Gå til innhold

Flere som sliter med lave jernlagre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg har slitt med siden jeg var tenåring. Da reagerte legen på fargen på blodet mitt da jeg var på sjekk. 
nå er jeg 40 og er liksom vant til det. Tar jerntilskudd når jeg føler meg tungpustet. Tok blodprøve for noen uker siden, og legen vil ha ny runde med avføringsprøver. Var gjennom det samme for 1 år siden, og alt var normalt den gangen også.

Flere som sliter med det samme? Spiser sunt og variert, så vet ikke helt hvorfor jeg sliter med dette. I tillegg har jeg ganske lav hvilepuls. Ligger rundt 40. Vet ikke om det har noen sammenheng? Alle tips tas imot med takk!

Anonymkode: 3523f...af4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid slitt med det. På ferritin har jeg ligget mellom 7 og 28 (når jeg har tatt jern over en periode). Vært sånn så lenge jeg har målt. Var blodgiver tidlig i 20-årene, og da var det sånn. Nå er jeg 40. Hva ligger du på?

Anonymkode: bf568...b6b

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid slitt med det. På ferritin har jeg ligget mellom 7 og 28 (når jeg har tatt jern over en periode). Vært sånn så lenge jeg har målt. Var blodgiver tidlig i 20-årene, og da var det sånn. Nå er jeg 40. Hva ligger du på?

Nå ligger jeg på 11. Noe jeg er kjempe fornøyd med. Ligger som regel rundt 7. Hi

Skrevet

Jeg har også alltid hatt det slik. Sist måling var på 7, noe som egentlig er høyt for meg. Ved de laveste målingene har resultatet vært under 3. Må bare gumle jern og grønne grønnsaker. Er alltid trøtt. Jobber fullt (har ingen andre helseproblemer), men er helt skutt når jeg kommer hjem. Gjesper hele dagen. Jeg har også lav hvilepuls og lavt blodtrykk, så jeg er kanskje i permanent hvilemodus. 

Anonymkode: 3dfbb...7c6

Skrevet

Har dere hodepine? 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere hodepine? 

Har det når verdiene blir veldig lave. For øyeblikket har jeg det sjelden.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere hodepine? 

Jeg har nesten aldri hodepine. Kanskje en til to ganger i året, men tviler på at det er på grunn al jernlagrene. 

Anonymkode: 3dfbb...7c6

Skrevet

Hadde alvorlig lave jernlager, men det ble bedre med jerntilskudd og medisin for å stoppe enorme mensblødninger. Nå skal jeg fjerne livmor fordi jeg blør ihjel hver mnd. 

Anonymkode: ad4d0...137

Skrevet

Jeg får medisin for å dempe mensblødninger. I tillegg jern intravenøst i perioder.

utenom grønne grønnsaker, hva kan man spise for å få mer jern i kosten?

Anonymkode: 814a1...f00

Skrevet

Har dere blitt sjekket mer grundig rundt hvorfor? I noen tilfeller kan f.eks. jernmangel være et symptom på cøliaki.

Anonymkode: 5d7b1...ee9

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere blitt sjekket mer grundig rundt hvorfor? I noen tilfeller kan f.eks. jernmangel være et symptom på cøliaki.

Anonymkode: 5d7b1...ee9

Enig i dette! Altfor mange får bare beskjed om å ta jerntilskudd uten at årsaken til mangelen sjekkes grundig nok. Hjelper ikke gumle jerntilskudd om man aldri får gjort noe med årsaken til problemene.

Få sjekket dere for cøliaki, andre tarmsykdommer. Regner med at B12 er sjekket hos dere? Kobber må også sjekkes, lave verdier gir som regel også lave jernverdier (må ha kobber for å ta opp jern), men fremdeles altfor få leger som sjekker dette. Visse infeksjoner kan også gi jernmangel.

Anonymkode: 10f07...f4d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får medisin for å dempe mensblødninger. I tillegg jern intravenøst i perioder.

Jeg har crohns som er årsaken

Skrevet

Hva reagerte han på ang. fargen på blodet ditt?

Anonymkode: 3df69...d5e

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blodprodukter, leverpostei, rødbeter.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde alvorlig lave jernlager, men det ble bedre med jerntilskudd og medisin for å stoppe enorme mensblødninger. Nå skal jeg fjerne livmor fordi jeg blør ihjel hver mnd. 

Hei, hva slags type medisin har du for å stoppe blødninger? Stopper helt eller bare reduserer?

Jeg blør meg ihjel også, er sosialt funksjonshemmet nesten i 3-4 dager hver måned

Anonymkode: 696c8...e25

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei, hva slags type medisin har du for å stoppe blødninger? Stopper helt eller bare reduserer?

Jeg blør meg ihjel også, er sosialt funksjonshemmet nesten i 3-4 dager hver måned

Jeg og. Bruker opp mot 16 tamponger i døgnet, og må være i umiddelbar nærhet til toalett hele tiden. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rødt kjøtt. 

Anonymkode: 46330...ac5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva reagerte han på ang. fargen på blodet ditt?

Det var veldig lyst sa han. Dette var når jeg var 14 år. Hadde hatt vondt i hode i en uke. Den morgenen jeg skulle ta blodprøve klarte jeg ikke gå opp trappen hjemme. Måtte ha to pauser på 15 trinn. 

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var veldig lyst sa han. Dette var når jeg var 14 år. Hadde hatt vondt i hode i en uke. Den morgenen jeg skulle ta blodprøve klarte jeg ikke gå opp trappen hjemme. Måtte ha to pauser på 15 trinn. 

Da har de nok stukket i en arterie. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har de nok stukket i en arterie. 

Hun som stakk var veldig erfaren, og det stemte at jernlagrene mine var veldig lave. Ble sent rett på sykehuset.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du siterer, men regner med at det er Cyklokapron TBL. Er avhengig av disse når jeg har mens. Kan nesten ikke være i jobb uten disse. I det siste har mensblødningene ikke bare vært kraftige men også langvarige. Er over 50. 

Skal ta meg en legesjekk nå får å sjekke bla jernlager bla.

Anonymkode: ff8f1...ff9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere må gå til legen!!

Hadde selv ferritin på 3 pga store blødninger. Fikk operasjon der de svir bort slimhinnene i livmor (TCER). Man blir steril, men ellers er operasjonen liten og enkel. 

Anonymkode: 5b7d8...105

Skrevet
1 time siden, Dorey skrev:

Jeg og. Bruker opp mot 16 tamponger i døgnet, og må være i umiddelbar nærhet til toalett hele tiden. 

TCER operasjon som jeg skrev over. 

Anonymkode: 5b7d8...105

Skrevet

Ja. Jeg står fast på jerntabletter. Nå er jeg gravid og sist måling var 23, så det er ikke så verst.

Anonymkode: 8044c...bba

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Esmya, heter den. Jeg har et myom på størrelse med en stor appelsin, denne medisinen skal liksom krympe denne muskelknuten.  Og den stopper mensen så lenge jeg bruker den (3 mnd av gangen) Myomet bare vokser, da. Så jeg skal fjerne alt unntatt eggstokker. 

Har du fått utredet hvorfor du blør så mye? Kanskje du har det samme? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...