Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #1 Skrevet 12. oktober 2019 Jeg har ei venninne. For noen år siden gikk hun gjennom en tøff skilsmisse. Jeg stilte mye opp for henne. Så mye at jeg ble syk pga stress. Med jobb, 3 små barn og en mann som nettopp hadde hatt ett hjerneinfarkt, stilte jeg mye opp for henne. Etter ei stund fikk jeg smerter i kroppen og gikk sånn lenge før jeg ble sykemeldt. Fikk diagnosen fibromyalgi. Jeg måtte si til min venninne at jeg møtte tenkte på meg selv fremover. Hun godtok det. Jeg kjempet meg tilbake i jobb. Nå sliter hun igjen, denne gangen med helsa. Jeg stiller opp på det jeg klarer og hjelper henne, men er flinkere til å si nei. Nå kjenner jeg på kroppen at jeg klarer ikke det og da sier jeg ifra. Men det er så vanskelig å si nei. Flere som har det sånn? Anonymkode: 62c0b...766
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #2 Skrevet 12. oktober 2019 Du må jo bare lære å skjerme deg selv! Trekke en linje mellom deg og henne... Anonymkode: 62bb0...123
oslofrk Skrevet 12. oktober 2019 #3 Skrevet 12. oktober 2019 Jeg kjenner meg igjen. Har et familiemedlem som jeg har det hyggelig med, men blir utrolig sliten av. Hun tar ikke hint og vil alltid mer. Om jeg skal dra, ber hun meg bli til vi har luftet hunden/hengt opp bilde/tatt en kopp te til. Hvis hun er hos meg må jeg tilslutt be henne gå. Hun er sånn som følger etter meg opp trappen og prater gjennom døra når jeg er på wc. Blir helt sprø! Til hennes forsvar har hun hatt det tøft, men det kan ikke fortsette slik. Resultatet nå er dessverre at jeg trekker meg unna og sier ja sjeldnere. Jeg må sette grenser og det høres ut sol det samme gjelder deg. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #4 Skrevet 12. oktober 2019 23 minutter siden, oslofrk skrev: Jeg kjenner meg igjen. Har et familiemedlem som jeg har det hyggelig med, men blir utrolig sliten av. Hun tar ikke hint og vil alltid mer. Om jeg skal dra, ber hun meg bli til vi har luftet hunden/hengt opp bilde/tatt en kopp te til. Hvis hun er hos meg må jeg tilslutt be henne gå. Hun er sånn som følger etter meg opp trappen og prater gjennom døra når jeg er på wc. Blir helt sprø! Til hennes forsvar har hun hatt det tøft, men det kan ikke fortsette slik. Resultatet nå er dessverre at jeg trekker meg unna og sier ja sjeldnere. Jeg må sette grenser og det høres ut sol det samme gjelder deg. Lykke til! Sånn er min venninne også. Kan spørre om jeg kan kjøre henne på apotek. Og så sier hun etterpå: kan vi også stikke innom obs og europris med det samme? Det er ikke bestandig at jeg har så lyst å kjøre rundt på forskjellige butikker, men vanskelig å si nei Anonymkode: 62c0b...766
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #5 Skrevet 12. oktober 2019 Du må lære deg å stå opp for deg selv. Barna dine, mannen din, jobben din og helsa di må komme først. Du fikk nok ikke fibro bare av å stille opp for henne, men nå som du vet at du sliter med helsa, må du skjerme deg selv. Fullstendig, dersom det er nødvendig. Venninnen din må komme langt ned på prioriteringsstigen din, slik er det barna. Barn og mann først, og jobb. Anonymkode: f34e3...efe
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #6 Skrevet 12. oktober 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må lære deg å stå opp for deg selv. Barna dine, mannen din, jobben din og helsa di må komme først. Du fikk nok ikke fibro bare av å stille opp for henne, men nå som du vet at du sliter med helsa, må du skjerme deg selv. Fullstendig, dersom det er nødvendig. Venninnen din må komme langt ned på prioriteringsstigen din, slik er det barna. Barn og mann først, og jobb. Anonymkode: f34e3...efe Jeg fikk ikke fibromyalgi pga det nei. Hadde en stressende og fysisk tung jobb. Skiftet jobb og er mye bedre nå. Er litt vanskelig å forklare at jeg ikke har tid. Hun har ikke barn og har vært sykemeldt i noen år. Noen uker så tar jobb og det hjemme all min tid. Er ikke ferdig å kan sette meg ned før kl 22. Har forklart det For noen uker siden sendte hun melding og spurte om jeg kunne komme å besøke henne den uken. Jeg skrev at desverre så var det fotballkamper og håndballkamper med barna hver dag den uken. Da svarte hun : det er greit, hvis du er så "opptatt " , så tar vi det senere. Jeg ble litt irritert over svaret. Anonymkode: 62c0b...766
Himmel og hav Skrevet 12. oktober 2019 #7 Skrevet 12. oktober 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk ikke fibromyalgi pga det nei. Hadde en stressende og fysisk tung jobb. Skiftet jobb og er mye bedre nå. Er litt vanskelig å forklare at jeg ikke har tid. Hun har ikke barn og har vært sykemeldt i noen år. Noen uker så tar jobb og det hjemme all min tid. Er ikke ferdig å kan sette meg ned før kl 22. Har forklart det For noen uker siden sendte hun melding og spurte om jeg kunne komme å besøke henne den uken. Jeg skrev at desverre så var det fotballkamper og håndballkamper med barna hver dag den uken. Da svarte hun : det er greit, hvis du er så "opptatt " , så tar vi det senere. Jeg ble litt irritert over svaret. Anonymkode: 62c0b...766 Da ville jeg rett og slett konfrontert henne med det svaret og sagt at du ikke er "opptatt" du er opptatt, og at unger, jobb og din egen helse må komme først i dine prioriteringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå