Gå til innhold

Hvor lenge skal et barn gå med ørevondt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå har det gått en uke med veldig vondt. Har ringt legen to ganger og der sier de bare  at vi må ta tiden til hjelp. Jeg skjønner dette med antibiotikaresistens, men det er så vondt når ungen min har så store smerter. 

Anonymkode: 3a4a2...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må be om å få tatt en CRP og hvite slik at de kan sjekke om det er virus eller bakterier. Er det bakteriell infeksjon kan det være nødvendig med antibiotika. Gi regelmessig smertestillende.

Anonymkode: 31536...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med nesespray og Ibux?

Jeg fikk råd fra en sykepleier da jeg ringte legevakten i fortvilelse midt på natten om å knuse en halv Ibux og bruke nesespray og bedringen kom umiddelbart. 

 

Anonymkode: e6eb8...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse nesespray og godt med smertestillende i fast dose, uansett om barnet har vondt akkurat der og da. 

Anonymkode: d4b8b...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barnet feber? Har du prøvd smertestillende og nesespray? Det er ikke bevist at antibiotika mot ørebetennelse forkorter sykdomsforløpet, derfor er det flere kriterier som må være tilstede for å evt starte med antibiotika. Blant annet er et kriterie at barnet har feber.

Anonymkode: a99a5...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ørebetennelse skyldes som oftest virus. Skyll med saltvann, bruk nesespray og smertestillende. Hvis det ikke hjelper, kan legen vurdere om det skyldes bakterieinfeksjon. Selv da så går det oftest over av seg selv. 
Hvis allmenntilstanden er dårlig i tillegg til smerter, bør legen ta barnet inn. 

Anonymkode: 7899c...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har barnet feber? Har du prøvd smertestillende og nesespray? Det er ikke bevist at antibiotika mot ørebetennelse forkorter sykdomsforløpet, derfor er det flere kriterier som må være tilstede for å evt starte med antibiotika. Blant annet er et kriterie at barnet har feber.

Anonymkode: a99a5...329

Ja, hun har feber. Den kommer med en gang når de smertestillende slutter å virke. 

Anonymkode: 3a4a2...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har ikke blitt us av lege, kun tlfkontakt? I såfall ville jeg forlangt time så de sjekket.Mange kimser av ørebetennelse, og det kan være lite lurt. Mine 3 var ørebarn, den i midten ble sendt til spesialist og fikk sterkere smstillende av han enn fastlege, og betennelsen var så kraftig at det ble antibiotika også. Han viste meg plansjen av øret de ofte har på legekontorene, og påpekte hvor tynt skallebenet er rundt øret og at veien til infeksjon i hjernen var kort dersom det var en hissig bakterie. Etter det forlangte jeg alltid ordentlig sjekk av barna ved ørebetennelse.

Anonymkode: 97feb...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet har ikke blitt us av lege, kun tlfkontakt? I såfall ville jeg forlangt time så de sjekket.Mange kimser av ørebetennelse, og det kan være lite lurt. Mine 3 var ørebarn, den i midten ble sendt til spesialist og fikk sterkere smstillende av han enn fastlege, og betennelsen var så kraftig at det ble antibiotika også. Han viste meg plansjen av øret de ofte har på legekontorene, og påpekte hvor tynt skallebenet er rundt øret og at veien til infeksjon i hjernen var kort dersom det var en hissig bakterie. Etter det forlangte jeg alltid ordentlig sjekk av barna ved ørebetennelse.

Anonymkode: 97feb...e2a

Det har da ingen betydning om betennelsen er «kraftig» eller ikke. Men om den er bakteriell eller viral. Og meningitt på grunn av ørebetennelse er ekstremt sjeldent. Antibiotikaresistens skal man ikke tulle med. 

Anonymkode: 5b787...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ungen har feber tar legen de inn for å se på de etter ca 3 dager her ihvertfall. Det hender de trenger antibiotika, og da ser de det ved å ta crp.

Som regel er det jo virus, og da går det over av seg selv, men da har de gjerne ikke feber så lenge. En luftveisinnfeksjon som skyldes virus kan tette igjen kanalene i et lite barnehode (mellom øyne, svelg, ører og nese) og da blir det vondt uten at det er farlig. Da er det nesespray og paracet som gjelder, og å ta tiden til hjelp.

Men har barnet feber i mer enn 3-4 dager kan det være bakterier og de trenger muligens antibiotika.

Anonymkode: 1ffb9...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun rød rundt øre ? Feks bak øret ? 
 

ville ringt legevakten, verste som skjer er at dere ikke får komme. 
 

men en uke med ørevondt er LENGE for et barn. Syns ikke det er greit jeg. Det kan være noe annet også ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Løvinna30 skrev:

Er hun rød rundt øre ? Feks bak øret ? 
 

ville ringt legevakten, verste som skjer er at dere ikke får komme. 
 

men en uke med ørevondt er LENGE for et barn. Syns ikke det er greit jeg. Det kan være noe annet også ... 

Ja, jeg tror det blir legevakten, altså. Hun gråter av smerte. 

Anonymkode: 3a4a2...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg tror det blir legevakten, altså. Hun gråter av smerte. 

Anonymkode: 3a4a2...bb5

Ja det høres lurt ut. Håper dere får god hjelp. 
Er øret hovent ? Oppdater meg gjerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...