Gå til innhold

Autisme, ADHD og avlastning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 8 år med ADHD og autisme. Morgonen før medisininntak er grusomme. Han våkner forferdelig tidlig og er høyr og lavt. Springer inn og vekker søsken og er kranglete. Han stjeler og, og det virker ikke som han forstår selv at han gjør det. Storesøster savner noe og han har det og påstår at det har ligget på rommet hans hele tiden så det er hans. Har i tillegg tatt eit fotballkort fra eit søskenbarn og påstår og at det er hans. Han får Medikinet kapsler 20 mg og de kan ikke tas for tidlig heller for da går virkningen ut før kvelden. De tas i 08.00 tiden. Foreldre er slitne og det går og ut over søsken på 5 og 10 år. Noen som har innspill og erfaring i forhold til avlastningshjem. Hvordan gå frem?

Anonymkode: 10354...05d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere gått på foreldreveiledningskurs i regi av BUP? Vi er i prosessen selv og venter på endelig diagnose til det ene barnet her. Vurderer selv et avlastningshjem 1 helg i mnd og har ikke startet med dette riktig ennå. Vet man skal kontakte et team i kommunen. 

Anonymkode: 0e776...56f

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere gått på foreldreveiledningskurs i regi av BUP? Vi er i prosessen selv og venter på endelig diagnose til det ene barnet her. Vurderer selv et avlastningshjem 1 helg i mnd og har ikke startet med dette riktig ennå. Vet man skal kontakte et team i kommunen. 

Ja har våre på både ADHD og autismekurs. Men blir så ufattelig sliten 😕

Anonymkode: 10354...05d

Skrevet

Ett vennepar har avlasting. De fant noen selv som kunne avlaste (barnets tante/onkel). De søkte via kommunen, fikk godkjenning og da ble tante/onkel ansatt av kommunen. 

Anonymkode: 1b1e8...b57

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager å kuppe tråden, men kan jeg spør hvorfor de ble mistanke om autisme? Hvordan fungerer barnet ditt? Skal snart til utredning av ene barnet mitt og synes det er veldig tøft. Men har ett enkelt barn, ingen frustrasjoner og hverdagene fungerer veldig godt.

Anonymkode: 603b8...22a

Skrevet

Jeg er alene med en med adhd (og søsken) og har avlasting hver tredje helg. Jeg tenker avlastning er lurt og forebyggende for oss som har barn med ekstra behov, slik at vi klarer å forbli gode omsorgspersoner, samt klarer å stå i jobb. Tenker det er lurt og helt innenfor å søke om avlasting her. Kurs og kompetanse er en ting. Jeg har masse av det, men det er likevel beintøft å stå i ekstra krevende omsorgsoppgaver over tid. Her tok det en kjempesmell og ett års sykemelding før jeg skjønte alvoret. 

Lykke til. 

Anonymkode: 6bc55...acf

Skrevet

Her i kommunen er det veldig mangel på folk til å ta avlasterjobb så jeg vet om flere som har fått det innvilget men kommunen har ingen å tilby. Så de står med et vedtak på at det er innvilget og ingen til å ta jobben....

Jeg har en kollega med en sønn som har flere diagnoser, bl.a autisme og hun brukte en av de ansatte i barnehagen som avlaster, hun spurte om hun kunne tenke seg en slik jobb og det kunne hun. Så hun ble ansatt til å gjøre det fordi mammaen til gutten fant en avlaster selv. Etterhvert ble det nødvendig med mer avlastning og han begynte på en spesialskole som har et ressurssenter så han fikk avlastning der.

Målet er jo å flytte hjemmefra innen 20 år, men her har de visst hele tiden at han må "passes på" så det har gradvis blitt mer avlastning og målet er en bolig for utviklingshemmede og jobb i vernet bedrift.

Nå er det slett ikke sikkert din sønn er like "utenfor" som dette, men det jeg ville frem til er at det kan lønne seg å selv finne noen som vil ha jobbe også søke kommunen om midler til å lønne dem.

Anonymkode: 49ce8...84f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...