Gå til innhold

Flat brystrygg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at ryggraden mellom skulderbladene mine kummer svakt innover. Fysioterapeuten mi. kalte det flat brystrygg. Eg er mye plaget med vondt i korsrygg og bekken, strålingen nedover beina, og smerter mellom skulderbladene. Kjennest på en  ut som at ribbeina ikke sitter ordentlig fast. Noen flere som har det slik? Jeg har trolig fibromyalgi (er tidvis utmattet og har vondt overalt influensaaktig følelse i hud og muskler) men så oppdaget jeg dette og lurer på om plagene kan skyldes noe annet, noe man kan behandle eller fikse.... Prøvde å Google flat brystrygg med svært magertresultat. Men kanskje noen av dere vet? 

Anonymkode: 89656...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får gjerne økt belastning når ryggen ikke følger de naturlige krumningene den helst skal ha. Men ulike varianter av dette, inntil en viss grad, er likevel nokså normalt.

Kompenserer du med å få økt svai i korsryggen? Det kan være typisk, og det vil gi smerter i korsrygg, bekken og kan også gi smerter nedover i beina. Muskulaturen mellom skulderbladene blir gjerne spente når kurven i ryggraden der er utflatet.

Det som gjelder er å trene nok og riktig, og tøye riktig, for å opprettholde mest mulig normal stilling, unngå merbelastning pga. kort muskulatur (og dermed større avvik som gir større belastninger).

Trening er veldig viktig om du skal holde en slik rygg i sjakk (selv om det forsåvidt gjelder de fleste, også normale rygger).

Få ellers sjekket D-vitaminnivåene dine - forskning har vist at 100 % av de med fibromyalgi har mangler eller svært lave nivåer av D-vitaminer, og dette kan gi falske fibromyalgi-symptomer, eller det kan forverre fibromyalgi om man har det. Det gir også slitenhet, muskelsmerter, redusert immunforsvar m.m.

Anonymkode: 67a13...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man får gjerne økt belastning når ryggen ikke følger de naturlige krumningene den helst skal ha. Men ulike varianter av dette, inntil en viss grad, er likevel nokså normalt.

Kompenserer du med å få økt svai i korsryggen? Det kan være typisk, og det vil gi smerter i korsrygg, bekken og kan også gi smerter nedover i beina. Muskulaturen mellom skulderbladene blir gjerne spente når kurven i ryggraden der er utflatet.

Det som gjelder er å trene nok og riktig, og tøye riktig, for å opprettholde mest mulig normal stilling, unngå merbelastning pga. kort muskulatur (og dermed større avvik som gir større belastninger).

Trening er veldig viktig om du skal holde en slik rygg i sjakk (selv om det forsåvidt gjelder de fleste, også normale rygger).

Få ellers sjekket D-vitaminnivåene dine - forskning har vist at 100 % av de med fibromyalgi har mangler eller svært lave nivåer av D-vitaminer, og dette kan gi falske fibromyalgi-symptomer, eller det kan forverre fibromyalgi om man har det. Det gir også slitenhet, muskelsmerter, redusert immunforsvar m.m.

Anonymkode: 67a13...60c

Takk for fint svar😊 skal få sjekka D vit!! Og så må jeg trene.!! 

Anonymkode: 89656...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...