Gå til innhold

Fibromyalgi sitter i hodet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det er det alle sier og det er det jeg har lest over alt! 

Hvordan får jeg det da ut av hodet? 

Jeg trodde jeg hadde en betennelse i kroppen eller brygget på noe som ikke brusset opp bare! 

Hva nå??? 

Legen sa ikke stort. Jeg kunne søke rehabilitering om jeg ville!? 

Anonymkode: a3d4c...a4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om muskelsmerter er høyst reelle så handler det selvfølgelig mye om psyke; altså hvordan du forholder deg til den smerte, om smertene får lov til p definere deg og din hverdag, om det er altoppslukende eller om du greier å avfinne deg med at du skal leve med kroppen og gjøre det beste ut av situasjonen osv. 

Slik er det med de aller fleste fysiske tilstander. Det handler om hvordan man omfavner situasjonen, om man ser begrensninger eller muligheter, om glasset er halvfullt eller halvtomt. 

Anonymkode: 2eadb...d19

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om muskelsmerter er høyst reelle så handler det selvfølgelig mye om psyke; altså hvordan du forholder deg til den smerte, om smertene får lov til p definere deg og din hverdag, om det er altoppslukende eller om du greier å avfinne deg med at du skal leve med kroppen og gjøre det beste ut av situasjonen osv. 

Slik er det med de aller fleste fysiske tilstander. Det handler om hvordan man omfavner situasjonen, om man ser begrensninger eller muligheter, om glasset er halvfullt eller halvtomt. 

Anonymkode: 2eadb...d19

Bra skrevet 😊

Jeg hadde jo håpet på en pille i en uke og så være på plass i kroppen igjen, men der tok jeg feil. 

Da må jeg rett og slett bare sortere hodet litt da? Innfinne meg med dette.. Hmm.. 

Takk for svar! 

Skrevet

BYTT LEGE!! 

Fibro er ikke en muskel sykdom ei heller noe som sitter i hodet.. det er faktisk, veldig enkelt forklart sentralnervesystemet som ikke fungerer slik d skal...  man blir ikke frisk av d, men man kan selvsagt få en bedre hverdag med div behandlingsmetoder,etter egen erfaring ville eg rådet deg til å finne en god muskelterapaut, da vil hverdagen bli litt mindre smertefull.. det er og viktig å poengtere at fibro oppleves veldig ulikt fra person til person, d handler selvsagt mye om hvordan man takler smerter, men uansett smerter er det, og de vil variere fra mye til helt ok...  men bare ignorer alle uvitende idioter som prøver å fortelle deg at fibro sitter i hodet ditt, d gjør d så absolutt ikke!!!! 

Skrevet
1 minutt siden, Bondejenta&lillegutt skrev:

BYTT LEGE!! 

Fibro er ikke en muskel sykdom ei heller noe som sitter i hodet.. det er faktisk, veldig enkelt forklart sentralnervesystemet som ikke fungerer slik d skal...  man blir ikke frisk av d, men man kan selvsagt få en bedre hverdag med div behandlingsmetoder,etter egen erfaring ville eg rådet deg til å finne en god muskelterapaut, da vil hverdagen bli litt mindre smertefull.. det er og viktig å poengtere at fibro oppleves veldig ulikt fra person til person, d handler selvsagt mye om hvordan man takler smerter, men uansett smerter er det, og de vil variere fra mye til helt ok...  men bare ignorer alle uvitende idioter som prøver å fortelle deg at fibro sitter i hodet ditt, d gjør d så absolutt ikke!!!! 

Hmmm... Da skal jeg undersøke litt mer om muskelterapeut. Det har jeg ikke hørt eller lest noe om før. 

Takker for tipset! Jeg bør nok lære mer om dette siden det ikke kan kureres med en liten pille. 

Hi

Skrevet

Hmmm... Da skal jeg undersøke litt mer om muskelterapeut. Det har jeg ikke hørt eller lest noe om før. 

Takker for tipset! Jeg bør nok lære mer om dette siden det ikke kan kureres med en liten pille. 

Hi

Anonymkode: 

kan vel si d er en mer kunnskapsrik fysioterapeut 😉🤪 har selv gått til d og d hjalp veldig i hverdagen, men blei for dyrt etter eg blei ufør.. 

Ja d anbefaler eg, men å bare Google er litt bob bob, da der e mye drit der ute, og mange som synser uten kunnskap, d viktigste er å finne en lege som ikke er en uvitende dust 🤪 da kan du få mye veiledning og råd.. 

Kan anbefale og lese denne https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/10/30/onsker-at-flere-leger-er-oppmerksomme-pa-fibromyalgi/ 

Skrevet

Jeg har fibromyalgi. Er blitt mye bedre etter at jeg lærte meg å ikke stresse og begynte å trene på feelgood treningssenter 

Anonymkode: 33853...9fc

Skrevet

Fibromyalgi er da en kronisk sykdom, som går innunder revmatisme.

De forsker iherdig, og har vel ikke helt funnet ut hvorfor noen får det, men at det sitter i hodet er helt feil altså.

Sykdommen kommer i flere grader, og man kan gjøre mye for å leve bedre med sykdommen (unngå overvekt, opptrening (gjerne i terapibasseng o.l.), men helt kvitt den blir man aldri.

Anonymkode: 1db55...3d4

Skrevet
23 minutter siden, Bondejenta&lillegutt skrev:

BYTT LEGE!! 

Bra  og riktig skrevet 😊

Anonymkode: 2efb3...b36

Skrevet

Jeg fikk kronisk migrene og fibromyalgi etter en bilulykke. Er enig i at det er pga sentralnervesystemet.  

Anonymkode: 2efb3...b36

Skrevet

Kjære deg. "Sitter i hodet" er en veldig dum ting å si. Det sitter i kroppen, smertene er i høyeste grad reelle fysiske smerter, selv om mye av årsaken nok er psykisk. Du er like reelt syk med fibromyalgi selv om sykdommen er psykosomatisk. Mange av oss bærer på stress, spenninger og belastninger, og noen av oss på traumer. Dette setter seg i kroppen. Når man - ubevisst - går og spenner kroppen over mange år, utvikler det seg etterhvert kroniske smerter. Disse kan være helt livsødeleggende, det vet jeg av erfaring. Fysisk og psykisk henger henger sammen for oss alle. Selv der smertene har en åpenbar fysisk årsak, for eksempel ved visse typer ryggplager, er det typisk at plagene blir forverret ved at pasienten spenner kroppen som reaksjon reaksjon på smertene. Det som er positivt ved å akseptere at sykdommen - i hvert fall delvis - har psykiske årsaker, er at det går an å bli bedre. Det tok meg litt over fem år, men jeg lever nå et nesten helt normalt liv, med jobb, barn og fritidsaktiviteter. Yoga, avspenning og terapi har hjulpet meg. Og rett og slett å ta tiden til hjelp og prøve å stresse ned. Før, da jeg stadig ble dårligere, lette jeg stadig etter "ekte, fysiske" forklaringer. Det virket merkelig at en smerte som var så fysisk, skulle ha psykiske årsaker. Hvis noe antydet noe sånt, var det som om de ikke tok meg alvorlig. Men den tilnærmingen brakte meg ikke videre. Basert på mine erfaringer vil jeg anbefale å ikke lytte alt for mye til pasientforeninger som leter etter nevrologiske årsaker. Det er lett å grave seg ned i at dette er noe som har årsaker utenfor deg, og som du ikke kan bli bra av. Jeg tviler på at det er tilfelle. Og selv om så skulle være, har du ikke noe å tape på å bli bedre kjent med din egen kropp og ditt eget sinn. 

Anonymkode: 6ac64...b53

Skrevet

I tillegg til det som er skrevet over, har legen din sjekket dine D-vitaminnivåer, Hi? Forskning har vist at så godt som 100 % av alle med fibromyalgi også har D-vit-mangel, eller ligger altfor lavt innen referanseområdet. Mangel på D-vit. kan gjøre at man blir gående med unødvendig betennelse i kroppen.

I tillegg er kosthold svært viktig, i tillegg til både fysisk og mental trening.

Ingen pille kan fikse deg, du må gjøre den viktigste jobben selv for å ha det best mulig.

Anonymkode: ebd04...772

Skrevet

I tillegg til det som er skrevet over, har legen din sjekket dine D-vitaminnivåer, Hi? Forskning har vist at så godt som 100 % av alle med fibromyalgi også har D-vit-mangel, eller ligger altfor lavt innen referanseområdet. Mangel på D-vit. kan gjøre at man blir gående med unødvendig betennelse i kroppen.

I tillegg er kosthold svært viktig, i tillegg til både fysisk og mental trening.

Ingen pille kan fikse deg, du må gjøre den viktigste jobben selv for å ha det best mulig.

Hmm... Jeg har hatt mye mer smerter siste Pretoria og det er d-vitamin mangel på alle mine blodprøver. Da skal jeg starte med tilskudd! 

Hi

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm... Jeg har hatt mye mer smerter siste Pretoria og det er d-vitamin mangel på alle mine blodprøver. Da skal jeg starte med tilskudd! 

Hi

Hvis legen din ikke allerede har satt deg på større tilskudd når du har fått påvist mangel flere ganger, da ville jeg byttet lege, for da er dette en lege som ikke er oppdatert, hverken på fibromyalgi eller D-vitamin.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære deg. "Sitter i hodet" er en veldig dum ting å si. Det sitter i kroppen, smertene er i høyeste grad reelle fysiske smerter, selv om mye av årsaken nok er psykisk. Du er like reelt syk med fibromyalgi selv om sykdommen er psykosomatisk. Mange av oss bærer på stress, spenninger og belastninger, og noen av oss på traumer. Dette setter seg i kroppen. Når man - ubevisst - går og spenner kroppen over mange år, utvikler det seg etterhvert kroniske smerter. Disse kan være helt livsødeleggende, det vet jeg av erfaring. Fysisk og psykisk henger henger sammen for oss alle. Selv der smertene har en åpenbar fysisk årsak, for eksempel ved visse typer ryggplager, er det typisk at plagene blir forverret ved at pasienten spenner kroppen som reaksjon reaksjon på smertene. Det som er positivt ved å akseptere at sykdommen - i hvert fall delvis - har psykiske årsaker, er at det går an å bli bedre. Det tok meg litt over fem år, men jeg lever nå et nesten helt normalt liv, med jobb, barn og fritidsaktiviteter. Yoga, avspenning og terapi har hjulpet meg. Og rett og slett å ta tiden til hjelp og prøve å stresse ned. Før, da jeg stadig ble dårligere, lette jeg stadig etter "ekte, fysiske" forklaringer. Det virket merkelig at en smerte som var så fysisk, skulle ha psykiske årsaker. Hvis noe antydet noe sånt, var det som om de ikke tok meg alvorlig. Men den tilnærmingen brakte meg ikke videre. Basert på mine erfaringer vil jeg anbefale å ikke lytte alt for mye til pasientforeninger som leter etter nevrologiske årsaker. Det er lett å grave seg ned i at dette er noe som har årsaker utenfor deg, og som du ikke kan bli bra av. Jeg tviler på at det er tilfelle. Og selv om så skulle være, har du ikke noe å tape på å bli bedre kjent med din egen kropp og ditt eget sinn. 

Anonymkode: 6ac64...b53

Det er ikkje psykisk. Det er nerveendane som "overreagerer". Og utmattelse som føl med på kjøpet er heller ikkje psykisk. Men, stress er ein klar utløysande årsak, så om ein klarar p stresse mindre, noko som ein kan gjere med psyken, kan plagene bli mindre. Men ein skal vere veldig forsiktig med å seie at dette er noko ein kan tenke seg frisk av. For mange går ikkje det, og resultatet blir at ein får skuldkjensle fordi ein ikkje klarar å tenke vekk sjukdommen. Då blir ein gjerne meir stressa og ein blir ikkje betre. Dette er ein reell fysisk sjukdom, men ein kanskje jobbe rundt den og finne ut korleis ein sjølve kan leve best mogleg med den. Eg har iallefall ein lettare kvardag når eg tillet meg sjølv å ha ein dårleg dag, ta hensyn til at i dag må eg faktisk berre oversjå plikter og kvile. Då greier eg å fungere dagen etter, som regel.

Anonymkode: 12aef...c2a

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Er du i Sverige eller utlandet kjøp d vitamin tilskudd der. De her i Norge er altfor svake!

Anonymkode: 14e8e...377

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Med fibro er det vanlig å tømme alle lagrene sine, kroppen går på høygir hele tiden. Det er ganske vanlig å være lav på alt fra D-vitamin til B12, jern også. 

Med fibro skal man ikke ligge i nedre grenseområdet med øverste, så fyll på. 

En lege sa til meg at om du sammenligner kroppen med en bilmotor så går den for fullt når du kjører fort, på tomgang når du f.eks stopper i et veikryss og hviler helt når du parkerer i garasjen. Menneskekroppen er lik, går for fullt når du gjør ting, på tomgang når du sitter i garasjen og hviler helt om natta. 

Problemet med en fibrokropp er at dette ikke fungerer helt. En fibrokropp går aldri på tomgang eller hviler helt, den er anspent hele tiden. Og er en muskel knyttet hele tiden så blir den vond... 

Anonymkode: 1db55...3d4

Skrevet

Her var det nye gode svar og det takker jeg for! 

Legen har ikke bedt meg ta noe tilskudd, men ser jo at det er nevnt flere plasser når jeg leser meg litt opp om det. 

Det med at det sitter i hodet har jeg fra flere andre innlegg jeg har lest her før, og hva de rundt meg sier. 

Jeg er stresset hele tiden. Og er trøtt hele tiden. Men jeg skal på rehabilitering så da håper jeg at jeg lærer litt mer der. 

Takk for alle svar! 

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...