Gå til innhold

Lære han å bli tøff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 11 år. Han blir så fort lei seg. Kommer noen ganger gråtende inn når han er ute med kamerater. Noen kan tulle med han og han tar seg nær av det. Vil at han skal gi beskjed om at han ikke liker det istedet for å gråte. Men hvordan lære han dette?? 

Anonymkode: 92946...4ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, den er litt vanskelig. På den ene siden er det viktig for hans selvfølelse at du aksepterer ham som han er, og ikke sier at han og hans reaksjoner og følelser er "feil". På den andre siden kan det være sosialt uhensiktsmessig å reagere på den måten for en 11 år gammel gutt.

Anonymkode: 4b377...be6

Skrevet

Jeg henger meg på her... har en sønn på straks 9 som er helt lik. 

Anonymkode: 0f4e3...f43

Skrevet

Min var slik. 3 år med kickboksing har hjulpet utrolig mye.

Anonymkode: f4291...737

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min er 11 år. Han blir så fort lei seg. Kommer noen ganger gråtende inn når han er ute med kamerater. Noen kan tulle med han og han tar seg nær av det. Vil at han skal gi beskjed om at han ikke liker det istedet for å gråte. Men hvordan lære han dette?? 

Du skal ikke lære han å bli tøff.  

Du skal lære han å bli trygg på seg selv. 

Anonymkode: 9cfa1...8cf

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror det er for sent. Du har vel lilla og dilla ned han siden han var liten, du har laget han slik om du skjønner. Du får bare si det til han da, eller be han slå de om de er stygge med han. 

Anonymkode: dbabb...5b1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror det er for sent. Du har vel lilla og dilla ned han siden han var liten, du har laget han slik om du skjønner. Du får bare si det til han da, eller be han slå de om de er stygge med han. 

DU har jo ihvertfall ikke mye peiling!🤣

HI 

Hva med å snakke med helsesøster ? 

Skrevet

Har ikke dullet med han. Har flere barn med samme oppvekst, som ikke er sånn 

Skrevet

DU har jo ihvertfall ikke mye peiling!🤣

HI 

Hva med å snakke med helsesøster ? 

Så helsesøster skal gjøre han tøff. Morn du... 

Har ikke dullet med han. Har flere barn med samme oppvekst, som ikke er sånn 

Det må du har gjort hvis han griner for ingenting. Det kan ikke være noe annet enn oppdragelsen din av han. Med mindre han er syk. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så helsesøster skal gjøre han tøff. Morn du... 

Det må du har gjort hvis han griner for ingenting. Det kan ikke være noe annet enn oppdragelsen din av han. Med mindre han er syk. 

Er det noen som har gjort deg så kjip og dum som du fremstår her? 

Skrevet

Må le av enkelte av svarene her. 

Jeg har også en gutt på 11 som ikke er så "tøff" av seg. Ikke at han gråter så mye, men han tar seg veldig lett nær av ting og tåler lite. 

Har også to jenter som er tøffere enn toget, så tror vel ikke at oppdragelsen er det eneste som spiller inn, de har en personlighet også. 

Min gutt er ikke intr i sport, noe jeg har forsøkt å få han til å finne glede ved på flere måter. Tror det ville hjulpet noe. Har også tenkt på kickboxing, evnt annen type kampsport eller selvforsvarskurs. 

Anonymkode: d19f1...0e1

Skrevet
5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Er det noen som har gjort deg så kjip og dum som du fremstår her? 

"Who hurt you?"

Da kan vi vente oss flere i den gaten. Som, "du er bitter", "bli voksen!", "bor du i mammas kjeller", "du skremmer meg", "du er bitter fordi det ikke blitt noe på deg", "du trenger terapi", osv.

Anonymkode: 71a79...4cd

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Who hurt you?"

Da kan vi vente oss flere i den gaten. Som, "du er bitter", "bli voksen!", "bor du i mammas kjeller", "du skremmer meg", "du er bitter fordi det ikke blitt noe på deg", "du trenger terapi", osv.

Synes du det er så rart? Det var tross alt du som mente at Hi sitt barn er som han er på grunn av sine omsorgspersoner og måten han er oppdratt ? ! 

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Synes du det er så rart? Det var tross alt du som mente at Hi sitt barn er som han er på grunn av sine omsorgspersoner og måten han er oppdratt ? ! 

Nei, jeg er hun som mener at å oppdra en gutt til å gråte for småting vil gjøre at han ikke får noen interesse fra det motsatte kjønn som voksen. (Anonymkode - jeg har også tatt feil av de mange ganger)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er hun som mener at å oppdra en gutt til å gråte for småting vil gjøre at han ikke får noen interesse fra det motsatte kjønn som voksen. (Anonymkode - jeg har også tatt feil av de mange ganger)

Men du mener fortsatt at han er som han er på grunn av oppdragelse? 

Skrevet

Noen er mer sensitive enn andre, man har rett og slett forskjellig personlighet.

Jeg tror barnet rett og slett må lære seg å leve med sine karaktertrekk. Noen barn er sjenerte, noen er impulsive osv, og de må lære å tilpasse seg verden rundt dem, det må også sensitive barn.

Snakk med han når disse tingene skjer, eller helst når han har roet seg litt og ikke gråter lenger da (å snakke med barn som gråter er vanskelig, da klarer de ikke tenke klart). Ved å analysere og tenkte gjennom episodene i ettertid ser han kanskje at hans reaksjon ikke resulterte i noen ting, og at han kanskje kunne ha reagert på mer hensiksmessige måter. 

Det er helt greit å bli såret, bli lei seg osv, men det beste er ikke alltid å gråte og gå hjem, det løser liksom ingenting.

Anonymkode: 554ff...b42

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For barn har ikke individuell personlighet mener du?

Skrevet
2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nei, det var meg... 

2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Men du mener fortsatt at han er som han er på grunn av oppdragelse? 

Å, ja, det er helt åpenbart. 

Skrevet

Lære han å bli tøff er lite vits, for du må lære han hvordan folk kan snakke på ulike måter. Hva ironi er, at alle prater ulikt, har ulikt kroppsspråk og opplever ting ulikt. Om dere hjemme snakker likt, ikke bruker ironi, ganske likt kroppsspråk så har du en jobb å gjøre med å finne ut hvordan du kan lære han dette uten at han missforstår andre, for det er jo det han gjør. 

Teater kan faktisk være lurt for han å prøve, for der lærer han seg mye slikt. 

Som en annen sier så kan også kickboxing være noe, men selv om det er kampsport betyr ikke det at han blir tøff. Struktur, bli kjent med sin egen kropp og hva den kan og ikke kan, lære seg å lese motstanderen for å kunne vite hva du elv skal gjøre osv. Jeg var ekstremt sjenert som barn, men dette passet meg helt perfekt og jeg endret meg drastisk de årene jeg holdt på. Om det err pga det vet jeg ikke eller om jeg bare ble eldre og modnes, men jeg har fått veldig mye ut av dette på andre måter enn å bli tøff. Helt tilfeldig at jeg begynte på det også, var vel en storesøster som bare dro meg med for hu mente det var for få jenter der. Vi var tre jenter det første året jeg holdt på. 

Anonymkode: c27aa...0b7

Skrevet

Hvorfor gidder dere å underholde en person som helt åpenbart svarer slemt med den ene hensikten å provosere? La være å gi noen respons, så er det ikke lenger gøy å forsøple tråder. 

Anonymkode: 17633...7c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...