Gå til innhold

Termin fra tidlig ultralyd


Den perfekte mor, påan igjen

Anbefalte innlegg

Jeg tok ultralyd i uke 13 på Rikshospitalet i forbindelse med duo-test. Gynekologen som utførte ultralyden satte termin ut fra fostret str, og sa at dette var det mest korrekte tidspunktet å sette termin på, og at den derfor ikke kom til å bli endret på ordinær ultralyd. 
I dag var jeg hos kommunal jordmor på kontroll, og hun reagerte på at gynekologen hadde skrevet endelig termin på helsekortet, for det ble jo bare rot når den endelige skulle settes på ordinær ultralyd. Jeg svarte at beskjeden fra Rikshospitalet var at denne ikke skulle endres, og at tidspunktet den terminen var satt på var det mest riktige, men hun sa at de lærde strides om det.

Hva er deres erfaringer med dette?  Det er jo bare en dato, så det er ikke allverdens viktig, men man forholder seg jo til den. Pga alder skal jeg helst ikke gå for mye over termin, og om de flytter terminen kan jeg jo risikere å gå lenger enn jeg ville gjort i forhold til tidlig ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her ble terminen flyttet en dag fra tidlig ul til ordinær ul, så vent å se.

Blir det stor forskjell kan du jo snakke med lege/sykehus/jordmor om det pga alderen din osv, men blir det ingen endring å snakke om trenger du ikke bruke energi på det.

Her var det samme lege (gynekolog) som tok ultralyd begge gangene da, men forstår at det kan blir litt forskjellig når det er forskjellige leger i bildet. Tror de kan måle litt forskjellig selv om de egentlig ikke skal det.

Anonymkode: c98e6...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bare forholde seg til det uansett, men man blir jo usikker når helsepersonell snakker motstridende. Det burde jo være en standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin på TUL i uke 12 og OUL i uke 19 var bare 1 dags forskjell hos meg. Du får nesten bare vente å se hva OUL sier. Er jo ikke sikkert det er så stor forskjell. Dersom det skulle sprike veldig ville jeg tatt stilling til det og forhørt meg med jordmor da/sykehuset der du skal føde da

Anonymkode: 28fdb...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen på riksen har satt termin blir denne stående, og er den mest riktige. På ordinær ultralyd vil fosteret måles for å se om det vokser som forventet, men termin blir ikke endret. Er litt ulik praksis på dette rundt om i landet, men i hvert fall i Oslo, Bergen og Tromsø gjør man det slik. Mange andre steder i landet setter man alltid termin ved 18 uker (rutineultralyd). 
Hvis man derimot får en termin etter tidlig ultralyd privat kan dette endres ved 18 uker, dette fordi man kan ha ulike utregningsmetoder privat ift sykehusene. Da legger man målet fra tidlig ultralyd inn i systemene og får den riktige datoen. 
 

Grunnen til at termin satt fra mål fra tidlig ultralyd er sikrere, er at tidlig i svangerskapet er fostrene veldig lik i størrelse. Jo lenger ut i svangerskapet man kommer jo større blir de individuelle forskjellene. 

Anonymkode: 5e2df...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skilte 12 dager mellom tidlig UL (uke 12) og OUL på meg. Den tidlige var mest riktig.

Anonymkode: 637a4...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis legen på riksen har satt termin blir denne stående, og er den mest riktige. På ordinær ultralyd vil fosteret måles for å se om det vokser som forventet, men termin blir ikke endret. Er litt ulik praksis på dette rundt om i landet, men i hvert fall i Oslo, Bergen og Tromsø gjør man det slik. Mange andre steder i landet setter man alltid termin ved 18 uker (rutineultralyd). 
Hvis man derimot får en termin etter tidlig ultralyd privat kan dette endres ved 18 uker, dette fordi man kan ha ulike utregningsmetoder privat ift sykehusene. Da legger man målet fra tidlig ultralyd inn i systemene og får den riktige datoen. 
 

Grunnen til at termin satt fra mål fra tidlig ultralyd er sikrere, er at tidlig i svangerskapet er fostrene veldig lik i størrelse. Jo lenger ut i svangerskapet man kommer jo større blir de individuelle forskjellene. 

Anonymkode: 5e2df...799

Er det jeg også har hørt tidligere, men skjønner ikke helt hvorfor man likevel legger den ordinære ul så mye senere da? Er det andre avvik som er lettere å oppdage da kanskje?
 

Ultralyden på riksen ble jo utført av spesialist på fosterdiagnostikk (eller en som måtte ha godkjennelse av ett-eller-annet for å få lov til å utføre undersøkelsen), og jeg mener at hennes ord derfor veier noe tyngre enn en vanlig jordmor. Men så vet jeg jo ikke helt hvordan de praktiserer det på SSA (mitt sykehus), og det er jo egentlig deres ord som til slutt er avgjørende.

Er avviket bare en dag eller to så utgjør det ho ingen stor risiko, men om det er stort blir jeg mer usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Er det jeg også har hørt tidligere, men skjønner ikke helt hvorfor man likevel legger den ordinære ul så mye senere da? Er det andre avvik som er lettere å oppdage da kanskje?
 

Ultralyden på riksen ble jo utført av spesialist på fosterdiagnostikk (eller en som måtte ha godkjennelse av ett-eller-annet for å få lov til å utføre undersøkelsen), og jeg mener at hennes ord derfor veier noe tyngre enn en vanlig jordmor. Men så vet jeg jo ikke helt hvordan de praktiserer det på SSA (mitt sykehus), og det er jo egentlig deres ord som til slutt er avgjørende.

Er avviket bare en dag eller to så utgjør det ho ingen stor risiko, men om det er stort blir jeg mer usikker.

Grunnen til at man legger den ordinære ultralyden til rundt uke 18 er et kompromiss mellom å sette riktig termin, og kunne få en skikkelig oversikt over anatomien til fosteret. Uke 12-13 er fosteret så lite at man ikke klarer å få f.eks en ordentlig hjerteundersøkelse. I Norge er det bestemt at man skal ha denne ene undersøkelsen hvis ikke man av ulike årsaker har behov for fosterdiagnostikk/tidlig ultralyd. 

Er usikker på hvordan praksisen er på SSA, mulig de vil gi ny termin der. Men tror ikke du skal bekymre deg veldig uansett. De vil selvfølgelig ta hensyn til hva som er gjort og målt på riksen, så ved stort avvik vil de følge det nærmere opp. 

Anonymkode: 5e2df...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble gravid som 16 åring, så brukte de ultralyd for å se hvor langt jeg var på vei ifht abort. Jeg var 11+1 på ul og fikk abort basert på det, så vil tro de stoler greit på alder på fosteret der

Anonymkode: bb950...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tre ulike terminer. En fra tidlig ul, en fra jordmor og en fra den vanlige ul. Jeg fødte på termindagen fra den vanlige ul. Skal sies jeg var innom legevakta dagen etter den første termindagen jeg fikk som var julaften, tidlig første juledag oppdaget jeg blod. Endte med at jeg fikk en vanlig kontroll, for da kunne legen stryke timen jeg hadde der to dager etter. Da var det praktisk å ha lege som hadde kontor på legevakta. Ellers var det kjedelig å sitte på venterommet som ofte var fylt av syke mennesker og unger som skrek i smerte ( på ett legekontor er folk ikke syke på den måten) 

Anonymkode: 380ee...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin fastsatt uke 12-13 er det sikreste. Legen har rett.

Noe helsepersonell har en tendens til å være uenige fordi det er ikke Slik Vi Gjør Det Her.

...i begge mine svangerskap insisterte jordmor som tok ordinær ul på å flytte termin som var fastsatt i uke 12-13, selv om denne begge ganger stemte på en prikk med når de befruktede eggene var insatt. Det var IVF, ffs - at egg kan "gå i dvale" og hva-har-du er bare myter. Vi visste på timen når befruktning hadde funnet sted.

...og begge ganger sukket legen tungt og korrigerte i etterkant.

Anonymkode: 4da56...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke frekt ment, men er ikke du ganske voksen? Mener bare å huske noen innlegg du har lagt ut her før som har tydet på at du er godt voksen. Isåfall så bør du jo få ekstra oppfølging og rart gynekolog er så bombastisk🤷🏻‍♀️

Anonymkode: fddb1...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tidlig ul ble termin satt til 4.oktober. På ordinær ul ble termin satt til 23.september. Barnet kom 17.september. 

Anonymkode: a003f...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Termin fastsatt uke 12-13 er det sikreste. Legen har rett.

Noe helsepersonell har en tendens til å være uenige fordi det er ikke Slik Vi Gjør Det Her.

...i begge mine svangerskap insisterte jordmor som tok ordinær ul på å flytte termin som var fastsatt i uke 12-13, selv om denne begge ganger stemte på en prikk med når de befruktede eggene var insatt. Det var IVF, ffs - at egg kan "gå i dvale" og hva-har-du er bare myter. Vi visste på timen når befruktning hadde funnet sted.

...og begge ganger sukket legen tungt og korrigerte i etterkant.

Anonymkode: 4da56...71e

Samme skjedde her. ;) Ble litt bekymret da jordmor ville forskyve terminen med en uke, og pustet lettet ut da legen ordnet opp. Men barnet kom fire uker før termin, så jeg kunne spart meg hele bekymringen.

Anonymkode: a4ac5...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke frekt ment, men er ikke du ganske voksen? Mener bare å huske noen innlegg du har lagt ut her før som har tydet på at du er godt voksen. Isåfall så bør du jo få ekstra oppfølging og rart gynekolog er så bombastisk🤷🏻‍♀️

Anonymkode: fddb1...33c

Tolker deg ikke som frekk😄 Jeg er 38, og skal derfor ikke gå så lenge over termindato. Bekymringen går derfor litt på om den blir flyttet mye og da egentlig er feil, med verst mulig utfall. Fødslene mine har alltid startet spontant før, så jeg anar at det er sannsynlig at denne også gjør det. Det er derfor ikke noen grunn til bekymring egentlig, men jeg må selvsagt overtenke🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det det samme. Hadde lege fra riksen som satt termin ved uke 12. På ou ville de ikke høre på hva han hadde skrevet og satt altså terminen hele 3 uker tilbake!! Jeg ble nærmest hysterisk da dette var barn nr 3 og begge de to første måtte settes i gang og startet ikke av seg selv. Pga dette gikk jeg jo på overtid med de to første! Tre uker pluss en uke overtid er faktisk en måned ekstra. Enden på visa ble a jeg hadde 3-4cm åpning 3 uker før termin. Hadde da mye ubehag så de valgte å sette meg i gang. Han ble da født på min og legens termin! Og ikke oul sin heldigvis

Anonymkode: 783d2...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...