Gå til innhold

Hvordan få en verdig jul for tvillinger 5 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett i at jeg sliter med tapet mitt. Si meg: Hvordan ville du ha løst julen dersom du selv sliter og ikke ønsker å feire jul, men har ansvaret for små barn? Mener dere virkelig at jeg kan drite i jula fordi 5 åringer ikke er kravstore? Kan jeg bare late som om dette er en vanlig dag?

Anonymkode: a3915...7a3

Du har 2 fine unger å feire jul sammen med, 2 unger som gleder seg til å være sammen med mammaen sin. Dere har mistet noen dere var glad i, men du har alikevel så mye mer enn mange andre. Du har 2 barn, dere er en familie.

Anonymkode: a0ffc...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett i at jeg sliter med tapet mitt. Si meg: Hvordan ville du ha løst julen dersom du selv sliter og ikke ønsker å feire jul, men har ansvaret for små barn? Mener dere virkelig at jeg kan drite i jula fordi 5 åringer ikke er kravstore? Kan jeg bare late som om dette er en vanlig dag?

Anonymkode: a3915...7a3

Med denne kommentaren fikk jo innlegget ditt en helt annen vending. Du har fått mange urettferdige svar, men det er fordi du la ut så knappe opplysninger i utgangspunktet og mange her inne er jo mestere på å overanalysere, feiltolke og spekulere i bakgrunnshistorien før de vet den og svarer deretter...Håper du ikke lar det gå inn på deg, så lenge du vet svarene skyldes deres uvitenhet.

Men slik jeg nå skjønner innlegget ditt, så handler dette altså om at du er du i dyp sorg og kjenner på null overskudd og lyst til å glede deg over julen, selv om det er forventet av deg overfor barna.

Jeg skjønner deg svært godt. Mistet selv et nært og kjært familiemedlem ganske nylig og kan leve meg inn i hvordan slike store forventninger av deg alene med to 5-åringer oppi en slik sorgfull situasjon kan føles. Å glede seg og late som alt er fint klarer de fleste, men i dyp sorg er det ofte umulig. Håper du har gode folk rundt deg og at det er derfor denne situasjonen har fått en løsning for deg❤️ Sender deg en varm klem og den fattige trøsten om at ting vil bli bedre❤️

Anonymkode: a38a8...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var nok litt uheldig med formuleringene dine i hovedinnlegget. Mange som er vant til å feire jul med små familier følte seg nok angrepet av det med "verdig jul", selv om det ikke var sånn du mente det i det hele tatt. Glad det har ordnet seg for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 18.44, Anonym bruker skrev:

Du har jo ett år på å planlegge, for de kan jo ikke ha begynt på skolen, hvis de er fem år i julen.

Når det er sagt, skjønner jeg ikke problemstillingen. Vi har aldri feiret med annet enn kjernefamilien, men jula er like magisk fordi! Vi koser oss i adventstida. Lillejulaften spiser vi grøt til middag, pynter juletre og koser oss med spekemat til Grevinnen og hovmesteren. Julenissen kommer om natta og fyller julestrømpa, vi spiser deilig frokost, ser på tv, koser oss, spiser middag og åpner gaver. 

Anonymkode: 750db...37e

De kan jo bli 6 nyttårsaften.. så de kan være begynt på skolen selv im de er 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud folkens. Denne dama er i sorg. Det er derfor hun virker så negativ. Antakelig handler dette vel så mye om at hun synes det er vanskelig å være hjemme og feire julen "som vanlig", uten den de har mistet. Prøv å være litt mer ålreite, da!

Anonymkode: b9770...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som leser innlegget ditt og tolker i verste mening her! Håper dere finner ut av jula - de som sier at dere tre må finne deres egne tradisjoner, har rett i det. Men det kan jo ta litt tid å komme dit hvis du ikke har det så bra selv. 
Du ønsket tips om høyfjellshotell: jeg tok med mine to barn til Radisson Blu hotellet i Trysil (det som ligger i bunnen av hovedheisen) De synes det var helt fantastisk. Hotellet har masse for barn i tillegg til alle ski aktivitetene, feks badeland og bowlingbaner...

Anonymkode: b05ba...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg bare si Hi, at din definisjon av verdig avviker veldig fra min..Når det er sagt: kondolerer ❤️ det er utrolig tøft å stå i det! 

Anonymkode: 7b54a...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

La meg bare si Hi, at din definisjon av verdig avviker veldig fra min..Når det er sagt: kondolerer ❤️ det er utrolig tøft å stå i det! 

Anonymkode: 7b54a...963

Nå er ikke jeg trådstarter....Men se for deg at et barn skal feire jul alene med en mor som er i så dyp sorg at hun knapt klarer å smile...kanskje sliter med å komme opp av senga for å lage mat og generelt sørge for god stemning i julen. Vil du kalle dette en veldig jul?

Kanskje det faktisk var noe sånn som dette Ts mente. Dermed er hennes vanskelige følelser og tanker rund dette helt rasjonelle.

Sorg er en naturlig og menneskelig tilstand alle må igjennom i løpet av livet. Og det er viktig at også barn lærer om- og få se sorg. Men ingen barn har det godt oppi en sorgfull atmosfære. Ihvertfall ikke i julen som skal være barnas gledeligste høytid.

Om jeg hadde vært i dyp sorg om jeg var alene med barna mine, hadde nok jeg også søkt om hjelp om det var mulig. Eller reist bort slik Ts vurderte, slik at det blir lettere å avlede de vonde følelsene og tankene for barnas skyld.

Anonymkode: a38a8...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke jeg trådstarter....Men se for deg at et barn skal feire jul alene med en mor som er i så dyp sorg at hun knapt klarer å smile...kanskje sliter med å komme opp av senga for å lage mat og generelt sørge for god stemning i julen. Vil du kalle dette en veldig jul?

Kanskje det faktisk var noe sånn som dette Ts mente. Dermed er hennes vanskelige følelser og tanker rund dette helt rasjonelle.

Sorg er en naturlig og menneskelig tilstand alle må igjennom i løpet av livet. Og det er viktig at også barn lærer om- og få se sorg. Men ingen barn har det godt oppi en sorgfull atmosfære. Ihvertfall ikke i julen som skal være barnas gledeligste høytid.

Om jeg hadde vært i dyp sorg om jeg var alene med barna mine, hadde nok jeg også søkt om hjelp om det var mulig. Eller reist bort slik Ts vurderte, slik at det blir lettere å avlede de vonde følelsene og tankene for barnas skyld.

Anonymkode: a38a8...96e

Jeg har litt vanskelig da for å tro det blir noe bedre å sitte på et Hotel. Hjemme kan man heller la følelsene sitte litt løst, det kan man ikke i like stor grad gjøre på ett hotell. 

Da tenker jeg det er bedre å høre med venner eller familie. Om man kan feire sammen med dem.

Anonymkode: ca85e...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har litt vanskelig da for å tro det blir noe bedre å sitte på et Hotel. Hjemme kan man heller la følelsene sitte litt løst, det kan man ikke i like stor grad gjøre på ett hotell. 

Da tenker jeg det er bedre å høre med venner eller familie. Om man kan feire sammen med dem.

Anonymkode: ca85e...c08

Det ville tydeligvis vært riktigst for deg, men det trenger ikke være riktigst for andre. Noen kan føle det som en befrielse, muligheten til å puste og bare være "normal" på et hotell, uten kjente overalt. Bare være seg selv, ikke ha en rolle som "den som sørger". Noen trenger pause fra alle følelsene som kan bli overveldende hjemme, og da spesielt første høytid etter et dødsfall. Det kan gjøre det lettere å komme seg videre.

Kan ikke forstå at det skal være vanskeligere å tro enn at det for andre kan være best å være hos venner eller familie.

Anonymkode: 70077...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ville tydeligvis vært riktigst for deg, men det trenger ikke være riktigst for andre. Noen kan føle det som en befrielse, muligheten til å puste og bare være "normal" på et hotell, uten kjente overalt. Bare være seg selv, ikke ha en rolle som "den som sørger". Noen trenger pause fra alle følelsene som kan bli overveldende hjemme, og da spesielt første høytid etter et dødsfall. Det kan gjøre det lettere å komme seg videre.

Kan ikke forstå at det skal være vanskeligere å tro enn at det for andre kan være best å være hos venner eller familie.

Anonymkode: 70077...866

Det har jeg full forståelse for. Men, det jeg svarte på var innlegget som brukte scenarioet en mor som var i så dyp sorg at hun kanskje slet med å komme seg opp av senga.

Da tenker jeg at det er bedre å være hjemme eller hos personer man føler seg trygge på. For da har barna mulighet til å styre selv i mye større grad og man kan faktisk gå i pysj hele dagen. Middag kan være Fjordland og juletreet kan være plastikk som barna pynter... 

På ett hotell må man stå opp for å rekke frukost. Man må pynte seg til middag og man må forholde seg til andre mennesker gjennom dagen. Barna kan ikke løpe fritt, men man kan ikke bure seg inne på rommet hele dagen heller. 
 

Klarer man derimot å kle på seg den fasaden så er nok ett hotell en grei løsning. Men, for en person i så dyp sorg som det anonym skisserer så har jeg min tvil om det. 

Anonymkode: ca85e...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg vet ikke om jeg noensinne har skrevet at jeg ikke klarer å stå opp av senga. Tror at dere har misforstått meg. Det er forskjell på å stå opp og å brette ermene opp for å skaffe nisse til barna når man ikke har energi til dette siste. Jeg prøvde å skaffe nisse til barna ifjor og spurte en nabo. Jeg fikk dessverre nei til svar og jeg orker ikke å spørre på ny, bare for å få et nei. Jeg startet denne tråden i håp om å få tips, mottok ikke noe som passet og googlet. Jeg ble glad da vi fant et høyfjellshotell som ordner alt for oss. Nå skal vi feire jul, i motsetning til ifjor da vi måtte trikse med julaften for å få det til. Vi kalte lille julaften for julaften men i år er barna større og de vet veldig godt hvilken kveld som er lille julaften og hvilken kveld som faktisk er julaften. Takker for alle velmente svar. 

 

HI

Anonymkode: a3915...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...