Gå til innhold

Problemer med første klassingen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så, jeg har ett barn som starta i 1 klasse i år.. Var i grunn ikke noe bekymret for han før skolestart,  er oppegående,  selvstendig og såkalt skolemoden.  Men,  han sliter på skolen nå, klarer ikke sitte rolig, lager bråk i timene, hører ikke på lærerne når de ber han sette seg ned, være stille osv... Dette var ikke noe jeg hadde sett for meg på forhånd for å si det sånn. Har også fått et par nye venner av samme kaliber, som blant annet har lært han noen mindre flatterende ord 🙈 MEN hva gjør jeg?  Vi snakker om denne oppførselen hver dag,  prøver å spørre hvorfor han er sånn,  får ikke noe  klare svar, bare at det er så kjedelig på skolen . Noe håp om at dette går over etterhvert ? Hva ville dere gjort ? Jeg tenker å ta vekk goder ved dårlig oppførsel ? Eks ikke få se på nettbrettet etter skolen,  ikke få dra på aktiviteten han går på ? Tips mottas med takk !

Anonymkode: b4678...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å spørre barn om hvorfor de gjør som de gjør, gir sjeldent gode svar. Det er sterkt anbefalt å unngå slike spørsmål.

Det å gi konsekvenser for oppførsel (både god og dårlig), fungerer ofte veldig greit. 

Anonymkode: 1f033...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har gitt konsekvenser,  så blir det bedre en dag eller to, så er vi tilbake igjen  der vi starta . 

Hi 

Anonymkode: b4678...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi har gitt konsekvenser,  så blir det bedre en dag eller to, så er vi tilbake igjen  der vi starta . 

Hi 

Anonymkode: b4678...0f6

Ikke så rart. Han kan jo ikke straffes for å være et barn. Han gjør bare det som er naturlig for en liten gutt. Det er skolen det er noe riv ruskende galt med. Les denne. 
 

https://www.fubhg.no/haavard-tjora-et-svik-aa-ikke-ivareta-barnas-behov-for-lek-og-bevegelse.6050856-448759.html

Anonymkode: 0ba47...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han kjeder seg på skolen kan det godt hende han ikke får oppgaver tilpasset sitt nivå. Det er f.eks. ikke uvanlig at såkalte begavede barn kan enten bli "problembarn" eller trekke seg helt inn i seg selv (avhengig av persontype) fordi de ikke får tilpasset undervisning til sitt nivå. Ofte blir ikke slike behov avdekket i første klasse heller.

Jeg var slik i første klasse, fikk så mye kjeft og tilsnakk på skolen første året at de etter det måtte jobbe svært hardt for å få et eneste ord ut av meg de neste fem årene på barneskolen. Jeg holdt på å kjede meg ihjel, og det var aldri snakk om å få oppgaver tilpasset mitt nivå. I dag skal man få det. Så om dette kan passe din gutt, snakk med læreren, gi tilbakemelding om at han sier han kjeder seg, at han kanskje kan ha behov for flere utfordringer på skolen.

Ellers mener jeg skolestart burde bli satt til 7 år igjen, for barn er ikke skapt til å være så mye i ro som 6-åringer som de nå tvinges til.

Anonymkode: 4cb6a...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt feil å straffe en seksåring for noe som skjedde for flere timer siden. 

Han gjør ikke dette av vond vilje, han er satt i en helt unaturlig situasjon. 

La læreren ta seg av konsekvensene på skolen, og så skal dere slå ned på frekke svar osv hjemme. 

Dere skal selvsagt snakke om hva som forventes av oppførsel på skolen, men straff blir helt feil. 

Anonymkode: 0d2cb...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fine svar,  jeg synes det var litt beroligende å høre. Men jeg er jo redd han får stemplet som problembarn,  eller bråkmaker.  For de andre foreldrene får jo høre navnet bare i negativ kontekst,  vil tro at de danner seg et bilde som jeg ikke føler stemmer med den personen vi ser hjemme. .. Jeg vurderte å arrangere noe her hjemme , f.eks en filmkveld med klassen for å få vist at den siden de ser på skolen ikke er hele personen . Jeg vil ikke at han skal havne utenfor..  

Anonymkode: b4678...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å straffe han hjemme er jo helt galt, blir ikke noe bedre av det altså.

Konsekvensene må komme med en gang, av læreren.

Kanskje må han tas ut av klassen e.l.?

Anonymkode: 3fac8...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur du kan slappe helt av. Jenta mi var akkurat lik når hun begynte i 1 klasse. Hele jenta forandret seg totalt! Hun var frekk, skreik mye og fikk hun ikke viljen sin så var det 2 verdenskrig.. lekser var ett kapittel for seg selv.. jeg var så sliten og fortvila! Hun ble også påvirket av noen klassevenner som gjor henne og slikt. Vi var nødt å hente henne inn og holde henne på avstand med noen av dem, så roet det seg veldig. Noen er lette å påvirke og kan få utslag deretter.

det begynte å roe seg til påsken.. det er mye som skjer og forventningene er gjerne ikke helt som de så seg for. 

Anonymkode: cb307...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke så rart. Han kan jo ikke straffes for å være et barn. Han gjør bare det som er naturlig for en liten gutt. Det er skolen det er noe riv ruskende galt med. Les denne. 
 

https://www.fubhg.no/haavard-tjora-et-svik-aa-ikke-ivareta-barnas-behov-for-lek-og-bevegelse.6050856-448759.html

Anonymkode: 0ba47...809

Igjen brukes «gutt» som en unnskyldning for å oppføre seg som en apekatt. «For sånn er gutter» 

Gutter blir behandlet litt som om de er tilbakestående.. de «kan» ikke sitte stille, de «kan» ikke høre etter, de «kan» ikke passe på sakene sine, rekke opp hånda, ta imot en beskjed, fordi de er gutter. Og det er ikke naturlig for gutter å oppføre seg som mennesker, tydeligvis. Og derfor er det null forventninger til de. Dermed blir de skoletapere, rabbagaster, ukonsentrerte urokråker som bråker og ødelegger for alle. 

Be læreren sette disse bråkeguttene langt fra hverandre i timen, slik at de ikke forstyrrer hverandre og alle rundt. Kanskje det hjelper? 

Anonymkode: c9e4c...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Jenta mi hadde jeg aldri hatt problemer med. Hun var sosialt anlagt og skolemoden, fikk lett venner, kunne allerede lese og passet inn over alt. Så begynte hun på skolen, og strevde med å finne venner i klassen. De andre jentene var klikkete og holdt henne utenfor. Alt var stort og nytt. Hun fikk venner i parallellklassene, men jeg så at hun sleit. Min vanligvis så harmoniske jente begynte å vise tegn til atferdsproblemer. Hun ble aggressiv og fikk lett sammenbrudd for småting. Vi møtte henne med tålmodighet og kjærlighet, vi så at denne fasen var strevsom for henne. Nå - ett år senere har jeg en trygg og harmonisk jente med mange venner igjen. Husk at overgangen til skole er en vanskelig fase. Barnet er allerede overbelastet. Kanskje det ikke er akkurat nå du skal være hardest på oppdragelsen. 

Anonymkode: ecd57...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke så rart. Han kan jo ikke straffes for å være et barn. Han gjør bare det som er naturlig for en liten gutt. Det er skolen det er noe riv ruskende galt med. Les denne. 
 

https://www.fubhg.no/haavard-tjora-et-svik-aa-ikke-ivareta-barnas-behov-for-lek-og-bevegelse.6050856-448759.html

Anonymkode: 0ba47...809

Men nå er det en gang sånn at de begynner når de er 6 år. Vi kan ikke gjøre noe med det akkurat nå og da hjelper det barna svært lite at vi syns synd på dem og lar de oppføre seg som apekatter.

Min sønn begynte i første klasse nå. Han er novembergutt, klart det er stor forskjell på han og et barn født i jan/feb. Men skal jeg da gi han slækk? Nei! Han går på skolen, sånn er det bare. På skolen er det læreren som bestemmer og han har å høre på henne. Kjeder han seg, ja vel. Ingen som har dødd av å kjede seg. Det gir ikke fripass til å forstyrre andre eller ikke ta beskjeder. 

Vi må slutte å syns så synd på barna. Vi må heller lære de at det er ting man ikke rår over, men må likevel gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: ffc99...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå er det en gang sånn at de begynner når de er 6 år. Vi kan ikke gjøre noe med det akkurat nå og da hjelper det barna svært lite at vi syns synd på dem og lar de oppføre seg som apekatter.

Min sønn begynte i første klasse nå. Han er novembergutt, klart det er stor forskjell på han og et barn født i jan/feb. Men skal jeg da gi han slækk? Nei! Han går på skolen, sånn er det bare. På skolen er det læreren som bestemmer og han har å høre på henne. Kjeder han seg, ja vel. Ingen som har dødd av å kjede seg. Det gir ikke fripass til å forstyrre andre eller ikke ta beskjeder. 

Vi må slutte å syns så synd på barna. Vi må heller lære de at det er ting man ikke rår over, men må likevel gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: ffc99...d31

Helt enig i det. Og akkurat sånn er 1-kl.-læreren til mitt barn også. Hvis ungene sier "jeg vil ikke" (gjøre en skoleoppgave), svarer hun at "det er ikke noe som heter "vil ikke"." Så må barnet høre på læreren.

Anonymkode: 4599a...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trur du kan slappe helt av. Jenta mi var akkurat lik når hun begynte i 1 klasse. Hele jenta forandret seg totalt! Hun var frekk, skreik mye og fikk hun ikke viljen sin så var det 2 verdenskrig.. lekser var ett kapittel for seg selv.. jeg var så sliten og fortvila! Hun ble også påvirket av noen klassevenner som gjor henne og slikt. Vi var nødt å hente henne inn og holde henne på avstand med noen av dem, så roet det seg veldig. Noen er lette å påvirke og kan få utslag deretter.

det begynte å roe seg til påsken.. det er mye som skjer og forventningene er gjerne ikke helt som de så seg for. 

Anonymkode: cb307...39c

Skjønner ikke helt dette. Det kan jo like fullt være ditt barn som påvirket de andre? Du skriver som om det er de andre barnas feil, men det er det jo ikke. 

Det at foreldre går aktivt inn for å holde andre barn på avstand, er en UTING. 

Anonymkode: 277b0...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke helt dette. Det kan jo like fullt være ditt barn som påvirket de andre? Du skriver som om det er de andre barnas feil, men det er det jo ikke. 

Det at foreldre går aktivt inn for å holde andre barn på avstand, er en UTING. 

Anonymkode: 277b0...3ad

Det har du ingen forutsetning for å si, vi hadde et barn som mobbet mitt barn. Som fortsatt plager mitt barn. Vi har med viten og vilje holdt barna unna hverandre og det har vært rene mirakelkuren.

Anonymkode: 4599a...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har du ingen forutsetning for å si, vi hadde et barn som mobbet mitt barn. Som fortsatt plager mitt barn. Vi har med viten og vilje holdt barna unna hverandre og det har vært rene mirakelkuren.

Anonymkode: 4599a...36d

Det skrev du ingenting om. Det endrer jo innlegget ditt fullstendig. 

Anonymkode: 277b0...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men nå er det en gang sånn at de begynner når de er 6 år. Vi kan ikke gjøre noe med det akkurat nå og da hjelper det barna svært lite at vi syns synd på dem og lar de oppføre seg som apekatter.

Min sønn begynte i første klasse nå. Han er novembergutt, klart det er stor forskjell på han og et barn født i jan/feb. Men skal jeg da gi han slækk? Nei! Han går på skolen, sånn er det bare. På skolen er det læreren som bestemmer og han har å høre på henne. Kjeder han seg, ja vel. Ingen som har dødd av å kjede seg. Det gir ikke fripass til å forstyrre andre eller ikke ta beskjeder. 

Vi må slutte å syns så synd på barna. Vi må heller lære de at det er ting man ikke rår over, men må likevel gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: ffc99...d31

Jeg mener at skolen skal tilpasses barna, ikke omvendt. Man lager seg problemer hvis barna skal tilpasse seg skolen. Det kommer med tiden likevel. 

Anonymkode: 0ba47...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at skolen skal tilpasses barna, ikke omvendt. Man lager seg problemer hvis barna skal tilpasse seg skolen. Det kommer med tiden likevel. 

Anonymkode: 0ba47...809

Jeg er til dels enig med deg. Førsteklasse skulle vært mer tilrettelagt for de små. Men da må man jobbe for det. Siden du mener det så sterkt, håper jeg du er engasjert i både fau og politikk. Vil man ha endring, må man jobbe for det. Det hjelper ikke å mene «sånn burde det være», hvis man kun ytrer det på et nettforum. 

Jeg ønsker også en endring og engasjerer meg på de arenaene jeg har mulighet til for å kanskje få til en endring på sikt. Men enn så lenge er skolen den den er. Kravene er som de er (både til lærere og elever), og da mener jeg vi må formidle til barna våre at de må tilpasse seg dagens skole. Heldigvis er det mange gode lærer som vet at særlig førsteklassinger trenger å bevege seg. Førsteklasse har bl.a uteskole én dag i uka og de følger ikke nødvendigvis klokka. Lærer bestemmer om de tar friminutt eller en fruktpause. 

Anonymkode: ffc99...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her igjen.  I dag var det turdag/ uteskole her og da har alt gått veldig bra,  ekstra hjelpsom og flink sa læreren. Så det er jo tydeligvis noe med det å skulle sitte stille så lenge av gangen. 

Anonymkode: b4678...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...