Gå til innhold

Får ikke lov til å være lesbisk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går i 5., og har sagt en stund at hun forelsker seg i jenter. Hun snakker veldig åpent om dette. De vet i klassen hennes at hun liker jenter, og de snakker om at hun er lesbisk. Hun har derfor hatt et par jentekjærester. Det er jo like lite seriøst som de jentene i klassa som er kjærester med guttene. 

Det som er kjedelig er at hun og bestevenninnen fant ut at de kunne være kjærester. Da moren og faren til venninna fikk vite dette, fikk den jenta streng beskjed om at hun ikke fikk lov til å være lesbisk (antakelig er hun jo ikke det). De har derfor kuttet kontakten mellom jentene. 

Nå er jentungen lei seg fordi hun ikke får leke med bestevenninnen. Vi har snakket med vår om kjærlighet, seksualitet, grenser, fordommer osv. på en aldersadekvat måte. Jeg er kjempeglad for at vår jente tør å være så åpen her hjemme, Men synes det er trist at hun allerede på 5. trinn skal møte slike holdninger. 

Usikker på hvor jeg vil med dette. Er bare frustrert over holdninger.  

Anonymkode: 0387f...49c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere foreldre snakket sammen da?

Anonymkode: d461d...8e6

Skrevet

Synes dere har vært veldig flinke til å snakke med henne og få henne til å føle seg trygg og være åpen. Enig i at det er trist at hun møter disse holdningene, spesielt av foreldre til bestevenninna. Hadde kanskje vurdert å prøve å snakke med foreldrene i regi av helsestasjonen både med og uten jentene for å gjøre det lettest mulig for dem videre enten de blir kjærester eller fortsetter som venninner. 

Anonymkode: afa4c...107

Skrevet

Men kjære vene, i 5 klasse er de da bare 10 år, ville bedd datteren din roe ned fire hakk. Man kan faktisk bremse dette litt altså, ikke naturlig at 10 åringer driver på sånn. Skjønner godt at foreldrene til venninnen setter ned foten. 

Anonymkode: 85bf3...be6

Skrevet

De har vel lært av tv'en at man skal være det ;)

Anonymkode: 512de...4d5

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære vene, i 5 klasse er de da bare 10 år, ville bedd datteren din roe ned fire hakk. Man kan faktisk bremse dette litt altså, ikke naturlig at 10 åringer driver på sånn. Skjønner godt at foreldrene til venninnen setter ned foten. 

Vil det si at hvis din femteklassing sier han/hun har fått kjæreste, så ville du sagt det ikke var lov?

Anonymkode: 8f340...54c

Skrevet

Hun går i femteklasse, vet de egentlig hva kjæreste vil si enda? Og styre sånn med å være lesbisk høres bare sært ut, voldsom overdriving og annonsering? Dette her har jo tatt helt av, deres jobb som foreldre å holde det på et normalt nivå og roe hebbe ned. At hun allerede har hatt to-tre jentekjærester tilsier jo at de ikke skjønner dette enda, så mange lesbiske er det ikke der... 

Anonymkode: 89f04...c74

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun går i femteklasse, vet de egentlig hva kjæreste vil si enda? Og styre sånn med å være lesbisk høres bare sært ut, voldsom overdriving og annonsering? Dette her har jo tatt helt av, deres jobb som foreldre å holde det på et normalt nivå og roe hebbe ned. At hun allerede har hatt to-tre jentekjærester tilsier jo at de ikke skjønner dette enda, så mange lesbiske er det ikke der... 

Kvifor skal ho roe seg ned når dei andre jentene har guttekjærestar? Kjærestri i 5. Klasse er alvorleg for dei, men ikkje i den store samanhengen. Det er jo berre flott at ungane aksepterar jentekjærestar på lik linje med guttekjærestar. 

Skrevet
1 minutt siden, Syngensang skrev:

Kvifor skal ho roe seg ned når dei andre jentene har guttekjærestar? Kjærestri i 5. Klasse er alvorleg for dei, men ikkje i den store samanhengen. Det er jo berre flott at ungane aksepterar jentekjærestar på lik linje med guttekjærestar. 

Har hatt 5 klassing selv og tør påstå det ikke er vanlig med kjæresteri i det hele tatt så tidlig. 

Skrevet
17 minutter siden, Syngensang skrev:

Så lenge de gjør det naturlig og ikke fordi den lesbiske trer det på dem... høres vel desperat og sært ut. 

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har snakket om hvordan man er kjærester med hverandre. Dette er helt platonisk. Vi har pratet om at 5. klassinger ikke er kjærester på samme måte som ungdom og voksne. Problemet er ikke at de er uskyldige kjærester, eller at foreldrene ikke godtar at datteren skal ha kjæreste når hun er så ung. Jeg hadde også reagert om det virket å være unaturlig alvorlig for alderen. Problemet er at de sier hun ikke har lov til å være lesbisk. Det er noe helt annet enn å ja innvendinger mot kjæresteri. 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere foreldre snakket sammen da?

Anonymkode: d461d...8e6

Nei. Ikke snakket med dem. De er vanskelige på andre områder også. Bare så synd ungene liker hverandre. 

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun vet hva kjæreste vil si, og de er ikke kjærester i seksuell forstand. Vi snakker om barn som fremdeles slår opp og får seg ny kjæreste samme dag. 
Styre med å være lesbisk? Min datter fortalte meg at hun tror hun liker jenter slik andre liker gutter. Det kilte litt i magen på en annen måte. Vi har da snakket om at dette kanskje ikke betyr at hun bare liker jenter. At dette kan forandre seg osv. Hun tør nok å si ting hjemme andre barn holder tett om. 
Hun har hatt to «kjærester», og det er de som har spurt henne. Hun har nevnt for to-tre av vennene at hun tror hun liker jenter. Ord sprer seg, og det er de andre som satte stempelet lesbisk på henne. 

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hatt 5 klassing selv og tør påstå det ikke er vanlig med kjæresteri i det hele tatt så tidlig. 

Har hatt to før dette jeg også. Eldste hadde ikke kjæreste i 5., men flere på trinnet hans var sammen med hverandre. 

Mellomste hadde kjæreste en liten stund. Flere der også som hadde kjæreste.

De er ikke kjærester som besøker hverandre, kysser osv. vi snakker om kjærester som synes det er spennende å kalle noen kjæreste. For min datter føles det da mer naturlig å kalle en jente for kjæreste. 

Rundt 7. trinn begynner nok de første å få ordentlig kjæreste.

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge de gjør det naturlig og ikke fordi den lesbiske trer det på dem... høres vel desperat og sært ut. 

Den lesbiske trer det på dem? Kanskje det er de andre som synes det er mer spennende at noen er »annerledes»?

Det er blitt mye overtolking når det har blitt lest hva jeg skrev. De har kommet i en alder der de begynner å skjønne sin seksuelle legning. Du hører homofile (og foreldrene) si at de visste at de var homofile da de var seks år, f.eks. De fleste på den alderen vet om de liker gutter eller jenter. Det gjør ikke at vi automatisk gjør det til noe seksuelt når barn er kjærester med barn. Men når vi snakker om homofile/lesbiske osv., da blir det fortere seksualisert i de voksnes hoder. Merkelig det der, 

Hi

Skrevet

Jeg tror jeg ville ha tonet ned litt all fokuset på lesbisk og kjæresteri. De er fortsatt små. Greit at hun føler hun liker jenter best, men det vet hun muligens ikke 100% sikkert heller. Det kan snu, og hun kan også vise seg å like begge kjønn. Poenget mitt er at jeg som forelder ville ha roet henne litt på dette. Ikke fordi det skal legges lokk på, men fordi hun kan overeksponere seg selv på denne måten. Det ville jeg ha vært forsiktig med å utsette barnet mitt for. 

Hva gjelder de andre foreldrene, så ta kontakt med mor eller far. Be om en prat. Dersom de er oppegående foreldre, så vil dette nok ordne seg. De synes muligens det er vel mye fokus på dette ifra ditt barns ståsted?

Skrevet

Jeg tenker kanskje at disse foreldrene muligens sier datteren ikke "får lov å være lesbisk" mer er uttrykk for at hun ikke får det ennå. Dersom hun kommer igjen som 16 åring og sier hun er det så vil de nok ta henne mer seriøst. De er bare 10 år og skjønner ikke dette skikkelig, så rart å ta unger seriøst på sånt. Gi de noen år. 

Skrevet

Hører foreldrene til en viss religion?

Anonymkode: 709da...0f0

Skrevet (endret)

Altså! Jeg husker selv at jeg var dødelig forelsket i 5 klasse. Selv om det på ingen måte kan sammenlignes med voksen kjærlighet så er en 5 klassings følelser like viktige. Her virker det jo som ungene har større aksept og forståelse for at det er innafor for jenter å like jenter ( og motsatt) som at jenter liker gutter enn dere voksne

Endret av mamma til adhd gutt<3
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har snakket om hvordan man er kjærester med hverandre. Dette er helt platonisk. Vi har pratet om at 5. klassinger ikke er kjærester på samme måte som ungdom og voksne. Problemet er ikke at de er uskyldige kjærester, eller at foreldrene ikke godtar at datteren skal ha kjæreste når hun er så ung. Jeg hadde også reagert om det virket å være unaturlig alvorlig for alderen. Problemet er at de sier hun ikke har lov til å være lesbisk. Det er noe helt annet enn å ja innvendinger mot kjæresteri. 

Nei. Ikke snakket med dem. De er vanskelige på andre områder også. Bare så synd ungene liker hverandre. 

Hun vet hva kjæreste vil si, og de er ikke kjærester i seksuell forstand. Vi snakker om barn som fremdeles slår opp og får seg ny kjæreste samme dag. 
Styre med å være lesbisk? Min datter fortalte meg at hun tror hun liker jenter slik andre liker gutter. Det kilte litt i magen på en annen måte. Vi har da snakket om at dette kanskje ikke betyr at hun bare liker jenter. At dette kan forandre seg osv. Hun tør nok å si ting hjemme andre barn holder tett om. 
Hun har hatt to «kjærester», og det er de som har spurt henne. Hun har nevnt for to-tre av vennene at hun tror hun liker jenter. Ord sprer seg, og det er de andre som satte stempelet lesbisk på henne. 

Har hatt to før dette jeg også. Eldste hadde ikke kjæreste i 5., men flere på trinnet hans var sammen med hverandre. 

Mellomste hadde kjæreste en liten stund. Flere der også som hadde kjæreste.

De er ikke kjærester som besøker hverandre, kysser osv. vi snakker om kjærester som synes det er spennende å kalle noen kjæreste. For min datter føles det da mer naturlig å kalle en jente for kjæreste. 

Rundt 7. trinn begynner nok de første å få ordentlig kjæreste.

Den lesbiske trer det på dem? Kanskje det er de andre som synes det er mer spennende at noen er »annerledes»?

Det er blitt mye overtolking når det har blitt lest hva jeg skrev. De har kommet i en alder der de begynner å skjønne sin seksuelle legning. Du hører homofile (og foreldrene) si at de visste at de var homofile da de var seks år, f.eks. De fleste på den alderen vet om de liker gutter eller jenter. Det gjør ikke at vi automatisk gjør det til noe seksuelt når barn er kjærester med barn. Men når vi snakker om homofile/lesbiske osv., da blir det fortere seksualisert i de voksnes hoder. Merkelig det der, 

Hi

Hun høres bare umoden ut. Min jente tror hun er kjæreste med bestevenninna fordi henne liker hun jo best. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun høres bare umoden ut. Min jente tror hun er kjæreste med bestevenninna fordi henne liker hun jo best. 

Og ett barn i nærområdet her har vært åpen angående at han føler seg som jente siden 2 klasse her. Barn finner ut hvem de er og hva de liker i sin egen takt. Jenta til HI er ikke ett småbarn og hun er åpen og trygg på seg selv. 

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Og ett barn i nærområdet her har vært åpen angående at han føler seg som jente siden 2 klasse her. Barn finner ut hvem de er og hva de liker i sin egen takt. Jenta til HI er ikke ett småbarn og hun er åpen og trygg på seg selv. 

Men hun risikerer at uansett hva hun finner ut av etterhvert så var hun den overivrige lesbiske jenta i femteklasse som skulle være kjæreste med alle jentene. Hun trenger vel neppe trasse på seg et stempel hun kanskje ikke engang passer inn i om et par år? Hun vil jo da alltid bli sett på som hun rare. 

Når dw blir eldre vil dette med sexualitet komme etterhvert.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes dere har vært veldig flinke til å snakke med henne og få henne til å føle seg trygg og være åpen. Enig i at det er trist at hun møter disse holdningene, spesielt av foreldre til bestevenninna. Hadde kanskje vurdert å prøve å snakke med foreldrene i regi av helsestasjonen både med og uten jentene for å gjøre det lettest mulig for dem videre enten de blir kjærester eller fortsetter som venninner. 

Anonymkode: afa4c...107

Herregud😂😂 Er det virkelig mulig?! Pleier du å dra alt så langt til vanlig også? 

HI; du skal ikke like greit kontakte politi, kontaktlærer, og kanskje legge ut offentlig innlegg om dett i SoMe også? Sånn at du kanskje når fram til statsministeren?😳😳

Anonymkode: 6a86b...6a7

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, er helt enig med dere! For et jævla hysteri😂😳

Anonymkode: 6a86b...6a7

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun risikerer at uansett hva hun finner ut av etterhvert så var hun den overivrige lesbiske jenta i femteklasse som skulle være kjæreste med alle jentene. Hun trenger vel neppe trasse på seg et stempel hun kanskje ikke engang passer inn i om et par år? Hun vil jo da alltid bli sett på som hun rare. 

Når dw blir eldre vil dette med sexualitet komme etterhvert.

I klassen til gutten min på 9 er det flere jenter som har vært kjæreste med alle guttene i klassen etter tur. De fleste foreldrene synes det bare er morsomt. Det er ikke sikkert alle de guttene viser seg å være heterofile etter hvert heller, så jeg ser ikke helt hvordan det blir noe annerledes. Blir det straks mer alvor over det når de er av samme kjønn (i voksnes øyne), eller hva er problemet?

Anonymkode: 36916...ed6

Skrevet

Jeg ville prøvd å tone ned greia en god del. Jeg tenker at det er alt for tidlig, både for din datter og andre jenter å vite eller ikke vite hva de er eller ikke er. Når det er sagt, synes jeg foreldra til den andre jenta er bra dumme. Å tone dette ned betyr å ikke gi det så mye oppmerksomhet, verken med positivt eller negativt fortegn. Selv kom jeg ut av skapet som lesbisk som 16-åring. I dag er jeg gift med en mann. En 16-åring er noe helt annet enn en 5.klassing, og jeg anerkjenner de forelskelsene og forholdene jeg hadde til jenter på den tiden som en del av meg. Likevel tenker jeg at det fortsatt var ting jeg ikke ikke visste om meg selv og hvem jeg kunne komme til å forelske meg i. Det er ingen grunn til å styre med dette i 5.klasse, verken den ene eller den andre veien. 

Anonymkode: 37d9e...a6f

Skrevet

Jeg tenker at dette kan barna få lov til å bestemme selv. Det er slett ikke utenkelig at datteren din allerede vet at hun er lesbisk, HI. Hun er 10 år, ikke fem.

Jeg husker godt at vi hadde kjærester fra 3. klasse. Vi ga hverandre lapper og krysset av for "ja" eller "nei". Det var mye snakk om at "Ingrid har spurt Per, og Per sa ja" osv.

Dette var helt gjengs og akseptert, så jeg tror nok at reaksjonen kommer utelukkende pga. at datteren din "spør" jenter (eller at jenter har spurt henne, hvis jeg forstod det riktig).

Jeg synes ikke det høres ut som verken datteren din eller dere "styrer fælt" med dette.

Å bli avvist av bestevenninnens foreldre er utrolig trist, men dessverre en del av livet. Dere kan heller fokusere på å ruste henne for reaksjoner som nok dessverre vil fortsette å komme.

Anonymkode: a7cc7...5d3

Skrevet

Min datter går i 3. klasse og både i 2. og 3. klasse har de holdt på med kjærestegreier. Det er da vel ikke så farlig, og helt normalt. Da jeg gikk i 5. klasse var det MYE kjærestegreier. Dette er ikke unormalt altså. Og at hun liker jenter spiller ingen rolle.

Anonymkode: 764e4...3f3

Skrevet
2 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jeg tror jeg ville ha tonet ned litt all fokuset på lesbisk og kjæresteri. De er fortsatt små. Greit at hun føler hun liker jenter best, men det vet hun muligens ikke 100% sikkert heller. Det kan snu, og hun kan også vise seg å like begge kjønn. Poenget mitt er at jeg som forelder ville ha roet henne litt på dette. Ikke fordi det skal legges lokk på, men fordi hun kan overeksponere seg selv på denne måten. Det ville jeg ha vært forsiktig med å utsette barnet mitt for. 

Hva gjelder de andre foreldrene, så ta kontakt med mor eller far. Be om en prat. Dersom de er oppegående foreldre, så vil dette nok ordne seg. De synes muligens det er vel mye fokus på dette ifra ditt barns ståsted?

Støtter!

Anonymkode: dd2a0...1fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...