Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #1 Skrevet 12. oktober 2019 Han snorker kraftig og er trett og sliten store deler av dagen, hver dag. Må sove på dagtid for å komme seg gjenom dagen. Mye hodepine og humørsvingninger. Sovner av over alt til tider.. Vet ikke hva mer vi kan gjøre. Han har : Operert vekk mandler. Operert nesen da den var skjev. Operert/strammet opp halsen. Prøvd sånn maske man sover med men det fungerer ikke, han kler den av seg i søvne. Han ble noe bedre etter operasjonen men problemene forverret seg raskt og er like ille nå som før. Finnes det noe i det hele tatt som fungerer mot snorking og tretthet på dagtid? Bortsett fra operasjon som allerde har vært gjort. Anonymkode: ecb37...32f
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #3 Skrevet 12. oktober 2019 Er han overvektig? I så fall må han gå ned i vekt. Vektnedgang og trening kan hjelpe. Han kjører ikke bil? Han har ikke lov å kjøre bil så lenge han er ubehandlet med søvnapné! Det er som å kjøre med promille! Anonymkode: d2eae...a57
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #4 Skrevet 12. oktober 2019 Han kan bestille en skinne til å ha i munnen. Bestilles hos spesialist, men blir ikke dekket av staten. Tror min mann betalte rundt 5000,-. Virker ganske bra. Bruker den på reise og bruker pustemaskinen hjemme. Anonymkode: 1c6ae...fdf
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #5 Skrevet 12. oktober 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: CPAP Anonymkode: 0acd0...6db Kler den bare av seg i søvne, eller sovner for han husker å sette den på Anonymkode: ecb37...32f
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #6 Skrevet 12. oktober 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er han overvektig? I så fall må han gå ned i vekt. Vektnedgang og trening kan hjelpe. Han kjører ikke bil? Han har ikke lov å kjøre bil så lenge han er ubehandlet med søvnapné! Det er som å kjøre med promille! Anonymkode: d2eae...a57 Han hadde søvnapne FØR han ble overvektig så det hjelper sikkert ikke å gå ned i vekt. Han kan jo selvsagt prøve. Men han har snorket hele livet altså og har jo ikke vært overvektig hele livet. Han fikk ikke beskjed om at han ikke kunne kjøre bil da de utredet han for dette, rart. Han kjører bil hver dag og har ikke problemer med å være våken da. Anonymkode: ecb37...32f
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #7 Skrevet 12. oktober 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han hadde søvnapne FØR han ble overvektig så det hjelper sikkert ikke å gå ned i vekt. Han kan jo selvsagt prøve. Men han har snorket hele livet altså og har jo ikke vært overvektig hele livet. Han fikk ikke beskjed om at han ikke kunne kjøre bil da de utredet han for dette, rart. Han kjører bil hver dag og har ikke problemer med å være våken da. Anonymkode: ecb37...32f Overvekt nå vil være med på å opprettholde problemet, så han bør absolutt ned i vekt og begynne å trene. Når han sliter så mye at han må sove på dagtid bør han trolig heller ikke kjøre bil. Leger har plikt til å utrede dette. Selv ville jeg ikke sittet på med sjåfør som har søvnapné, og ville aldri latt en slik sjåfør kjøre barn! Selv om de greier å holde seg våkne under bilkjøring så er som regel bevisstheten redusert pga. kronisk og alvorlig søvnapné. Så lenge han ikke bruker maske på natten bør han ikke kjøre bil når han har så alvorlig søvnapné. Anonymkode: d2eae...a57
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #8 Skrevet 12. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Han hadde søvnapne FØR han ble overvektig så det hjelper sikkert ikke å gå ned i vekt. Han kan jo selvsagt prøve. Men han har snorket hele livet altså og har jo ikke vært overvektig hele livet. Han fikk ikke beskjed om at han ikke kunne kjøre bil da de utredet han for dette, rart. Han kjører bil hver dag og har ikke problemer med å være våken da. Anonymkode: ecb37...32f Det hjelper helt sikkert å gå ned i vekt. Helt bra er det ikke sikkert han vil bli, men han vil bli bedre. Første rådet man får er jo å gå ned i vekt. Kombinasjonen vektnedgang og operasjonene han har hatt vil garantert gjøre han bedre Anonymkode: a3663...717
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #9 Skrevet 12. oktober 2019 Ned i vekt, og forsette med cpap. Gjør ikke noe om han tar den bort i søvne. Om han sover med den i 1 time er det bedre enn ikke noe. Det finnes også forskjellige masker, forskjellige typer så er verdt å prøve. Mange blir også overvektige som følge av søvnapne (for trøtt til å være i aktivitet, spiser for å holde seg våken). Han kan også ta på cpap, å stille klokka for å våkne for å ta den på igjen? Anonymkode: b6cba...c39
Twintipp Skrevet 12. oktober 2019 #10 Skrevet 12. oktober 2019 Mannen min må bruke cpap, og det bør din voksne mann forstå også, at du bare må! ha på maska for å venne deg til det. Det er som natt og dag for min mann, men klart ubehagelig de første nettene. Prøvde skinne, tabletter, spray etc her og. Han er i tillegg slank, sporty og verken røyker eller drikker. Mannen din kan velge mellom utallige masker, men det er det eneste som funker!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #11 Skrevet 12. oktober 2019 Han må jo bare venne seg til den masken. Hvis han sovner før han tar den på seg, så bør han ta den på seg i det han legger seg i sengen. Den bør være på i minst 4t for å ha medisinsk virkning. Har blitt veldig strengt mtp lappen, bilkjøring o gaøvnapne. Hvis han forårsaker en bilulykke, hvis han sovner bak rattet, så dekker ikke forsikringen det. Husker ikke eksakt. Anonymkode: c81d7...ae1
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #12 Skrevet 12. oktober 2019 Han må ta på seg masken før han legger seg ned. Han må prøve ulike masker. Han må ev. ha på vekkerklokke hver andre time, og ta på masken igjen. Han venner seg til det til slutt. Noen dør jo faktisk av søvnapné. Klart han kan venne seg til masken. Anonymkode: c1e74...643
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2019 #13 Skrevet 12. oktober 2019 Man utvikler hjertesvikt på sikt av søvnapné, det sier kanskje litt om virkningen av denne tilstanden. I tillegg til at han går rundt som en zombie! Anonymkode: a5dad...55a
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2019 #14 Skrevet 13. oktober 2019 Han er ikke så motivert til å bruke masken desverre. Er enig i at det er noe han må øve på. Men han har sluttet å følge opp timer på sykehuset fordi han ikke greier å bruke den. Den skal egentlig leses av en gang i blant. Vi har barn sammen og han burde klare å holde seg våken i helger og ettermiddager i ukedagene for barnas del, men det er ikke alltid. Jeg er den som må bli hjemme om ungene er syke, for han kan sovne/trenger mye søvn. Anonymkode: ecb37...32f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2019 #15 Skrevet 13. oktober 2019 Ble han operert før eller etter han gikk opp i vekt? Ble han operert når han hadde begynt å gå opp i vekt eller etter, så kan det være grunnen til at han ikke føler virkningen er god nok. Han må nok gjøre endringer i sin livsstil om han ønsker å få ett bedre liv, han må faktisk lære å leve med dette. Dette er ikke noe som kan trylles bort med en operasjon, for noen veldig få så går det, men for flertallet så er det kun en forbedring. Han må gå ned i vekt, komme seg mer i fysisk aktivitet, han må endre kostholdet og ikke minst så må han få disiplin på seg selv når det kommer til sovevaner. For sover han på dagen så går det utover nattesøvnen. Har han ikke brukt kroppen nok blir den ikke sliten når kvelden kommer, og er han ikke trøtt nok så får han ikke den dype søvnen han trenger. Muligens må han ha en lur på dagen, men det er veldig stor forskjell på en halvtime på sofaen og flere timer. Men han må ha disiplinen til å sette på en vekkerklokke slik at han ikke sover lengre enn den halvtimen. Ja, det er tungt å endre slike vaner, men for å nå målet om å leve best mulig med de utfordringene han har så må han jobbe hardt for det. Anonymkode: 6dbe2...571
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2019 #16 Skrevet 13. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Han er ikke så motivert til å bruke masken desverre. Er enig i at det er noe han må øve på. Men han har sluttet å følge opp timer på sykehuset fordi han ikke greier å bruke den. Den skal egentlig leses av en gang i blant. Vi har barn sammen og han burde klare å holde seg våken i helger og ettermiddager i ukedagene for barnas del, men det er ikke alltid. Jeg er den som må bli hjemme om ungene er syke, for han kan sovne/trenger mye søvn. Anonymkode: ecb37...32f Vet du, da hadde jeg stilt hardt mot hardt! Jeg hadde sagt at NÅ må han ta ansvar for egen helse, og at du ikke lenger orker å leve med en mann som ikke tar ansvar for egen helse, egne barn eller egen familie. Å "ikke være motivert" er ikke grunn nok til å drite i livsnødvendig behandling. Ja, for det er faktisk det det er. Han kan få en hel rekke alvorlige helseproblemer om han ikke bruker masken. Og han har IKKE lov å kjøre bil. Jeg ville varslet legen hans om at han nekter å bruke masken og at du derfor mener han ikke kan fortsette å ha sertifikat. Jeg ville også fortalt mannen at neste gang han setter seg i bilen ringer du politiet og varsler at han kjører til tross for at han ikke følger opp behandling og ergo ikke har lov å kjøre bil. Du kan ALDRI la barna sitte på med ham så lenge han ikke følger opp behandling. Jeg hadde gitt ham et ultimatum - skaff seg hjelp, eller mist familien. Jeg hadde nektet å leve med en mann som valgte å ta sitt eget liv sakte, men sikkert, selv om det er mye han kan gjøre for å stoppe den utviklingen. Kosthold/livsstilsendring, bruk av masken - og mye trolig også behandling for depresjon, for meget mulig han også er deprimert. Jeg er villig til å stille enormt mye opp for den jeg lever med, men den må også selv ta ansvar for egen helse, for barna, forholdet og familien. Jeg er villig til å støtte og hjelpe og motivere, men jeg kaster ikke bort livet på en som ikke vil hjelpe seg selv og som i tillegg til å ta eget liv sakte, men sikkert, også risikerer å drepe andre i trafikken bare fordi han ikke gidder følge opp egen behandling. Jeg hadde gitt ham klar beskjed, neste gang han setter seg i bilen hadde jeg ringt politiet, for han er ikke skikket til å kjøre bil! Anonymkode: d2eae...a57
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2019 #17 Skrevet 13. oktober 2019 For pasienter som behandles med CPAP eller apnéskinne innebærer det: Pasienten bruker CPAP/apnéskinne regelmessig Sykdommen er under god kontroll Pasienten har ikke påtrengende søvnighet Når helsekrav er oppfylt kan helseattest gis med anbefaling om førerrett for inntil tre år av gangen (avhengig av førerkortgruppe). Attesten om oppfylt helsekrav gis skriftlig til pasienten, samt sendes til pasientens fastlege. Attester kan gis for 3 år i førerkortgruppe 1 og for 1 år i førerkortgruppe 2 og 3. Dersom pasienten kureres for sin søvnsykdom (livsstilsintervensjon, fedmekirurgi o.l.) og dette er bekreftet gjennom normalisering av AHI og han/hun ikke har påtrengende søvnighet, er reattestering ikke lenger nødvendig. Under vises et forslag til pasientforløp i henhold til førerrett for søvnapnépasienter ved Senter for søvnmedisin, Haukeland universitetssjukehus. https://sovnforeningen.no/handtering-av-helsekrav-til-forerkort-og-sovnsykdommer/ Anonymkode: a3663...717
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2019 #18 Skrevet 13. oktober 2019 min far har det samme som din mann, og han har hatt det en stund, men er man voksen slik som han bør han faktisk venne seg til masken, synes du bør sette hard mot hard, enten må han forbedre seg eller flytter du og ungene kanskje han blir mer motivert da Anonymkode: 85393...8ad
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2019 #19 Skrevet 13. oktober 2019 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Man utvikler hjertesvikt på sikt av søvnapné, det sier kanskje litt om virkningen av denne tilstanden. I tillegg til at han går rundt som en zombie! Anonymkode: a5dad...55a Man kan vel det ja, men ikke nødvendigvis. Han har jo snorket sånn hele livet omtrent og har fremdeles bra blodtrykk og ikke hatt hjerteproblemer. Anonymkode: ecb37...32f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2019 #20 Skrevet 13. oktober 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Vet du, da hadde jeg stilt hardt mot hardt! Jeg hadde sagt at NÅ må han ta ansvar for egen helse, og at du ikke lenger orker å leve med en mann som ikke tar ansvar for egen helse, egne barn eller egen familie. Å "ikke være motivert" er ikke grunn nok til å drite i livsnødvendig behandling. Ja, for det er faktisk det det er. Han kan få en hel rekke alvorlige helseproblemer om han ikke bruker masken. Og han har IKKE lov å kjøre bil. Jeg ville varslet legen hans om at han nekter å bruke masken og at du derfor mener han ikke kan fortsette å ha sertifikat. Jeg ville også fortalt mannen at neste gang han setter seg i bilen ringer du politiet og varsler at han kjører til tross for at han ikke følger opp behandling og ergo ikke har lov å kjøre bil. Du kan ALDRI la barna sitte på med ham så lenge han ikke følger opp behandling. Jeg hadde gitt ham et ultimatum - skaff seg hjelp, eller mist familien. Jeg hadde nektet å leve med en mann som valgte å ta sitt eget liv sakte, men sikkert, selv om det er mye han kan gjøre for å stoppe den utviklingen. Kosthold/livsstilsendring, bruk av masken - og mye trolig også behandling for depresjon, for meget mulig han også er deprimert. Jeg er villig til å stille enormt mye opp for den jeg lever med, men den må også selv ta ansvar for egen helse, for barna, forholdet og familien. Jeg er villig til å støtte og hjelpe og motivere, men jeg kaster ikke bort livet på en som ikke vil hjelpe seg selv og som i tillegg til å ta eget liv sakte, men sikkert, også risikerer å drepe andre i trafikken bare fordi han ikke gidder følge opp egen behandling. Jeg hadde gitt ham klar beskjed, neste gang han setter seg i bilen hadde jeg ringt politiet, for han er ikke skikket til å kjøre bil! Anonymkode: d2eae...a57 Så han har kun lov å kjøre bil om man bruker masken hver natt? 🤔 Legen vet selvsagt at han har søvnapne. Merkelig at ikke dette med bilkjøring har blitt nevnt da, har ikke hørt om dette før. Jeg tror han er deprimert ja, for det er flere ting med helsen hans han ikke bryr seg om. Anonymkode: ecb37...32f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2019 #21 Skrevet 13. oktober 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så han har kun lov å kjøre bil om man bruker masken hver natt? 🤔 Legen vet selvsagt at han har søvnapne. Merkelig at ikke dette med bilkjøring har blitt nevnt da, har ikke hørt om dette før. Jeg tror han er deprimert ja, for det er flere ting med helsen hans han ikke bryr seg om. Anonymkode: ecb37...32f Ble nye regler i 2016 på dette med søvndiagnoser og bilkjøring, så enten er ikke legen oppdatert eller han har ikke fått skikkelig oppfølging siden de kom. Mye mulig han ikke forteller deg alt heller.. Anonymkode: a3663...717
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå