Gå til innhold

Rundkjøring!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som ikke kan kjøre i rundkjøring, les dere opp, NÅ! I dag var jeg nesten i kollisjon pga en dum person som ikke kunne kjøre. Vet det er flere av dere som ikke er sikker på hvordan dere skal blinke og hvor dere skal legge dere. Lær det nå! Takk! 

Anonymkode: b6b0f...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lært meg at vi skal blinke i rundkjøringen også, hvis en skal tre kvart rundt.

Anonymkode: 1e366...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i 2002 og da var trafikkreglene at man skulle blinke seg både inn og ut av en rundkjøring, med mindre man skal rett fram, da blinker man kun ut. Det er jo ikke kjørelæreren det kommer seg an på, vi har jo alle tatt samme teoriprøve, og trafikkreglene er nå som de er.

Jeg opplever at de fleste som er ca. 45 år og yngre kjører greit i rundkjøringer, og at de eldre ikke gjør det. Begge foreldrene mine legger seg helt feil i rundkjøringer, og blinker aldri. De er 62 år.

Anonymkode: 8f08c...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med rundkjøringer er at det egentlig ikke finnes noen spesifikke regler. Det er ingen regler som omhandler rundkjøringer. Så det å si at "trafikkreglene var sånn at.." er feil. Kjøring i rundkjøringer reguleres etter trafikkreglene som gjelder kjøring uavhengig om man kjører i en rundkjøring eller andre steder.  Dermed får vi lokale varianter. 

Anonymkode: b2acb...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet med rundkjøringer er at det egentlig ikke finnes noen spesifikke regler. Det er ingen regler som omhandler rundkjøringer. Så det å si at "trafikkreglene var sånn at.." er feil. Kjøring i rundkjøringer reguleres etter trafikkreglene som gjelder kjøring uavhengig om man kjører i en rundkjøring eller andre steder.  Dermed får vi lokale varianter. 

Anonymkode: b2acb...c07

Du, det har du faktisk helt rett i!

Anonymkode: 1e366...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lærte kun å blinke meg ut, men etter å ha bodd i storby i utlandet mener jeg det er mest tydelig for andre hvis man blinker seg både inn og ut. Det sparer også tid når man ser at noen skal rundt rundkjøringen fremfor rett frem slik at man slipper å sitte og vente og se hvor de skal.

Hvis man skal til høyre legger man seg til høyre og blinker til høyre hele veien, skal man rett frem legger man seg til høyre (med mindre der er piler som tilsier noe annet) og man blinker ikke på vei inn men blinker til høyre når man har passert første utkjørsel, og skal man til venstre eller helt rundt legger man seg til venstre og blinker til venstre når man kjører inn og til høyre når man har passert andre eller tredje utkjørslen. 

Det er faktisk ikke vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pobie skrev:

Jeg lærte kun å blinke meg ut, men etter å ha bodd i storby i utlandet mener jeg det er mest tydelig for andre hvis man blinker seg både inn og ut. Det sparer også tid når man ser at noen skal rundt rundkjøringen fremfor rett frem slik at man slipper å sitte og vente og se hvor de skal.

Hvis man skal til høyre legger man seg til høyre og blinker til høyre hele veien, skal man rett frem legger man seg til høyre (med mindre der er piler som tilsier noe annet) og man blinker ikke på vei inn men blinker til høyre når man har passert første utkjørsel, og skal man til venstre eller helt rundt legger man seg til venstre og blinker til venstre når man kjører inn og til høyre når man har passert andre eller tredje utkjørslen. 

Det er faktisk ikke vanskelig. 

Nemlig! 

Det finnes ikke vanskelig, men likevel er det svært mange som har store problemer med nettopp dette. 

Anonymkode: c0813...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok lappen i 2002 og da var trafikkreglene at man skulle blinke seg både inn og ut av en rundkjøring, med mindre man skal rett fram, da blinker man kun ut. Det er jo ikke kjørelæreren det kommer seg an på, vi har jo alle tatt samme teoriprøve, og trafikkreglene er nå som de er.

Jeg opplever at de fleste som er ca. 45 år og yngre kjører greit i rundkjøringer, og at de eldre ikke gjør det. Begge foreldrene mine legger seg helt feil i rundkjøringer, og blinker aldri. De er 62 år.

Anonymkode: 8f08c...f2f

Jeg tok lappen i 2007 og det var ikke slik det sto i teoriboken. Der sto det kun å blinke ut.

Ser forresten mange audier her som legger seg feil og aldri blinker, som om alle andre telepatisk skjønner hvor de har tenkt seg....

Anonymkode: 275a7...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det er vel sånn de lærer nå, men ikke sånn vi lærte når jeg tok sertifikatet, så det er jo ikke så rart at folk gjør forskjellig

Anonymkode: 93bb6...da5

Du skal jo holde deg oppdatert på trafikkregler, så det spiller ingen rolle hva du lærte for 20 år siden..

Anonymkode: 4e5d2...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok lappen i 2007 og det var ikke slik det sto i teoriboken. Der sto det kun å blinke ut.

Ser forresten mange audier her som legger seg feil og aldri blinker, som om alle andre telepatisk skjønner hvor de har tenkt seg....

Anonymkode: 275a7...db7

Du skal alltid blinke deg ut fordi trafikkregelen om signalisere i et kryss slår inn, og i mange tilfeller også regelen om å signalisere ved feltskifte. 

Anonymkode: 74fdc...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok førerkortet i 2008 og lærte kun riktig plassering og deretter blinke meg ut, aldri inn og rundt. Mannen min tok førerkort i 2012 i samme by og lærte både riktig plassering, blinking inn og rundt

Anonymkode: e2018...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iz6Mange som er skråsikkre på at de har rett her som faktisk ikke kjenner reglene ser jeg.

Her er hva statens vegvesen skriver om å blinke til venstre i rundkjøringer:

"Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen."

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer

Som dere ser er hovedregelen at du blinker ut av rundkjøringen, men noen ganger kan det være fint å blinke til venstre. Det gjelder etter min mening hovedsaklig i små rundkjøringer der man har full oversikt over hele krysset.

 

Anonymkode: 3bd5a...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skal alltid blinke deg ut fordi trafikkregelen om signalisere i et kryss slår inn, og i mange tilfeller også regelen om å signalisere ved feltskifte. 

Anonymkode: 74fdc...2cc

Selvfølgelig! Det er ikke endret heller.

Det er blinke seg inn i rundkjøringen som har endret seg.

Anonymkode: 275a7...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig! Det er ikke endret heller.

Det er blinke seg inn i rundkjøringen som har endret seg.

Anonymkode: 275a7...db7

Nettopp! Det å blinke seg ut, er som å svinge av til høyre, og da skal man blinke i følge trafikkreglene. Man skal også blinke ved feltskifte, uansett om det er i en rundkjøring eller på en vei med flere felt.  Å blinke inn der i mot er ikke nedfelt i reglene, og jeg lært heller ikke det da jeg tok lappen. Jeg syntes det så tåpelig og unødvendig ut da folk begynte å gjøre det. Men nå må jeg si at jeg har blitt klok nok til å se at alt som gir andre tegn som kan gjøre trafikken enklere og sikrere for andre, er flott. Så jeg blinker alltid både inn og ut av mindre rundkjøringer for å fortelle både dem i og dem utenfor rundkjøringen hvor jeg skal. 

Anonymkode: b2acb...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke lærte det på trafikkskolen er en særdeles dårlig unnskyldning. Dere er uansett pliktige til å holde dere oppdatert på lover og regler. Nå er ikke dette en lov, men det gir faktisk bedre flyt i trafikken. Så det skader ikke å bare gjøre det😉

Anonymkode: 9f38d...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det at man ikke lærte det på trafikkskolen er en særdeles dårlig unnskyldning. Dere er uansett pliktige til å holde dere oppdatert på lover og regler. Nå er ikke dette en lov, men det gir faktisk bedre flyt i trafikken. Så det skader ikke å bare gjøre det😉

Anonymkode: 9f38d...5f9

Politibilene her gjør det omtrent ikke engang, de som skal håndheve andre burde vel vite det selv.

Anonymkode: 93bb6...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lærte både å blinke meg inn og ut av rundkjøringen da jeg tok lappen på 90-tallet. Så helt nytt er det ikke. 

Anonymkode: 373a1...f2c

Jeg er 46 og kjenner ingen på min alder (som således tok lappen på 90-tallet) som har lært seg å blinke inn i rundkjøringen...

Anonymkode: 493ec...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 46 og kjenner ingen på min alder (som således tok lappen på 90-tallet) som har lært seg å blinke inn i rundkjøringen...

Anonymkode: 493ec...cd6

Ikke jeg heller

Anonymkode: 93bb6...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 46 og kjenner ingen på min alder (som således tok lappen på 90-tallet) som har lært seg å blinke inn i rundkjøringen...

Anonymkode: 493ec...cd6

Men det er ofte veldig nyttig at dere gjør det, så da kan du kanskje vurdere å gjøre det likevel? Trafikkflyten blir ofte bedre.

Anonymkode: 8f08c...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Politibilene her gjør det omtrent ikke engang, de som skal håndheve andre burde vel vite det selv.

Anonymkode: 93bb6...da5

Problemer med leseforståelsen? 

Anonymkode: 9f38d...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Problemer med leseforståelsen? 

Anonymkode: 9f38d...5f9

Nei, men du har tydeligvis det

Anonymkode: 93bb6...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 46 og kjenner ingen på min alder (som således tok lappen på 90-tallet) som har lært seg å blinke inn i rundkjøringen...

Anonymkode: 493ec...cd6

Jeg lærte at jeg skulle blinke til venstre når jeg kjørte inn i rundkjøringen om jeg skulle ut 3. avkjøring eller helt rundt, for så å blinke meg ut til høyre når jeg skulle ut. Jeg tok lappen i 97, er 40.

Jeg har alltid gjort det slik og har tenkt at det var regelen. Mulig jeg bare hadde en overivrig kjørelærer 😬

Anonymkode: 373a1...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...