Gå til innhold

13 000 unge avhengige av energidrikker


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ganske skremmende tall når 13 000 unge mellom 10 og 18 år er avhengige av energidrikker!

Barn utvikler avhengighet raskere enn voksne.

Energidrikk kan bl.a. gi søvnproblemer, angst og hjerteproblemer. Og halvparten som drikker energidrikker får bivirkninger!

På tide med aldersgrense 18 år på slike drikker!

https://www.tv2.no/nyheter/10912043/

 

Anonymkode: 08835...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo så himla unødvendig! Det er jo ikke fordi de har bruk for det for å klare hverdagen sin. Eneste grunnen er fordi noen kan tjene penger på at de gjør det. Det er postet millioner i å gjøre energidrikker hippe for ungdommer. Det er ikke for ungdommenes skyld!

Anonymkode: e669c...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo så himla unødvendig! Det er jo ikke fordi de har bruk for det for å klare hverdagen sin. Eneste grunnen er fordi noen kan tjene penger på at de gjør det. Det er postet millioner i å gjøre energidrikker hippe for ungdommer. Det er ikke for ungdommenes skyld!

Anonymkode: e669c...1dc

Helt enig i at det er brukt enorme summer for å få barn og ungdom avhengige (for å sikre livsvarige kunder).

Foreldre må sette grenser og gi ungdom nok kunnskap til å ta riktige valg for å unngå dette.

Og det har de siste årene også vært såpass mye fokus på bivirkningene av dette at de litt større ungdommene nok burde kunne greie å tenke selv også.

Men voksne bør stille krav til 18-års aldersgrense, og de bør ta opp dette med barna og ungdommene sine inntil dette er på plass.

Anonymkode: 08835...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig! Vi har hatt uendelig mange samtaler med 17-åringen om dette, og det har blitt mye bedre, men han kjøper fortsatt litt. Jeg skulle ønske han ikke fikk lov, i butikken altså. Han får ikke lov av oss, men man kan jo ikke akkurat kontrollere tenåringer på samme måte som barn, så når han er på en butikk med kompiser blir det dessverre fort til at han kjøper en ☹

Anonymkode: 9e114...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en mor som lar barnet sitt med sterk ADHD, drikke 4-5 «Monster» om dagen. Og så klager de på at hun sliter. 

Logikk

Anonymkode: bd000...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er så enig! Vi har hatt uendelig mange samtaler med 17-åringen om dette, og det har blitt mye bedre, men han kjøper fortsatt litt. Jeg skulle ønske han ikke fikk lov, i butikken altså. Han får ikke lov av oss, men man kan jo ikke akkurat kontrollere tenåringer på samme måte som barn, så når han er på en butikk med kompiser blir det dessverre fort til at han kjøper en ☹

Anonymkode: 9e114...3d1

Enig med deg. Umulig å stoppe det når de selv kan kjøpe det på butikken. Har hatt utallige samtaler om det her hjemme. Heldigvis ser det ut som vi når inn nå, han har kuttet veldig ned på de og har kjøpt en kaffekopp på bensinstasjon som han fyller med kaffe i stedet før skolen begynner. Tror det lokker litt å spare pengene, om ikke annet. 

Anonymkode: 5290b...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Foreldre må sette grenser og gi ungdom nok kunnskap til å ta riktige valg for å unngå dette.

Anonymkode: 08835...a5e

Kom gjerne med konkrete eksempler, for selv om vi både har lest artikler og skader og dødsfall, snakket og snakket og lagt ned forbud, så hjelper det ikke.

Anonymkode: 9e114...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg. Umulig å stoppe det når de selv kan kjøpe det på butikken. Har hatt utallige samtaler om det her hjemme. Heldigvis ser det ut som vi når inn nå, han har kuttet veldig ned på de og har kjøpt en kaffekopp på bensinstasjon som han fyller med kaffe i stedet før skolen begynner. Tror det lokker litt å spare pengene, om ikke annet. 

Anonymkode: 5290b...b7f

Vi har prøvd å få vår til å drikke kaffe, men han er ikke der enda. På den positive siden har han nå med seg vannflaske på skolen og er sjeldent på butikken i år. På samme tid i fjor drakk han nesten daglig, nå er det en gang i uken maks.

Anonymkode: 9e114...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nettopp en diskusjon med ei jente på 16 år som drakk et par om dagen av den sukkerfrie varianten. Jeg mente at det var bedre at hun drakk et par kopper kaffe, men hun påsto at det var mer koffein i kaffe. Vi leitet oss sammen fram til en artikkel fra forskning.no som gav henne rett. Da er det vanskelig å argumentere for at et par bokser med energidrikk er noe verre enn å drikke kaffe. Ikke helt heldig med kunstig søtningsstoff,men jeg lar ungene mine drikke  sukkerfri brus (bare  i helgene) og ha suketter i teen(hver dag...), så det er jo ikke noe verre enn det...

Anonymkode: 3d80c...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har prøvd å få vår til å drikke kaffe, men han er ikke der enda. På den positive siden har han nå med seg vannflaske på skolen og er sjeldent på butikken i år. På samme tid i fjor drakk han nesten daglig, nå er det en gang i uken maks.

Anonymkode: 9e114...3d1

Kan dessverre ikke skryte på meg at det var oss foreldrene som fikk han til å velge kaffe. Det var en tilfeldig tur på Starbucks med noen venner som plutselig gjorde kaffe mer hipt og kult. Tror også, sett i retroperspektiv, at det å drikke energidrikk var litt rebell siden vi voksne maste om det hele tiden, så kanskje behovet for å gjøre opprør forsvant litt da vi i en periode ikke var like mye på. Jeg vet ikke egentlig hva som er helt årsaken til skiftet. 

Viktigste er jo at de har kuttet ned på det, men skulle så gjerne visst hva som må til for å endre dette, da jeg synes vi har forsøkt alt. Snakket om alt fra syreskader til plutselig hjertestopp. Vist budsjett på hvor mye penger som går i løpet av et år hvis de kjøper det hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

13.000 er under 3%, ikke så veldig mange.

Anonymkode: f2f7e...692

Du kan jo velge å fokusere på at det "bare" er 3 % barn og unge som er blitt avhengig av slike stimuli for å fungere i hverdagen og bagatellisere det.

Men det er like fullt 13 000 enkeltbarn- og ungdommer som er i høy risiko for tildels store helseproblemer og alvorlig sykdom pga. dette, og også død. Det bør ikke bagatelliseres!

Anonymkode: 08835...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kom gjerne med konkrete eksempler, for selv om vi både har lest artikler og skader og dødsfall, snakket og snakket og lagt ned forbud, så hjelper det ikke.

Anonymkode: 9e114...3d1

Dere har jo gjort det riktige.

På de yngste så kan man enkelt sørge for at de ikke har penger til å kjøpe slikt, for det er jo barn ned i 10 år som har rukket å bli avhengige. Disse drikkene koster jo en del, og da tenker jeg at disse barna har hatt for lett tilgang til for mye penger, for man skal drikke en del av dette over tid før man blir avhengig, selv barn som lettere blir avhengige.

For de som er litt eldre og kanskje også har begynt å tjene litt penger selv er det jo verre, da må man gjøre som dere har gjort. Men fordi presset ofte er tøft i de årene så vil et forbud mot å kjøpe det før man er myndig kunne begrense tilgangen betraktelig. Derfor jeg er så for at det bør bli ulovlig å selge til noen under 18 år.

Anonymkode: 08835...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet om en mor som lar barnet sitt med sterk ADHD, drikke 4-5 «Monster» om dagen. Og så klager de på at hun sliter. 

Logikk

Anonymkode: bd000...cfd

Jeg vet dessverre også om et slikt tilfelle. Barnet er helt hyper, men starter dagen med det, drikker umiddelbart etter skole og så flere før leggetid. Så lurer de på hvorfor barnet ikke sover. I det tilfellet jeg vet om er barnevernet heldigvis inne i bildet.

Anonymkode: 08835...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i matbutikk og vi nekter de under 14 å kjøpe pga interne retningslinjer. Men istedenfor setter de drikken tilbake og kjøper iskaffe eller går på mc'ern, espressohouse eller starbucks og kjøper frappucino eller espressodrikker. Så ca like mye sukker og mer koffein.

Anonymkode: 9bac0...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...