Gå til innhold

Depresjon og handlingslammelse, sammenheng?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke lenger noen grunn til å gjøre noen ting :( det er så vondt. Hjelper det å bare gjøre likevel? 

Anonymkode: cd280...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser ikke lenger noen grunn til å gjøre noen ting :( det er så vondt. Hjelper det å bare gjøre likevel? 

Anonymkode: cd280...602

Ja, det er en sammenheng. Å gjøre likevel hjelper ikke mot depresjonen i seg selv, men mot at livet ditt blir så rotete at det vil kunne forverre depresjonen. 

Anonymkode: 0d003...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, alt for mange tenker depresjon som at "de er lei seg", men det er så mye mye mer enn det. Likegyldighet og handlingslammelse tror jeg nok troner øverst på symptomer. 

Om det hjelper å bare kjøre på er jeg usikker på. Kan jo bli bare verre, samtidig som å melde seg helt ut også kan gjøre det verre. Kanskje du kunne sile ut det som er tøffest og få plass til noe positivt? Eller vente til det går over.. Når jeg er i en depresjon er alt det positive også en belastning, så ikke enkelt!

Anonymkode: 42965...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en klar sammenheng.

Til en viss grad hjelper det å gjøre ting likevel. Det kommer litt an på hva. Du skal ha fokus på å stå opp i normal tid, spise faste måltider, få nok søvn og komme deg ut en tur hver dag. Ha sosial kontakt hver dag, om bare fem minutter på telefon med noen. Det har beviselig effekt på depresjon, så om du klarer å få til det er du godt på vei.

Du kan derimot godt droppe ting som aldri har gitt deg noe og som bare blir for mye. Nedprioriter gjerne kaffeslabberaset med svigermor du ikke liker, FAU-møtet og den rutinemessige tannlegetimen.

Anonymkode: 8c4ea...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg elsket å reise, se nytt, ha forskjellige jobber før. 

Nå er jeg mer der at jeg synes vi kanskje bare skal holde oss der vi er. Ser ingen vits i å reise rett og slett. 

Ser ingen vits i å ta kontakt med folk. De trenger ikke meg. De har allerede barndomsvennene sine. Hva skal folk med meg liksom?

Anonymkode: cd280...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så hva gjør jeg egentlig? Det er absolutt ingenting som motiverer...:( 

Anonymkode: cd280...602

Begynn å trene. Det er en av de få tingene som stimulerer kroppens eget lysthormon.

Anonymkode: 0d003...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Begynn å trene. Det er en av de få tingene som stimulerer kroppens eget lysthormon.

Anonymkode: 0d003...7e1

gjør det det? hva mener du med lysthormon?? at det kan hjelpe for andre ting?

Anonymkode: cd280...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk aktivitet gir like mye effekt, om ikke mer, som medisinering på mild til moderat depresjon. Så det er absolutt å anbefale - helst ute, da det gir mer effekt enn inne ❤️😊 Har selv vært der, HI. Føles meningsløst og monotont... Like vel har det mye å si hvordan kjemibalansen i hjernen er. Så få det på plass med aktivitet og sunn/god mat 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en klar sammenheng.

Til en viss grad hjelper det å gjøre ting likevel. Det kommer litt an på hva. Du skal ha fokus på å stå opp i normal tid, spise faste måltider, få nok søvn og komme deg ut en tur hver dag. Ha sosial kontakt hver dag, om bare fem minutter på telefon med noen. Det har beviselig effekt på depresjon, så om du klarer å få til det er du godt på vei.

Du kan derimot godt droppe ting som aldri har gitt deg noe og som bare blir for mye. Nedprioriter gjerne kaffeslabberaset med svigermor du ikke liker, FAU-møtet og den rutinemessige tannlegetimen.

Anonymkode: 8c4ea...ee4

stakkars den som må ringe med henne hver/annenhver dag. Eller hver uke for den saks skyld!

Anonymkode: 66827...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det akkurat sånn som deg, HI. Er inne i en veldig vanskelig periode nå, er lite som gir noe glede. Alt er et ork - bare det å ta en dusj er et slit!

Anonymkode: 9ddc4...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...