grevinnen og hovmesteren. Julenissen kommer om natta og fyller julestrømpa, vi spiser deilig frokost, ser på tv, koser oss, spiser middag og åpner gaver. 

Anonymkode: 750db...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo ett år på å planlegge, for de kan jo ikke ha begynt på skolen, hvis de er fem år i julen.

Når det er sagt, skjønner jeg ikke problemstillingen. Vi har aldri feiret med annet enn kjernefamilien, men jula er like magisk fordi! Vi koser oss i adventstida. Lillejulaften spiser vi grøt til middag, pynter juletre og koser oss med spekemat til Grevinnen og hovmesteren. Julenissen kommer om natta og fyller julestrømpa, vi spiser deilig frokost, ser på tv, koser oss, spiser middag og åpner gaver. 

Anonymkode: 750db...37e

Kanskje de har bursdag i romjulen? Eller har startet et år tidligere?

Anonymkode: e820f...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo ett år på å planlegge, for de kan jo ikke ha begynt på skolen, hvis de er fem år i julen.

Når det er sagt, skjønner jeg ikke problemstillingen. Vi har aldri feiret med annet enn kjernefamilien, men jula er like magisk fordi! Vi koser oss i adventstida. Lillejulaften spiser vi grøt til middag, pynter juletre og koser oss med spekemat til Grevinnen og hovmesteren. Julenissen kommer om natta og fyller julestrømpa, vi spiser deilig frokost, ser på tv, koser oss, spiser middag og åpner gaver. 

Anonymkode: 750db...37e

De er fem nå, rekker å bli seks før året er omme. 😊

Anonymkode: 85960...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet egentlig at du ikke synes det blir "ordentlig jul" uten store familieselskaper, eller er det mer at du er sliten og ikke ser fram til å måtte arrangere en hel masse for dem? (De fleste som har svart ser ut til å anta det første, men for aleneforeldre særlig kan jo det andre være ey vel så stort problem. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De er fem nå, rekker å bli seks før året er omme. 😊

Ja, det var ikke meningen å være frekk, men sånn på tampen av året, er jeg vant til at foreldre sier 6 åringer. Men ser nå at det nesten virket spydig, og beklager dette. Men helt seriøst, du greier fint og lage det som blir en perfekt jul for dere, og om den ikke blir som alle andres, er det ingen som kan si noe på det.

Anonymkode: 750db...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi har mistet et familiemedlem som er viktig for oss. Jeg ønsker ikke "medynk" fra skolen angående at ingen stiller opp for oss til jul. Det er ikke så lett å kose seg lengre, desverre. Jeg øyner litt håp dersom vi kan dra til et høyfjellshotell i jula. Noen som kjenner til opplegg som er bra og hvor barna kan oppleve en verdig jul? Jeg fikk penger fra forsikringsselskapet, så vi har råd til å reise.

HI

Anonymkode: a3915...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har mistet et familiemedlem som er viktig for oss. Jeg ønsker ikke "medynk" fra skolen angående at ingen stiller opp for oss til jul. Det er ikke så lett å kose seg lengre, desverre. Jeg øyner litt håp dersom vi kan dra til et høyfjellshotell i jula. Noen som kjenner til opplegg som er bra og hvor barna kan oppleve en verdig jul? Jeg fikk penger fra forsikringsselskapet, så vi har råd til å reise.

HI

Anonymkode: a3915...7a3

Umulig å svare på, siden vi ikke skjønner hva du legger i en «verdig» jul. For meg er alle juler verdige, så sant de involverte parter er hyggelige mot hverandre, andre kriterier har jeg ikke. Så jeg kan ikke anbefale noe som helst som vil passe inn i dine kriterier - vi har visst veldig ulike verdisyn.

Anonymkode: 120e5...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har mistet et familiemedlem som er viktig for oss. Jeg ønsker ikke "medynk" fra skolen angående at ingen stiller opp for oss til jul. Det er ikke så lett å kose seg lengre, desverre. Jeg øyner litt håp dersom vi kan dra til et høyfjellshotell i jula. Noen som kjenner til opplegg som er bra og hvor barna kan oppleve en verdig jul? Jeg fikk penger fra forsikringsselskapet, så vi har råd til å reise.

HI

Anonymkode: a3915...7a3

Føler du at en jul hjemme, med deg og tvillingene, ikke er "verdig"? Blir det bedre på et høyfjellshotell? Jeg mener ikke å være ufølsom, men jeg forstår rett og slett ikke hva du skriver/mener. Er skolen så innmari involvert/informert om akkurat hvordan dere feirer jul, da? Hvis du og barna akkurat har mistet et kjært familiemedlem, er det vel ingen som kommer til å stusse på om dere tar en rolig hjemmejul.

Anonymkode: fd430...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som er få på julaften. Hjemme. Ingen på skolen vet hvem som skal være sammen og hvor. 

Mine kriterier for en fin jul: 

Rydde. Pynte litt.  Julemusikk. Juleverksted. Gaver og tre hvis man har råd. 

Anonymkode: b77fb...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en «verdig» jul? 

Hold deg edru, så har du verdigheten i behold. Ellers er det vel bare å kose seg og gjøre akkurat hva dere har lyst til? 

Anonymkode: b0476...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 0.26, Twintipp skrev:

Hjelpes meg, hva hadde skolen loggført om oss som jobber både jul og nyttår mon tro😅

Skolen har da vel ingenting med å legge seg bort i familiers juletradisjoner? Ikke alle feirer jul engang. 

Man kommer langt med nærvær, god stemning, og en eller flere pakker under treet. 

Slapp av, ta det med knusende ro. Barnevernet er fullt opptatt med de stakkars små som opplever fyll og bråk rundt julehøytiden.

Kos deg med dine små❤️

Ærlig talt. Det er kun hi som, i sin paranoia, har brukt ordet «logge». Tror du helt seriøst at skolen ber barna LOGGFØRE julen sin, slik at de ansatte senere kan lese og vurdere hvilke foreldre som har de mest verdige tradisjonene? Har du SÅ lite tillit til skolen? Eller tror du dette kan dreie seg om noe helt annet? Skrivetrening for eksempel?

Anonymkode: 13f47...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du legger i verdig, for i mitt hode blir det ikke uverdig selv om man ikke feirer i Fanny og Alexander-stil. Skjønt det var vel ikke alt som burde loggføres der heller.. Lag dine egne tradisjoner, kos dere gjennom førjulstiden uten å stresse, les Snøsøsteren hver dag og la julen komme. Det er bare jul! Jeg skal jobbe både julaften og første juledag, så her blir mann og barn hjemme og ordner jul alene. Det er jul uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt. Det er kun hi som, i sin paranoia, har brukt ordet «logge». Tror du helt seriøst at skolen ber barna LOGGFØRE julen sin, slik at de ansatte senere kan lese og vurdere hvilke foreldre som har de mest verdige tradisjonene? Har du SÅ lite tillit til skolen? Eller tror du dette kan dreie seg om noe helt annet? Skrivetrening for eksempel?

Anonymkode: 13f47...5ae

Har akkurat vært innblandet i en sak hvor skolen, og to lærere har gjort langt mer graverende ting, så dette var faktisk ikke utenkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har mistet et familiemedlem som er viktig for oss. Jeg ønsker ikke "medynk" fra skolen angående at ingen stiller opp for oss til jul. Det er ikke så lett å kose seg lengre, desverre. Jeg øyner litt håp dersom vi kan dra til et høyfjellshotell i jula. Noen som kjenner til opplegg som er bra og hvor barna kan oppleve en verdig jul? Jeg fikk penger fra forsikringsselskapet, så vi har råd til å reise.

HI

Anonymkode: a3915...7a3

Dersom dere har mistet et familiemedlem (far?) så vil jeg tro at den aller beste julen for 5-6 åringer er den vanlige. Den med tradisjoner som de er vant med, juletre hjemme, de små juletingene. For barn gleder seg til de vante ting og julen skal man ikke tulle med å finne på nye ting (uten at barna skjønner og er med å planlegger).

 

feir jul som dere pleier, kanskje innfør en ny tradisjon. Gå i kirken og på graven etterpå? Eller gå på graven dagen før og lag en tradisjon hjemme der dere tenner et lys, bilde eller noe annet som kan gjøre at dere føler at personen blir tenkt på.


Ei venninne av meg kjøpte en julekule med en fjær oppi, med en tekst om noe om en engel fra himmelen. Barna fikk hver sin som de hvert år henger på juletreet til minne om pappa. (Hun kjøpte til og med et par i reserve i tilfellet en knuses). første julen fikk barna hvert sitt album med bilder av dem og far. 
 

jeg tror ikke høyfjellsjul blir bedre enn hjemmejul. Du sier du har penger, lei inn vaskehjelp! Finn noen å invitere på juleverksted, juleselskap, inviter besteforeldre/gammel tante om du har. Barna har vært gjennom mye nytt nå, la de få beholde det som er kjent og kjært.

 

og du.....det er ikke medynk å motta hjelp fra andre, eller at andre ønsker å komme eller bidra. Hva om det hadde vært omvendt, ville ikke du stilt opp for venner av deg eller barna? Når noen prøver å hjelpe så ta imot hjelpen! Så kan du heller hjelpe andre en annen gang.

Anonymkode: f7a17...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker litt overdramatisk og pompøs. Kos dere, lag noe godt, pynt huset og lek ute. Se julefilmer og bygg hytte på stua (sov gjerne en natt i den også). 

Anonymkode: e820f...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alltid få på julaften. Og jeg elsker det. Det er ro og fred. Vi spiser sen frokost i pysjen med tre nøtter til askepott på TV. Går en lang tur, eller leker i snøen. Går i kirken de som ønsker det. Så pynter vi oss, spiser god julemat og åpner gaver samtidig som vi spiser kaker og dessert. Ganske tidlig kaster vi av oss finstasen og hopper opp i pysjen igjen før vi enten ser en god julefilm sammen, ungene leker med gavene sine. Elsker en stille og rolig julaften. Ser andre med 20 stk på julemiddag, kaos under gaveåpningen etc. Det er ingenting for meg iallefall. Julen er akkurat hva du velger å gjøre den til selv HI. Barna dine er 5 og jeg tviler på de har så høye krav altså...

Anonymkode: fcb60...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, sug lut skrev:

Femåringer er ikke kresne på jula, altså. Det er vel helst du selv som sliter.

Du har rett i at jeg sliter med tapet mitt. Si meg: Hvordan ville du ha løst julen dersom du selv sliter og ikke ønsker å feire jul, men har ansvaret for små barn? Mener dere virkelig at jeg kan drite i jula fordi 5 åringer ikke er kravstore? Kan jeg bare late som om dette er en vanlig dag?

Anonymkode: a3915...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange plasser ensomme kan feire jul. Ta med barna på noe sånt ? Skjønner godt du ikke vil sitte helt alene med dem. Diverse hoteller har også jul der folk kan samles. Det er sikkert noen som kan hjelpe deg å finne noe. Helsestasjonen Kanskje ? Håper dere får en fin jul sammen med andre :) 

Anonymkode: 6e710...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett i at jeg sliter med tapet mitt. Si meg: Hvordan ville du ha løst julen dersom du selv sliter og ikke ønsker å feire jul, men har ansvaret for små barn? Mener dere virkelig at jeg kan drite i jula fordi 5 åringer ikke er kravstore? Kan jeg bare late som om dette er en vanlig dag?

Anonymkode: a3915...7a3

Du skal ikke drite i jula, du skal lage jul for barna dine. Men skjønner ikke hva du mener med verdig jul? Julen blir vel slik du bestemmer deg for at den blir. Lag god mat med barna, pynt dere, gå i kirken, se Disney på TV, åpne gaver , spis godis til frokost i pysjen.. der er mange muligheter for å lage fine tradisjoner for deg og barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom dere har mistet et familiemedlem (far?) så vil jeg tro at den aller beste julen for 5-6 åringer er den vanlige. Den med tradisjoner som de er vant med, juletre hjemme, de små juletingene. For barn gleder seg til de vante ting og julen skal man ikke tulle med å finne på nye ting (uten at barna skjønner og er med å planlegger).

 

feir jul som dere pleier, kanskje innfør en ny tradisjon. Gå i kirken og på graven etterpå? Eller gå på graven dagen før og lag en tradisjon hjemme der dere tenner et lys, bilde eller noe annet som kan gjøre at dere føler at personen blir tenkt på.


Ei venninne av meg kjøpte en julekule med en fjær oppi, med en tekst om noe om en engel fra himmelen. Barna fikk hver sin som de hvert år henger på juletreet til minne om pappa. (Hun kjøpte til og med et par i reserve i tilfellet en knuses). første julen fikk barna hvert sitt album med bilder av dem og far. 
 

jeg tror ikke høyfjellsjul blir bedre enn hjemmejul. Du sier du har penger, lei inn vaskehjelp! Finn noen å invitere på juleverksted, juleselskap, inviter besteforeldre/gammel tante om du har. Barna har vært gjennom mye nytt nå, la de få beholde det som er kjent og kjært.

 

og du.....det er ikke medynk å motta hjelp fra andre, eller at andre ønsker å komme eller bidra. Hva om det hadde vært omvendt, ville ikke du stilt opp for venner av deg eller barna? Når noen prøver å hjelpe så ta imot hjelpen! Så kan du heller hjelpe andre en annen gang.

Anonymkode: f7a17...94f

Jeg kommer ikke til å røpe hvem som er død i vår relasjon. Vi er i sorg men har nå funnet løsning julaften. Jeg er sikker på at dere andre her inne er glad for at vi fant løsning.

Jeg kommer ikke lengre til å følge denne tråden, ettersom det nå løste seg for oss!

Anonymkode: a3915...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett i at jeg sliter med tapet mitt. Si meg: Hvordan ville du ha løst julen dersom du selv sliter og ikke ønsker å feire jul, men har ansvaret for små barn? Mener dere virkelig at jeg kan drite i jula fordi 5 åringer ikke er kravstore? Kan jeg bare late som om dette er en vanlig dag?

Anonymkode: a3915...7a3

Økseskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer ikke til å røpe hvem som er død i vår relasjon. Vi er i sorg men har nå funnet løsning julaften. Jeg er sikker på at dere andre her inne er glad for at vi fant løsning.

Jeg kommer ikke lengre til å følge denne tråden, ettersom det nå løste seg for oss!

Anonymkode: a3915...7a3

Må bare beklage på disse kjerringene sine vegne. Det virker som i denne verden så kan man ikke si hvordan man egentlig har det. Hadde jeg visst hvor du bor hadde jeg invitert deg hit. God klem til dere ❤ Om det er noe mer jeg kan bidra med så gjør jeg det. 

Anonymkode: 6a443...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...