Gå til innhold

Barnehagebransjen er blitt så kynisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt handler jo om penger.... ikke barnas beste hvertfall. De stakkars flinke ansatte i de ulike barnehage jeg har hatt barn i gjør så godt de kan. Mens eierne håver inn penger, men de i barnehagene må klare seg uten vikar. Jeg tok barna mine ut av privat barnehage og inn i kommunal. Jeg er rett og slett sjokkert over forholdene i private barnehager 

Anonymkode: 8c9e6...c00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sjokkert over forholdene i enkelte kommunale barnehager jeg, ansetter en styrer uten utdannelse, pedagogisk leder uten utdannelse. 

Anonymkode: c155e...36a

Skrevet

Tviler ikke på at det ikke alltid er bra der heller, men jeg vet at i området her vi bor er det mange gode kommunale barnehager.

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alt handler jo om penger.... ikke barnas beste hvertfall. De stakkars flinke ansatte i de ulike barnehage jeg har hatt barn i gjør så godt de kan. Mens eierne håver inn penger, men de i barnehagene må klare seg uten vikar. Jeg tok barna mine ut av privat barnehage og inn i kommunal. Jeg er rett og slett sjokkert over forholdene i private barnehager 

Bransjen er blitt kynisk fordi vi har et politisk system som tror at man kan konkurranseutsette og kommersialisere alt. Ingen tjenester eller infrastruktur skal driftes fordi det er et samfunnsansvar, de skal driftes fordi det er mulig å gjøre butikk på det. Og mht barnehager så blir det helt sprøtt, fordi de aktørene som går inn, ikke tar noen som helst risiko. De bare skummer fløten -  det er jo inntektsgaranti på feltet.

Stem på noen andre neste gang, er alt som er å si.

Skrevet

Private barnehager underbetaler ansatte og lar eiere ta ut megautbytter. Det er jo butikk, det finnes ingen private bhg-eiere som gjør det fordi de bryr seg om ungene dine.

Anonymkode: f65fb...a11

Skrevet

Jeg er sjokkert over forholdene i enkelte kommunale barnehager jeg, ansetter en styrer uten utdannelse, pedagogisk leder uten utdannelse. 

Anonymkode: c155e...36a

For det første, kan man kun ansette ufaglærte på dispensasjon , dersom man ikke får tak i utdannede. Dette er lovfestet. For det andre, gjelder dette like mye private som kommunale barnehager. At det i noen kommuner kan være vanskeligere å få utdannede søkere til kommunale enn private, har nok med lønn og tilgangen på faglærte å gjøre. Lønnen varierer mye fra kommune til kommune i de kommunale barnehagene. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener motsatt. 

De private legger mere penger inn i bhg. Fus bhg her har pusset opp utearealet til mangfoldige millioner. Så og si aldri noen ansatte som er syke her. Jeg vet Fus -kjeden sitter på mye penger... Men vi foreldre føler at Vi har verdens beste barnehage. 

Anonymkode: be7d1...98a

Skrevet

Jeg tror nok noen private er bedre enn andre, men det er jo helt klart at det ikke bare er 'mer effektiv drift' som gjør at private aktører henter ut flere hundre millioner i overskudd. Disse pengene kommer fra innsparinger i lønn og pensjon for de ansatte, dårligere bemanning og innsparinger på utstyr. 

Det er jo ganske absurd at noen skal få disse skattepengene rett i lomma istedenfor at pengene går til barnehagedrift. 

Skrevet

Jeg synes egentlig det er bedre at noen lan tjene seg rike på nødvendige ting som barnehager og mat enn på unødvendige ting som moteklær, dyre biler eller musikk. Det burde lønne seg mer å investere i det som er viktig for samfunnet enn i forbruks og luksusbransjer.

Anonymkode: 0a7be...52b

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener motsatt. 

De private legger mere penger inn i bhg. Fus bhg her har pusset opp utearealet til mangfoldige millioner. Så og si aldri noen ansatte som er syke her. Jeg vet Fus -kjeden sitter på mye penger... Men vi foreldre føler at Vi har verdens beste barnehage. 

Anonymkode: be7d1...98a

Dette er mitt inntrykk av FUS også. 

Spurte en jeg kjenner godt som jobber der om lønna og hun sa hun ville tjent mindre om hun jobbet i en kommunal barnehage, så det er tydeligvis ikke der de sparer inn  heller. 

Anonymkode: 7fb29...09f

Skrevet

Her jeg bor tjener vi som jobber i private bhg bedre enn de som jobber i kommunale. De kommunale bhg sparer inn til beinet for de private sine tilskudd blir regner ut fra hvordan de kommunale drifter sine bhger. 

Det er også STOR forskjell på kommersielle private barnehager og barnehager som ikke tar ut utbytte. 

Anonymkode: 22f73...a1d

Skrevet

I min kommune tjener man bedre i kommunale barnehager en private. De kommunale har også bedre bemanning fordi de har kortere åpningstid. En Espira barnehage i kommunen har åpent 11timer! I tillegg teller de kokken som bemanning og tar ikke inn vikar før det har gått 16 dager!!! De ansatte må late som ingenting for foreldrene og fortelle hvor fantastisk det går, vist ikke er de illojale og blir truet med oppsigelse! Vet om flere kommersielle barnehager i kommunen som driver rovdrift på personalet som må lyve til foreldrene om forholdene dersom de vil beholde jobben... I tillegg får de dårlig pensjon....

Anonymkode: 87296...7f1

Skrevet

I min kommune tjener man bedre i kommunale barnehager en private. De kommunale har også bedre bemanning fordi de har kortere åpningstid. En Espira barnehage i kommunen har åpent 11timer! I tillegg teller de kokken som bemanning og tar ikke inn vikar før det har gått 16 dager!!! De ansatte må late som ingenting for foreldrene og fortelle hvor fantastisk det går, vist ikke er de illojale og blir truet med oppsigelse! Vet om flere kommersielle barnehager i kommunen som driver rovdrift på personalet som må lyve til foreldrene om forholdene dersom de vil beholde jobben... I tillegg får de dårlig pensjon....

Nøyaktig samme opplevelse som i Læringsverkstedet. Hold munn, smil pent eller mist jobben.

Skrevet

Nøyaktig samme opplevelse som i Læringsverkstedet. Hold munn, smil pent eller mist jobben.

Triste greier! Foreldrene gir oss super skår på brukerundersøkelsen fordi vi som ansatte dekker over hvordan det egentlig er... skulle gjerne fortalt at vi har gått to voksne på 19barn, men da blir jeg oppsagt og må faktisk forsørge mine egne barn. Vi løper hele dagen for å gjøre det best mulig for barna, men det er faktisk ikke noe godt tilbud de får 😢. styrer får oss til å Nærmest arrangere biler som lyser pedagogisk virksomhet, men bak kamerablikket er det kaos.

Skrevet

Det er det glade vanvidd at private i det hele tatt skal drifte barnehager, i alle fall så lenge de ikke driftes etter samme prinsipp som de offentlige. Det er i det hele tatt vanvittig at det skal gå an å tjene enorme penger på helse- og omsorgstjenester. 

Men - for å få bukt med denne umoralen må flere forstå hvor galt dette er i ferd med å bli, og det skjer ikke så lenge vi har så mye penger mellom hendene som vi har her til lands. Uansett kan ikke dette vokse inn i himmelen, vi går snart på en smell som vil smerte. Snart er det ikke mer å ta fra de som allerede har lite i dag, da må de som har og bruker penger som om det var gress, måtte betale skikkelig for seg til fellesskapet, de også. Da vil folk, forhåpentligvis, forstå verdien av samhold, solidaritet og fellesskap igjen. 

Anonymkode: 43173...e21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...