Gå til innhold

Tenåring eller andre ting?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ei datter på 12 som blir snart 13 år.. Hun har så vanskelig med å ta til seg beskjeder og blir sur Og grinete og skriker. Sier at det er bare hun som får kjeft hjemme og aldri vennene hennes. Vi sier at når HiN velger å oppføre seg på en dum måte så må man ta konsekvensene på dette. Og hun lærer ikke heller. Jeg vet snart ikke hva vi skal gjør. Hun sier at vi ikke er glad i henne, bare lille søster selv om vi sier at vi er glad i henne uansett! Og at vi er ikke mer glad i lillesøster en henne. Hun er veldig sein med å legge seg på kvelden også og sier at hun ikke får til å sove.. og driver på med helt andre ting. 

Er dette tenårings trass eller noe annet? Hun er ei veldig følsom jente 

Anonymkode: 6d576...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ei på samme alder selv, og to gutter på 15 og 18 år.

Ja, det skjer mye i kropp og sinn i den alderen, de er svimete og grublende, mange ting går inn det ene øret og ut det andre.

Du har ingenting å vinne på å kjefte på henne, da kommer dere ihvertfall ingen vei i kommunikasjonen. Så lenge hun ikke er ufin (det må dere selvfølgelig slå ned på) så gi henne litt slækk og bare gjenta ting flere ganger. Det er en fase, en periode, og i denne tiden er det masse som må sies flere ganger, mange ting som må bes om flere ganger.

Anonymkode: 4e8af...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har ei på samme alder selv, og to gutter på 15 og 18 år.

Ja, det skjer mye i kropp og sinn i den alderen, de er svimete og grublende, mange ting går inn det ene øret og ut det andre.

Du har ingenting å vinne på å kjefte på henne, da kommer dere ihvertfall ingen vei i kommunikasjonen. Så lenge hun ikke er ufin (det må dere selvfølgelig slå ned på) så gi henne litt slækk og bare gjenta ting flere ganger. Det er en fase, en periode, og i denne tiden er det masse som må sies flere ganger, mange ting som må bes om flere ganger.

Anonymkode: 4e8af...5f8

Vi blir så oppgitt at vi har kommet inn i en ond sirkel her hjemme og alt er bare surt. Jeg setter meg ned med henne og forklare og snakker med henne hele tiden.. det går inn det og da, helt til neste dag. Hun skal skape seg, slår i sofaen, kan vêr frekk i munnen og setter opp en slik sint mine..

jeg er kronisk syk( vert det i 7 år) og mannen jobber veldig mye og har konflikter på jobben også. Og han tåler lite og det smeller fort. Han har ikke tålmodighet til dette og da blir det vertfall dårlig stemning  

Anonymkode: 6d576...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier hun er veldig følsom jente og der tror jeg noe av roten til dette ligger, at dere har pakket henne litt inn med bobleplast. Når hun nå blir så stor at dere forventer visse ting av henne så blir dere sure og irritert, samtidig som hun ikke har lært seg slikt gradvis. 

Lillesøster har nok blitt oppdratt litt anderledes, det er helt normalt med småsøsken siden dere har sett hva dere må og ikke bør gjøre med storesøster. Altså, lært av deres feil. Så selv om dere tror dere har oppdratt de likt, så er det nok forskjell. Mye av oppdragelsen bare skjer uten at vi tenker på det, for ditt eldste barn kan det ha skjedd en brå overgang fra å være barn til å bli tenåring som det blir forventet noe av. Det er det kun dere som vet om er riktig eller ikke.

Men det er helt normalt at søsken sier at vi bare kjefter på den ene og ikke den andre. Har den diskusjonen i heimen her flere ganger og jeg har lært meg til å si at jeg kjefter og jeg irettesetter begge ganske likt, men dere ser ikke alt jeg sier til den ander for dere er ikke her samtidig bestandig. 

Legge seg når de skal er det få tenåringer som gjør, det er jo bare å tenke tilbake når du selv var tenåring. La du deg til å sove hver gang du skulle? Jeg latet som jeg la meg og sov, men så fort jeg hørte mine foreldre la seg så fant jeg frem kassettspilleren og tegnesaker. Jeg vet min søster gjorde det samme. Jeg vet også at hun fikk guttebesøk sent på kvelden. Guttene kom ikke inn, men de snakket sammen i ventilen som var under vindu mitt, fryktelig irriterende men det var ett veldig kjekt pressmiddel også. 

Anonymkode: fb14e...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier hun er veldig følsom jente og der tror jeg noe av roten til dette ligger, at dere har pakket henne litt inn med bobleplast. Når hun nå blir så stor at dere forventer visse ting av henne så blir dere sure og irritert, samtidig som hun ikke har lært seg slikt gradvis. 

Lillesøster har nok blitt oppdratt litt anderledes, det er helt normalt med småsøsken siden dere har sett hva dere må og ikke bør gjøre med storesøster. Altså, lært av deres feil. Så selv om dere tror dere har oppdratt de likt, så er det nok forskjell. Mye av oppdragelsen bare skjer uten at vi tenker på det, for ditt eldste barn kan det ha skjedd en brå overgang fra å være barn til å bli tenåring som det blir forventet noe av. Det er det kun dere som vet om er riktig eller ikke.

Men det er helt normalt at søsken sier at vi bare kjefter på den ene og ikke den andre. Har den diskusjonen i heimen her flere ganger og jeg har lært meg til å si at jeg kjefter og jeg irettesetter begge ganske likt, men dere ser ikke alt jeg sier til den ander for dere er ikke her samtidig bestandig. 

Legge seg når de skal er det få tenåringer som gjør, det er jo bare å tenke tilbake når du selv var tenåring. La du deg til å sove hver gang du skulle? Jeg latet som jeg la meg og sov, men så fort jeg hørte mine foreldre la seg så fant jeg frem kassettspilleren og tegnesaker. Jeg vet min søster gjorde det samme. Jeg vet også at hun fikk guttebesøk sent på kvelden. Guttene kom ikke inn, men de snakket sammen i ventilen som var under vindu mitt, fryktelig irriterende men det var ett veldig kjekt pressmiddel også. 

Anonymkode: fb14e...001

Du har nok noe rett i det du sier. Hun begynte med tenårings tendenser når hun var allerede 10 år. 

Ja de er jo ulike personer og den ene har krever mer enn den andre, men slik har vi snakket mye om. 

Jo.. eller jeg la meg nokså med en gang da jeg var trøtt.. når hun ikke får søvnen sin så blir hun ganske umulige å ha med å gjør. 

Anonymkode: 6d576...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er hun redd faren sin? Siden han «tåler lite og det smeller fort»

Anonymkode: 29f1d...9b0

Det er ikke hennes biologiske far men har vert i hennes liv fra hun var 4 år. Hun har slitt med å godta han fra dag 1.. han og minsten går utrolig godt i samen. Han har prøvdt og prøvdt men hun er skikkelig sta. 

Hun liker ikke sin far heller

Anonymkode: 6d576...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...