Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2019 #1 Skrevet 14. oktober 2019 Er det vanlig at barn blir veldig usikre en periode? Datteren vår går i 5. klasse. Hun er en utadvendt jente med flere gode venner. I det siste har hun blitt mer usikker. Hun tør ikke ta ordet i klassen, hun er alltid veldig redd for at vi gjør noe feil.. for eksempel at jeg har misforstått tid og sted for en avtale slik at vi dukker opp til feil tid.. blir stressa når det er mange folk ig mye som skjer.. Hun har blitt mer tilbakeholden når vi møter nye folk, da hun var mindre skravlet hun med alle.. I går slapp vi henne av på trening som vanlig, men plutselig turte hun ikke å gå inn.. og ble helt fortvila. Hun har i grunn alltid vært litt engstelig for å gjøre feil.. men jeg syns det virker som om det eskalerer. Så spørsmålet mitt er om det er vanlig i perioder, eller om det er bekymringsverdig.. Anonymkode: 3e964...a9e
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2019 #2 Skrevet 14. oktober 2019 Noen som kjenner seg igjen? HI Anonymkode: 3e964...a9e
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 14. oktober 2019 #3 Skrevet 14. oktober 2019 Kan nok bare være alderen. Hadde det vært mitt barn hadde jeg nok spurt litt på helsestasjonen. De kan jo snakke med henne også, se om det ligger på et naturlig og akseptabelt nivå eller om hun trenger hjelp.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2019 #4 Skrevet 14. oktober 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det vanlig at barn blir veldig usikre en periode? Datteren vår går i 5. klasse. Hun er en utadvendt jente med flere gode venner. I det siste har hun blitt mer usikker. Hun tør ikke ta ordet i klassen, hun er alltid veldig redd for at vi gjør noe feil.. for eksempel at jeg har misforstått tid og sted for en avtale slik at vi dukker opp til feil tid.. blir stressa når det er mange folk ig mye som skjer.. Hun har blitt mer tilbakeholden når vi møter nye folk, da hun var mindre skravlet hun med alle.. I går slapp vi henne av på trening som vanlig, men plutselig turte hun ikke å gå inn.. og ble helt fortvila. Hun har i grunn alltid vært litt engstelig for å gjøre feil.. men jeg syns det virker som om det eskalerer. Så spørsmålet mitt er om det er vanlig i perioder, eller om det er bekymringsverdig.. Anonymkode: 3e964...a9e Kan hun bli mobbet? Anonymkode: 04844...460
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #5 Skrevet 15. oktober 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan hun bli mobbet? Anonymkode: 04844...460 Hun har hatt det vanskelig sosialt på barnehage og de første to årene på barnehage. Men nå har hun fått en god gjeng som hun er trygg på og som hun er mye sammen med, og med en bestevenninne.. de finner på mye sammen og har overnattinger, filmkvelder osv Men jeg vet at hun føler at hun aldri er den som blir invitert med hjem.. og hun får ofte nei når hun inviterer med hjem. Også vet jeg at de tydelig definerer barna i klassen som «de populære» og vi andre. Og at særlig en jente i gjengen til datteren min har veldig dårlig selvtillit. Så det kan kanskje påvirke.. HI Anonymkode: 3e964...a9e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #6 Skrevet 15. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hun har hatt det vanskelig sosialt på barnehage og de første to årene på barnehage. Men nå har hun fått en god gjeng som hun er trygg på og som hun er mye sammen med, og med en bestevenninne.. de finner på mye sammen og har overnattinger, filmkvelder osv Men jeg vet at hun føler at hun aldri er den som blir invitert med hjem.. og hun får ofte nei når hun inviterer med hjem. Også vet jeg at de tydelig definerer barna i klassen som «de populære» og vi andre. Og at særlig en jente i gjengen til datteren min har veldig dårlig selvtillit. Så det kan kanskje påvirke.. HI Anonymkode: 3e964...a9e De ti første årene på barneskole, skulle det stå.. De årene var ille.. Men hun sier at hun har det fint nå.. men hun mener at hun er dårligere enn alle i alt.. bortsett fra skolefag.. men nå tør hun da ikke å svare i timen for hun er redd for å si feil, og at hun skal bli sett på som en som tror at hun kan alt.. HI Anonymkode: 3e964...a9e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #7 Skrevet 15. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: De ti første årene på barneskole, skulle det stå.. De årene var ille.. Men hun sier at hun har det fint nå.. men hun mener at hun er dårligere enn alle i alt.. bortsett fra skolefag.. men nå tør hun da ikke å svare i timen for hun er redd for å si feil, og at hun skal bli sett på som en som tror at hun kan alt.. HI Anonymkode: 3e964...a9e Herlighet.. de TO første årene på barneskole.. Alt for tidlig for meg å multitaske 😂😂 HI Anonymkode: 3e964...a9e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #8 Skrevet 15. oktober 2019 Den alderen er dessverre assosiert med et signifikant fall i selvtillit for jenter. Kan det være det hun opplever? Noen får det sterkere enn andre. Anonymkode: 6aa0e...7a0
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #9 Skrevet 15. oktober 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den alderen er dessverre assosiert med et signifikant fall i selvtillit for jenter. Kan det være det hun opplever? Noen får det sterkere enn andre. Anonymkode: 6aa0e...7a0 Det kan være det, ja.. Vi skal holde øye med det, og trygge henne så godt vi kan 😊 HI Anonymkode: 3e964...a9e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #10 Skrevet 15. oktober 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan være det, ja.. Vi skal holde øye med det, og trygge henne så godt vi kan 😊 HI Anonymkode: 3e964...a9e Kan også nevne at hun har begynt å få former. Og har gått fra å elske å ha kjoler og skjørt til å pakke seg inn i store posete hettegensere.. HI Anonymkode: 3e964...a9e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #11 Skrevet 15. oktober 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan også nevne at hun har begynt å få former. Og har gått fra å elske å ha kjoler og skjørt til å pakke seg inn i store posete hettegensere.. HI Anonymkode: 3e964...a9e Les dette, og se om du kjenner deg igjen https://www.nytimes.com/1991/01/09/education/little-girls-lose-their-self-esteem-way-to-adolescence-study-finds.html Anonymkode: 6aa0e...7a0
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #12 Skrevet 15. oktober 2019 Som å lese om min stedatter ved den alderen. Hun opplevde mye som skummelt og utrygt. Vi brukte vel tre år på dette. Nå er hun den trygge tøffe jenta hun var. Anonymkode: 211fd...c34
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #13 Skrevet 15. oktober 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan også nevne at hun har begynt å få former. Og har gått fra å elske å ha kjoler og skjørt til å pakke seg inn i store posete hettegensere.. HI Anonymkode: 3e964...a9e Sånn var jeg også. Jeg var livredd for forandringen, endte opp med lut rygg som voksen fordi jeg bøyde meg fremover for å gjemme meg selv. Anonymkode: f6682...42d
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #14 Skrevet 15. oktober 2019 Min var også sånn da. Gikk over. Anonymkode: 6e3ff...95f
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2019 #15 Skrevet 15. oktober 2019 Takk for svar, alle sammen. Det ser ut til at flere har liknende erfaringer, og at det kan være noe som følger med forandringene som skjer ved puberteten.. Jeg holder øye med det, og fortsetter å støtte henne i de situasjonene hun møter.. eller forsøke i alle fall. Det er ikke alltid at «mamma vet best» lengre.. HI Anonymkode: 3e964...a9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå