Gå til innhold

«Tre små kinesere» 🎶


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er den politisk ukorrekt å synge med barn i dag? 

Var en forelder som reagerte i klassen til jenta mi, der læreren sang Haba Haba. Læreren sang alle versene, men hadde endra «negergutt» til å bare synge «gutt». Men det var ikke gjort endringer på verset om «en liten kineser». Det var visst på kanten til rasisme. 

Jeg synger «Tre små kinesere» med jenta mi, siden den er så enkel og grei, og øker språklig bevissthet.

Hva er dine tanker rundt det? 🤔

Anonymkode: d5367...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt smårasistisk da.

 

phTJvDD.jpg

Anonymkode: 94c88...51e

Men hvor er «kentrebessen»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Men hvor er «kentrebessen»?

Den er borte. Det er derfor de ser så forvirra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Himmel og hav skrev:

Den er borte. Det er derfor de ser så forvirra ut.

Haha! Men hvorfor se opp i lufta? 

Er det en fugl? Er det et fly? Nei, det er den flyvende kontroboss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynner å bli gammel, og forstår ikke hvordan det kan være "smårasistisk" å si at noen er kinesere.

Jeg er norsk, naboen er perser og i Kina bor det altså ganske mange kinesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gale damen skrev:

Jeg begynner å bli gammel, og forstår ikke hvordan det kan være "smårasistisk" å si at noen er kinesere.

Jeg er norsk, naboen er perser og i Kina bor det altså ganske mange kinesere.

Vi tenker nok ganske likt. 

Hun mente å synge om kinesere i slike barnesanger, er som å synge om «en liten negergutt».

Jeg lurte litt på hva andre mente. Om jeg «ikke følger med», eller om hun er litt i overkant politisk korrekt.

Anonymkode: d5367...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2019 den 17.26, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt smårasistisk da.

 

phTJvDD.jpg

Anonymkode: 94c88...51e

🤣

Anonymkode: d5367...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gale damen skrev:

Jeg begynner å bli gammel, og forstår ikke hvordan det kan være "smårasistisk" å si at noen er kinesere.

Jeg er norsk, naboen er perser og i Kina bor det altså ganske mange kinesere.

Er det slik sangen går altså? "Tre kinesere sto på Højbro plass"? Det er nok ikke det at noen synger, "kinesere", som noen andre igjen reagerer på. Det er det at dette med, "små", er noe som tillegges kineserne som det reageres på.

Jeg kan forstå at det reageres. Det betyr ikke at jeg er enig med de som reagerer, men jeg kan forstå hvordan de tenker.

Anonymkode: 94c88...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kineser er rasistisk, så er jo nordmann rasistisk også. Som somalier, svenske, pakistaner, inder, engelskmann, ire, kenyaner osv

Anonymkode: e073d...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis kineser er rasistisk, så er jo nordmann rasistisk også. Som somalier, svenske, pakistaner, inder, engelskmann, ire, kenyaner osv

Anonymkode: e073d...d72

Det er mer kvinnefiendtlig enn rasistisk å bli kalt nordmann har jeg skjønt🤷‍♀️🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, mamma_bergen skrev:

Det er mer kvinnefiendtlig enn rasistisk å bli kalt nordmann har jeg skjønt🤷‍♀️🙄

Ja, det ble plutselig det. Alt kan skje på dib

Anonymkode: e073d...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det slik sangen går altså? "Tre kinesere sto på Højbro plass"? Det er nok ikke det at noen synger, "kinesere", som noen andre igjen reagerer på. Det er det at dette med, "små", er noe som tillegges kineserne som det reageres på.

Jeg kan forstå at det reageres. Det betyr ikke at jeg er enig med de som reagerer, men jeg kan forstå hvordan de tenker.

Anonymkode: 94c88...51e

Ah, I see.

Det er å være liten som er... rasistisk..?

Er det at kinesere har en lavere gjennomsnittshøyde enn dansker som er det rasistiske? At det kanskje var kinesiske barn, som da ble betegnet som små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, gale damen skrev:

Ah, I see.

Det er å være liten som er... rasistisk..?

Er det at kinesere har en lavere gjennomsnittshøyde enn dansker som er det rasistiske? At det kanskje var kinesiske barn, som da ble betegnet som små?

Skjønner, du synes det er morsomt at det finnes kinesiske personer som er kortere enn deg? Du er en sånn en som peker på et annet menneske og sier, "hehe, hun var kort altså, haha".

Anonymkode: 94c88...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...