Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #1 Skrevet 17. oktober 2019 Får to ulike beskjeder. Har deltidsstilling og jobber endel ekstra. I juni mnd blir det trukket for det som er stillingsprosenten min. Og i tillegg sier leder at når jeg jobber deltid så må jeg ha ferie som tilsvarer hvor mange dager ca i uken jeg jobber. Lønningskontoret sier noe annet. De sier at jeg skal ha 5 ukers ferie for alle blir trukket 30 dager ferie og at det ikke har noe å si om man jobber 20 %el 100%. Hva er riktig? Forstår INGENTING. Kan noen forklare meg dette? Anonymkode: a485b...b2e
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #2 Skrevet 17. oktober 2019 Lønningskontoret har rett, men du vil ikke ha anledning til jobbe ekstra i den perioden, såklart, og får utbetalt grunnlønn😊 Anonymkode: 1b778...78d
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #3 Skrevet 17. oktober 2019 For å si det enkelt; om du tar ut ferien i hele uker er det 5 uker. Om du tar kun enkeltdager er det kun antall dager ihht stillingsprosenten din du kan ta ut. Anonymkode: 99c5b...cdf
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #4 Skrevet 17. oktober 2019 Om du jobber 20% er det 1 dag i uka. Du blir da trukket 100% i lønn når du har ferie, altså en mnd lønn av din faste stilling og får 5 ukers ferie som alle andre (dvs. Fri en dag i uka). Om du tar det ut i enkelt dager blir det 5 vakter. Da får du betalt lønn for di 5 vaktene. Enklere, om din faste utbetaling for dine faststilling vakter er 8000 blir du trukket 8000 av lønna, som blir brukt på disse dagene som du tar ferie. Skjønte du det? Anonymkode: 27435...ed7
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #5 Skrevet 17. oktober 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om du jobber 20% er det 1 dag i uka. Du blir da trukket 100% i lønn når du har ferie, altså en mnd lønn av din faste stilling og får 5 ukers ferie som alle andre (dvs. Fri en dag i uka). Om du tar det ut i enkelt dager blir det 5 vakter. Da får du betalt lønn for di 5 vaktene. Enklere, om din faste utbetaling for dine faststilling vakter er 8000 blir du trukket 8000 av lønna, som blir brukt på disse dagene som du tar ferie. Skjønte du det? Anonymkode: 27435...ed7 Min faste utbetaling er ca 15 500 fast. Er trukket 18 500 pga ferie for denne stillingen. Jeg trodde da jeg kunne ha ferie 5 uker. Disse ukene får jeg ikke jobbet ekstra. Men ifølge leder har jeg bare tre dager igjen.. og jeg har tatt bare 3 ukers ferie uker, pluss 1 dag. Det høres rart ut. Anonymkode: a485b...b2e
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #6 Skrevet 17. oktober 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min faste utbetaling er ca 15 500 fast. Er trukket 18 500 pga ferie for denne stillingen. Jeg trodde da jeg kunne ha ferie 5 uker. Disse ukene får jeg ikke jobbet ekstra. Men ifølge leder har jeg bare tre dager igjen.. og jeg har tatt bare 3 ukers ferie uker, pluss 1 dag. Det høres rart ut. Anonymkode: a485b...b2e Du har krav på 5 uker ferie,det har alle. Men 5 uker ferie for en i deltidsstilling betyr færre arbeidsdager frigitt til ferie enn en i full stilling. Jeg regner med du jobber i helsevesenet,og dermed har ulik vaktbelastning i de forskjellige ukene? La oss si at du jobber 50% stilling. Du har krav på 5 uker ferie som alle har uavhengig av stillingsstørrelse (30 virkedager man-lø),men f.eks bare 13 arbeidsdager siden du jobber 50%. (Hadde du jobbet 100% hadde du kanskje hatt 25 arbeidsdager ferie). Du sier du har hatt 3 uker + 1 dag ferie,men bare har 3 dager ferie igjen. Da må du gå tilbake å telle hvor mange arbeidsdager du har hatt ferie,så ser du hvor mange dager du har igjen. Her regner jeg med arbeidsgiver snakker om arbeidsdager. For meg høres det ut til at du har hatt 3 uker ferie i uker der du har hatt mange vakter. Sjefen din har både rett og litt galt. Jeg regner med det er rett at du har 3 arbeidsdager ferie igjen,men du har fortsatt 1 uke og 5 virkedager ferie igjen. Det vil si at du mest sannsynlig må ta den siste ferieuke i en uke du f.eks ikke har noen vakter. Arbeidsgiver kan ikke nekte deg å avvikle 5 uker ferie,men som sagt så kan du risikere å måtte ta denne i ei friuke da du ikke har nok arbeidsdager igjen til ferie. Dette er vanskelig å skjønne for mange,og et evig gjentakende spørsmål i helsevesenet... Anonymkode: 8b252...bce
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #7 Skrevet 17. oktober 2019 Når du jobber en 20% stilling så har du rett på 5 uker ferie, men ikke 25 enkelt dager kun 5. Om du avvikler ferien 1 uke (dvs ikke er tilgjengelig for arbeid noen av dagene den uken) har du benyttet 1 ferieuke. Plukker du enkeltdager dvs stå til rådighet de andre dagene den uken vil du kun kunne benytte 5 enkeltdager med ferie. Du sier at du har avviklet 3 uker og 1 dag - da har du i realiteten brukt 4 av dine 5 feriedager og skal da kun ha en feriedag igjen. Anonymkode: daab6...229
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #8 Skrevet 17. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Min faste utbetaling er ca 15 500 fast. Er trukket 18 500 pga ferie for denne stillingen. Jeg trodde da jeg kunne ha ferie 5 uker. Disse ukene får jeg ikke jobbet ekstra. Men ifølge leder har jeg bare tre dager igjen.. og jeg har tatt bare 3 ukers ferie uker, pluss 1 dag. Det høres rart ut. Anonymkode: a485b...b2e Egentlig er ikke det så rart. Om din turnus sier 3 vakter i uka, har du totalt 15 feriedager. Om du da allerede har brukt 3 uker og 1 dag, så har du brukt 10 dager, og har bare 5 dager igjen. Antall vakter i turnusen din / antall uker i turnusen din X 5. Da har du antall feriedager du skal ha. Anonymkode: 27435...ed7
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #9 Skrevet 17. oktober 2019 Men hvordan er det hvis man jobber si 50 % og har ekstravakter så man jobber nesten hver dag hele uka. Har man bare rett på 15 dager ferie? Anonymkode: a485b...b2e
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #10 Skrevet 17. oktober 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvordan er det hvis man jobber si 50 % og har ekstravakter så man jobber nesten hver dag hele uka. Har man bare rett på 15 dager ferie? Anonymkode: a485b...b2e Hvor mye ekstra du jobber har ingenting å si for ferien din, annet enn at du får mer feriepenger enn du hadde fått uten disse ekstravaktene. Anonymkode: 495a3...a8b
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #11 Skrevet 17. oktober 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvordan er det hvis man jobber si 50 % og har ekstravakter så man jobber nesten hver dag hele uka. Har man bare rett på 15 dager ferie? Anonymkode: a485b...b2e Du blir jo bare trukket i lønn for den 50% stillingen, så det blir ikke flere feriedager av det. Anonymkode: f433d...4ba
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2019 #12 Skrevet 18. oktober 2019 Jobber du 50% har du 12 eller 13 feriedager ettersom hvilke arbeidsuke du tar ferie. 25 dager er 100%, så deler du det på 2. Ekstravakter telles ikke med i feriedager. Men du får mer feriepenger. Eks. Jeg jobber bare 20% fast, men 70% med ekstra vakter. Jeg får bare 5 feriedager totalt med ferie, men mye mer i feriepenger. Når jeg da tar ferie får jeg jo fri sammenhengende i 5 uker siden jeg bare har 1 vakt i uka, men ikke lønn for di vaktene jeg pleier å jobbe ekstra. Jeg må derfor spare feriepengene mine sånn at jeg VET at jeg har nok penger mnd etter ferien til jeg får jobbet mer igjen. Anonymkode: 27435...ed7
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2019 #13 Skrevet 18. oktober 2019 Begge har rett. Du har krav på 5 ukers ferie. Men du kan ikke fylle 5 uker med masse ekstra og så ta ferie. Det er grunnstillingen din det utregnes fra. Så inneholder uken du skal ha ferie flere arbeidsdager enn de du ble trukket for regnes ferien i dager. Anonymkode: 44e00...818
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå