Gå til innhold

Strikkespørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strikkes vrangbord på ermeavslutningen, nederst på genseren og på knappestolpen alltid med en halv pinnestørrelse mindre?

I oppskriften står det en halv størrelse mindre på vrangborden på ermene, men ved vrangborden nederst på genseren står det ingen ting om å bytte pinne. På knappestolpen står det "strikk opp ca xxx masker", men det står ikke noe om på hvilken pinne. 

Håper noen av dere vet svaret :)

Anonymkode: ded3d...82c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på utseendet på plagget, om vrangborden skal stramme litt eller mye mer enn resten av plagget.

Jeg går ofte ned mer enn anbefalt. Strikk en prøve og se hvilken pinnestørrelse du foretrekker rundt egen arm. 

Når genseren skal henge ned og vrangborden nederst være mest for syns skyld hender det at den strikkes i samme pinnestr. Som plagget.

Anonymkode: acee8...7fb

Skrevet

Takk for svar :)

det er en cardigan i barnestørrelse. Den skal sikkert bli ganske rett nederst, så det gir mening at den ikke skal stramme så mye.

Men hva med knappestolpen da? Her tenker jeg at det er helt avgjørende at den hverken blir for stram eller for vid. Og det står som sagt ikke hvilken pinne maskene skal strikkes opp med :(

Skrevet

På de fleste så skal det strikkes med en str mindre, men ikke alltid. Jeg gjør det nesten alltid selv om jeg ikke skal det, jeg liker at vrangborden er litt trangere. 

Jeg har sett på endel nye gensere omdagen, så skal de ikke være trange i bunnen av genseren. Ungene har kommet med bilde og mønster til flere de vil jeg skal strikke, men de liker ikke den nye moten med vid nede så jeg må endre. Dessverre er de i garn de ikke tåler og jeg ikke klarer å strikke med, så har vel bare strikket en slik som jeg har måtte endre på. 

Anonymkode: aef6a...72a

Skrevet

Takker. Jeg strikker den nederste kanten med samme pinne, siden jakken er åpen med knapper, så er det sikkert best at den ikke strammer mye nederst. 

Men hva med knappestolpen? 🤔

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takker. Jeg strikker den nederste kanten med samme pinne, siden jakken er åpen med knapper, så er det sikkert best at den ikke strammer mye nederst. 

Knappestolpen er egentlig valgfritt. Hvis du velger tynne pinner plukker du opp masker tettere. Hvis du velger litt større plukker du opp færre masker. 

hvis du strikker en liten prøve i pinnen du skal strikke med, og ser at du har f.eks. 23 masker pr 10 cm, så ganger du bare opp antall masker tilsvarende lengden på knappestolpen😉

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Knappestolpen er egentlig valgfritt. Hvis du velger tynne pinner plukker du opp masker tettere. Hvis du velger litt større plukker du opp færre masker. 

hvis du strikker en liten prøve i pinnen du skal strikke med, og ser at du har f.eks. 23 masker pr 10 cm, så ganger du bare opp antall masker tilsvarende lengden på knappestolpen😉

Å, perfekt, takk!

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hopp over hver 4 maske oppover da blir knappestolpen lang nok

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...