Gå til innhold

Dersom man "flytter fra hverandre"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

La oss si at en person i et par melder flytting til et annet sted, men de tar ikke ut separasjon og har felles barn, vil da familievernkontoret ta kontakt med dem for megling, eller er det noe man må ta kontakt med selv dersom man går fra hverandre.

Lurer siden der er fult mulig jeg må flytte, og melde flytting rett over nyttår.
Mannen og barna kommer etter til sommeren slik at barna slipper å bytte skole midt i et skoleår.
Har liksom ikke lyst til å bli kalt inn til megling når vi egentlig ikke har gått fra hverandre

Anonymkode: 3fa48...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La oss si at en person i et par melder flytting til et annet sted, men de tar ikke ut separasjon og har felles barn, vil da familievernkontoret ta kontakt med dem for megling, eller er det noe man må ta kontakt med selv dersom man går fra hverandre.

Lurer siden der er fult mulig jeg må flytte, og melde flytting rett over nyttår.
Mannen og barna kommer etter til sommeren slik at barna slipper å bytte skole midt i et skoleår.
Har liksom ikke lyst til å bli kalt inn til megling når vi egentlig ikke har gått fra hverandre

Anonymkode: 3fa48...4de

Nei, det er ingen regel som sier at gifte mennesker må bo sammen eller ha samme folkergistrerte adresse. 

Anonymkode: 7e220...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ingen regel som sier at gifte mennesker må bo sammen eller ha samme folkergistrerte adresse. 

Anonymkode: 7e220...b06

Tusen takk, da er jeg en bekymring lettere :)
 

Anonymkode: 3fa48...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ingen regel som sier at gifte mennesker må bo sammen eller ha samme folkergistrerte adresse. 

Anonymkode: 7e220...b06

Det er det faktisk.

Anonymkode: 82429...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ingen regel som sier at gifte mennesker må bo sammen eller ha samme folkergistrerte adresse. 

Anonymkode: 7e220...b06

Jo, det er det faktisk😬

 

Dere må selv ta kontakt med fvk for mekling, og så lenge dere ikke søker skilsmisse kan dere være separert så lenge dere vil uten å mekle. Så lenge bare en av dere melder flytting vil dere (den av dere som flytter) få brev fra skatteetaten med skjema som må fylles ut. Dere har en god grunn til å flytte, så det er bare å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Jo, det er det faktisk😬

 

Dere må selv ta kontakt med fvk for mekling, og så lenge dere ikke søker skilsmisse kan dere være separert så lenge dere vil uten å mekle. Så lenge bare en av dere melder flytting vil dere (den av dere som flytter) få brev fra skatteetaten med skjema som må fylles ut. Dere har en god grunn til å flytte, så det er bare å forklare.

Grunnen er at jeg begynner i en ny jobb.
Jeg får permisjon fra jobben jeg har nå i begynnelsen, og vi har ikke lyst til å flytte familien får min prøveperiode er over i tillegg til at vi ikke ønsker å flytte barna midt i et skoleår

Anonymkode: 3fa48...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Jo, det er det faktisk😬

 

Dere må selv ta kontakt med fvk for mekling, og så lenge dere ikke søker skilsmisse kan dere være separert så lenge dere vil uten å mekle. Så lenge bare en av dere melder flytting vil dere (den av dere som flytter) få brev fra skatteetaten med skjema som må fylles ut. Dere har en god grunn til å flytte, så det er bare å forklare.

Jeg kjenner et ektepar som har hver sin folkeregistrerte adresse for å unngå boplikt i en feriebolig (den ene har altså folkeregistrert adresse i fritidsboligen). Men: Dersom et ektepar bor hver for seg i to år, kan hver av dem kreve øyeblikkelig skilsmisse. 

HI: Jeg ville ha brukt et par tusenlapper på å få dette ordentlig avklart hos en advokat. 

Anonymkode: 7e220...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La oss si at en person i et par melder flytting til et annet sted, men de tar ikke ut separasjon og har felles barn, vil da familievernkontoret ta kontakt med dem for megling, eller er det noe man må ta kontakt med selv dersom man går fra hverandre.

Lurer siden der er fult mulig jeg må flytte, og melde flytting rett over nyttår.
Mannen og barna kommer etter til sommeren slik at barna slipper å bytte skole midt i et skoleår.
Har liksom ikke lyst til å bli kalt inn til megling når vi egentlig ikke har gått fra hverandre

Anonymkode: 3fa48...4de

Skatteetaten kommer til å ta kontakt med dere rimelig kjapt om dere er gift. 

 

Anonymkode: 378dc...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les på nett. Du kan ikke melde flytting uten videre med barn og som gift. Men du kan vel pendle til familien kommer etter?

Anonymkode: cccfa...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gifte kan ikke ha ulik folkeregistrert adresse. Men dersom du flytter pga jobb kan du ha pendlerbolig. Og du trenger ikke melde flytting. 

Anonymkode: 797f7...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som bor hver for seg fra mandag til torsdag pga jobb, men de er folkeregistrert på samme adresse og har pendlerbolig ved arbeidsplassen

Anonymkode: 87899...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. staten kan da ikke bestemme at to mennesker må bo sammen, selv om de velger å gifte seg? 
Jeg har ikke noe bidrag til HIs spørsmål, for det vet jeg ikke.

Derimot så kjenner jeg flere par som er gifte, og som likevel bor i hver sin leilighet i samme by. Jeg aner ikke noe om hvordan de er registrert bostedsmessig.

Kan noen opplyse meg om regelverket her - sånn bare fordi jeg er nysgjerrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gale damen skrev:

Men.. staten kan da ikke bestemme at to mennesker må bo sammen, selv om de velger å gifte seg? 
Jeg har ikke noe bidrag til HIs spørsmål, for det vet jeg ikke.

Derimot så kjenner jeg flere par som er gifte, og som likevel bor i hver sin leilighet i samme by. Jeg aner ikke noe om hvordan de er registrert bostedsmessig.

Kan noen opplyse meg om regelverket her - sånn bare fordi jeg er nysgjerrig?

Jeg vet bare at det ikke aksepteres av "myndighetene" uten at jeg er sikker på hvilken myndighet (skatt?). Husker det har vært saker om det i media. Husker det fordi jeg selv aldri ville delt hus med noen igjen om jeg skulle gifta meg eller ei.

Anonymkode: 82429...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, gale damen skrev:

Men.. staten kan da ikke bestemme at to mennesker må bo sammen, selv om de velger å gifte seg? 
Jeg har ikke noe bidrag til HIs spørsmål, for det vet jeg ikke.

Derimot så kjenner jeg flere par som er gifte, og som likevel bor i hver sin leilighet i samme by. Jeg aner ikke noe om hvordan de er registrert bostedsmessig.

Kan noen opplyse meg om regelverket her - sånn bare fordi jeg er nysgjerrig?

Forskrift til lov om folkeregistrering:

Ektefellers felles hjem er den bolig hvor ektefellene til sammen tar sin overveiende døgnhvile.

En person som har opprettet felles hjem med sine barn, regnes som bosatt der barna tar sin overveiende døgnhvile, med mindre barna flytter ut av det felles hjem. Som barn forstås egne barn og fosterbarn som i løpet av året ikke er blitt myndige.

Felles hjem regnes som oppløst når den ene har flyttet ut og besøk i det tidligere felles hjem normalt ikke forekommer oftere enn hver tredje måned.

Registermyndigheten kan dispensere fra bestemmelsene i første og annet ledd når en person er innvalgt til kommunestyre eller fylkesting og familien flytter til annen kommune eller annet fylke.

 

Når en ektefelle/forelder flytter ut, så må det fylles ut et tilleggsskjema der det oppgi hvor ofte man har tenkt å være på besøk eller overnatte i familiehjemmet, for at skatteetaten skal kunne avgjøre om man har flyttet ut eller ikke. Tror jeg har sett skjemaet bare en gang, så husker ikke noe mer om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Forskrift til lov om folkeregistrering:

Ektefellers felles hjem er den bolig hvor ektefellene til sammen tar sin overveiende døgnhvile.

En person som har opprettet felles hjem med sine barn, regnes som bosatt der barna tar sin overveiende døgnhvile, med mindre barna flytter ut av det felles hjem. Som barn forstås egne barn og fosterbarn som i løpet av året ikke er blitt myndige.

Felles hjem regnes som oppløst når den ene har flyttet ut og besøk i det tidligere felles hjem normalt ikke forekommer oftere enn hver tredje måned.

Registermyndigheten kan dispensere fra bestemmelsene i første og annet ledd når en person er innvalgt til kommunestyre eller fylkesting og familien flytter til annen kommune eller annet fylke.

 

Når en ektefelle/forelder flytter ut, så må det fylles ut et tilleggsskjema der det oppgi hvor ofte man har tenkt å være på besøk eller overnatte i familiehjemmet, for at skatteetaten skal kunne avgjøre om man har flyttet ut eller ikke. Tror jeg har sett skjemaet bare en gang, så husker ikke noe mer om det. 

Som jeg forstår det så regnes felles hjem som oppløst i dersom man bor i hver sin leilighet. I mitt tenkte tilfelle har man ikke barn, eller barna har flyttet ut av foreldrehjemmet.
Selv om felles hjem er å regne som oppløst, så er man jo fremdeles gift.

Dersom man da har en leilighet, og ektefellen har sin egen leilighet to gater unna, og man ikke sover sammen hver natt, og ellers sover litt her og litt der. Hver av partene skjøtter sin egen leilighet og eier den. 

Da er man og gift, og samtidig særboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...