Gå til innhold

Hvor mye hensyn skal man ta overfor allergikere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Starter denne tråden her, da jeg ikke fikk særlig respons i det andre forumet jeg skrev i

Jeg har jobbet mye på skole og i barnehage, og har også egne barn i skole og barnehagealder selv, og stiller meg spørsmålet: Hvor mye skal samfunnet rundt ta hensyn til allergikere?

For eksempel på en skole jeg jobbet, så var det et barn med heftig eggeallergi. Altså slik at han kunne dø om vedkommende fikk i seg egg, og så ikke fikk legebehandling fort nok. Selvsagt serverer vi ikke dette barnet mat med egg i.

Men så kommer dilemmaet: Hvor mye skal resten av skolen ta hensyn til dette barnets allergi? For det var nemlig slik at siden dette barnet hadde heftig eggeallergi, så kunne vi ikke servere noe som hadde egg i til de andre barna heller, og ingen på hele skolen kunne ha noe mat med egg i seg, det være seg alt fra kokt egg på brødskiva til pannekaker. Det var ingenting som tilsa at barnet med allergi kunne bli dårlig av at andre hadde med seg egg.

Samme er det i barnehagen til min datter. Der er det også eggeforbud. Vi hadde hatt pannekaker til middag dagen før, og jeg hadde rett og slett glemt eggeforbudet, og sendte med dette i matpakka. Fikk beskjed om å ta med det hjem igjen, og datteren min ble veldig lei seg, da hun hadde gledet seg til å spise pannekake i barnehagen.

Samme opplegget er det med nøtter, totalforbud i både skole og barnehage, men det er jo ikke noe det er naturlig å sende med i matpakka uansett...

Det er ikke bevist at det er farlig for allergikere å være i et rom der det spises egg/nøtter. Bare se på denne artikkelen fra april i år:

https://www.dagbladet.no/nyheter/innforer-notteforbud-pa-alle-fly---far-slakt-av-lege/71009568

I tillegg har vi jo alle disse andre mathensyn/intoleranser som man må ta hensyn til: Glutenintoleranse/cøliaki, melkeallergi, vegansk/vegetarisk, halal osv osv. Å lage mat til mange barn har rett og slett blitt et mareritt, fordi alle disse skal ha egen mat, og vi må da lage 4-5 ekstra retter, da det omtrent er umulig å få tak i produkter som ikke inneholder noen av disse tingene. Er det ikke egg i, så er det gluten i. Er det ikke gluten i, så er det melk i, og sånn går no dagan...

Barnebursdager har jo også blitt helt håpløst å arrangere for mange, med alle disse hensynene, og mødre har jo en greie at de vil please alle... Da jeg vokste opp var det ingen som tok slike hensyn. I barnebursdagene var det pølser til middag, og sjokoladekake og gele til dessert. Jeg hadde en muslim i klassen, som ikke spiste pølser, så han fikk et kakestykke mens vi andre spiste pølser, ellers spiste alle alt.

Og jeg er selv nøtteallergiker, så jeg føler at jeg har mitt på det tørre når jeg tar opp dette. Serveres det kake med nøtter, lar jeg bare være å spise, jeg forventer ikke at vertsskapet skal tilpasse seg meg og min allergi.

Og så tenker jeg på disse barna som må skjermes mot nøtter og egg og andre "farlige" matvarer. Hva skjer med de når de skal ut i samfunnet som selvstendige individer? Gå i butikken og handle mat? Ta fly hvor det serveres nøtter? Kjøre buss hvor noen spiser skolebrød?

Jeg synes dette opplegget rundt allergier og mathensyn har gått over alle støvleskaft, og håper snart folk kan forstå at hele skoler og barnehager ikke kan ta hensyn til ett enkelt barn

Anonymkode: fbb36...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg med et unntak. På småbarnsavdeling i barnehagen kan det være et problem at barna tar mat fra h erandre og stikker smuler fra gulvet i munnen. Der synes jeg det er geeit med ekstra restriksjoner, ellers ikke.

Anonymkode: 8f7ed...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet en veileder angående det med allergi i barnehage og skole, og der står det tydelig at slike allergen-frie institusjoner/totalforbud ikke er nødvendig i de aller fleste tilfeller. 

Anonymkode: 6023d...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har helt sluttet å ta slike hensyn. Har selv hatt et barn som var veldig allergisk mot hund og katt at han reagerte på dyre-hår på andres klær, han fikk problemer med pusten og øynene hovnet opp. Løsningen her ble vaksine og i dag har vi katt selv.   

Anonymkode: 33d44...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ganske håpløst. Jeg kan forstå at barnehager må ha litt strengere restriksjoner enn skoler som eks, da små barn gjerne putter andres mat i munnen - og kan til dels forstå at dersom en har en hyperallergiker i samme klasse, så bør de andre unngå å ha med seg mat med for eks nøtter dersom han eller hun er dødelig allergisk mot dette, men ellers ikke. På skolen til yngste er det en gutt to klassetrinn under henne som er allergisk mot alt mulig, og vi har fått skriv fra skolen om at all mat som inneholder egg, kiwi og nøtter ikke skal tas med på skolen eller kommer til å bli brukt i mat og helse. Det virker noe hystrerisk syns jeg. Min jente for eks. vet knapt hvem denne gutter er og omgås ikke ham i det hele tatt. Da blir det litt voldsomt at hn ikke kan ha med seg en kiwi til skolematen for eks.

Anonymkode: 9c810...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til å bli helt matt av. Absolutt ingen grunn til å ta så store hensyn. 

Dessuten er det ikke engang alle som har allergi. Foreldrene bare tror det, og så har de ikke fått det bekreftet hos legr

Anonymkode: 0455b...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er ganske håpløst. Jeg kan forstå at barnehager må ha litt strengere restriksjoner enn skoler som eks, da små barn gjerne putter andres mat i munnen - og kan til dels forstå at dersom en har en hyperallergiker i samme klasse, så bør de andre unngå å ha med seg mat med for eks nøtter dersom han eller hun er dødelig allergisk mot dette, men ellers ikke. På skolen til yngste er det en gutt to klassetrinn under henne som er allergisk mot alt mulig, og vi har fått skriv fra skolen om at all mat som inneholder egg, kiwi og nøtter ikke skal tas med på skolen eller kommer til å bli brukt i mat og helse. Det virker noe hystrerisk syns jeg. Min jente for eks. vet knapt hvem denne gutter er og omgås ikke ham i det hele tatt. Da blir det litt voldsomt at hn ikke kan ha med seg en kiwi til skolematen for eks.

Anonymkode: 9c810...e51

Ja, i tilfellet med skolen jeg jobbet på, så kunne ingen ha med seg egg. Også ungdomsskoleelevene som holdt til i andre del av skolebygget...

Det sto også en dressing på kjøkkenet på jobben en gang, og dette så foreldrene til denne gutten, og da fikk rektor en hysterisk mail fra mor...

Anonymkode: fbb36...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke vil forholde seg til allergier så vil man få problemer fremover.

På 70-tallet hadde 5 % av Norges befolkning en eller flere allergier. I dag er det 30-40 % av befolkningen som har en eller flere allergier. I 2030 vil 50 % av befolkningen ha allergier iflg. WHO og Helsedirektoratet. Det er annenhver person!

Jeg er vant med å omgås flere med helt ulike allergier eller matintoleranser. Skal det lages mat til alle disse så går det helt fint. Det er virkelig ikke noe problem hvis man heller fokuserer på hva de kan spise. Som regel er det veldig, veldig mye alle kan spise, og da er det ikke vanskelig å lage noe alle kan spise, som også er godt.

Dere trenger ikke like at så mange har/får allergier, men dette er realiteten ved dagens samfunn, og verre blir det. Det er bare å forholde seg til det, og å tenke selv.

Anonymkode: 9d742...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er til å bli helt matt av. Absolutt ingen grunn til å ta så store hensyn. 

Dessuten er det ikke engang alle som har allergi. Foreldrene bare tror det, og så har de ikke fått det bekreftet hos legr 

Anonymkode: 0455b...04c

Denne gutten hadde det, hadde epipenn og greier. Men i de andre tilfellene med nøtteallergi hvor man får litt vondt i halsen, katteallergi hvor man klør i øynene(jeg har begge disse), laktose og glutenintoleranse hvor man får litt vondt i magen, og rare religiøse skikker, mener jeg ikke bør tas hensyn til ved tilberedelse av mat til så mange

Anonymkode: fbb36...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Om man ikke vil forholde seg til allergier så vil man få problemer fremover.

På 70-tallet hadde 5 % av Norges befolkning en eller flere allergier. I dag er det 30-40 % av befolkningen som har en eller flere allergier. I 2030 vil 50 % av befolkningen ha allergier iflg. WHO og Helsedirektoratet. Det er annenhver person!

Jeg er vant med å omgås flere med helt ulike allergier eller matintoleranser. Skal det lages mat til alle disse så går det helt fint. Det er virkelig ikke noe problem hvis man heller fokuserer på hva de kan spise. Som regel er det veldig, veldig mye alle kan spise, og da er det ikke vanskelig å lage noe alle kan spise, som også er godt.

Dere trenger ikke like at så mange har/får allergier, men dette er realiteten ved dagens samfunn, og verre blir det. Det er bare å forholde seg til det, og å tenke selv.

Anonymkode: 9d742...9e4

Regner med at du ikke har laget mat til 250 barn, hvor man da må tilberede 5 forskjellige retter fordi man har 5 ulike allergier... I tillegg til å lage til alle barna som faktisk KAN spise vanlig mat.

Og hvorfor er det slik at det er så mye mer allergier i dag? Jo, fordi det er så mye fokus på det. Da jeg vokste opp på 90-tallet, måtte jeg bare leve med at flere slektninger hadde katt. Var man i bursdag, og fikk vondt i magen, så tenkte man at det var fordi man hadde spist for mye kake, mens nå er det fordi vedkommende ikke tåler melk eller mel...

Anonymkode: fbb36...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok tenkt akkurat som deg selv, dersom jeg ikke hadde hatt barn som var allergiske selv. Sønnen min har kraftig allergi mot hund og katt, kan ikke sitte ved siden av noen i klasserommet som har dette hjemme. Får heller ikke vaksine da han allerede er under vaksinasjon mot gresspollen. Vi forventer ingen tilpasning av skolen annet enn at de tar hensyn til det! 

Datteren min er allergisk mot melk. Hun blir syk inntil ei uke av å få i seg dette. Vi stiller alltid med alternativ til henne, forventer ikke at andre skal ta hensyn til dette. 

Så vi sørger i grunn for å stille med alternativ selv, og jeg vil ikke at andre skal ha bry med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å ta ekstremt hensyn. Selvsagt brukes sunn fornuft. Men å ha eget tøy oppbevart i et rom katten og hunden ikke kommer inn på er å strekke det langt. Barna får ikke kose med de FØR skolen pga allergi men de sitter på stoler katten har sittet i. Ang mat så er det ingen som reagerer på at andre har spist noe på skolen så mine barn får normale matpakker. 

På småbarnsavdelingen i barnehagen tok jeg mer hensyn. 

Anonymkode: 257f5...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med at du ikke har laget mat til 250 barn, hvor man da må tilberede 5 forskjellige retter fordi man har 5 ulike allergier... I tillegg til å lage til alle barna som faktisk KAN spise vanlig mat.

Og hvorfor er det slik at det er så mye mer allergier i dag? Jo, fordi det er så mye fokus på det. Da jeg vokste opp på 90-tallet, måtte jeg bare leve med at flere slektninger hadde katt. Var man i bursdag, og fikk vondt i magen, så tenkte man at det var fordi man hadde spist for mye kake, mens nå er det fordi vedkommende ikke tåler melk eller mel...

Anonymkode: fbb36...dd4

Nå er det de færreste som lager mat til 250 barn i en gang. Men om man gjør som jeg skrev over så er det samme prinsippet som gjelder, enten det er 5 eller 25 eller 250 barn. Ev. kan man lage noe flertallet kan spise og en annen rett som alle de andre kan spise. Det er virkelig ikke et stort problem, men man er nødt til å tenke anderledes. Lik det eller ikke, men fremtiden viser at man MÅ ta hensyn til allergier, langt mer enn man gjør i dag.

Og nei, du tar veldig feil, det er ikke "fordi det er så mye fokus på det" at det er blitt så mye mer allergier. Det ER reelt langt flere som har allergier i dag enn tidligere. Leste du ikke tallene jeg skrev over? De er reelle, du finner dem om du søker offisielle kilder. På 70-tallet 5 % med allergier. I dag nærmere 40 %, om 10 år vil det være 50 % med en eller flere allergier. Dette er helt reelt og har ikke noe med "fokus" å gjøre.

Anonymkode: 9d742...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne gutten hadde det, hadde epipenn og greier. Men i de andre tilfellene med nøtteallergi hvor man får litt vondt i halsen, katteallergi hvor man klør i øynene(jeg har begge disse), laktose og glutenintoleranse hvor man får litt vondt i magen, og rare religiøse skikker, mener jeg ikke bør tas hensyn til ved tilberedelse av mat til så mange

Anonymkode: fbb36...dd4

Du mener at barn som får "litt vondt i halsen" av å sitte ved siden av noen som spiser nøtter ikke skal tas hensyn til? 

Anonymkode: 6ba50...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det de færreste som lager mat til 250 barn i en gang. Men om man gjør som jeg skrev over så er det samme prinsippet som gjelder, enten det er 5 eller 25 eller 250 barn. Ev. kan man lage noe flertallet kan spise og en annen rett som alle de andre kan spise. Det er virkelig ikke et stort problem, men man er nødt til å tenke anderledes. Lik det eller ikke, men fremtiden viser at man MÅ ta hensyn til allergier, langt mer enn man gjør i dag.

Og nei, du tar veldig feil, det er ikke "fordi det er så mye fokus på det" at det er blitt så mye mer allergier. Det ER reelt langt flere som har allergier i dag enn tidligere. Leste du ikke tallene jeg skrev over? De er reelle, du finner dem om du søker offisielle kilder. På 70-tallet 5 % med allergier. I dag nærmere 40 %, om 10 år vil det være 50 % med en eller flere allergier. Dette er helt reelt og har ikke noe med "fokus" å gjøre.

Anonymkode: 9d742...9e4

Det har med estoffer å gjøre, det har med ARV å gjøre, og det har med alt mulig vi omgir oss med å gjøre. 

Anonymkode: 6ba50...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at barn som får "litt vondt i halsen" av å sitte ved siden av noen som spiser nøtter ikke skal tas hensyn til? 

Anonymkode: 6ba50...ce7

Men man får ikke "litt vondt i halsen" av å sitte ved siden av noen som spiser nøtter, selv om man har nøtteallergi. Litt vondt i halsen er ikke et symptom på allergi. Opphovning i halsens slimhinner med påfølgende kvelning er det, og da tenker jeg at du lar nøttene ligge ved neste anledning.

Barnehagebarn tar seg jo gjerne en jafs av hva som helst, og de er flinke til å dele, så at barnehagen satte forbud har jeg forståelse for.

Å ta hensyn til allergier hos folk jeg har invitert til mitt hjem er så selvsagt at jeg har problemer med å forstå all sutringen på dette forumet om saken.

At en hel skole ikke skal få spise egg fordi èn er allergisk er bare tull.

Det fbb36...dd4 definerer som rare religiøse skikker (som jeg antar er muslimer) har ikke noe med allergi å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har med estoffer å gjøre, det har med ARV å gjøre, og det har med alt mulig vi omgir oss med å gjøre. 

Anonymkode: 6ba50...ce7

Årsakene er mange og sammensatte, arv er bare én faktor.

Anonymkode: 9d742...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det de færreste som lager mat til 250 barn i en gang. Men om man gjør som jeg skrev over så er det samme prinsippet som gjelder, enten det er 5 eller 25 eller 250 barn. Ev. kan man lage noe flertallet kan spise og en annen rett som alle de andre kan spise. Det er virkelig ikke et stort problem, men man er nødt til å tenke anderledes. Lik det eller ikke, men fremtiden viser at man MÅ ta hensyn til allergier, langt mer enn man gjør i dag.

Og nei, du tar veldig feil, det er ikke "fordi det er så mye fokus på det" at det er blitt så mye mer allergier. Det ER reelt langt flere som har allergier i dag enn tidligere. Leste du ikke tallene jeg skrev over? De er reelle, du finner dem om du søker offisielle kilder. På 70-tallet 5 % med allergier. I dag nærmere 40 %, om 10 år vil det være 50 % med en eller flere allergier. Dette er helt reelt og har ikke noe med "fokus" å gjøre.

Anonymkode: 9d742...9e4

Problemet hi tok opp er ko st du nettopp ikke kan lage to ting fordi noen er alergisk. Skolen krever at alle holder seg unna alt som en er alergisk mot. Du kan ikke servere en kake med nøttebunn til hun med cøliaki og en kake med hvetemel til hun med nøttealergi. Du må finne noe som begge tåler. Da blir det fort vanskelig.

Anonymkode: 8f7ed...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Årsakene er mange og sammensatte, arv er bare én faktor.

Anonymkode: 9d742...9e4

Ja... Men det er jo logisk at flere vil få det, når allergikere fortsetter å få barn (noe de skal...)

Anonymkode: 6ba50...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, gale damen skrev:

Men man får ikke "litt vondt i halsen" av å sitte ved siden av noen som spiser nøtter, selv om man har nøtteallergi. Litt vondt i halsen er ikke et symptom på allergi. Opphovning i halsens slimhinner med påfølgende kvelning er det, og da tenker jeg at du lar nøttene ligge ved neste anledning.

Barnehagebarn tar seg jo gjerne en jafs av hva som helst, og de er flinke til å dele, så at barnehagen satte forbud har jeg forståelse for.

Å ta hensyn til allergier hos folk jeg har invitert til mitt hjem er så selvsagt at jeg har problemer med å forstå all sutringen på dette forumet om saken.

At en hel skole ikke skal få spise egg fordi èn er allergisk er bare tull.

Det fbb36...dd4 definerer som rare religiøse skikker (som jeg antar er muslimer) har ikke noe med allergi å gjøre.

Nei, ikke alle får det. Noen får det. 

Jo, "litt vondt i halsen", eller halssmerter ER et symptom på allergi. Herlighet, vet du ikke det engang?

Anonymkode: 6ba50...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja... Men det er jo logisk at flere vil få det, når allergikere fortsetter å få barn (noe de skal...)

Anonymkode: 6ba50...ce7

Siden det bare var 5 % som hadde allergier på 70-tallet sier det seg selv at arv ikke er den største faktoren...

 

Anonymkode: 9d742...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare enkelt, det må taes hensyn til når det er fare for liv og helse. 

Her er det jo store forskjeller. Har selv ett barn som er allergisk mot mye, men ikke verre enn at en pille fungerer for det meste. Klør i munnen av noen nøtter, men det er ikke fare for henne om  klassekameraten ved siden av spiser nøtter. Da er det ikke behov for hensyn. Men har du en dødelig nøtteallergi som kan gi deg anafylaktisk sjokk om noen spiser i samme klasserom, da sier det seg selv at ikke de nøttene er nødvendig å spise i klasserommet. 

Anonymkode: dea86...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har peanøttallergi men jeg forventer da ikke at alle tar hensyn til det. Når det er barnebursdag spør jeg hva som blir servert og inneholder det peanøtter tar hun med egen mat. Syns det er helt vilt at noen tror at alle skal tilpasse seg til én.

Eneste unntak er småbarnsavdeling i barnehage. Men allerede i storavdeling må allergibarn lære at de ikke kan spise alt og må spørre om maten inneholder noe de er allergiske mot.

Anonymkode: 5bd7c...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke parfyme om jeg skal være med noen som er allergisk mot det. 
Noe hensyn kan vi jo ta, men jeg synes det begynner å bli veldig mye, ang. alt. Det er faktisk helt umulig om vi skal ta hensyn til alt og alle. Mennesker er en upraktisk art som blir født med en og annen feil. 

Anonymkode: 48ca6...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo selvsagt ta større hensyn til noen som kan dø hvis det f eks er nøtter i rommet, enn noen som klør litt i halsen hvis de gafler i seg en neve. 

Det er jo direkte farlig å bagatellisere alvorlig allergi og nærmest påstå at det er et påfunn fra foreldrenes side. 

Jeg kan selvsagt ikke vite om eksemplene i denne tråden er en følge av hysteriske foreldre eller virkelig alvorlig allergi, men jeg ville ikke tatt sjansen på å fylle opp matpakka med skiver med peanøttsmør hvis skolen går ut og ber alle om å ta hensyn. 

Enig i at det er mye rare holdninger til mat og hva som ikke er bra å spise (og det er symptomatisk at selv sminken min skryter av at den er glutenfri), men jeg kjenner også allergikere (voksne) som har endt opp i ambulanse og en uke på sykehus fordi servitøren på restauranten sikkert syntes at dette med allergier er noe moderne tull som man ikke behøver å ta så nøye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...