Gå til innhold

Møte med ppt, stort sprik mellom barnehage og foreldre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi kjenner ikke igjen barnet vårt slik barnehagen beskriver hun. Har nylig hatt møte med ppt der de spurte mye om henne og vi svarte jo ærlig. Klart vi ser noen likehetstrekk mellom hvordan hun er hjemme og hvordan hun er i bhg, men ppt mente at spriket var veldig stort. Nesten slik jeg måtte gå gjennom hva jeg hadde sagt, men jeg var jo bare ærlig. Hvor mye «hensyn» tar ppt til den informasjonen foreldrene gir? Vi foreldrene er jo enig i at barnet trenger en del hjelp, men som sagt så ble vi litt satt ut av de store forskjellene.

Anonymkode: 757fc...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som barnehageansatt så må jeg si at det ikke er uvanlig at barnet er helt forskjellig hjemme og i barnehage, og dermed oppfattes helt forskjellig. Har opplevd noen ganger å lure på om vi snakker om samme unge.

Anonymkode: 9aed0...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Som barnehageansatt så må jeg si at det ikke er uvanlig at barnet er helt forskjellig hjemme og i barnehage, og dermed oppfattes helt forskjellig. Har opplevd noen ganger å lure på om vi snakker om samme unge.

Anonymkode: 9aed0...cbc

Ja ok, så det er ikke unormalt. Det var litt godt å høre :)

Anonymkode: 757fc...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et barn fungerer veldig forskjellig i en stor barnegruppe og hjemme er langt fra uvanlig. Mulig spriket var veldig stort i deres tilfelle siden ppt bemerket det på den måten, men det er jo også en del av hensynene de må ta når de skal se hva slags hjelpetiltak som er nødvendig.

Anonymkode: dd2bb...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det flere ganger, som bhgansatt. Ett av tiltakene som alltid (burde) prøves ut når et barn sliter i bhg, er å la barnet få mer tid i liten gruppe (max 4 barn). Ofte oppfører barnet seg mer som foreldrene opplever det hjemme, når det er i mindre grupper og en-til-en. 

Anonymkode: fd479...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme var det her. Hjemme var han omsorgsfull,hjelpsom,sier fine ting til andre,lekte fint med andre barn og livlig gutt. Mens i barnehagen sier han mye stygge ting,utagerer helt ekstremt mot voksne og barn å klarer sjeldent leke fint uten å utagere. Alle venner og familie sier det samme at det kan ikke stemme at rolige og omsorgsfulle "Per" oppfører seg sånt daglig. Vi fikk Lavterskel tilbud inn for å observere han å de sa at det var helt tydlig at han er veldig utrygg,å at han takler veldig dårlig å hele tiden ha så masse barn rundt seg.

Anonymkode: 2f70c...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som ansatt i bup synes jeg både skoler og barnehager kan smøre på for å være sikre på at hjelpeinstansene skjønner problemet.

Ikke en knall strategi da foreldrene opplever det kjipt.. særlig hvis det rr overdrevent 

Anonymkode: b2f44...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere PP-rådgiver hadde det nok avhengt litt av hvilken erfaring jeg hadde med den aktuelle barnehagen fra før. Noen barnehager synes å lete etter feil, og tåle dårlig at barn utvikler seg i ulikt tempo. Hadde det vært en ped leder eller styrer jeg kjente godt fra før og mente var flinke, ville jeg nok tenkt at foreldrene ikke forstod hvor krevende det kan være for enkelte barn å forholde seg til en stor gruppe som en barnehage jo innebærer.

PP-rådgiveren vil sikkert observere selv uansett, og kan derfor gjøre seg opp sin egen mening. Det er som andre over her påpeker ikke uvanlig at barn fungerer annerledes hjemme og i barnehagen. Min eldste "kunne ikke" kle på seg selv da hun var 5. Trengte mye hjelp hjemme, og jeg var litt bekymret for skolestart. I siste foreldresamtale i barnehagen sa ped leder at datteren min tok så mye ansvar for egne klær og egen påkledning, og hjalp yngre barn med glidelåser og med å trekke buksebein over støvlene. Alt ting jeg gjorde for henne fordi jeg trodde hun ikke kunne det... God illustrasjon på hvordan situasjonsbetingelsene påvirker hvordan barnet fremstår.

Anonymkode: 06202...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det også stort sprik mellom det vi fortalte og det skolen påsto. Men her gikk det andre vegen. Skole/barnehage mente det ikke forelå noen store utfordringer mens vi foreldre snakket tydeligvis om helt andre barn. Etter utredning endte vi opp med ett barn med ADHD, dysleksi og lavt arbeidsminne og et barn med Asberger....

Anonymkode: 3261c...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Barnehage«pedagogen» klarte ikke å hoste opp et eneste positivt trekk ved barnet vårt gjennom de årene hun gikk der. 

Når PPT kom inn i første klasse konkluderte de med at det absolutt ikke var noe bekymringsverdig hos vårt barn - men derimot ble klassemiljøet satt under lupen.

Saken var at mobbing og utestenging som hadde skjedd på barnehagen var tatt videre inn i skolen. Barnehagen hang alle problemene rundt vårt barn på henne - og evnet ikke å se den skaden de sosialt sterke barna gjorde. Jeg er forbanna den dag i dag når jeg tenker på det.. 

Anonymkode: 084dc...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det, ppt var på observasjon en ekstra gang og så fant ut at min verson av jenta mi stemte så hun trengte ikke hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Barnehage«pedagogen» klarte ikke å hoste opp et eneste positivt trekk ved barnet vårt gjennom de årene hun gikk der. 

Når PPT kom inn i første klasse konkluderte de med at det absolutt ikke var noe bekymringsverdig hos vårt barn - men derimot ble klassemiljøet satt under lupen.

Saken var at mobbing og utestenging som hadde skjedd på barnehagen var tatt videre inn i skolen. Barnehagen hang alle problemene rundt vårt barn på henne - og evnet ikke å se den skaden de sosialt sterke barna gjorde. Jeg er forbanna den dag i dag når jeg tenker på det.. 

Anonymkode: 084dc...65f

Det er helt tragisk, alle barnehagebarn har positive trekk ved seg. Det høres nesten ut som om hun ble mobbet av de ansatte ved å bli stemplet som problembarn. Å ikke klare å se noe positivt ved et barn er skremmende dårlig omsorg. Du skulle meldt de til kommunen.

Anonymkode: 9aed0...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt tragisk, alle barnehagebarn har positive trekk ved seg. Det høres nesten ut som om hun ble mobbet av de ansatte ved å bli stemplet som problembarn. Å ikke klare å se noe positivt ved et barn er skremmende dårlig omsorg. Du skulle meldt de til kommunen.

Anonymkode: 9aed0...cbc

Det er mye vi skulle gjort.. men det var utmattende. Vi kjempet for at det skulle bli gjort tiltak mot utestenging, og at de i det hele tatt skulle anerkjenne at det skjedde..

Men når du blir fortalt om og om igjen at barnet ditt at sosiale utfordringer, og tester som gjøres viser det samme.. da blir man lammet og ender med å forsøke å fikse problemene rundt eget barn. Å bli bedre foreldre. Å jobbe med barnets forståelse av sosiale koder. 

Når jeg nå ser at hun fungerer helt utmerket så lenge hun blir inkludert, så forstår jeg at vi burde krevd mer, byttet barnehage osv. Men der og da tenkte jeg jo at problemene ville følge barnet.

Heldigvis har fokuset vårt være å finne arenaer hvor hun mestrer, og vi har alltid hatt tro på henne. Men den grunnleggende dårlige selvfølelsen vil nok alltid rive i henne.. 

HI

Anonymkode: 084dc...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vært barn hadde store problemer på skolen, og veldig lite problemer hjemme. Skolen trodde ikke dette kunne stemme, og meldte bekymring til barnevernet der de bla a skrev at vi ikke anerkjente at det var et problem. Dette selv om vi absolutt anerkjente at det var problemer på skolen. Barnet fungerte jo overhodet ikke der. Men hjemme var barnet trygg og helt annerledes. Det så heldigvis barnevernet også og henla saken raskt. Men det var en kjip prosess og forholdet til skolen surnet.

Anonymkode: 248e7...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mye vi skulle gjort.. men det var utmattende. Vi kjempet for at det skulle bli gjort tiltak mot utestenging, og at de i det hele tatt skulle anerkjenne at det skjedde..

Men når du blir fortalt om og om igjen at barnet ditt at sosiale utfordringer, og tester som gjøres viser det samme.. da blir man lammet og ender med å forsøke å fikse problemene rundt eget barn. Å bli bedre foreldre. Å jobbe med barnets forståelse av sosiale koder. 

Når jeg nå ser at hun fungerer helt utmerket så lenge hun blir inkludert, så forstår jeg at vi burde krevd mer, byttet barnehage osv. Men der og da tenkte jeg jo at problemene ville følge barnet.

Heldigvis har fokuset vårt være å finne arenaer hvor hun mestrer, og vi har alltid hatt tro på henne. Men den grunnleggende dårlige selvfølelsen vil nok alltid rive i henne.. 

HI

Anonymkode: 084dc...65f

Herlighet!!! Beklager! Jeg er ikke HI.. jeg bare kunne skrevet den selv 😂😂 Sorry HI, mente ikke å kuppe tråden ❤️

Anonymkode: 084dc...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...