Gå til innhold

En fraværende forelder...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Som nå etter flere år ønsker å bli kjent med barna. 

Hva mener dere om at vedkommende stiller krav til hvordan det skal skje? Altså krav som ikke er til det beste for barna. 

Vedkommende kunne gjerne tatt med seg barna på overnatting og lekt big happy family etter et møte. De er under 9 år. 

Anonymkode: a6c35...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke aktuelt. 

Han kan ikke stille krav til noe som helst. Her er det du som styrer tempo og omgivelser. Enten innfinner han seg, eller så får han ikke se dem. 

Du vil få støtte på familievernkontoret

Anonymkode: 523a9...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er det på en måte som er til barnas beste - eller ikke i det hele tatt.

Krev møte på familievernkontoret, og bli enige om detaljer, fremgangsmåte og tidsperspektiv for å gi barna tid nok til å bli kjent med forelderen og bli trygg på denne og ønske å være med denne. Ta også høyde i avtalen (få det skriftlig) for at barna kan trenge mer og mindre tid.

Anonymkode: e25a7...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke aktuelt. 

Han kan ikke stille krav til noe som helst. Her er det du som styrer tempo og omgivelser. Enten innfinner han seg, eller så får han ikke se dem. 

Du vil få støtte på familievernkontoret

Anonymkode: 523a9...98a

Saken er at jeg tidligere har tatt kontakt med både bv og fvk. Og stoler ikke på noen. Får jo ikke hjelp. Bv innhentet familieterapeut som virkelig ikke gjorde jobben. På det tidspunktet jeg spurte bv om hjelp, altså rådgivning, så var jeg så ferdig. Sliten og lei, langt nede pga så mye konflikter med vedkommende. Men verken de eller fvk sier noe. 

Skjønner jo at folk ikke føler de får hjelp. Etter så mange år med tull skulle jeg ønske noen kunne si til vedkommende at nå må du bare høre. Du burde være villig til å gjøre hva som helst for å bli kjent med barna dine når det er du som har valgt å holde deg unna. Men både fvk og bv vil at man skal bli enig. Og da når jeg ikke synes han kommer med en plan som er bra for ungene og heller ikke vil følge min (Som ikke er urimelig) så vet jeg ikke hva mer jeg skal gjøre. Psykisk sliten. Setter jeg ned foten blir det helvete. 

Anonymkode: a6c35...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enten er det på en måte som er til barnas beste - eller ikke i det hele tatt.

Krev møte på familievernkontoret, og bli enige om detaljer, fremgangsmåte og tidsperspektiv for å gi barna tid nok til å bli kjent med forelderen og bli trygg på denne og ønske å være med denne. Ta også høyde i avtalen (få det skriftlig) for at barna kan trenge mer og mindre tid.

Anonymkode: e25a7...7a3

Har vært hos familieterapeut igjennom bv. Hjelper ikke. 

Vedkommende tror at alt er bra og bare kan gjøre som man vil etter et møte fordi barna smiler. Møtet gikk bra det. Men man kan ikke tro at alt er bra 

Anonymkode: a6c35...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Saken er at jeg tidligere har tatt kontakt med både bv og fvk. Og stoler ikke på noen. Får jo ikke hjelp. Bv innhentet familieterapeut som virkelig ikke gjorde jobben. På det tidspunktet jeg spurte bv om hjelp, altså rådgivning, så var jeg så ferdig. Sliten og lei, langt nede pga så mye konflikter med vedkommende. Men verken de eller fvk sier noe. 

Skjønner jo at folk ikke føler de får hjelp. Etter så mange år med tull skulle jeg ønske noen kunne si til vedkommende at nå må du bare høre. Du burde være villig til å gjøre hva som helst for å bli kjent med barna dine når det er du som har valgt å holde deg unna. Men både fvk og bv vil at man skal bli enig. Og da når jeg ikke synes han kommer med en plan som er bra for ungene og heller ikke vil følge min (Som ikke er urimelig) så vet jeg ikke hva mer jeg skal gjøre. Psykisk sliten. Setter jeg ned foten blir det helvete. 

Anonymkode: a6c35...76e

Google en del av det Berit Nordhelle (psykolog og advokat) har skrevet om når ene forelder er manipulrende part i barnefordelingssaker. Passer det på barnas far så ta ut kopier og gi dette til fagpersonene i bv og på fvk. Hun har bl.a. skrevet om at fagfolk ofte overser manipulerende adferd, men at det er fullt mulig å avsløre slikt hvis man er oppmerksom på det og tar seg den tiden som er nødvendig for å avsløre det. Sjekk det ut om det kan passe i din sak.

Anonymkode: e25a7...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Google en del av det Berit Nordhelle (psykolog og advokat) har skrevet om når ene forelder er manipulrende part i barnefordelingssaker. Passer det på barnas far så ta ut kopier og gi dette til fagpersonene i bv og på fvk. Hun har bl.a. skrevet om at fagfolk ofte overser manipulerende adferd, men at det er fullt mulig å avsløre slikt hvis man er oppmerksom på det og tar seg den tiden som er nødvendig for å avsløre det. Sjekk det ut om det kan passe i din sak.

Anonymkode: e25a7...7a3

Da vi var under bv sa jeg hver gang at jeg ville ha møte med vedkommende alene. Fikk aldri det. Kjæresten måtte være med hver gang, og det er den personen som gjør ting 10ganger vanskeligere. Selv x'ens foreldre sa at jeg og x'en må få prate alene og bli enige alene. Men det fikk jeg ikke.  

Anonymkode: a6c35...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han kan ikke stille krav til noe som helst.

Anonymkode: 523a9...98a

Hva er det som får deg til å tro at det er han? Det står ingenting om at der far som vil ha kontakt med sine barn. Det kan jo være mor.

Anonymkode: 17493...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som får deg til å tro at det er han? Det står ingenting om at der far som vil ha kontakt med sine barn. Det kan jo være mor.

Anonymkode: 17493...3f0

Spiller ingen rolle hvilket kjønn det er. 😊 derfor jeg skriver nøytralt. Men ja det kan være far, og det kan være mor. 

Anonymkode: a6c35...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vi var under bv sa jeg hver gang at jeg ville ha møte med vedkommende alene. Fikk aldri det. Kjæresten måtte være med hver gang, og det er den personen som gjør ting 10ganger vanskeligere. Selv x'ens foreldre sa at jeg og x'en må få prate alene og bli enige alene. Men det fikk jeg ikke.  

Anonymkode: a6c35...76e

Er denne forelderens foreldre villige til å snakke med barnevernet for sine barnebarns skyld? Det virker jo som om de ser problemet. De vil være viktige "vitner" med tanke på at de er denne forelderens nærmeste.

 

Anonymkode: e25a7...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er denne forelderens foreldre villige til å snakke med barnevernet for sine barnebarns skyld? Det virker jo som om de ser problemet. De vil være viktige "vitner" med tanke på at de er denne forelderens nærmeste.

 

Anonymkode: e25a7...7a3

De har det. Vi er ikke under bv lenger. Er lenge siden nå. 

Beklager litt rotete forklart. Skjedd så mye på så mange år. Husker nok ikke mer enn 1/3. 

Det har ikke skjedd noe mishandling eller noe sånt. Men jeg reagerer fysisk bare jeg hører navnene dems. Blir dårlig. Angst vil jeg tro. Dette er fordi jeg aldri vet hva som venter. De gangene man øyner håp om at vedkommende forstår, så går det ikke lange tiden så er vi 5 skritt tilbake. 

Anonymkode: a6c35...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har det. Vi er ikke under bv lenger. Er lenge siden nå. 

Beklager litt rotete forklart. Skjedd så mye på så mange år. Husker nok ikke mer enn 1/3. 

Det har ikke skjedd noe mishandling eller noe sånt. Men jeg reagerer fysisk bare jeg hører navnene dems. Blir dårlig. Angst vil jeg tro. Dette er fordi jeg aldri vet hva som venter. De gangene man øyner håp om at vedkommende forstår, så går det ikke lange tiden så er vi 5 skritt tilbake. 

Anonymkode: a6c35...76e

Jeg tenkte du kanskje kan be om hjelp igjen hos bv, hvis den andres foreldre er villige til å snakke med bv "mot" eget barn, men for sine barnebarn. Det vil veie tyngre enn bare det du sier. Eller at barnas besteforeldre blir med til fvk når dere møtes der.

Ev. at du tar med advokat når den andre tar med sin kontrollerende nye samboer, så er dere mer likestilte. Si fra på forhånd, så får de også mulighet til å ta med advokat. Da vil advokatene virke dempende på samtalene, vil jeg tro.

Ta gjerne timer hos fvk selv også, for slike lange kamper mot en forelder som er urimelig og ikke ser barnas beste, det blir ekstremt utmattende. Har du en luftekanal så vil det også være lettere for deg å holde deg saklig i møter med den andre.

 

Anonymkode: e25a7...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker er lurest for deg er å bestille ny time hos mekling, gjerne hos en annen da det kan du bestemme selv. Du kan ha alene time med mekling men dere kan ikke bestemme noe uten far. Desverre har far så mye rettigheter at det er helt på trynet. Far kan velge å ikke ha samvær og komme tilbake når det passer han. Det fikk jeg vite av vår mekler når vi drev på med dette!

og som mor kan du ikke nekte så lenge det ikke er til fare for barnet. 

Ny mekler og ny time, hvis ikke dere blir enige der, kan du ta det videre i retten men da kan det bli fort bli begge veier

Anonymkode: e20d2...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

han er forsatt faren, du skal ikke være vanskelig når han ønsker og ha kontakt igjen ,MEN det skal selvsagt kun være dagssamvær i lang tid fremover før han får de på overnatting

Anonymkode: d8959...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

han er forsatt faren, du skal ikke være vanskelig når han ønsker og ha kontakt igjen ,MEN det skal selvsagt kun være dagssamvær i lang tid fremover før han får de på overnatting

Anonymkode: d8959...6e8

Hvorfof må det bare være dagsamvær så lenge? Ungene mone drar gjerne på overnatting til nye venner eller til onkel som bor langt unna slik at de ikke har sett ham på 2 år. Hva er så farlig med overnatting? Et litt lengre besøk gir dem en helt annen mulighet til å bli kjent med hverandre igjen enn korte besøk. Det tar gjerne litt tid for både voksne og barn å slippe seg løs, søappe av og oppføre seg naturlig.

Anonymkode: fc7f7...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfof må det bare være dagsamvær så lenge? Ungene mone drar gjerne på overnatting til nye venner eller til onkel som bor langt unna slik at de ikke har sett ham på 2 år. Hva er så farlig med overnatting? Et litt lengre besøk gir dem en helt annen mulighet til å bli kjent med hverandre igjen enn korte besøk. Det tar gjerne litt tid for både voksne og barn å slippe seg løs, søappe av og oppføre seg naturlig.

Anonymkode: fc7f7...9c7

Ikke meg du svarer, men jeg tenker at hvor lang (eller kort) tid man bare har dagsamvær kommer helt an på ungene og den forelderen det gjelder. Når den ene forelderen har valgt å ikke ha noe som helst samvær med sine barn, da er det som regel en god grunn til at barna ikke føler seg trygg på vedkommende raskt. Det har vært et tillitsbrudd tidligere, tillit er noe som ofte tar tid å bygge opp igjen. Da må man være villig til å bruke den tiden.

Nye venner har barna selv valgt ut fra hvordan de går sammen. Onkelen de ikke har sett på et par år har sannsynligvis likevel hatt en viss relasjon til barna ved å ha kontakt med familien. Og ungene velger da selv å besøke ham. Men en forelder som har valgt bort barna sine er ikke nødvendigvis en person ungene føler seg trygge på, det kan være nærmest en helt ukjent for dem. Da må man bruke tid til å bygge opp tillit, trygghet og ønsket om å tilbringe tid sammen. Tvangssamvær er ikke måten å gjøre det best for barna på. Å bli tvunget til overnatting før barna er klare for det kan bli traumatisk for barna.

Overnatting i seg selv er ikke "farlig", som du skriver. Men det må gjøres på barnas premisser. Hvor lang tid det tar før de er rede for overnatting kommer jo mye an på hvordan den forelderen som har vært fraværende nå forholder seg til barna, hvilken evne denne har til å forstå barna og opprette en trygg og god relasjon med barna. Siden Hi starter en tråd om dette er det nærliggende å anta at denne tidligere fraværende forelderen ikke har greid å opparbeide en slik god relasjon med barna foreløpig, at barna ikke er trygge på vedkommende enda, og da er det eneste rette å fortsette med dagsamvær inntil det er skapt en så god relasjon at barna føler seg trygge og ønsker å overnatte hos vedkommende.

Anonymkode: e25a7...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da vi var under bv sa jeg hver gang at jeg ville ha møte med vedkommende alene. Fikk aldri det. Kjæresten måtte være med hver gang, og det er den personen som gjør ting 10ganger vanskeligere. Selv x'ens foreldre sa at jeg og x'en må få prate alene og bli enige alene. Men det fikk jeg ikke.  

Anonymkode: a6c35...76e

Det er regler for dette, en familieterapeut skal ikke ta parti og ikke møte partene alene. 

Skal du ha samtaleterapi alene må det være hos en annen terapeut enn den som hjelper dere som par. 

Eller dere må ha en time hver hos familieterapeuten så begge får talt sin sak. Terapeuten skal ikke være mer med en part 

Anonymkode: e109e...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er regler for dette, en familieterapeut skal ikke ta parti og ikke møte partene alene. 

Skal du ha samtaleterapi alene må det være hos en annen terapeut enn den som hjelper dere som par. 

Eller dere må ha en time hver hos familieterapeuten så begge får talt sin sak. Terapeuten skal ikke være mer med en part 

Anonymkode: e109e...147

Ut fra måten jeg leser dette så ønsker ikke HI tid aleine med terapeuten. Men, tid hos terapeuten uten kjæresten til eksen. Altså 3 stk inne ikke 4 stk...

Anonymkode: 26d00...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som får deg til å tro at det er han? Det står ingenting om at der far som vil ha kontakt med sine barn. Det kan jo være mor.

Anonymkode: 17493...3f0

Hva som gjør at man tror det er en han? Det skal jeg si deg: 1) Det finnes nesten INGEN mødre som er fraværende i flere år. 2) Det finnes nesten INGEN mødre som først er fraværende lenge, og deretter nekter å forstå at ungene ikke har samme tempo som henne når de skal bli kjent på nytt. 3) Det er meget sjeldent at når en ung singel mann blir kjæreste med en kvinne som har barn hun ikke møter, presser seg inn på FVK-møtene og insisterer på å leke steforeldre og insisterer på å styre utviklingen i retning av mer forpliktelser i stedet for mindre.

Anonymkode: 0926c...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal du ha samtaleterapi alene må det være hos en annen terapeut enn den som hjelper dere som par. 

Feil. Kan godt være den samme, noen ganger BØR folk komme enkeltvis. Og terapeuten må selv ta ansvar for sin partiskhet. 

Anonymkode: 0926c...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Kan godt være den samme, noen ganger BØR folk komme enkeltvis. Og terapeuten må selv ta ansvar for sin partiskhet. 

Anonymkode: 0926c...589

Som jeg skrev, skal da den andre parten også få tilbud om å møte terapeuten alene så begge får sagt sine ting uten den andre tilstede. Terapeuten skal høre på begge parter i en sak.

Anonymkode: e109e...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg skrev, skal da den andre parten også få tilbud om å møte terapeuten alene så begge får sagt sine ting uten den andre tilstede. Terapeuten skal høre på begge parter i en sak.

Anonymkode: e109e...147

«Skal ha tilbud om»... eh, altså FVK ringer ikke rundt og tilbyr samtaler, det er folk selv som søker hjelp der. Og ingen kan nekte noen å snakke med noen, og ingen kan heller forplikte andre til å snakke med noen. Om jeg ringer min FVK-terapeut Eva og får time alene fordi jeg trenger det eller fordi eksen ikke vil, så betyr ikke det at jeg dermed har forpliktet Eva og eksen til en samtale uten meg. Ja, jeg kan faktisk ha fjorten enesamtaler på rad med Eva uten å spørre noen om lov, for saken er: EVA ER IKKE EN DOMMER SOM SKAL FELLE EN DOM. Så det er skit likegyldig hvem som snakker med henne og hvor mye. Terapi er hennes gebet, hun trenger ikke høre like mye fra hver for å gi et relevant råd eller for å hjelpe. Hun skal ikke «vekte» utsagnene mot hverandre. Eva er i beste fall barnets stemme i saken.

(Du vet visst ikke så mye om dette, du...)

Anonymkode: 0926c...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...